• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Google maps reitit garminiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VFRj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä toimi ja nyt BC kaatuu jatkuvasti siinä vaiheessa, kun jälkeä muunnetaan reitiksi. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Ohjelma on up to date ja muutenkin päivitykset ajettu sinne ja tänne..

Reitti valmiiksi mapsilla. Sitten kopioit sen karttalinkin vaikka tähän ohjelmaan ja muutat sen gpx muotoon. Sitten avaat tiedoston basecampilla ja se näkyy kartalla jälkenä. Sitten muodostat siitä jäljestä reitin,tallennat ja siirrät naviin.

Tämä toimi ja nyt BC kaatuu jatkuvasti siinä vaiheessa, kun jälkeä muunnetaan reitiksi. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Ohjelma on up to date ja muutenkin päivitykset ajettu sinne ja tänne..

Jos nyt haluaa tehdä asiat monimutkaisesti, niin lataa tämä ja konvertoi sillä: https://www.gpsbabel.org

Tämä siis osaa luoda suoraan kml:stä Garminiin reitin. Vaikka kyllä ihmettelen miksi joku niin haluaisi tehdä, mutta se onkin sitten kokonaan toinen juttu...

Vaikka kyllä ihmettelen miksi joku niin haluaisi tehdä, mutta se onkin sitten kokonaan toinen juttu...

Tätä minäkin ihmettelen.. Todella yksinkertaista luoda BC:llä reitti. Ensin alku ja loppu ja pakolliset waypointit. Sen jälkeen kartalla lisätään shape pointteja sen verran, että reitti menee haluttuja teitä pitkin.

Noissa konvertoinneissa on se ongelma, että kartoissa on aina pieniä eroja, jolloin reittipiste saattaa hypätä tien sivuun tai sivutielle ja sitten reittiä ajaessa tulee ylimääräistä ohjelmaa. Toki jos käyttää jonkun muun tekemää reittiä niin tuon konvertoinnin ehkä ymmärtää, mutta jos itse suunnittelee reittiä alusta asti, niin kannattaa suunnitella se suoraan BC:iin. Hetkeen en ole konvertointia kokeillut mutta ainakin aikaisemmin kaikki reittipisteet tuli silloin waypointteina, mikä taas on reittiä ajaessa huono homma.

Jos nyt haluaa tehdä asiat monimutkaisesti, niin lataa tämä ja konvertoi sillä: https://www.gpsbabel.org

Tämä siis osaa luoda suoraan kml:stä Garminiin reitin. Vaikka kyllä ihmettelen miksi joku niin haluaisi tehdä, mutta se onkin sitten kokonaan toinen juttu...

Noh. Ite tykkään google mapsin karttapohjasta enemmän ja tykkään suunkitella ja tehä reitit sillä. Hyvä että on vaihtoehtoja mistä valita :thumbup:

Opettelin käyttämään Basecamppia. Aluksi oli kyllä aika outo - samaa olen kuullut muiltakin. Onnistuin kuitenkin lopulta ja on tuolla ihan hyvä reittejä ja matkoja suunnitella. Siinä ohessa olen käyttänyt Google Mapsia tarkistaakseni, miltä jokin tie näyttää katutasolla. Maastokartat.fi:stä olen sitten zoomaillut tiettyjä paikkoja vielä tarkemmin.

Tein videon pätkän harjoittelumielessä Basecampin käytöstä ja tuotos on tuossa --> https://www.youtube.com/watch?v=mWWTRk-KDQg

Toivottavasti siitä on jotain apua jollekulle. itse ainakin opin jo videota tehdessä lisää Basecampista, mutten jaksanut tehdä uutta ja hienompaa videota.

