Moottoripyörällä Mallorcalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juke

New member
Moottoripyörällä Mallorcalle?

Tipaton tammikuuko toi tällaisen hullun ajatuksen mieleeni: Moottoripyörällä ensi kesänä Suomesta Mallorcalle, jossa voisin vietää laatuaikaa perheeni kanssa. Vaimo ja lapsi tekevät jokakesäisen Etelän reissun heinäkuussa.

Mitä pitäisi ottaa huomioon ja onko joku muu tällaisen reissun tehnyt? Ilmeisesti Helsingistä Traween ja sieltä Barcelonaan? Ajatus on ajaa tehokkaasti pelipaikalle ja olla perillä ehkä neljä yötä. Takaisinpäin rauhalliseen tahtiin.

Tipattomin terveisin

Kuuma tullee. Muuten varmasti hyvä setti. Vedä vettä suuhun ja niskaan aina kylmäkaapista pun pysähdyt. Tsekkaa ettei kuumuus laita tsippaamaan ajaessa.

Yleisimmät vaihtoehdot kaakkoon siirtymiseen:
1. Laivalla ruotsiin (tylsää ja kallista)
2.Laivalla Saksaan (tylsää ja kallista)
3. Laivalla Tallinnaan (Tylsää ja kallista).

Jollet ole noita ränneja suorittanut niin miksei. Ensimmäisessä kerrassa on aina oma hohtonsa. Toinen suositeltava vaihtoehto noille huudeille on lennä ja vuokraa tyyppinen ratkaisu.

Pohdiskelin itse asiaa tällä tavalla omassa blogissani muutama viikko sitten. Tosin meillä ei ole tarkoituksena ajaa kuin Alpeille...
Ja kuitenkin ollaan kaikista todennäköisimmin päätymässä siihen että pyörät menevät rahdilla Italiaan Milanoon ja sieltä sitten ajellaan Alppeja kierrellen vähitellen takaisin kohti Suomea.
Tuolta Italiastahan ei olisi pitkä matka ajella Espanjaankaan...

Heinäkuussa on KUUMA, huolehdi nestetankkauksesta. Tein itse reissun Ateenaan heinäkuussa 2012. Ja silloin oli KUUMA. Lämpöä päivisin about 40, parhaimmillaan 43...puolen tunnin välein piti pysähtyä juomaan. Eli pidä huolta nestetankkauksesta.

Itse tykkään suunnitella reittiä etukäteen, jotta pääsee parhaille reiteille, eikä ohita motaria pitkin parhaita mutkapätkiä...:orgmp:

Heinäkuussa on KUUMA, huolehdi nestetankkauksesta. Tein itse reissun Ateenaan heinäkuussa 2012. Ja silloin oli KUUMA. Lämpöä päivisin about 40, parhaimmillaan 43...puolen tunnin välein piti pysähtyä juomaan. Eli pidä huolta nestetankkauksesta.

Itse tykkään suunnitella reittiä etukäteen, jotta pääsee parhaille reiteille, eikä ohita motaria pitkin parhaita mutkapätkiä...:orgmp:

Joo jopa Saksassa saattaa olla tuolloin KUUMA...joskus tuli odoteltua liki neljässäkympissä ruuhkassa parisen tuntia. Onneksi oli perälaukussa litra juomaa, muuten olis saattanut tulla jo vähän huono olo....

Ei toi paha rasti ole ajaenkaan...ajelisin varmaan siten että pe-aamuksi Tukholmaan ja siitä n. Hannoveriin nukkumaan. Lauantaina kun ei ole rekkoja niin paljoa kiusana niin n. Lyonin eteläpuolelle ja sunnuntaina aikaisin heräten Barcelonaan iltalautalle ja olet maanantaina aamulla perillä

Ajatus on ajaa tehokkaasti pelipaikalle ja olla perillä ehkä neljä yötä. Takaisinpäin rauhalliseen tahtiin.

Ei toi paha rasti ole ajaenkaan...ajelisin varmaan siten että pe-aamuksi Tukholmaan ja siitä n. Hannoveriin nukkumaan. Lauantaina kun ei ole rekkoja niin paljoa kiusana niin n. Lyonin eteläpuolelle ja sunnuntaina aikaisin heräten Barcelonaan iltalautalle ja olet maanantaina aamulla perillä

Jos tarkoitus tehokkaasti ajaa pelipaikoille niin seppo02 ehdotus on sitä, eikä tarvi odotella ja peukaloita pyöritellä missään kun ajaa vielä Puttgardenin kautta.

Helteestä tuli mieleen ajellessani 2012 EX Jugoslavian rantatien + Montenegro-Albania-Kreikka.

