Jarrut jumissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja caferacer81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haha, there's your reason!! Piti käyttää rasvaprässiä että sai männät ulos :D
IMG_3026.JPG

Aika selvä homma et uudet männät ja tiivisteet tilaukseen :) Samoin letkut ja nesteet.

Sanokaapas onko noi caliperit sellaset että niitä voi vielä käyttää; niissä näkyy vähän ruostetta. Voiko kevyesti hinkata / hioa niitä pois?
IMG_3029.JPG

katso liitettä 6005

Aika selvä homma et uudet männät ja tiivisteet tilaukseen :) Samoin letkut ja nesteet.

Sanokaapas onko noi caliperit sellaset että niitä voi vielä käyttää; niissä näkyy vähän ruostetta. Voiko kevyesti hinkata / hioa niitä pois?
katso liitettä 6006

Huoletta voi käyttää, nestetiivisteen yläpuolella, pölysuojan alla taitaa olla ruoste.

Kyllä mä noi männätkin putsaisin karhunkielellä/patapadalla/teräsvillalla ja kiillotus jollain tahnalla. Sitten vasta jos näkyy monttua tai koloa niin veke ja uudet (joskus vaan kattelin niin jäi mielikuva että noi männät olis kalliit). Se tiiviste kuitenkin pitää jos pinta on vaan tarpeeksi tasainen.

katso liitettä 6005

katso liitettä 6006

Kosteus ja vesi tehnyt tehtävänsä. Minun mielestä satulan ruosteet voi hiomalla poistaa, kunhan pinta ruostetta. Jos korroosio edennyt pidemmälle, niin laittaisin koko paketin uusiksi. Hyvää käytettyä varmaan löydettävissä edullisesti.

Satulan ruoste vaikuttais olevan pinnalla aika ohuelti. Mäntien suhteen vähän epäilen että saako niistä enää hyviä. Kyllä niissä tuntuu sellanen epätasaisuus. Ehkä mä koitan hinkata niitä. Tosin uudet ei maksa omaisuutta, noin 120e kahet männät ja uudet tiivisteet.

Näyttäis että männistä on pinnoitteet puhki, eli hyviä niistä ei saa hiomalla. Sylinterit on ihan ok, tosin puhdistus erittäin tarkkaan ja kasaus reilulla rasvalla. Muuten purkutalkoisiin joutuu uudestaan jo vuoden päästä. Sellainen vinkki tuohon sylinterien puhdistukseen, että dremeli joustavalla letkuvarrella ja teräs- tai messinkiharja niin saa tuon tiivisteurankin oikeasti puhtaaksi ruosteesta.

Joo samaa mieltä männistä. Parempi ehkä tilata suosiolla uudet, ruostumattomat. Mites toi kasaus, sanoit rasvaa, jossain mainitaan että jarrunesteellä pitäs voidella mäntä. Vinkkejä siihen?

Itseaiassa multa löytyy just dremel sillä jousto varrella...pääsee kätevästi tohon käsiksi. Kiitti vinkistä :thumbup:

Joo samaa mieltä männistä. Parempi ehkä tilata suosiolla uudet, ruostumattomat. Mites toi kasaus, sanoit rasvaa, jossain mainitaan että jarrunesteellä pitäs voidella mäntä. Vinkkejä siihen?

Ainakin motonetistä on saanut irrallaankin ostettua sellaista "jarrukumirasvaa" joka on joko kirkasta silikonirasvan näköistä tai sitten mustaa etäisesti moottorisilikonia muistuttavaa. Autojen jarrusylinterin korjaussarjoissa ja liukutappisarjoissa noita on kanssa mukana tullut.

Itse olen ainakin harrastanut sitä, että laittaa tuota rasvaa suhteellisen reilusti tuonne pölysuojan alle juuri tuon mäntien ulkopään ruostumisen estämiseksi. Jarrunestehän imee kosteutta, joten sillä on pikemminkin pahentava vaikutus tuossa välissä, ja uskoisinkin sen ohjeen olevan vain männän sisäänlaittoa helpottamaan.

