• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bläkkärin kulutus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karauttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tais siis ei se korjaantunu kun tuli paikannettua,komentaja kaipaa säätöä.otin sen liittimen ruiskutukista irti niin jo alko hyökkäämään.muuta kun jotkut sanoo ettei niitä tarvi säädellä ku kerran että piäs toimiasitä minä vähän niinku arvelin että oisko säädöt pielessä.no tilasin nyt ajan pajalle ja kattoa sitte.

Seikka on saletti :thumbup:

tokihan se pc3 pitää säätää kohdalleen, mitä sillä muuten tekee. mut eikös siinä ole muisti, jossa säädetyt arvot pysyy tallella..? niin mulle ainakin on kerrottu..

Vakion kulutuksesta ei ole omaa kokemusta... mutta jos koko ränni ja PC3 yms. niin vaikeuksia on päästä mihinkään 5,5 kulutuksiin, lähinnä 6,5 jos nätisti ajelee... Tosin kun noita PC:n karttoja katselee niin juurikin tuohon kohtaan 4000 rpm/kaasua vähän, antaa aika plussaa, liekö tuo joku alue jota vakiboksi vierastaa saasteen pelossa ja samalla meno tuntuu "nuhaselta".
Mutta kunnon kartoilla ja reipasta kääntöä niin 7-8 on todellista... :D mutta eikös sitä saa lisää letkunpäästä?
Jos mittarivirhe on korjattu pitää muistaa että kilometrejä tulee todellista vähemmän (siis mittariin) eli 8% pois bensan kulutuksesta niin täsmää matkamittari lukemaan.

PS. Bläkkärin moottori ei ole säästöpossu bensan suhteen.

xx ja kawa zzr 1100 kulutukseltaan kohtuullinen matka ajossa jos on säädöt kohdallaan alle tai yli 5 litraa

Itellä nuo putkenvaihdot ja kaasarien tai ruiskun säädöt ovat pudottaneet kulutusta sekalaisessa ajossa ja matkassa. Ikinä ei ole kulutus noussut pikkuvirityksillä.

niin niin,nyt oliki kyse siitä että onko kaikki kunnossa.ei ollu.

Jep, mutta mikä on saanut säädöt PC:stä pois kohdiltaan...? En usko että kartta on sekoillut ilman ulkopuolista vaikutusta, tosin en tiedä miten nuo ulkopuoliset nappulat vaikuttaa/toimii. Jos käsi käy namiskoilla ilman että pyörä on edes käynnissä tuskin saa mitään aikaiseksi.
No, nyt kun käyt säädöissä ota kartta talteen(läppäri+usbjohto+pc:n ohjelma) ja voit aina palauttaa kartan siihen tilanteeseen jossa se oli säädön jälkeen.

Itellä nuo putkenvaihdot ja kaasarien tai ruiskun säädöt ovat pudottaneet kulutusta sekalaisessa ajossa ja matkassa. Ikinä ei ole kulutus noussut pikkuvirityksillä.

Vastaavasti itse en ole ikinä saanut lisää tehoa ilman että kulutus nousee ja monasti se kulutus nousee jo pelkästään ajattavuuden parantamisesta...loppuu pikku nykinät, kaasuun vastattavuus paranee, jne.
Kukin tyylillään...

Jep, mutta mikä on saanut säädöt PC:stä pois kohdiltaan...?
Suuttimet ollu tukossa säädön aikaan, tai nyt tukossa, bensapumppu valskaa, paineentasaaja jumittaa jne, huono akku, huono maa suuttimilla jne jne... onhan noita. Mekaanisia, esim venojen yms vaikutuksia en tunne. Tai sitten ite pc paskoo.

Jos ite isolla rahalla säädättäisin niin ihan minimissään löisin tankkiin hetkeksi injection cleaneria suuttimia varten ja vähintään bensansuodattimen pesu.

Suuttimet ollu tukossa säädön aikaan, tai nyt tukossa, bensapumppu valskaa, paineentasaaja jumittaa jne, huono akku, huono maa suuttimilla jne jne... onhan noita. Mekaanisia, esim venojen yms vaikutuksia en tunne. Tai sitten ite pc paskoo.

