• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kesällä norja turnee!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veke73
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veke73

MotOrg ry
Kesällä norja turnee!

Moikka.

Onko kukaa ajanu läpi tota E6 tietä.?
Onko mitää hyviä majotuspaikkoja.?
Tarkoitus olisi ajella suomen läpi ja siitä alaspäin E6 tietä.
Matkaa noin 5000km.
Ajankohta heinä-elokuu.

:)

Tuo on sitten päätie Norjassa ja ruuhkat sen mukaiset, kun ulkomaalaiset ovat asuntovaunuineen loma-aikaan liikkeellä. Kannattaa ainakin Narvikista etelään katsella pienempiä polkuja, maisematkin parempia. Matkahan ei etene kartalla samaa vauhtia kuin kotosuomessa. Majoituspaikkoja on kyllä jos alat ajoissa niitä etsimään. Jos on navigaattori käytössä, sieltä löytyy useimmat majapaikat.
Käy katsomassa tuolta reitit ja mutkapätkät ulkomaat osiolta hyviä vinkkejä.

lainaan topiccia kun itsellä vähän samanlaisia suunnitelmia,tie nr17 vaikuttaa mielenkiintoselta mutta pitää sisällään aika monta lauttaretkeäkin,onko kellään antaa näitten lauttaylitysten hintapolitiikasta mitään arviota..karkeakin kelpaa.norjahan on tunnetusti halpa maa:blink:

Moikka.

Onko kukaa ajanu läpi tota E6 tietä.?

Itse olen suunnitellut Norjan reissuja siten, että mahdollisimman vähän E6:sta tai muitakaan suuria valtateitä. E6 on etelässä tavallisen tylsä ja todella ruuhkainen tie. Tie on täynnä jatkuvaa keskiviivaa, eikä "laillisesti" pääse ohittelemaan missään. Norjassa on paljon hienompiakin teitä, ja niillä kannattaa reissun reitti täyttää. Aivan pohjoisessa toki tilanne on toinen, sillä siellä tiestöä on vähän, eikä E6:sta pysty välttämäään tarpeeksi.

Ei ihan asiaa mutta,,,, Ikinä ei ole vaimoa kiinnostanu mun reissut,
Mutta!!! Nyt haluaa ihan väkisin tulla mukaa. Millaset varusteet kyytiläisellä on oltava??
Kallista ku perkele tää harrastus! Ajopuku,hanskat,kengät ja tietty kypärä.
Saako tonnilla?

Mutta!!! Nyt haluaa ihan väkisin tulla mukaa. Millaset varusteet kyytiläisellä on oltava??
Saako tonnilla?

Kyllä saa. Ei parasta mutta pärjää kyllä tuon reissun. Ekat omat ajokamat maksoi 950e ja siinä oli kaikki.

Merkkikamoja löytyy käytettynä pilkkahinnalla tämänkin foorumin myyntiosastolta. Ite olen monta kertaa ostellut täältä, kannattaa katsoa. Yleensä tarpeettomina täällä myytäviä tuotteita myydään hävitysmielessä uusien alta pois, ei voiton maksimoinnin vuoksi.

Varmaan ihan hyvä tie tuo E6 jos pitää nopeesti ajaa Norjan läpi, vai mikä sulla ideana tuossa? Onhan siinä matkalla toki hienoja maisemia, mutta jää melko paljon kokematta ja näkemättä jos tuota tietä vaan ajaa.:blink:

Saako tonnilla?
Tonni riittää oikein hyvin, jos ei niitä viimeisimpiä merkkikamppeita vaadi. Allright Outletista voi muutenkin tehdä löytöjä, mutta .ORG!-jäsenä kannattaa hyödyntää tämän kuun lopussa tulevat kamapäivät. Eurobikeriltakin taitaa edelleen saada jäsenkortilla alea, joten sielläkin kannattaa vierailla tutustumassa valikoimaan.