Ainakin motonetistä on saanut irrallaankin ostettua sellaista "jarrukumirasvaa" joka on joko kirkasta silikonirasvan näköistä tai sitten mustaa etäisesti moottorisilikonia muistuttavaa. Autojen jarrusylinterin korjaussarjoissa ja liukutappisarjoissa noita on kanssa mukana tullut.

Itse olen ainakin harrastanut sitä, että laittaa tuota rasvaa suhteellisen reilusti tuonne pölysuojan alle juuri tuon mäntien ulkopään ruostumisen estämiseksi. Jarrunestehän imee kosteutta, joten sillä on pikemminkin pahentava vaikutus tuossa välissä, ja uskoisinkin sen ohjeen olevan vain männän sisäänlaittoa helpottamaan.

Tuota rasvaa pitää olla tallissa monta tuubia.
Sillä rasvataan läpiviennit, stefat, sähköliittimien tiivisteet yms. liukastusta tarvitsevat paikat.
Esim. vent.kopan tiivisteen tiivistepintaan olen tottunut laittamaan tuota rasvaa, jolla henkisesti varmistan tiivisteen asettumisen oikein paikoilleen ja tiiveyden.

Minkälainen pulttiväli tai kiinnitys tuossa arrussa on. Käytetyt satulat uudemmista mopoista ei ole välttämättä huonompi modi tehdä. Esim. tuosta hyvät satulat kohtuu hintaan. Kylkeen vaikka Brembon rcs19 puristin ja kelpaa endoilla vanhalla baijerilaisella.

http://www.ebay.com/itm/07-08-Yamaha-YZF-R1-Front-Brake-Calipers-/381171264945?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&fits=Year%3A2008%7CMake%3AYamaha&hash=item58bf93edb1&vxp=mtr

Jos tuota linkin takaa löytyvää jarrusatulaa tarkoitat, niin taitaa pulttiväli olla 130mm. Ainakin Brembon sivujen mukaan näin olis. "Normaalisti" Japseissa 108mm ja biimerissä ois vaan 100mm... :dunno:

Jos tuota linkin takaa löytyvää jarrusatulaa tarkoitat, niin taitaa pulttiväli olla 130mm. Ainakin Brembon sivujen mukaan näin olis. "Normaalisti" Japseissa 108mm ja biimerissä ois vaan 100mm... :dunno:

Voin toki tarkistaa, jos jotain kiinnostaa asia tarkemmin. Lähinnä ajatuksena heitin... että oikeasti hyvät jarrut johonkin vanhempaan mopoon ei välttämättä maksa paljoa, jos vaan jaksaa selailla ebay:n ihmeellistä maailmaa :)

Voin toki tarkistaa, jos jotain kiinnostaa asia tarkemmin. Lähinnä ajatuksena heitin... että oikeasti hyvät jarrut johonkin vanhempaan mopoon ei välttämättä maksa paljoa, jos vaan jaksaa selailla ebay:n ihmeellistä maailmaa :)

Ei tainnut vielä vuonna 1980 olla radiaalisatuloita. :) Sinäänsä edullisempi hankkia käytetyt kuin varaosia...

Jos paine tuntuu jäävän sylinteriin, on vikapaikka helposti haarukoitavissa löysäämällä ilmaruuveja tai liitoksia kunnes saa selvyyden mikä estää paineen nollautumisen takaisin säiliöön. Viimeksi oli tosi hyvin tukossa vanhan Hondan pääsylinterissä oleva paluureikä muovisäiliön alla hankalassa paikassa. Tuo letkujen ja muidenkin kumiosien vaihto uusiin aina joskus on kyllä hyvä idea. Tehdashan haluaa yleensä ne vaihdettavaksi 4 vuoden välein.

Back