Ajokorttilaki muuttuu 1.11.2016

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

retrokawa

New member
Päivän Iltasanomissa tällainen juttu. Onko mitään ilo hakea uutta korttia, kun vanha on vielä tallessa? Voiko esim. vanhalla ajaa tämän jälkeen ja jos hukkuu, niin vasta sitten ottaa uuden käyttöön? Vai tarkastaako Poliisi kopion ja vanha kortti = ei ajokorttia?

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001939827.html

Spekulointia. Itselläni on c-kortti, ja joudun toimittamaan lääkärintodistuksen, kun täytän 50, 55, 60, jne. Jos nyt hukkaan korttini, joka uusitaan niin, että on voimassa (5v) vaikkapa siihen asti, kun täytän 54, niin joudunko toimittamaan noita lääkärintodistuksia tuplaten, siis aina kun kortti uusitaan (54, 59, 63, ...) ja aina kun iän mukaan täytyy (55, 60, 65, ...)?

Mulla on kortti voimassa 2054 asti.. millä sopimuksella noita kumotaan. En ajatellut tarvita uutta ennen sitä.
Pari tuttua vetelee jo nyt ilman korttia menemään. Nykyään sellasta vittuilua ja byrokratiaa koko touhu, että enpä jaksais enää ajokorttia välttämättä suorittaa, vaan pärjäilisin myös ilman.

Kiitos tästä muistutuksesta. Mulla on vanha iso muoviläpyskä ja siksi kukkaron pitää aina olla iso. Pistin tilaukseen luottokortin kokoisen EU-kortin. En olisi tätä uudistusta huomannut ilman tätä viestiketjua. Kiitos!

Mulla on kortti voimassa 2054 asti.. millä sopimuksella noita kumotaan. En ajatellut tarvita uutta ennen sitä.
Pari tuttua vetelee jo nyt ilman korttia menemään. Nykyään sellasta vittuilua ja byrokratiaa koko touhu, että enpä jaksais enää ajokorttia välttämättä suorittaa, vaan pärjäilisin myös ilman.

En tiedä oikeuksista, mutta kaipa nuo lainsäätäjät tietävät.

"Vanhojen ajokorttien voimassaoloajat muuttuivat vuoden 2013 alussa
Ajokorttilain voimaantulo 19.1.2013 muutti myös ennen lakimuutosta myönnettyjen ajokorttien voimassaoloaikaa.
Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä."

http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/ajokortin_voimassaolo

Lisäksi taisin olla väärässä tuossa alun pohdinnasani. Homma mennee niin, että jos on tuo pitkäaikainen kortti, niin pitää toimittaa erillisiä lääkärintodistuksia (c-kortilla) 5v välein. Jos taas on se määräaikainen, niin lääkärintodistus toimitetaan sitä uusittaessa.

Kiitos tästä muistutuksesta. Mulla on vanha iso muoviläpyskä ja siksi kukkaron pitää aina olla iso. Pistin tilaukseen luottokortin kokoisen EU-kortin. En olisi tätä uudistusta huomannut ilman tätä viestiketjua. Kiitos!

Eipä mitään. Kiva jos oli hyödyksi. :)

Mä hain juuri uuden, helppo homma trafin sivujen kautta.
Kun olin hakenut passia tai henkilötodistusta viimeisen 5v aikana niin kuva ja allekirjoitus löytyivät automaattisesti. Maksoi 20 ja tuli postissa muutamassa päivässä. Mukana maksettu palautuskuori jolla vanha pitää palauttaa.

Tämän jos tekee ennen 01.11. niin C-kortin voimassaoloajat pysyvät ennallaan, em. ajankohdan jälkeen haettaessa C-kortti muuttuu määrä-aikaiseksi 5v kerrallaan

t. nimim. pitkätukka ajokortissa :paikallatuulee:

Mä hain juuri uuden, helppo homma trafin sivujen kautta.
Kun olin hakenut passia tai henkilötodistusta viimeisen 5v aikana niin kuva ja allekirjoitus löytyivät automaattisesti. Maksoi 20 ja tuli postissa muutamassa päivässä. Mukana maksettu palautuskuori jolla vanha pitää palauttaa.

Tämän jos tekee ennen 01.11. niin C-kortin voimassaoloajat pysyvät ennallaan, em. ajankohdan jälkeen haettaessa C-kortti muuttuu määrä-aikaiseksi 5v kerrallaan

t. nimim. pitkätukka ajokortissa :paikallatuulee:

Tästä rohkaistuneena päätin minäkin hakea uuden mallisen kortin.
5 minuuttia kaikkine ihmettelyineen kun pankkitunnukset löytyy

Itse tilasin uuden jo heti helmikuussa kun homma siirtyi Trafille = hintakin putosi tuohon säädylliseen 20e tasoon ja kortti tulee postissa kotiin saakka. Näin sain minäkin tuon "lompakkoon sopimattoman" ison muovilätykän tilalle pienen EU-kortin ja näin lompakonkin sai vihdoinkin vaihdettua mukavampaan, pienempään :thumbup:

Tuo iso muovilätykkähän tuli aikanaan silloisen paffisen tilalle ja päivityksestä sai "kaupanpäällisenä" pikku-e:n, jolle sille onkin tässä tullut käyttöä jo useammankin kerran, nykyisen veturin kok.massa 2030kg ja as.vaunu kok.massa 1700kg = yhdistelmäpaino 3730kg (veturilla yhdistelmän max. on 3830kg) :jpstyle:

Tilasin myös uuden kortin Trafilta männäviikolla vanhan ison läpyskän tilalle ja eilen uusi kortti oli postilaatikossa.
:)

Tästä rohkaistuneena päätin minäkin hakea uuden mallisen kortin.
5 minuuttia kaikkine ihmettelyineen kun pankkitunnukset löytyy

Samoilla linjoilla keikutaan ja näistä innoituksista johtuen päivitettiin oma sekä vaimon lappu. Mukava huomata, että homma hoituu nykyään varsin helposti ja vaivattomasti verkon kautta asioiden.

Täällä palstalla selvästi vanhakin sivistyy:thumbup:

Kyllä se vaan pitää olla vanhanmallinen pahvikortti!!!!! :jippikaijee:

Kyllä se vaan pitää olla vanhanmallinen pahvikortti!!!!! :jippikaijee:

Itseasiassa onkin...joskus hukkasin tuon pahvikortin ja hain muovisen jonka muutin siihen pikkuläpyskään. Sitten reippaat 10 vuotta kortin hukkaamisesta löyin muutossa tuon vanhan pahvisen, säilössä pysyy

Back