En kuitenkaan luota navigaattoriin pelkästään, niin olen kaappaillut kuvaruudulta karttakuvia, liittänyt ne yhteen Affinity Publisherilla, rajannut ja tulostanut sitten paperille. Paperi muovipussiin/koteloon - sen voi vaikka teipata tankkiin/tankkilaukkuun ja sitten on vähän laajempi kuva retken tiestöstä näkyvissä.
:cruising:

Kun käytät basecamppia niin palaat 80 luvulle. Ja sitten kun saat hierottua reitin valmiiksi ( tuolla softalla se on jo saavutus) ja siirrät sen naviin niin se navi reitittää sen uusiksi. Reititistyspisteet se huomioi mutta hyvin äkkiä
upeas reitti jonka olet suunnitellut meneekin ihan muualta.
Pari kertaa tuohon törmännyt, viimeisellä kerralla onneksi muistin kaikki risteykset ja ajoin härkäpäisesti oman pään mukaan vastoin garminin ohjeita.

En ymmärrä että tuota softaa edes jaetaan, sen käytettävyys on lähellä nollaa. Maagisia kirjaimia jne..

Ja sitten kun saat hierottua reitin valmiiksi ( tuolla softalla se on jo saavutus) ja siirrät sen naviin niin se navi reitittää sen uusiksi. Reititistyspisteet se huomioi mutta hyvin äkkiä
Pari kertaa tuohon törmännyt, viimeisellä kerralla onneksi muistin kaikki risteykset ja ajoin härkäpäisesti oman pään mukaan vastoin garminin ohjeita.

En ymmärrä että tuota softaa edes jaetaan, sen käytettävyys on lähellä nollaa. Maagisia kirjaimia jne..

:D

No tosiaan, kun sain reitin vihdoin valmiiksi sitä kauan suunniteltuani, niin täytyy myöntää, että nyt osaan sen ulkoa! Ja tiukan paikan tullen paperikartta auttaa.

Saas nähdä miten navigaattorissa käy tuon reitin. Google Mapsilla tehdyt reitit muuttuvat aivan toisiksi, kun tietokoneen ääressä huolella tehdyn reitin tallentaa ja avaa vaikka kännykässä (tai uudelleen tietokoneella). Basecampilla tehty reitti ei sen sijaan muuttunut ainakaan kesän Hankokierroksella tai loppukesän saaaristoseikkailulla.

Viime kesän ja tämän syksyn kokemusten mukaan tämä ankeahkolta (ja välillä tuskaisen hitaalta) vaikuttava Basecamp on kuitenkin reitin suunnittelussa parempi kuin yksikään toinen kokeilemani ohjelma. Ei noita kokeiluja ole montaa ollut, vain Google Maps ja jokin Tom Tomille tarkoitettu karttaohjelma.

Havainto "käytettävyys lähellä nollaa" on ihan oikea havainto. Niinhän se oli ennenkuin opettelin muutaman perusasian tästä ohjelmasta :p

:cruising:

Kun käytät basecamppia niin palaat 80 luvulle. Ja sitten kun saat hierottua reitin valmiiksi ( tuolla softalla se on jo saavutus) ja siirrät sen naviin niin se navi reitittää sen uusiksi. Reititistyspisteet se huomioi mutta hyvin äkkiä

En ymmärrä että tuota softaa edes jaetaan, sen käytettävyys on lähellä nollaa. Maagisia kirjaimia jne.

Tsekkaas että on sekä bc:ssä että navissa samat tie,reitti ja kulkuneuvoasetukset. Nuo ovat jostain syystä reitti-/laitekohtaisia. Esim. onko vältettävät tiet samat, reitti (nopein, lyhin tms.) samat ja kulkuneuvo (auto, pyörä tai motskari). Tässä kohtaa garmini on antanut liikaa päätäntävaltaa ja tuo mahdollisuuksien viidakko vain haittaa käyttäjää.

Tsekkaas että on sekä bc:ssä että navissa samat tie,reitti ja kulkuneuvoasetukset. Nuo ovat jostain syystä reitti-/laitekohtaisia. Esim. onko vältettävät tiet samat, reitti (nopein, lyhin tms.) samat ja kulkuneuvo (auto, pyörä tai motskari). Tässä kohtaa garmini on antanut liikaa päätäntävaltaa ja tuo mahdollisuuksien viidakko vain haittaa käyttäjää.

