Yamaha FZ1-(S/N)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja knappe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toimintasäde voisi olla pidempi, mutta harvoin se nyt niin paljoa rassaa. Ja bensamittarin vilkkuessa olen ajanut vielä liki 80km ilman ongelmia. Hiljan ollut HD 1200 oli mielenkiintoisempi: ei bensamittaria, valon syttyessä bensaa noin 40km matkaan ja just kun nykiminen alkoi niin tankkasin piripintaan: 7,8l meni tankkiin. 😂

Mitatut tehot omassa takarenkaalta 138hp. Ilmaboksi, slipari ja pc3.

Onkohan mun 06 FZ1S:ssä jotain vikaa kun keskikulutus näyttää parilta kesältä 5,75 l/100km? Kertaakaan en oo päässy yli 8 lukemiin. Eikä aina tule niin nätistikään ajettua. Norjan reissulla pienin kulutus oli yhdellä tankkausvälillä 4,7l.

Slipari ja PC3 Whittlebeastin "stage 1 smoothed" mapilla.

Onkohan mun 06 FZ1S:ssä jotain vikaa kun keskikulutus näyttää parilta kesältä 5,75 l/100km? Kertaakaan en oo päässy yli 8 lukemiin. Eikä aina tule niin nätistikään ajettua. Norjan reissulla pienin kulutus oli yhdellä tankkausvälillä 4,7l.

Slipari ja PC3 Whittlebeastin "stage 1 smoothed" mapilla.

Olispa edes joskus päässyt alle kuuden litran. Norjassa taisi mennä kun ajettiin toista sataa kilsaa noin 70 eli tikkarin mukaan.

Kun käytiin etelässä reissu, laskin kuiteista ja google mapista että kulutus oli kahdelle pyörälle melko tarkka 13 litraa satasella. Tultiin kyllä aika haipakkaa takaisin kun oli vähän kiire. Matkanopeus noin 120 joka oli korjattu speedo healerilla. Ohitukset sitten niin että kolmosta sisään ja vaijeri soimaan.

Nyt katselin tässä kun ajeltiin vaimon kanssa että sen pyörä kuluttaa noin 4,5 litraa sataselle. Tuosta voi laskea paljonko oli mun kulutus, mennään kirkkaasti yli 8 litran elin noin 8,5 litraa sataselle.

Sen kerran kun bensa loppui, oli tripissä 57 kilsaa ja jokunen sata metriä päälle.

Siitä oli penkitetty takarenkaalta 148 heppaa. Lähtihän se kun kahdeksan kympin vauhdista pisti kakkosen sisään ja avasi hanan. Rekkaa ohittaessa se käräsi ihan kivasti nopeutta mutta kyllä se jatkuva tankkaaminen alkoi rasittaa. Aina kun päästiin vaimon kanssa ajamisen makuun, meikäläinen ajoi rinnalle ja näytti tankkia, onttona kumisee taas. Vaimo taas ajoi yli 400 kilsaa tankillisella.

Tuosta oli kevennetty välityksiä eli edessä yhden piikin pienempi ratas, takana vakiokokoinen.

Viimeksi muokattu:
Ajattelin ajan kuluksi huoltaa FZ1 keulan. Sinänsä peruskauraa, mutta pähkin tässä sopivinta öljyä. Suositus on Yamaha 01, mutta ajattelin selvitä Motenetin valkoimalla, kuten nuo Motulin Factory Linet. Mikäs olis suositus 5w, 7,5w vai 10w?

Ajattelin ajan kuluksi huoltaa FZ1 keulan. Sinänsä peruskauraa, mutta pähkin tässä sopivinta öljyä. Suositus on Yamaha 01, mutta ajattelin selvitä Motenetin valkoimalla, kuten nuo Motulin Factory Linet. Mikäs olis suositus 5w, 7,5w vai 10w?

5w lähimpänä tuota Yamahan omaa 01, ja jos haluaa pykälän jämäkämmän keulan niin esim. tuo 7,5w.

Moro!
Mulla on 08vm fz1-n.. Ajettu 32000km ja huollot tehty.
On ekaa kesää mulla ajossa ja kokemusta ei oo oikein noista moottoripyöristä...
Kuuluuko ominaisuuksiin sellainen pienesti rälisevä ääni kun lähdette kevyesti kiihdyttämään / pidätte pientä tasakaasua päällä? Ääntä ei siis kuuluu kun vaihde vapaalla ja käyttää eri kierros alueita moottorista. Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ei oo siis vaihderiippuvainen. Hjälp!

Moro!
Mulla on 08vm fz1-n.. Ajettu 32000km ja huollot tehty.
On ekaa kesää mulla ajossa ja kokemusta ei oo oikein noista moottoripyöristä...
Kuuluuko ominaisuuksiin sellainen pienesti rälisevä ääni kun lähdette kevyesti kiihdyttämään / pidätte pientä tasakaasua päällä? Ääntä ei siis kuuluu kun vaihde vapaalla ja käyttää eri kierros alueita moottorista. Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla ei oo siis vaihderiippuvainen. Hjälp!

Voiskohan olla vaan joku resonointi. Mulla resonoi n.4500rpm yks pieni muovilirpake, joka on syylärin päässä. Vuoden verran sitä kuuntelin ja tänä kesänä tutkin tarkemmin ja otin lirpakkeen pois. Resonointi lähti sillä. Teki sellaisen sirisevän äänen. Kyseinen muovisuojus ei ole lainkaan ruuveilla kiinni, vaan parilla muovikiinnikkeellä.