Jos ite isolla rahalla säädättäisin niin ihan minimissään löisin tankkiin hetkeksi injection cleaneria suuttimia varten ja vähintään bensansuodattimen pesu.

Jep, kaikki nuo vaikuttaa lopputulokseen, eli kysymys onkin ketjun aloittajalle; onko vika PC:ssä vaiko jossain muussa... Itse en usko että PC:n kartat omia aikojaan muuttuu, mutta ns. rikki voi sekin mennä.

Vastaavasti itse en ole ikinä saanut lisää tehoa ilman että kulutus nousee ja monasti se kulutus nousee jo pelkästään ajattavuuden parantamisesta...loppuu pikku nykinät, kaasuun vastattavuus paranee, jne.
Kukin tyylillään...
Johtuu osittain siitä, että en ole ikinä säädättänyt mitään vaan säätänyt itse. Lisää tehoa isolla kaasulla ja pienempi kulutus pintakaasulla eivät ole millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Siinä liikutaan sellaisilla kartan alueilla, jotka eivät liity toisiinsa.

Johtuu osittain siitä, että en ole ikinä säädättänyt mitään vaan säätänyt itse. Lisää tehoa isolla kaasulla ja pienempi kulutus pintakaasulla eivät ole millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Siinä liikutaan sellaisilla kartan alueilla, jotka eivät liity toisiinsa.

Jeps, totta tuokin. Mutta jos palataan edes vähän aiheeseen eli bläkkärin mootttori on sunniteltu 90-luvulla ja sitten "runtattu" 2000 luvulla Euro-3 (jos en väärin muista numeroa) päästöihin, eli kun siitä heittää labdan ja katit pois saa ajattevuuden kohdalleen niin kulutus valitettavasti nousee... ja koska pyörän omaan boxiin ei pääse käsiksi niin sytkä yms. on mitä on eli ei paras mahdollinen.
Itsellä pari karttaa käytössä...yksin ja mamma takana kartat:D

Nyt kun alkoi tämä kulutusasia oikein toden teolla hämäämään, niin otin tripillä kilometrit ylös viime tankkauksen ja tämänpäiväisen tankkauksen välillä.
Tulos oli pyöreästi 18 litraa ja 300 kilometriä. Eli mennään siellä kuuden litran tuntumassa /100 km.
Lähinnä eniten hämäävää on bensamittarin toiminta, joka ainakin omassa yksilössä näyttää täyttä melkein parisataa kilometriä. Tämän jälkeen alkavat palkit putoilla ihan silmissä.
Ja kun viimeinen alkaa vilkkumaan niin tankissa lienee vielä ainakin kuutisen litraa ainetta.

Jeps, totta tuokin. Mutta jos palataan edes vähän aiheeseen eli bläkkärin mootttori on sunniteltu 90-luvulla ja sitten "runtattu" 2000 luvulla Euro-3 (jos en väärin muista numeroa) päästöihin, eli kun siitä heittää labdan ja katit pois saa ajattevuuden kohdalleen niin kulutus valitettavasti nousee... ja koska pyörän omaan boxiin ei pääse käsiksi niin sytkä yms. on mitä on eli ei paras mahdollinen.
Itsellä pari karttaa käytössä...yksin ja mamma takana kartat:D
siinähän se ihmellisyys juuri onkin kun ne mopot on säädetty tehtaalla perseeleen päästö mittaus kieroksille 3200 laihalle. ja sen isommilla kieroksilla yleensä merkistä huolimatta helvetisti rikkaalle niin ja se katti lisää kulutusta ja ne power commanterit ihan uudempia lukuun ottamatta ei osaa säätää T P I alueella olevaa syöttöä. ja se lamba on pelkestään sitä kattia varten että sille jäis sitä bensaa poltettavaksi

