Mopon punnitus Turun seutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kotivaaka toimii, jos saa jotenkin varmistettua, että molemmat laitteet näyttävät oleellisesti oikein. Niissä voi olla kilojen heittoja, vaikka näyttö olisikin kymmenyksen tarkkuudella.
Tätä ei voi tarpeeksi painottaa. Sähköiset kotivaa'at ovat aivan helvetillisen tarkkoja siitä että olosuhteet ovat oikeat, tai muuten vaaka näyttää jotain aivan päi helvettiä.

Jos ette usko ni katsokaas tää video:

Parista eri kotivaakasta olen laskenut keskiarvon ja kyllä sillä kohtalaiseen tarkkuuteen pääsee. Keventämiseen olen käyttänyt keittiön gramma vaakaa.

Kotivaakan alle kannattaa usein laittaa jotain tasaista, esim. vanerilevy. Turhaa painoa nykypyörissä on sitten ihan ihme paikoissa.
Turhan pitkiä pultteja, ylimääräisiä johtoja, ylimääräisiä osia, koristeita pitkin pyörää ilman mitään virkaa jne.

Ei ihmekään, että ne on kaupasta niin kalliita.

Parista eri kotivaakasta olen laskenut keskiarvon ja kyllä sillä kohtalaiseen tarkkuuteen pääsee.
Jos tarkoituksena on riisua esmes pyörä kilpuriksi sillee et paino on se 171kg ni "kohtalainen" tarkkuus ei kelpaa, ku se saattaa olla heitto +- 1-2 kiloa ni saattaa heittää 4 kiloa pahimmillaan, eli saattaa pyörä olla jo 167kg ja vaaka sanoo 171..

Lisäksi pitää tietää keulakulma, ja takalinkun välityssuhde. Muutoin on turha lähteä edes arvailemaan.
Ja sinne puntariin pitää viedä kaikki jousittamaton massa, eli etujarrut, akseli, sisemmät liukuputket jne. Ja takajarru, pakka, haarukka, jne.

Kiertorata.

(Yleisestä mielenkiinnosta vaan punnitsisin)

Jos tarkoituksena on riisua esmes pyörä kilpuriksi sillee et paino on se 171kg ni "kohtalainen" tarkkuus ei kelpaa, ku se saattaa olla heitto +- 1-2 kiloa ni saattaa heittää 4 kiloa pahimmillaan, eli saattaa pyörä olla jo 167kg ja vaaka sanoo 171..

Aikailta harvassa pyörässä iso alipainon riski kummittelee heti ekana, jos lähdetään siitä, että sen pitää painaa 170kg hetkenä minä hyvänsä kisaviikonloppuna. Tällöin on yleensä myös saumaa käydä kokeilemassa, mitä virallinen kisavaaka sanoo pyörästä. Yleensä se ei kauheasti kehu, vaan vaa'an lukema on nopsaan suomennettuna "läski".

Lukemassa on bensa mukana ja harva ylittää maaliviivaa tyhjällä tankilla, vaan tuotetta on litra pari mukana. Ja kohtuullinen tarkkuus ei ole pyörän massalla +-2kg, vaan mieluummin +- 1kg

Kalibrointipainoja saa kohtuudella esim. 20l vesipöntöistä, jotka punnitsee ensi tyhjänä ja täyttää vaikka tarkalla gramma vaakalla 2000g kerralla.

Kalibrointipainoja saa kohtuudella esim. 20l vesipöntöistä, jotka punnitsee ensi tyhjänä ja täyttää vaikka tarkalla gramma vaakalla 2000g kerralla.
Juu en meinannutkaa ettei kotikonsteilla voisi saada tarkkoja mittauksia JOS on valmis kalibroimaan tuolla tavalla itse laitteensa.

Puhuinkin tässä nyt VAIN siitä vaa'an näyttökyvystä.

Juu en meinannutkaa ettei kotikonsteilla voisi saada tarkkoja mittauksia JOS on valmis kalibroimaan tuolla tavalla itse laitteensa.

Puhuinkin tässä nyt VAIN siitä vaa'an näyttökyvystä.

Mitä sitä nyt ei olis valmis tekemään lajin eteen ;) Kartingissa tuli jossain kylien välisessä höntsäsarjassa joskus hylsy parin sadan gramman takia.. omaa huolimattomuutta. Tosin olihan rallin mm-sarjakin vielä vanhaan hyvään aikaan kylien väliset kisat... Laukaa vs. Puuppola.

Back