• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Naarmut vanteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja The Dude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paljonko sitten vie aikaa renkaitten laitto huollossa - siis jos sinne raahaa vanhat renkaat eli on itse ottanut ne pois mopon alta? Yksist renkaista sain sen verran hyvän tarjouksen alta-alle vaihdon kera, että en jaksanut alkaa itse vaihtamaan. Päädyin kuitenkin viemään renkaat irrallisina, kun oli keli meikäläiselle liian liukas.

Aikaa vaihtoon kului 20-30 minuuttia. Jos huollossa normaali tuntitaksa on vaikkapa 90€/h, niin työn osuus tuosta olisi 30-45€. Minusta tuo on houkutteleva hinta.

Itse renkaita vaihtaessa menee ainakin minulla enempi aikaa (työkalut hukassa aina) ja jos olisi erittäin hienot vanteet, niin niiden naarmuuntumisriski on suurehko, koska muoviset vannesuojat ovat kehnoja (tai en osaa käyttää niitä oikein). Viimeksi meni yhden renkaan kanssa minulta puolitoista tuntia, mutta siihen kai vaikutti vähintään puolen tunnin verran se, että kun vihdoin olin saanut kumin vanteelle, aloin ihmetellä, missä on yksi rengasrauta... ööö... se oli renkaan sisällä :no:

Silkkaa itsepäisyyttäni ja sitä hienoa fiilistä, että sainpas itse tehtyä, olen päätynyt huoltamaan mopedista kaiken, minkä suinkin kykenen kotioloissa tekemään. Harrastus on harrastus!

Mitä sitten tulee esim siihen, että liikkeestä saa vahingoittuneen vanteen takaisin, niin odottaisin, että mainitsevat asiasta rengasta noutaessa.

Kuluttajalla on täysi oikeus kertoa saamastaan palvelusta, oli se sitten huonoa tai hyvää.
Tämä voi tapahtua ammatin harjoittajan nimellä tai ilman, tärkeää on vain pysyä totuudessa.

Aikaansa seuraavassa yrityksessä saatetaan seurata oman alan sosiaalista mediaa ja ei ole ollenkaan pois suljettua, että netissä aluksi anonyymisti ongelmaa käsiteltynä, asialla on vaikutusta reklamaatioita tehdessä.

Järkevä yrittäjä ymmärtää, että yksi oma moka kannattaa hoitaa asiallisesti kuntoon, ei vain yhden asiakasmentyksen välttämiseksi, vaan sosiaalisen median takia jopa useiden kymmenien.

Nytkään minkään yrityksen nimeä ei mustattu, mutta asian anonyymi julkinen käsittely saattoi vaikuttaa reklamaation käsittelyyn.

Itse renkaita vaihtaessa menee ainakin minulla enempi aikaa (työkalut hukassa aina)

Tuohon on toimiva lääke nimeltään 5S.

Turha roina roskiin ja sen jälkeen jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja se tavara myös on siellä omalla paikallaan, eikä missään muualla. Ei tarvitse ikinä etsiä mitään. Käytön jälkeen palauttaa tavaran omalle paikalleen, eikä jätä sinne tänne lojumaan.

Jos rengaskoneen muovisuojat ovat paikoillaan ja varsi on säädetty oikein, ei naarmuja pääsäätöisesti tule. Vaikkapa sisärenkaallisen maantie endurorenkaan vaihtaa raudoilla, ei siitäkään tule naarmuja, jos vaihtotekniikka on kunnossa. Toisaalta jotkut renkaat ovat sivuiltaan tosi kovia, esim Bridgestone ja Continental ja jotkut Metzit, asennuspää joutuu tiukille sekä poisottaessa että paikoilleen laitettaessa, että vanteeseen voi joku pikkujälki tulla. Mutta on tapauskohtaista. Toki joillekin vanteille on asentaminen tavallista vaikeampaa, jolloin naarmujen todennäköisyys kasvaa.
Toisaalta taas joissain pyörissä takarenkaan poisottaminen sen haasteellista, jarrusatulan kanssa temppuilu aiheuttaa myös naarmuja takavanteeseen.

Tuohon on toimiva lääke nimeltään 5S.

Turha roina roskiin ja sen jälkeen jokaiselle tavaralle oma paikkansa ja se tavara myös on siellä omalla paikallaan, eikä missään muualla. Ei tarvitse ikinä etsiä mitään. Käytön jälkeen palauttaa tavaran omalle paikalleen, eikä jätä sinne tänne lojumaan.

Niinpä. Olen todennut että ainakin mulla monen homman aikajako menee 30-40-30 -suhteessa. Eli ensin valmistellaan ja kerätään tarvittavat kalut (en aina muista heti mitä kaikkia tarvitaan). 40% menee itse työhön. Loput menee sitten siihen että puhdistaa työkalut, vie ne takaisin paikalleen ja siistii työmaan. Tuo viimeinen osuus on välttämätön, muuten talli on äkkiä ruokottomassa kunnossa.

Onhan se vaivatonta viedä peli rengaspajalle ja sanoa että tehkää. Mutta mieluummin kyllä irrotan vanteen itse, samalla voin tarkistaa jarrupalat, kiinnikkeet yms., ja kun laitan osat takaisin itse niin voin olla varma että ne on pultit vedetty oikeaan momenttiin. Keulan alapään 4 pulttiakin vedetään keulan valmistajasta riippuen eri momenttiin (10 tai 19 Nm - aika iso ero).

Viimeksi muokattu:
Back