Parin viikon takaisella 3500 km:n Nordkappin reissulla oman pyörän kulutus oli n. 5,2 l satkulla. Tuohan on -97 kaasarimalli jossa power commander on kuskin ranteessa ja kartat tankkilaukussa. No ajohan oli tolla matkalla enimmäkseen tasaista maantieajoa ja kaupungissa ja hiukan repivämmällä ajolla kulutus nousee tuollakin helposti yli 6:n litran. Paino tai pakaasit ei tunnu paljon vaikuttavan kulutukseen, nyt mentiin kaksipäällä täysillä laukuilla ja samoja lukemia menee yksin ajellessakin.

eilen suhteellisen reipasta maantieajoa ja 5,5 litraa oli kulutus kun laskin.

Samaa 5,5 litraa menee. Nyt oon oikein arvioinut, en siis tarkkaan laskenut, tankatessa kulutusta ja tuohon noin 5,5 se jää kaks päällä ja kolmella laukulla. Siis aika yllättävän vähällä menee, vaikka ihan sama mulle miten paljon kuluttaa kunhan on hauskaa...

siinähän se ihmellisyys juuri onkin kun ne mopot on säädetty tehtaalla perseeleen päästö mittaus kieroksille 3200 laihalle. ja sen isommilla kieroksilla yleensä merkistä huolimatta helvetisti rikkaalle niin ja se katti lisää kulutusta ja ne power commanterit ihan uudempia lukuun ottamatta ei osaa säätää T P I alueella olevaa syöttöä. ja se lamba on pelkestään sitä kattia varten että sille jäis sitä bensaa poltettavaksi

En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Lambda killeri "pakottaa" alkuperäisen boxin kiinteille kartoille koko alueelle, PC:n avulla säädetään soppa kohdalleen, PC lukee TPS/kierrosluvun ja säätäjä pistää miinusta tai plussaa mitä nyt milloinkin näyttää... Ja tosiaan yleensä miinusta keskialueelle 3500 ->

Kyllä kai se katti kuolee ylimääräiseen bensaan ennen kuin liian laihaan...ja jos haetaan parasta AFR suhdetta tehon suhteen mennään kuitenkin rikkaalle katin suhteen.

Edit. Mamman kanssa n 1500 km enkä päässyt millään laskukaavalla (otettu huomioon matkamittarivirhe,vasta/myötätuuli,ylä/alamäki, täysi/tyhjävatsa, uusi/vanhaasfaltti, ja kaikki muutkin muuttujat) alle 6 litran kulutukseen mutta liki tuota. Tosin vauhtia oli ilmeisesti vähän liikaaakin koska tunsin ajoittain "hengenahdistusta".

Viimeksi muokattu:
Nyt kun vaikuttaa olevan osaaajia kanavalla kysytäänpä apuja:

Käykö moponi vaarallisen laihalla?

Edellinen omistaja on optimoinut PC:n kaiketi lähinnä polttoaineensäästöä miettin: Koko alueella 2000 - 5600 rpm AFR on yli 14. Laihimmillaan 2600 rpm:ssa AFR on hiukan yli 15 ja 2400-2800 rpm välillä yli 14,7.
Mitä olen katsellut muiden vastaavan omistajien juttuja, normaalisti CB1300 kuluttaa ymmärtääkseni jotain 6 l/100km matka-ajossa. Minä olen päässyt alimmillaan alle 4,9 l/100km jos ajelee pintakaasulla kahdeksaakymppiä.

Koneessa on Yoshimuran Oval Cone slipari ja K&N filtteri.

^Oliko nuo sun lambda-arvot osakaasulta tasaisella kuormalla? Kun tuo afr 14,7:n on periaatteessa se optimiseos mihin perinteisillä lambdasäätöisillä ruiskuilla aina pyrittiinkin osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Tai jos ross-techiä on uskominen, nykybensoilla stökiömetrisen (optimi)seoksen afr on jopa noin 15 polttoaineen itsensä suuremman happipitoisuuden vuoksi.

Kiihdytyksessä ja täyskaasulla afr pitäisi maksimitehon kannalta olla 12,5 ja 14 välillä saman lähteen mukaan.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info

Back