Miten tankkaat pyöräsi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja woke
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajan pumpuille siten että mittari jää oikealle puolelle. Pyörän selästä nousematta kortti koneeseen ja tankkaus oikealla kädellä ja vasen vähän auttaa viime tippojen lirutuksessa. Tankki täyteen ja menoksi. Koko ajan siis pyörän päällä istuen...

Pyörän päällä istuen. Jos pitää sisällä käydä maksamassa niin tankkauksen jälkeen pyörä pois mittarilta ennen maksua.

Mites se prätkän sammutus tehdään?
Entäs ajokenkien jalkaan laitto??? Silmät auki vai kiinni???
Hengitättekö kun väännätte kaasua vai pidätättekö
tiukimman kiihdytyksen ajaksi???

Seuraavaksi miten käynnistät pyöräsi :right:

Itse asiassa ei huono ollenkaan... A-lahjakortin omaava naapuri hankki juuri ensimmäisen isomman pyörän piikkisen skoban sijaan ja on tarvinnut jonkin verran opastusta hiukan kaikessa...
- liialla ryypyllä ja kaasunkäytöllä saa kylmäkäynnistyksessa kasteltua tulpat. Liian vähällä ryypyllä sahaa akun tyhjäksi varsinkin jos tappokytkin on off -asennossa, jalka alhaalla ja vaihde päällä
- vapaavaihdetta ei meinaa löytyä ja vaihteet muutenkin hakusessa
- liikkeellelähtö tuotti alkuunsa vaikeuksia kun ei ollut varmuutta mikä pykälä päällä ja miten kaasua annostellaan kytkintä nostettaessa
- tankilla katselin kun mies ajoi pyörän pumppujen vasemmalle puolelle ja laittoi pyörän vasemmalla olevan sivutuen varaan. Tankkaus oli hel..tin vaikean näköistä pyörän oikealta puolelta kun tankin suuaukko oli kallellaan vasemmalle. Neuvoin ajamaan toiselle puolelle
- parkkiin kaveri ajoi suoraan keula kohti nurmikon reunaa kun itse koukkasin pyörän ympäri keula kohti lähtösuuntaa. Liikkeellelähtö otti melko kauan kun parkkiin oli ympärille ilmestynyt väkeä ja kokematon kaveri potki jaloilla pyörää ympäri ahtaasta raosta
- etujarrun käyttöä yritin neuvoa, mutta ensimmäisellä pidemmällä reissulla mutka yllätti ja pelkällä takajarrulla suoritetun lukkojarrutuksen seurauksena vasemmalle ulos tieltä katolleen kaurapellolle. Nyt on kaverin käsi paketissa kolmatta viikkoa... onni ettei jäynyt miehelle pahemmin. Nyt harmittaa itseä se etten aktiivisemmin neuvonut ja opastanut kädestä pitäen oikeaa jarrutusta
- monta muuta juttua hakusessa mikä ei nyt tule mieleen...

Pyörä ehdittiin jo oikoa ja laittaa uusia katteita. Kaverin käsi kun vielä saadaan paketista, niin aion antaa hiukan aktiivisempaa opetusta. Kyllä nuo aloittelijat kaipaa neuvoja meille hiukan kokeneemmille päivänselvissä asioissa ilman piruilua.

Mites se prätkän sammutus tehdään?
Entäs ajokenkien jalkaan laitto??? Silmät auki vai kiinni???
Hengitättekö kun väännätte kaasua vai pidätättekö
tiukimman kiihdytyksen ajaksi???

Do niin sama viisastelu sitten jatkuu tässä topiikissa. Nato26:lle vain tiedoksi että mulla oli aikoinaan piikki ja nyt 30 vuoden jälkeen aloitettava rosvolla kaikki aivan alusta joten en haluais kipata mopoa nurin heti ekalla tankkauskerralla. Ihan vakavasta asiasta (tankkauksesta) on siis kyse. Onneksi ikää jo niin paljon että uskallan tehdä näitä tyhmiä kysymyksiä ettei toista samoja virheitä joita muut ovat jo tehneet. En tosiaan häpeile.

