Renkaiden kuluminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ne kyllä kiinnostaisi  mitäs porukka täällä suosittelis ja millasilla pehmeyksillä? Tarviiko pehmeemmät jo lämmittimet ja onko ne kuinka liukkaita normi mutkateillä?
Jos tykkää enemmän ajella mutkateitä niin kannattanee pysytellä varsinaisissa katurenkaissa.

Jos tykkää enemmän ajella mutkateitä niin kannattanee pysytellä varsinaisissa katurenkaissa.

Kyllä niillä pitäis pystyä molempia harrastaan, radalla 6-8 kertaa kesässä ja loput maantietä. Eli sellaset hyvät race renkaat mitkä ei tarvi lämmittimiä haus.

Sit olis erijuttu jos löytäs järkevästi toiset vanteet 😉

Unohdit laittaa kierrosaikoja että kaveri saa osviittaa renkaista, juu tiedän että nopeita kierroksia teet bussillakin :thumbup:
Alastaro 2-päällä busalla ja alla tosiaan misukan pr4: 1:35.5
Ahvenisto 2-päällä sama kalusto: 1:40.8 --- 1-päällä about 1:35

Ja nuo molemmat siis vakiopaineilla, eli kylmäpaineet 2,7bar edessä ja takana.

Kyllä niillä pitäis pystyä molempia harrastaan, radalla 6-8 kertaa kesässä ja loput maantietä. Eli sellaset hyvät race renkaat mitkä ei tarvi lämmittimiä haus.

Sit olis erijuttu jos löytäs järkevästi toiset vanteet 

Pirelli supercorsa sp

versioita ovat, v1 on vanha, v2 oli pitkään se tuorein ja nyt on tänäkeväänä tullut uusin, v3. SP:t on niinsanotusti "viimeiset katurenkaat" ja SC-luokka alkaa olemaan radalle tarkoitettuja lämppärirenkaita, vaikka toki niilläkin _pystyy_ ajaa kadulla.

Laitetaan jatkoa ketjuun kun otsikko näytti liippaavan aihetta läheltä.

Eli kuvan mukaisesti lähtee takarengas syöpymään. Kuluma tullut Alastarolla joten tuon puoleinen kuluminen on ihan perusteltua.

Renkaana Michelin Power RS 180/55

Keskiryhmän vauhteja (1:35) mennään ja paineet takana 2.1 - 2.2 (lämpösinä).
Paineita on ruuvattu alas ja ylös aina 0.3 haarukalla eikä meinaa millään rauhottua tuo renkaan urautuminen.

Ainoa mikä on tullut mieleen että ilman lämppäreitä kun ajelen niin lähden tuuttaamaan ns. kylmillä renkailla mikä sitten repii kun ei ole lämmennyt tarpeeksi.

Alusta on kuosissa.

Neuvoja otetaan vastaan, kiitos :)

Liitetiedostot

• 20171110_181913 – kopio2.jpg
    20171110_181913 – kopio2.jpg
    85,9 KB · Katselut: 193
  • 20171110_181908 gt.jpg
    20171110_181908 gt.jpg
    85,6 KB · Katselut: 223
Mä en valitettavasti osaa antaa vinkkejä, mutta myötätuntoa senkin edestä. Mulla on kulunut sekä 190/55 että 200/55 ihan samalla tavalla, mulla vauhti Alastarossa pyörii 1:29 - 1:31 välillä noin useimmiten. Sen oon huomannut että 2,1 - 2,2 bar lämminpaineella pinta pysyy nätimpänä kuin korkeammilla, mutta samalla tavalla se kaivaa rengasta kuopalle. Tuo 200/55 kesti sata kilometriä Alastaroa ja vajaa parisataa Ahvenistoa, kun oli laidoilta merkissä.

Mulla erona se, että alusta ei varmasti ole kuosissa, 13 vuotta vanha vakioiskari hoitelee sitä puolta. Mä olen epäillyt tuota iskaria, kun mulla tuo kuopan reuna on sahalaitainen. Mutta näemmä toimiva alustakaan ei ole oikotie onneen tuon takafillarin kanssa. Eturengashan kuluu nätisti kuin mikä, mutta tuo takanen on vähän konstikas.