Suuntaa-antavasti voisi kamoja matkustajalle saada tällaiseen rahaan:
Takki + housut yht 200-300 e. Tuurilla voi saada jopa merkkikamaa goretex-kalvoilla jos osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Kuitukypärä 200-300 e (poistuvia malleja laatumerkeiltä)
Hanskat 60 e
Saappaat 80 e

Yhteensä voi siis pärjätä jopa 600-700 eurolla. Tuosta ylöspäin voi tietysti investoida esim. erillisen, järeämmän selkäsuojan n. satasella, tourinkihenkisempää kypärää integroidulla aurinkovisiirillä tms.
Tai jos nahka nappaa enemmän, voi takin ja housut saada säkällä 400-500 eurolla ja sitten muutamalla kympillä sadekamppeet lisäksi.

Saako tonnilla?

Lueppa MP -lehti 01/2014 siinä on hyvä vertailu ajovarusteista. Halvimmillaan koko paketti 500€.

Viime kesänä mentiin Mo I Rana:sta E6 pitkin ylöspäin, ihan messevää tietä se oli, en kokenut ruuhkaiseksi. Elokuun alkua taisi olla. Narvikista sitten E10 suomeen päin. Sellanen viikon reissu tehtiin.

Majoituksista, eka yö oltiin leirintäalueella teltassa, matkalla huomattiin että mökkejä on samaan hintaan .. Eli se telttailu jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi :)

Toki oli ehkä toi telttapaikka kalleimmasta päästä, mutta silti. Paras muistaakseni oli 3h+keittiö kokonainen talo ~400kr.

Kesällä taas uusiksi, tällä kertaa etelä norjaan.

Kyllä tuo E6 on tosi ruuhkainen varsinkin Namsos-Trondheim seudulta etelään mentäessä.Pohjoisessa ei paha,tuo 17-tie on hyvä ja kokemisen arvoinen,ajellut siellä pariin otteeseen.Kyllä parhaat Norjan maisemat ovat rannikkoja kierrellessä,tuolla keski Norjan vuonoilla ei tosin päivässä valtavaa kilometrikertymää saa aikaiseksi.Tosi ei kait se ole ehkä se tärkein asia?Majoituspaikkoja löytyy vaatimattomista mökeistä alkaen,telttaa olemme käyttäneet paljon ja trangialla ateriat laiteltu.Jos hotelleja ja ravintoloita käyttää niin kyllä rahasta eroon pääsee.Sanotaan jotta kukin varojensa mukaan.
Olen Norjaa kierrellyt vuosien aikana ristiin rastiin,niin työn takia sekä palannut sinne kesäisin pyörällä(eka kerta -96 kesänä)
Kannatta käydä Norjaa ajelemassa,mutta nopeusrajoituksia noudattavat aika hyvin paikalliset ja suojatietä kunnioittavat.

Teltta ei millään mahdu kyytiin eli joko mökki tai hotelli majoitus.
Löytyykö niitä hyvin ja millaiset välimatkat?
Hinta ei mulle lomalla se tärkein,, mutta yleensä ollu noin 100e yö!

Teltta ei millään mahdu kyytiin eli joko mökki tai hotelli majoitus.
Löytyykö niitä hyvin ja millaiset välimatkat?
Hinta ei mulle lomalla se tärkein,, mutta yleensä ollu noin 100e yö!

Itse varasin viime kesän reissulle (pohjoisessa) kaikki majoitukset, mutta totesin sen olevan turhaa, sillä mökkikyliä, kotimajoitusta ja majataloja on Norjassa aivan joka kolkassa, ja pääasiassa aina löytyy tilaa. Booking.commista tai hotels.commista löytyy vain murto-osa todellisesta majoituskapasiteetista.

Ensimmäisellä Norjan kierroksella (etelässä) otimme kaikki majoitukset lennosta. Vain yhden kerran majoituksen löytyminen meni tiukalle.

Back