Kyllä ne oli ihan samat. Reitti oli Tampere - Saariselkä mutta Ii:stä mentiin pikkuteille ( nelinumeroiset tiet,
hiekkateitä osittain). Ladatessa zumoon näytti vielä suhteellisen oikealle, matkan päällä sitten alkoi reititellä uusiksi. Edellinen zumo 660 teki samaa, nykyinen zumo 595.

GPS laitteen karttapohjan pitää myös olla samaa versiota kuin Basecampissa käytettävä, muuten reitittää uusiksi. Basecampissa kannattaa myös lisätä shaping pointteja.

GPS laitteen karttapohjan pitää myös olla samaa versiota kuin Basecampissa käytettävä, muuten reitittää uusiksi. Basecampissa kannattaa myös lisätä shaping pointteja.

Luultavasti nuo shaping pointit on se juttu. Aika tyhmä homma että sellaisia pitää listää suunniteltuun reittiin.
Mistä tietää mihin kaikkialle niitä pitää lisäillä ? Eikö softa voisi oikeasti itse lisätä niitä tai muuten varmistaa että
suunniteltu reitti siirtyy sellaisenaan ?

Käytettävyys on aika huono tuossa tilanteessa, jos tekisin tuon tasoista softaa itse niin ei kauaa tarvitsisi tehdä.
Vasta +35 vuotta softaa tehnyt ja alkuaikoina käytettävyys oli kyllä ihan tuota samaa luokkaa, nykyään jo paremmin osataan ottaa huomioon eri käyttötavat. Nykyään pyrin suunnittelemaan monet kohdat niin että mikäli kone ne voi tehdä niin silloin se kannattaa sillä jos itse uhraan koodaukseen muutaman tunnin niin jos 1000 käyttäjää säästää muutaman minuutin niin se on kannattavaa ( luvut keksittyjä mutta suuntaa antavia).

Toki garmin tekee softaa käyttäjille eikä tarvitse välittää meneekö jokaiselta muutama minuuttia enemmän.

Eli toimintakehys on hiukan erilainen mutta silti olen sitä mieltä että a.o softa on huono. Se ei täytä käyttäjän tavallisia odotuksia. Kantelinen näistä 80/90 luvulla jo saarnasi.

Luultavasti nuo shaping pointit on se juttu. Aika tyhmä homma että sellaisia pitää listää suunniteltuun reittiin.
Mistä tietää mihin kaikkialle niitä pitää lisäillä ? Eikö softa voisi oikeasti itse lisätä niitä tai muuten varmistaa että
suunniteltu reitti siirtyy sellaisenaan ?

Käytettävyys on aika huono tuossa tilanteessa, jos tekisin tuon tasoista softaa itse niin ei kauaa tarvitsisi tehdä.
Vasta +35 vuotta softaa tehnyt ja alkuaikoina käytettävyys oli kyllä ihan tuota samaa luokkaa, nykyään jo paremmin osataan ottaa huomioon eri käyttötavat. Nykyään pyrin suunnittelemaan monet kohdat niin että mikäli kone ne voi tehdä niin silloin se kannattaa sillä jos itse uhraan koodaukseen muutaman tunnin niin jos 1000 käyttäjää säästää muutaman minuutin niin se on kannattavaa ( luvut keksittyjä mutta suuntaa antavia).

Toki garmin tekee softaa käyttäjille eikä tarvitse välittää meneekö jokaiselta muutama minuuttia enemmän.

Eli toimintakehys on hiukan erilainen mutta silti olen sitä mieltä että a.o softa on huono. Se ei täytä käyttäjän tavallisia odotuksia. Kantelinen näistä 80/90 luvulla jo saarnasi.

Jos haluaa olla sata varma, että reitti on suunnitellun mukainen niin ainut tapa on käyttää jälkeä. Se on varsinkin kurapyörähommissa suosittu tapa, jos jostain kumman syystä haluaa sen opastuksen vielä niin nehän saa molemmat päälle samaan aikaan ja näkee siinä samalla missäkohtaa erot tulee.

Back