Mulla oli vähän samanlainen tilanne vuosi sitten. Kaverin suosituksesta ostin kuussatasen banditin, eli suzuki gsf 600s - s tarkoittaa, että on vähän katetta, on kivempi pidemmässä matkassa, kun ei tuuli ihan suoraan tule päin. Tässä pohdintaa omasta näkövinkkelistä ja kokemuksesta:
Ajoasento
Bandit on siitä kiva ajopeli meikäläiselle, että ajoasento on hyvä. Kuluneen kesän pisin päivämatka oli yli 1100km ja kesti meikäläiseltä hieman yli 13 tuntia - oli pakko tankata mopo välillä. Ei puutunut takapuoli eikä väsynyt selkä. Tuolla reissulla oivalsin, että oma bandiittini on oikeastaan aivan riittävä minulle. Mukavuutta siinä lisää musta lampaantalja, jonka päällä olen koko kauden istuskellut eli tähän mennessä reilut 19,000 km ja monta tuntia. Aika kiva 35 euron hankinta, joka lisää paitsi mukavuutta myös näyttävyyttä. Kannattaa kiinnittää talja jotenkin, jotta se ei lennähdä pois jonkun tuulilasiin, jos jostain syystä nousee tapeille seisomaan vauhdissa - esim jos näkee jotain mielenkiintoista jossakin (huono neuvo - kandee katsoo vaan tiukasti eteenpäin).
Moottorin koko
Toiset haluaisivat ja toivoisivat, että meikäläisen bandiitti olisi edes 1200 kuutioinen versio. Siinä ajoasento olisi sama, mutta matkaa voisi taittaa matalammilla kierroksilla ja koneessa olisi enemmän vääntöä. Harmillista, että se vie enemmän polttoainetta eli ko pyörän toimintasäde on lyhyempi kuin kuussatasella. Eivätkä pikkubandiitin kierroksetkaan niin kovin korkealla viiletä - satasen vauhdissa kierrokset noin 5000. Eikä tunnu pahalta. Ja kuudessakympissä vaihdan kutoselle ja ei sitä enempiä tarvitse sitten vaihdellakaan, paitsi jos haluaa tehdä tiukemman ohituksen niin sitten pykälä tai kaksi alaspäin. Ai niin, pikkubandiitti näyttää isolta, joten moni luulee sitä kuitenkin isommaksi kuin se onkaan...
Äänetön vai ei...?
Onhan tämä silleen tylsä pyörä, että jos äänimaailmasta toivoo enempi pauketta, niin jotain säätöä täytyy tehdä. Monelle harrastajalle on tärkeää tuntea moottorin jytinä takamuksissa - joskushan se tuntuu jo silloin, kun ohitse kiitää joku hd-kaveri. Täytyy myöntää, että se kyllä toisi vielä lisää tähän harrastukseen. No - pääsee tälläkin joskus tunnelmaan, kun pienemmällä vaihteella kiihdyttää tunnelissa. Poikakin sanoi, ettei olisi uskonut, minkälainen mökä pikkubandiitista lähtee, kun kierrokset lähentelevät 12,000. Eikä ollut edes tunnelia...