Voiskohan olla vaan joku resonointi. Mulla resonoi n.4500rpm yks pieni muovilirpake, joka on syylärin päässä. Vuoden verran sitä kuuntelin ja tänä kesänä tutkin tarkemmin ja otin lirpakkeen pois. Resonointi lähti sillä. Teki sellaisen sirisevän äänen. Kyseinen muovisuojus ei ole lainkaan ruuveilla kiinni, vaan parilla muovikiinnikkeellä.

Toi ois liian halpa vika korjata... Kyl tää vaatii jonkun koneen aukioton mp-liikkeessä.. mut pitää tutkia kuitenkin mahdollisuutta!!

Kyl ne pyörät aina jotain häiritsevää ääntä pitää. Itse murehdin joskus kanssa noita omassa fasussani, mutta sitten laitoin tulpat korviin ja päätin että jos vielä kuuluu niin sitten murehdin. Ei oo tarvinnu sen jälkeen ajatella asiaa..

Saattaa kuulua laturistakin tuo ääni, näistä maailmalla paljon juttua mutta kotimaisilta sivuilta ei löydy juuri sanaakaan.
Googleta esim. "Yamaha FZ1 alternator fail" niin alkaa tulla tarinaa.
Itseasiassa käsittääkseni lähes ainoa selkeä tyyppivika näissä pyörissä.
Omaanikin vaihdoin hajoamisen pelossa tuon korvaavan uuden mallisen osan. (pyörä tosin jo myyty).
Osan vaihto ei ole loppujen lopuksi kovakaan homma https://youtu.be/li5RIUlNOy0

Täällä resonoi vittumaisesti joku ilmaohjurilärpäke pleksin alla. Kunhan menee talviseisontaa teen asialle jotain.
Ihan oon tyytyväinen ollut tähän valintaa. Todella leppoisa peli ajaa, mutta kyllä se menee myös aika nopeaa jos haluaa.
Vakio ratas on ainakin takana ja luulisin että edessäkin. Vois talvella vaihtaa vähän eri kokoista, suosituksia? Nopeusmittari pitää paikkansa ja speedo healeria en äkkiseltään ole löytänyt. Dynojet power commander ja ignition module ainakin löytyy ja paperit kertovat 150hp takarenkaalta. :orgmp:

Mahdollinen tuleva FZ1:n omistaja kyselee ostovinkkejä. Mihin mahdollisesti kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota kyseistä pyörämallia ostaessa? Kiikarissa n. 30tkm ajettu täyskatteellinen fazu mistä olisi tarkoitus käydä hieromassa kauppaa.

Suht kattavasti foorumeita selanneena pyörässä ei ilmeisesti ole muita "tyyppivikoja" kun tuo laturi? Yamahafz1oa:ssa tosin mainittiin että -06 ja -07 tehdyissä alkupään malleissa on rungon hitsaussaumoja halkeillut!? Vastaavaa ei kuitenkaan löytynyt suomenkielisiltä foorumeilta, niin liekkö vastaavia ongelmia esiintynyt Suomessa myydyissä pyörissä? Jos jollakin tarkempaa tietoa asiasta niin mielellään kuulisin lisää.

Mahdollinen tuleva FZ1:n omistaja kyselee ostovinkkejä. Mihin mahdollisesti kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota kyseistä pyörämallia ostaessa? Kiikarissa n. 30tkm ajettu täyskatteellinen fazu mistä olisi tarkoitus käydä hieromassa kauppaa.

Suht kattavasti foorumeita selanneena pyörässä ei ilmeisesti ole muita "tyyppivikoja" kun tuo laturi? Yamahafz1oa:ssa tosin mainittiin että -06 ja -07 tehdyissä alkupään malleissa on rungon hitsaussaumoja halkeillut!? Vastaavaa ei kuitenkaan löytynyt suomenkielisiltä foorumeilta, niin liekkö vastaavia ongelmia esiintynyt Suomessa myydyissä pyörissä? Jos jollakin tarkempaa tietoa asiasta niin mielellään kuulisin lisää.

Nakun omistajana ei ole kyllä ollut valittamista. Laadukkaista osista on tehty ainakin vuosimalli 2008 kun vertaa vaikka emännän uuteen Kawasakiin. Pari kautta omistaneeena ei ole tullut kyllä sanottavaa mistään.

Morjens.
En jaksa kahlata koko ketjua läpi. Pitäisi löytää pikakiinnitteinen 10-15l tankkilaukku tuohon pyörään. Polttoainesäiliön muotoilu rajaa varmaankin monta laukkua pois.
SW Motech tekee tuommoista.
98e1b76916c06981525e4ef1bcc39cd1.jpg

Onko kokemuksia kuinka tuo istuu paikalleen?

Morjens.
En jaksa kahlata koko ketjua läpi. Pitäisi löytää pikakiinnitteinen 10-15l tankkilaukku tuohon pyörään. Polttoainesäiliön muotoilu rajaa varmaankin monta laukkua pois.
SW Motech tekee tuommoista.
98e1b76916c06981525e4ef1bcc39cd1.jpg

Onko kokemuksia kuinka tuo istuu paikalleen?

mulla on sw:n trial xl se on vastaavan muotoinen laukku, jos ajelet sastamalassa päin niin tervetuloa sovittelemaan,

FZ1 pitäis tulpat vaihtaa on niin ahtaat paikat että onko muuta mahdollisuutta kun riipaista syyläri edestä pois.?

Sanokaapa millä pääsee eroon ärsyttävästä tehokuopasta 2500-3000rpm alueella?
Nyt paikallaan Akran putki, PC III, ei lambdaa ja Dynojetin kartta. Toimii tuolla kartalla miellyttävämmin kuin penkitetyllä.

Back