• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ulkomailla pakolliset varusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi72
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tomi72

Miksi mennä autolla jos voi mennä mopolla...
Tulipas tuossa mieleen, enkä äkikseltään täältä löytänyt.

Mitä pakollisia varusteita pitää olla missäkin maassa ?

Muistan että jossain maassa piti olla ensiapulaukku, jossain heijastinliivi. Mutta missäs maissa nämä olivat ?

Entä muita pakollisia varusteita mitä mahdollisesti joissain maissa vaaditaan ?
:dunno:

Advrider-foorumilla norjalainen kaveri muistutti, että Norjassa 1.1.2014 alkaen myös motoristien on pidettävä mukana hyväksyttyä heijastinliiviä, siis mukana - ei päällä.

Aika monessa Euroopan maassa (muistaakseni ainakin Saksa, Espanja...) heijastinliivit oltava, jos ajoneuvo jostain syystä pysäytettävä tien sivuun eli mukana on hyvä olla. Ainakin Ranskassa oltava alkometri.

Tulipas tuossa mieleen, enkä äkikseltään täältä löytänyt.

Mitä pakollisia varusteita pitää olla missäkin maassa ?

Muistan että jossain maassa piti olla ensiapulaukku, jossain heijastinliivi. Mutta missäs maissa nämä olivat ?

Entä muita pakollisia varusteita mitä mahdollisesti joissain maissa vaaditaan ?
:dunno:

Alkomittari, 15x10cm heijastinpintaa takissa, varalamppusarja, silmälasien käyttäjille varalasit ja neljä heijastintarraa kypärässä jos Ranskaan menee :) http://www.old-gits.org/legal.htm

Alkomittaria tosiaan puuhattiin Ranskassa pakolliseksi varusteeksi, mutta omien tietojeni mukaan esitys ei toteutunut. Uusille kypärille tuli joitain vaatimuksia heijastinpintojen osalta.

Alkomittaria tosiaan puuhattiin Ranskassa pakolliseksi varusteeksi, mutta omien tietojeni mukaan esitys ei toteutunut. Uusille kypärille tuli joitain vaatimuksia heijastinpintojen osalta.

Tietääkseni laki alkometristä astunut voimaan 1.7.2012.

Viimeksi muokattu:
Mistä noi alkometrihommat taas putkahtaa. Ranska on sivistysmaa ja homma peruttiin. Heijastinliivin jokainen järkevä matkailija pitää mukanaan ihan ilman lainsäätäjiäkin. Mopo voi tiltata pimeässä ja vaikkapa motarillakin.

Joka katsastuksessa, kerran joutunut uusintaan, kun edellinen omistaja oli sen "evakuoinut":grin:

Mulla on vissiin ollut sitten lepsuja katsureita. Tuota varoituskolmiota ei ole sen koommin syynäilty kun niillä kerroilla kun olen auton suomeen tuonut. Normikatsastuksessa ei ole kukaan sitä kaipaillut. Ja kyllä, olen ollut joka kerta mukana "toimenpiteessä" enkä jäänyt hörppimään automaattikahvia :;):

järkevä matkailija pitää mukanaan ihan ilman lainsäätäjiäkin. Mopo voi tiltata pimeässä ja vaikkapa motarillakin.

Näin on!

Lisäisin vielä, että pakollinen varuste on BENSA, jos loppuu Saksassa motarilla niin rapsut tulee.

Jees, tuon unohdin. Eihän tämä mikään sääntö ole, mutta varttilitran leka jossakin piiilossa helpottaa kummasti. Ei mulla mittään kokemusta ole, joku vajaat 100 tkm pelipaikoilla kuitenkin.

Joka katsastuksessa, kerran joutunut uusintaan, kun edellinen omistaja oli sen "evakuoinut":grin:

On sitten aikamoisia eroja katsastuksissa. Itsellä autoiluhistoriaa lähes 25 vuotta, eikä koskaan ole katsastusmies edes raottanut takaluukkua, jossa itse siis varoituskolmiota säilytän.

Heijastinliivi itselläkin on reissussa mukana, tosin pimeään aikaan en muutenkaan ajele. Silti varsin suositeltava varuste ihan päiväsaikaankin, jos sattuisi mopo vaikkapa moottoritielle hyytymään.

On sitten aikamoisia eroja katsastuksissa. Itsellä autoiluhistoriaa lähes 25 vuotta, eikä koskaan ole katsastusmies edes raottanut takaluukkua, jossa itse siis varoituskolmiota säilytän.

Miule katsastusmies vinoili kerran, että kun autossa on vetokoukku, niin pitäs olla kaksi varoituskolmiota.
mie vinoilin takaisin, että en näe missään peräkärriä sille varoituskolmiolle...

Mistä noi alkometrihommat taas putkahtaa. Ranska on sivistysmaa ja homma peruttiin. Heijastinliivin jokainen järkevä matkailija pitää mukanaan ihan ilman lainsäätäjiäkin. Mopo voi tiltata pimeässä ja vaikkapa motarillakin.

Autoliiton sivuilta lainattuna:

Heijastava varoitusliivi

Pakollinen varuste kaikissa vähintään nelipyöräisissä ajoneuvoissa ja oltava kuljettajan ulottuvilla. Liiviä on käytettävä, jos autosta joutuu astumaan ulos jonkin hätätilanteen takia. Koskee myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Laiminlyönnistä seuraa 135 euron sakko (ajoissa maksettaessa 90 €).

Promillemittari pakollinen varuste

Ajoneuvossa on oltava pakollisena varusteena alkoholitesteri/alkometri. Jos ajoneuvoon on asennettu virallisen valmistajan alkolukko, se riittää. Poliisi voi tarkistaa, onko kuljettajalla testeri (breathalyzer). Viranoamiset eivät toistaiseksi sakota alkometrin puuttumisesta.

No, ei siitä ainakaan sakoteta :p

Advrider-foorumilla norjalainen kaveri muistutti, että Norjassa 1.1.2014 alkaen myös motoristien on pidettävä mukana hyväksyttyä heijastinliiviä, siis mukana - ei päällä.

Hyviä vinkkejä täällä. Tämäkin oli hyvä tieto itelle.

Jees, tuon unohdin. Eihän tämä mikään sääntö ole, mutta varttilitran leka jossakin piiilossa helpottaa kummasti. Ei mulla mittään kokemusta ole, joku vajaat 100 tkm pelipaikoilla kuitenkin.

Niin oikeestaan tarkotin vaan muistutuksena, että kantsii tankata ajoissa.
En itse ole kuljetellu mitään varabensoja koskaan. Ensimmäisellä reissulla joskus oli öljyä 1/2l mukana, kun pyörä oli uusi minulle, enkä tiennyt kuluttaako öljyä.
Letkunpätkän kyllä vois jonnekin satulan alle jemmata..

sorry meni vähän ohi topikin..

Kukas muistaa missä maassa se ensiapulaukku oli pakollinen ?

Back