Toinen viisastelun aihe vähän aikaa sitten oli tuo vastaohjaus. En viitsiny vyysikkona puuttua asiaan enkä aio nyt ruveta viisastelemaan sen ja hyrrävoimien suhteen (mulla olisi hyrrävoimista kerrottavana varsin mielenkiintoisia esimerkkejä, mm. hyrrä joka kääntyy pyöriessään ylösalaisin mutta en jatka tätä keskustelua). Minusta finski Motorradissa oli joko huhti- tai toukokuun numerossa hyvin tiivistetty tuon vastaohjauksen filosofia. Sillä saadaan mopo kallistumaan ja sen jälkeen sitten stongaa käännetään siihen suuntaan mihin ollaan menossa (jos nyt muistan ihan oikein tuon artikkelin, voi olla että muistan väärin). Eikä nyt sitten jatketa tätä keskustelua enää tässä tankkaustopiikissa. PISTE.

Pojat, ei tehdä asioista turhan teoreettisia vaan opetellaan tuo vastaohjaus ja naatitaan mutkista.

Keskituella menee eniten sisään, kai tämäkin olisi viisainta jättää huoltomiehen tehtäväksi, ettei vaan satu mitään katastrofia:)-

Pyörä ehdittiin jo oikoa ja laittaa uusia katteita. Kaverin käsi kun vielä saadaan paketista, niin aion antaa hiukan aktiivisempaa opetusta. Kyllä nuo aloittelijat kaipaa neuvoja meille hiukan kokeneemmille päivänselvissä asioissa ilman piruilua.

Sen enempää kukkahattuilematta ei voi kuin ihmetellä, että miksi nämä "lahjakorttilaiset" eivät omaa sen vertaa itsesuojeluvaistoa, että menisivät paikalliseen autokouluun ottamaan edes parin ajotunnin verran käsittelyharjoituksia osaavan opettajan johdolla.

Jos susta tuntuu, että tarttet opastusta seisontajalan käyttöön, parkkeerauksiin yms. niin laita viestiä tänne saitille kun olet kuvioissa. Eiköhän joku sulle ehdi antaa oppitunnin.
Itsellä ens viikon torstaina lähtee pyörä reissuun, mutta heinäkuun lopussa voin sulle näyttää muutamia käsittelyn alkeita.

(niin siis jos olet suomeen tulossa :) )

W-P, kiitoksia tarjouksesta. Olen jo varannut Frendeistä muutamia ajotunteja Tarelta joten enköhän mä pääse alkuun (hieman paremmalta pohjalta ja ilman paketissa olevaa kättä kuin pertun naapuri).

Sen enempää kukkahattuilematta ei voi kuin ihmetellä, että miksi nämä "lahjakorttilaiset" eivät omaa sen vertaa itsesuojeluvaistoa, että menisivät paikalliseen autokouluun ottamaan edes parin ajotunnin verran käsittelyharjoituksia osaavan opettajan johdolla.

Juuri tämän vuoksi mulla on mopo vielä mopoliikkeessä ja otan sen ulos sitten kun olen ottanut muutaman ajotunnin autokoulusta. Jätin mopon tosiaan liikkeesen näiden mun lusimismatkojen takia kun en olisi ehtinyt aloittaa ajoharkkoja.

Opetetaanko siellä nykyään tankkaamaankin?

Eilen nousin pyörän päältä tankatakseni, mutta juuri siinä pisteessä ei ollutkaan automaattia. Ilmankos ne kaikki muut oli niissä muissa pisteissä tankaamassa. Ja on letkutkin joskus harvoin olleet hankalasti.
Taas joku kerta tajuan, ettei tää ollutkaan se korttimittari ja joudun siirtämään pyörää. Tällaista on mun pyöräily, kun luonteeni on tällainen :thumbup:

Niin ja mun elämä muutenkin :thumbsup:

En tiedä mikä videossa teki niin neiti tankkauksen, mutta tunnistin itseni ja nauroin lopulta vedet silmissä :thumbsup: Niin ja nauroin itelleni, en tälle kuskille :grin:

Do niin sama viisastelu sitten jatkuu tässä topiikissa. Nato26:lle vain tiedoksi että mulla oli aikoinaan piikki ja nyt 30 vuoden jälkeen aloitettava rosvolla kaikki aivan alusta joten en haluais kipata mopoa nurin heti ekalla tankkauskerralla. Ihan vakavasta asiasta (tankkauksesta) on siis kyse. Onneksi ikää jo niin paljon että uskallan tehdä näitä tyhmiä kysymyksiä ettei toista samoja virheitä joita muut ovat jo tehneet.

Muistelet vaan tarkasti miten sen piikin tankkasit ja teet sen samalla tavalla tämän isomman prätkän kanssa.
Ei ne kuutiot sitä sen hankalammaksi tee.

Back