Joko magneetti on sitten menettänyt magneettisuutensa tai mittari on rikki, ei tuossa paljoa muita vaihtoehtoja ole. Mittaa nyt varmuuden vuoksi jollain toisella mittarilla. Kahden keltaisen väliin voi tietysti laittaa vaikka kolme 24v polttimoa sarjassa, kirkkaudesta voi sitten päätellä tuottaako se laturi sähköä ollenkaan.
Toinen mittari on ehdottoman kannatettava ajatus. Nimittäin voihan olla niin huono säkä, että uusi jännitteensäädin on viallinen, eikä lataus kokonaisuutena siksi toimi oikein. Tai sitten voihan mittari näyttää myös dc-puolen jännitteen väärin. Jotain osviittaa tietysti saa siitä, näyttääkö mittasi vaikkapa pistorasiasta ja auton akusta oikein.
Sarjassa hyviä kysymyksiä on se, että oliko alkuperäisessä vialliseksi oletetussa staattorissa ilmiselvästi vikaa kun sen purki pois pyörästä? Eli silminnähden palanutta käämiä, oikosulku maahan, ohjeista poikkeavat resistanssit jne? Jos se näyttää mitaten ja silmällä ehjältä niin antaako se samat tulokset pyörää käyttäen? Ja sitten vielä uudesta staattorista sen verran, että onko se joku staunnainen nettihalpis, vai ns. tunnetun hyvämaineisen kauppiaan myymä? Meinaan vaikka se onkin vaan ”kasa piuhaa” niin voihan käämit olla ”rakennettu väärin”, eli johtojen paksuudet ja kierrosmäärät olisivat alkuperäisestä poikkeavat, joku napa käämitty kokonaan väärään suuntaan pienin kiinalaisin käsin tms.