Hyvä varuste oli selkäreppu johon sai juomarakon. Shoei multitec potan kanssa oli helppo ajon aikanakin imaista letkusta melkein tuoretta vettä.. Vettä tais mennä se 2-3 litraa muistaakseni. Huoltoasemilla vähän sitten viileämpää nestettä lisäillä.

Tuosta nesteytyksestä kannattaa kyllä pitää ehdottomasti hyvää huolta!

Itse olen ratkaissut tuon nesteytys ongelman oheisesti.
- Camelbak pullossa tarrateippiä ( samaa mitä käytetään tekstiilien tarroissa), joka kiinnittää sen tuon Bagster laukun karttatarraan.
- lisäksi remmi pullon tarran alta joka kiinnittää pullon laukun ala ja ylä osaaan, niin että avaan vain ylä haan juodessa, alahaka jää varmistamaan.
- Camelbak pullosta pystyy juomaan sen ollessa pystysuorassa, koska venttilistä menee putki pullon pohjaan, joten ei tarvii kallistella päätä.

Tosta pystyy juomaan ajossakin avattavan C3:n kanssa ainakin, pikku letkulla venttilistä toiminee myös umpikypärän kanssa.

- Kertaakaan ei ole pudonnut, ja tuota on nyt käyttänyt ainakin 20-30tkm.

Oon myös pohtinut camelbak repun osto, mutta tuossa on omat hyvät puolensa kun ei tarvii riisua mitään ja kulkee tuon laukun kanssa.
Parhaimmilaan olen laskenut, että päivässä menee 3-4l vettä kuumissa oloissa, joten juoda pitää 30min välein 2dl.
DSCF4127 (Large).jpg

Kiitokset kommenteista. Nesteytysasia on hyvä pitää mielessä. Oppirahat tästä tuli kesäkuun alussa BB1500-ajossa maksettua, kun ukko meinasi katketea puolenyön jälkeen, kun juomat yksinkertaisesti loppuivat. Onneksi Tornion ABC:lla oli tuulilasinpesupaikan vesiletku käytettävissä.

Guukkelin mukaan Trawemundestä Barcelonaan on noin 1.900 km. Tukholma-Hampuri on noin 1.000 km. Ehkäpä vaihtoehtona olisi ajaa toiseen suuntaan Ruotsin läpi ja toiseen käyttää Finnlinesin palveluita. Edellisten lisäksi tulee reilut 300 km kotimaan siirtymätaipaletta suuntaansa. Kilometrit eivät sinänsä "pelota", kun viime kesän Trollstigen-reissulla sain jostain syystä 4.000 km alle viikossa tahkottua.

Reilut kaksikymmentä vuotta sitten tein edelliset vähän pitemmät reissut keskiseen Eurooppaan. Silloin matka taittui Trelleborgista Trawemundeen. Samat laivat näyttävät edelleen ajavan reittiä, kuin vajaat neljännesvuosisata sitten.

Onko kenelläkään kokemuksia Mallorcan laivamatkoista?

Entä, jos jättäisi mopon mantereelle ja risteilisi saarelle? Eli olisiko asiantuntijoilla tietoa luotettavasta säilytyspaikasta?

Viimeksi muokattu:
Kiitokset kommenteista. Nesteytysasia on hyvä pitää mielessä. Oppirahat tästä tuli kesäkuun alussa BB1500-ajossa maksettua, kun ukko meinasi katketea puolenyön jälkeen, kun juomat yksinkertaisesti loppuivat. Onneksi Tornion ABC:lla oli tuulilasinpesupaikan vesiletku käytettävissä.

Guukkelin mukaan Trawemundestä Barcelonaan on noin 1.900 km. Tukholma-Hampuri on noin 1.000 km. Ehkäpä vaihtoehtona olisi ajaa toiseen suuntaan Ruotsin läpi ja toiseen käyttää Finnlinesin palveluita. Edellisten lisäksi tulee reilut 300 km kotimaan siirtymätaipaletta suuntaansa. Kilometrit eivät sinänsä "pelota", kun viime kesän Trollstigen-reissulla sain jostain syystä 4.000 km alle viikossa tahkottua.

Reilut kaksikymmentä vuotta sitten tein edelliset vähän pitemmät reissut keskiseen Eurooppaan. Silloin matka taittui Trelleborgista Trawemundeen. Samat laivat näyttävät edelleen ajavan reittiä, kuin vajaat neljännesvuosisata sitten.

Onko kenelläkään kokemuksia Mallorcan laivamatkoista?