Jah.. tollaset Misu RS:t 180/60 + 120/70 tänään tulossa kotiovelle... alastaroa odotellessa :peukutpystyyn:å

Juu, ton ja kotimaankielisen käännöksen parissa on tullut vietettyä tiivisti aikaa, aika paljon oon saanu repimistä vähenemään paineiden pudottamisella ja vaimennusten säädöllä. Tuntuu vaan häviävän silti silmissä tuo takarengas. Michelinin suosituspaine takarenkaalle on muuten 1.9 kylmänä, mutta sillä repii niin että soi.

Juu, ton ja kotimaankielisen käännöksen parissa on tullut vietettyä tiivisti aikaa, aika paljon oon saanu repimistä vähenemään paineiden pudottamisella ja vaimennusten säädöllä. Tuntuu vaan häviävän silti silmissä tuo takarengas. Michelinin suosituspaine takarenkaalle on muuten 1.9 kylmänä, mutta sillä repii niin että soi.

Tolla kylmäpaineella ei tee mitään, koska kuskin vauhti, radan pinta, ulkoilman lämpötila yms. vaikuttaa kuumapaineeseen niin paljon. Ainut mitä kannattaa seurata, on kuumapaine suoraan ajosta.

Ei kun laitetaan typpeä renkaaseen niin paine ei muutu vaikka tulisi maailmanloppu...

Etäluettava paineanturi olisi kyllä kova sana renkaassa. Varikolle kun köröttelee jäähdyttelykierroksen, riisuu varusteita, polttaa pari sätkää ja mittaa paineet, niin lukema on jo ehtinyt muuttua ajonaikaisesta. Joskus mittailin renkaiden pintalämpötiloja reaaliajassa lämpökameralla ja ainakin se lämpö tipahti samalla sekunnilla kun renkaan rasitus pieneni. Tietysti renkaan sisällä muutos on hitaampi.

Ei kun laitetaan typpeä renkaaseen niin paine ei muutu vaikka tulisi maailmanloppu...

Etäluettava paineanturi olisi kyllä kova sana renkaassa. Varikolle kun köröttelee jäähdyttelykierroksen, riisuu varusteita, polttaa pari sätkää ja mittaa paineet, niin lukema on jo ehtinyt muuttua ajonaikaisesta. Joskus mittailin renkaiden pintalämpötiloja reaaliajassa lämpökameralla ja ainakin se lämpö tipahti samalla sekunnilla kun renkaan rasitus pieneni. Tietysti renkaan sisällä muutos on hitaampi.

Sarkasmi on vahvana viestin ekassa lauseessa. :D

Renkaan pintalämpö muuttuu nopeasti, mutta rungon tosiaan aika paljon hitaammin. Alastarossa ratavarikolta alavarikolle siirtyminen tiputti painetta n. 0,1bar, joka vastaa karkeasti 10 asteen muutosta. Renkaan toimintalämpötila ajossa huiteli paineiden perusteella jossain 110-120 asteen korvilla. Lämppärissä 90. Tuo paineanturi olis näppärä, mutta viimeksi kun noita kattelin, olivat joko hyvin epätarkkoja tai aika kolhon kokoisia.

Edit. Ja sää oli siis helteinen.

Tolla kylmäpaineella ei tee mitään, koska kuskin vauhti, radan pinta, ulkoilman lämpötila yms. vaikuttaa kuumapaineeseen niin paljon. Ainut mitä kannattaa seurata, on kuumapaine suoraan ajosta.
Totta, lämminpaine on se mikä ratkaisee. Ilman lämppäreitä joutuu ekalle setille arpomaan jonkun sopivahkon kuuloisen kylmäpaineen, mutta siitä eteenpäin pääsee sitten lämminpaineiden kanssa puljaamaan. Tai kunhan muistaa mitata ne paineet sieltä radalta tullessa, eikä jää liikoja haaveilemaan...

Tossa 1190R:ssä on rengaspaineen näyttö mittaristossa. Se kyllä hyvin kertoo miten paine muuttuu nopeuksien muuttuessa tai sateen osuessa kohdalle, tosin olen sitä katellu lähinnä "siviiliajossa", radalle olen sillä käyny vain kerran.

Paineen noususta voi suoraan päätellä lämpötilan. Eikö noita painelähettimiä ja -näyttöjä jo ole tarjolla tarvikkeina?

Back