Serkku kokeili pyörääni ja sanoi, että on oudon tuntuista, kun ajaa moottoripyörällä, jossa on auton moottori. Niin - tämä on nelisylinterinen nelitahtikone!
Varusteet
Ajokamoja kannattaa ostaa aluksi vaikka tori.fi:stä, kunnes pikkusen tietää, mitä haluaa ja mitä ei. Itse en ole ostanut uutena kuin merinovillakerraston, kypärän ja todella hyvät hanskat. Ja ajofarkut. Varsinaiset ajopuvut on käytettyjä ja - sanotaan sitten näin: halpoja. Paitsi takki, joka oli käytettynäkin kalliimpi kuin halvemmat uutena, mutta on se hyvä!
Motskarilla ei koskaan suunnittele kaatuvansa, mutta niin voi käydä. Ja siksi kandee käydä katsomassa kuvia, minkälaista jälkeä asfaltti tekee polviin ja kämmeniin. Kun niillä vitosen nakkikioskihanskoilla liuttelee pitkin asfalttia, niin kämmenet ei vaan kestä. Jos vähänkin pidempään ovat kontaktissa, niin nahka häipyy niistä ja vielä kuukausienkin kuluttua ne vähän vaivaavat. Tunto ei kuulemma palaudu koskaan. Jos on käet tärkeät, niin ne on hyvä suojata. Polville riittää ihan pikku-pikku-pikku konttaus pienestä vauhdista. Hankaumahaavat (tai syvemmät, jos oli kiviä alla) ovat laajoja ja ikäväntuntuisia jonkun päivän. Ja tietty kolahduksen saama polvikipu kestää pidempään. Joten polvisuojat kannattaa olla. Ja kyynärsuojat. Ja kaikki muut.
Jotkut eivät tykkää pukeutumisesta, mutta musta on ihan hauskaa, kun nakkikioskille astellessa porukat luulee, että kas - Darth Vaderhan se siinä. Tai robocop. Hyvät varusteet päällä on vähän kuin koiran tai kissan paksu turkki, joka kätkee alleen karun totuuden. Hinteläkin kaveri näyttää isolta ja pahalta. Jos vielä mopedista lähtee hyvät paukkeet, niin yleensä yleisö on niin otettu, että jos eivät nimmaria tule pyytämään, niin ovat ainakin kohtuullisen ystävällisiä ja hyväntuulisia. Huomioliivi saattaa syödä uskottavuutta, mutta lisää havaittavuutta. Ja valkoisen kypärän kera joku voi luulla vaikka siviilipoliisiksi. Mikä seikka näyttää tuovan lisää järkeä kanssakulkijoille.
Ensiapu
Pikkukolhuista on muuten se hyvä puoli, että nopiasti oppii, minkälaisia ensiaputarvikkeita kannattaa pitää mukana. Eli: sideharsoa (pysyy muut siteet paikallaan), teippiä, semmoisia "rasvaisia tyynyjä", 10cmx10cm "laatareita", joissa reunat liimaantuu tiukasti ja keskellä kunnollisen kokoinen haavatyyny. Vetyperoksidia puhdistukseen, jokunen ruisku ilman neulaa (saa annosteltua vetyperoksidin), paperinenäliinoja, vessapaperia, isompi kolmioliina, puukko ja sakset. Ja jotain haavavoidetta vois olla.
Ja mopon ensiapua varten nippusiteitä ja gorillateippiä.
Motskarin käsittely
Itse olen vähän lahjaton kuski, joten olen joutunut funtsaamaan tätä ajelemista ja siihen liittyviä juttuja. Bandiitissa painopiste on aika korkealla, joten se on harvinaisen helppo saada kumoon taluttaessa - ainakin alussa. Vaimon seiskapuolikas shadow on painavampi, mutta painopiste on matalalla ja sitä on helppo käsitellä. Itseasiassa sillä on ihan kiva ajellakin!
Liikkellelähtö alkoi luonnistua paremmin vasta muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen ja nyt kun matkaa on takana vieläkin enemmän, niin se on alkanut sujua hallitusti ja jopa tarvittaessa sähäkästi. Silloin joskus nuorena en koskaan kokenut sitä niin kovin hankalaksi. Mutta mä olen saanut tämän jopa sammumaan liikkeellelähdössä
Yleisin onnettomuus on suistua tieltä. Sen välttää, jos alussa ei ajele niin hirmu lujaa. Ja sitten kannattaa tietenkin käydä motorgin ajotaito kakkonen. Ja sen jälkeen harjoitella aina ajaessaan. Yksi tärkeimmistä on oppia huomaamaan, kun hartiat ja kädet vetää jäykiksi - ne täytyy heti rentouttaa! Muuten ei mopo käänny. Seurasin tässä, kun yhdellä kaverilla suht hitaassa vauhdissa hieman savinen tienpinta teki pikkukepposen eli heilautti eturengasta. Ja oli kaarrekin siinä - loiva. Hartiat ja kädet jumittuivat niille sijoilleen pelästyksestä sillä seurauksella, että tien keskikohdasta lähtenyt jälki kulki viivasuoraan ojaan. Onneksi ei ollut vauhtia ja se oli hyvin ystävällinen oja. Vain pieni henkinen kolhu ja aivan todella, todella hyvä ja opettavainen kokemus, joka monelta puuttuu.
Se tärkein
Olen koko edellisen syksyn ja koko tämän kesän miettinyt, mikä tässä mopoilussa niin viehättää ja tekee siitä hyvän kokemuksen ja hetken. Ensinnäkin siinä on lähempänä luontoa kuin autossa. Toinen on se, että jollakin tavalla on tietoisemmin kiinni tässä hetkessä. Ja silloin yleensä on hyvä fiilis. Ja esimerkiksi ne äänet tuovat minun mielestä vielä jonkin lisän tähän tietoisuuteen. Sama vaikutus on myös vauhdilla. Koko ajotapahtuma vaatii sitä, että on itse puikoissa tietoisesti. Tietysti osa toiminnoista alkaa sujua automaattisesti, kuten (hys) vastaohjaus

, vaihtaminen, jarrutus jne. Hitaammissa vauhdeissa on hauska analysoida, miten pyörä käyttäytyy erilaisissa kaarroksissa ja käännöksissä. Niitä voi kokeilla vaikka parkkipaikalla vähän samaan tapaan kuin tuli pienenä ajeltua fillarilla.

Ja kun enempi ajelee, niin tulee hyvä fiilis siitäkin, kun oppii pyörää ohjailemaan mahdollisimman kevyillä ja hallituilla otteilla (no joo - teen töitä käsillä muutenkin ja se herkkyys on töitä tehdessä tärkeä juttu).
Moottoripyöräily on terapiaa.