Tere!
No jos jostain löydät 2000-2002 TE 250:n niin korjaa talteen ja laita vitriiniin, on meinaan tosi harvinainen!
No saatettiin se TE250 esitellä 2002 puolella mutta malliltaan se *oli kuitenkin 03:n.
Koko mallisarja, TE/TC/SM/SMR-250-400-450-510, oli siis aivan uusi eikä perustunut mihinkään vanhaan malliin. Mallisto säilyikin suht samanlaisena vuoteen 08 jolloin tuli uusi runko ja TE/SM malleihin Mikunin ruisku, perusmoottori säilyi samana. 2010 pantiin sitten TE250 kokonaan uusiksi.
Noissa alkupään malleissa oli ongelmia lähinnä titaaniventtiileissä mutta ne on kaikki jo korjattu/vaihdettu. Samoin vanhemmissa vehkeissä olevaa Mikunin TMR kaasaria on haukuttu vaikea säätöiseksi mutta tiedä häntä, uudemmissa *kuitenkin on Keihin FCR joka on hyvä. Kaiken kaikkiaan mun mielestä ne legendaariset kauhujutut on peräisin kyllä aiemasta mallisarjasta.
No kyseessä on jokatapauksessa kireä kisaenduro jonka huoltovälit on tiheät kuten myös moottorin peruskorjausväli. Moottorin peruskorjauksesta ei kannata tinkiä koska jos/kun mäntä tai veivi porsii ajosta niin vauriot on herkästi pahat, eli kantta + sylinteriä. Eli osta sellainen jonka huoltohistoria on tiedossa tai varaudu koneen avaukseen. Muista myös että uusilla muoveilla ja tarroilla saa halvalla kosmetiikan kuntoon mutta tekniikan laitto maksaa. Eli tutki myös iskarit ja muu tekniikka huolella, ne on kaikki huollettavissa / korjattavissa mutta kaikki kustantaa...
Osia saa: Originaali osat MP-Racingiltä ja dealereiltä ei oo enää kalliita, mutta kun pyöräkanta ei oo kauheen iso niin harvinaisemmat menee tilaukseen ja kestää sen viikon tai kaks. Sanovat että nyt BMW:n tultua ohjaimiin on tehtaan keskusvaraston toimitusvarmuuskin nousut uudelle tasolle (totta on että aiemmin oli joskus vähän sanomista).
Yleisimmät kulutusosat löytyy tarvikekauppialta mutta tarjonta ei oo kyllä yhtä hyvä kuin Japseihin tai porkkanasorviin.
Kaikenkaikkiaan ite oon tykännyt, mulla on nyt ajossa jo toinen eli 08 malli jota ei juuri oo tarvinnut korjailla. Eka oli 06:n vanha kisapeli jota nyt tietenkin vähän sai rempata. Peli on harrastajan "suomi-enskaan" ihan sopiva, ruutia on metsään aivan tarpeeksi, ainoastaan sänkipellolla ja jääradalla kaipais isompaa. Mun molemmat pelit on punakilpisiä enkä mä kyllä kadulle 250:stä oikeen suosittelekkaan, puhti loppuu maantiellä varmasti ja pikitiellä naru kireellä riivatessa tulee koneen tunnit tosi äkkiä täyteen.