Moto 1 lehdessä oisko joku 2012 numeroissa on Pechan kirjottamat reittioppaat kaikista euroopan lauttareiteistä oli jaettu muistaakseni muutamaan eri lehteen.

esimerkkejä omista Ruotsin läpi ajosta eri tavoilla
Jonnköping Hannover 08.00 - 20.30 n. 1100km (iltalautalla Kapelskär - Jonnköpin 16.30 - 20.00 )
Tukholma Nurnberg 06.30 - 00.00 n. 1700km
Tukholma Malmö 20.00 - 01.00 + Malmö - Strasbourg 10.00 - 21.00 n. 1100km
Tukholma Darmstadt 06.30 - 21.30 n. 1500km

Onko kukaan käyttänyt tuota Niinivirran kuljetusta Milanoon? Ei ole paha hinta kyllä..

Asiantuntija en ole, mutta tällä saitilla http://barcelona.de/en/barcelona-car-park.html puhutaan parkeista Barcelonassa. Sivun alalaidassa mainitaan, että monet hotellit tarjoavat omia parkkihallejaan myös pitkäaikaisparkkeeraukseen "ei hotelliaiakkaille".
Tuossa mainittiin hintojen näissä parkeissa olevan n.15e vrk. Muissa yksityisissä/julkisissa n.37evrk.

Itse menen lomalle hotelliin parin kilsan päähän tuosta lauttarannasta. Yksi kriteeri hotellin valintaan oli just tuo parkkihalli. Yksi mahdollisuus ehkä olisi antaa matkatoimiston, mistä otatte Mallorcan hotellin/matkan, selvittää sulle talli Barcasta.

Joskus vastaavassa tilanteessa olen vaihdattanut renkaan/huollattanut kevyesti pyörän vastaavanlaisessa tilanteessa (tosin Saksassa) ja sopinut että tulen sen hakemaan sovittuna aikana ja huolto on säilyttänyt sitä jokusen päivän.

Joskus vastaavassa tilanteessa olen vaihdattanut renkaan/huollattanut kevyesti pyörän vastaavanlaisessa tilanteessa (tosin Saksassa) ja sopinut että tulen sen hakemaan sovittuna aikana ja huolto on säilyttänyt sitä jokusen päivän.

Mulla oli pyörä vko parkissa tuossa 2010, eli ihan Barcan keskustassa, en varannut etukäteen, heillä oli muutama muukin pyörä siellä säilytyksessä.

https://www.google.fi/maps/preview#...Rambla!5m2!1sxr2vStWFmE1lhqcMVX13zg!2e0&fid=5

, makso muistaakseni n. 60-70€/vko vartioitu 24h, voi hakea ja viedä 24h.

Kiitos! Oikein arvasin, että tältä saitilta saan vinkkejä/apuja. Pyörän vienti Mallorcalle, jossa en ajaisi, tuntuu turhalta harjoitukselta.

Mutta uskallankohan tästä hpj:lle mainita? Voipi olla, että joudun suunnitelman vielä toteuttamaan. Viime kesänä perhe oli Mallorcan Alcudiassa ja minä Norjan vuonoilla. Ei paha!

Palaan asiaan.

Heh, no tuo on kyllä hyvä niksi, jos onnistuu. Katsoin tuosta lauttahintoja Barca-Mallorca "lobbybar" paikoilla (ilman ajoneuvoa). Näytti olevan 75e suunta. Kyllähän tuolla renkaanvaihtosäästöllä versus Suomessa saa jo yhdensuuntaisen lauttamatkan. Itse en kuitenkaan välttämättä laskis tuon varaan, ellei saa jotenkin etukäteen sovittua:)
Saattaa mennä vähän hankalaksi.

Rynkky lentää Barcelonasta Palma De Mallorcalle alle satasella menopaluu matka taittuu 50 minuutissa vs lautta 8h.

Rynkky lentää Barcelonasta Palma De Mallorcalle alle satasella menopaluu matka taittuu 50 minuutissa vs lautta 8h.

Tämä havainto avas muuten lähes taivaan, kiitokset! Aloin jo miltei kuumeilla samannäköistä lomaa ja huomasin että Ryanairi lentää monesta muustakin paikasta tuonne....

Tämä havainto avas muuten lähes taivaan, kiitokset! Aloin jo miltei kuumeilla samannäköistä lomaa ja huomasin että Ryanairi lentää monesta muustakin paikasta tuonne....

jeps mm. Tampereelta

edit: on siis ainakin läntänyt aiemmin, nyt ei näy vielä aikatauluja kesälle, mutta voi olla etteivät ole vielä julkaisseet, koska lento on valittavien listalla.

Back