VITTU JOO, SIIS TARKISTA NÄITÄ ASIOITA, JOS HALUAT! ÄLÄ VITUSSA TEE MITÄÄN MUN OHJEIDEN MUKAAN!
Huomaathan, että akun jännitteen tulee olla 0,2-0,4 volttia ylitse nimellisarvon. Nimellisarvo on siis se, minkä valmistaja ilmoittaa esimerkiksi 12V akku. Eli näin: 12 voltin akku pitää näyttää 12,2 volttia tai 12,4 volttia. Auton akussa täyden akun jännite on 12,4 volttia. Jossain legosarjan 12 voltin akussa täyden akun jännite on 12,2 volttia.
Tarkista siis valmistajalta akun nimellisjännitteen arvot.
Kun katsoin kytkentää, jossa liitin on palanut, kysyisin, meneekö kaikki liittimeen tulevat piuhat sulakkeen kautta. Niiden pitää mennä jokaisen saman tai kahden eri sulakkeen kautta. Asia kaksi: tarkasta aina sulakkeen arvo, että se on oikein. Ilkivallan tekijät vaihtavat saman näköisen ja saman ampeeriluvun sulakkeen, joka kyllä menee runnomalla paikalleen (jotkut jopa viilaavat ilkeyttään sulakeboksin reunaa). Eli tarkista, että kaikki sähköä kuljettavat piuhat menevät sulakeboksin kautta. Sulakkeen arvon voi kirjoittaa myös näin: Kestää: Volttia/Ampeeria
Lisäksi olen törmännyt tämmöiseen: sulakekenno eli se boksi itse on vaihdettu liian ahtaaseen eli pienempään, jolloin sulake ei saa kontaktia (yleensä näissä sulakekennon ruuveissa on sinetti ja se on vähintään liimattu kiinni pohjaansa). Silloin kannattaa käyttää huollossa, mikäli alkuperäistä käytät, mutta jos et niin voltti/ampeeri rajoitus tulee vastaan sulakekennon kautta... en jaksa selvittää miksi, mutta nyt tiedät.
Eli ensimmäisenä tarkastaisin uudestaan nämä: Sulakkeet oikean arvoiset, sulakekenno ja että siinä on oikeat arvot MAAHANTUOJAN mukaiset, akun kunto ja että se vastaa valmistajan alkuperäisiä volttimääriä jne..
BTW yleensä valmistajan mukaan laittama sulakekenno on sellainen, että siihen saa 1-2 sulaketta lisää, jos teet sähkötöitä JA sulakkeet ovat mitoitettu kestämään hieman ylitse niiden nimellisarvon, eli lampun voit lisätä saman sulakkeen taakse ilman, että joudut lisäämään sulakkeiden määrää ja vaihtamaan sulakekennoa.
Varmista, että akkusi on oikeanlainen (kysy maahantuojalta: niitä on hyytelöakkuinakin moottoripyörissä, eikä softa tunnista vääränlaista akkua). Joskus nämä tiedot löytyy manuaalista ja parhaimmillaan esimerkiksi koneen akkukennon, sulakekennon (siis mihin akku tulee tai sulake tulee) ja niin edelleen pohjien mallit 1:1 kuvitettuina saa manuaalista.
Onnea pyörällesi!
P.S: Rattilukko ja hälytin estävät pyörää koskevan ilkivallan kokonaan. Syy on se, että et saa tehtyä mitään töitä tangon ollessa lukittuna sivulle taai oikeastaan mihin tahansa asentoon. Kaapeleita ei saa suojistaan pois ja hälyttimen tiedättekin, mulla huutaa jo pienestä kallistamisesta ja on todella hyvä niin