Suzuki GSX-R 1000 K7 alustapäivitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja itl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

itl

Moderaattori
Kävi sitten silleen hassusti, että päätin aloittaa Gixerin alustan päivittämisen paremmin rata-ajeluun sopivaksi. Vaikka kait tuolla vakioalustallakin olisi vielä ajellut, ainakin minun taidoilla. Sattumoisin eräs lajitoveri tarjosi aika sopivaan hintaan tätä varustettuna kahdella extrajousella:

https://www.ohlins.com/product-item/62229/?fbclid=IwAR16qGC0bpXi5Sr7XeoliEHrkvXCqgVZ4pQxhHgSCUFz2F3kJSHs2lhzx9U

Olin varsin tyytyväinen, kun sain tämän Öhlinsin käytettyjen markkinoilta. Iskari on hiljattain huollettu ja ennenkaikkea siksi, kun Öhlins ei enää tee iskaria näin vanhaan Gixeriin. Iskari kuitenkin sellainen, että siihen saa tarvittaessa vaikka kaikki osat varaosina.

Jousista löytyy Öhlinsin merkinnät: 21040-41/115 L249, 21040-39/110 L069 ja 21040-36/105 L476. Ei vielä hajua mitä nuo merkitsevät mutta selvitellään. Paketissa tuli myös monelaista käppyrää ja käyrää iskarin testistä ja jousien puntituksesta.

Niin ja takapään linkuston laakerit jo uusittiin.

Taannoin kävin Motovillen juttusilla tästä asiasta ja samalla vähän ihmeteltiin mitä keulalle voisi tehdä, jotta se vastaisi takapäätä. Motoville suositteli K-Techin mäntäsarjaa ja mahdollisesti uusia jousia. Tämä budjettivaihtoehtona, jos ei K-Techin cartridgejä hanki, jotka sitten jo kertaluokkaa kalliimpi ratkaisu. Noh, käydään pyytämässä Motovilleltä uusi konsultaatio, kun hän avaa putiikin ovet lopputalvesta.

Liitetiedostot

• image_50409473.jpg
    image_50409473.jpg
    90,7 KB · Katselut: 63
115,110 ja 105 noissa koodeissa on jousen jousivakio.

Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?

Keulassa on tietääkseni ihan vakiojouset. Täyttä varmuutta tästä ei kyllä ole.

Taannoin kävin Motovillen juttusilla tästä asiasta ja samalla vähän ihmeteltiin mitä keulalle voisi tehdä, jotta se vastaisi takapäätä. Motoville suositteli K-Techin mäntäsarjaa ja mahdollisesti uusia jousia. Tämä budjettivaihtoehtona, jos ei K-Techin cartridgejä hanki, jotka sitten jo kertaluokkaa kalliimpi ratkaisu. Noh, käydään pyytämässä Motovilleltä uusi konsultaatio, kun hän avaa putiikin ovet lopputalvesta.
Jos cartridgellä saa lisää joustomatkaa keulaan, niin se on ehdoton plussa.
Lisäksi paketissa tullee jouset (ellei jopa useammat?) mukana, niin se kannattaa ottaa huomioon vertaillessa hintaa mäntäkittiin ja jousten vaihtoon.

Itsellä samassa vessassa bitubon mäntäsetti. Kyllä se ihan pätevä kai on, vaikea sanoa kun ei ole toiseen mäntäsarjaan vertailua. Tottelee jonkin verran säätöäkin, mutta ei niin vahvasti kuin joissakin muissa mitä olen nähnyt.

Öljypintaa saa laskea rajusti "vakiosta". Itsellä siellä ~160mm kohdalla, se on muuten varsin epälineaarinen.

Vakiojouset on aika stydit semmoisiksi, noin 9,5.

Erikoista tuossa keulassa on todella vahvat ja pitkät top-out jouset, jotka lyhentävät efektiivistä joustomatkaa. Itse olen ne lyhentänyt ja holkittanut jouset vastaamaan muutosta. Lisääntyneen joustomatkankaan vuoksi, ei mun ajolla meinaa saada tuota keulaa pohjaamaan, mutta olenkin nössö. Toisaalta naksun keveämillä pohjasi heti.

Ajelen itse muuten 85 takajousella about samanpainoisena...

Geometrian kanssa tuossa vessassa onkin sitten tekemistä kaikkine keulimisongelmineen ja kääntymisongelmineen. Joskus on jopa mennyt parempaankin suuntaan muutokset. :grin:

käytännön vinkki, mittaa takaiskarin pituus irrotuksen jälkeen ja ennen asennusta. Samoin keulan korkeudesta on hyvä olla tietoisuus.

"iskari hiljattain huollettu" tarkoittaa suomeksi yleensä että "pitäis viedä huoltoon".

Kiitos tiedosta. Olisiko heittää valistunutta arvausta mikä jousista olisi sopivin minulle, kun ajokamojen kanssa painoa on n. 85kg?

Jos en ihan metsään muista tota gixun linkkua niin passeli jousi ollee luokkaa 85-100.

Geometrian puolesta tuossa muistaakseni kannattaa nostaa keula maksimikorkeuteen ja takaiskarin pituudella sit kompensoi muutoksen perän korkeudessa. Linkku muistaakseni toimii sitä lineaarisemmin mitä pystympi takahaarukan kulma on.

Jos cartridgellä saa lisää joustomatkaa keulaan, niin se on ehdoton plussa.
Lisäksi paketissa tullee jouset (ellei jopa useammat?) mukana, niin se kannattaa ottaa huomioon vertaillessa hintaa mäntäkittiin ja jousten vaihtoon.

K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

https://www.ktechsuspensionusa.com/

Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle :rant:

Toisaalta, esim. Bitubo ECH29 cartridge olisi 1270€ ja sen saa EU:sta -> ei veroja/tulleja. Jäisi jonkun verran edullisemmaksi, kuin tuo K-Techin cartridge.

Itsellä tuo pyörä, laitettiin taakse bitubo. Valmistajan laskemana mukana tuli 115 jousi, jota suoraan epäilin (kuten Vehnäkin) liian jäykäksi, koska vakioiskarissa oli noin 105, joten 105 laitettiin. Noh, sehän pohjasi kovin helposti sopivin vaimennuksin, ja 115 takaisin. Se tuntuu sopivan, tosin käyttää sekin koko jouston jossain kohdin Motoparkkia. Itse painan rensselit päällä 93-95kg.

Laittaisin 105 noista kysyjän jousista näin harrastelijapohjalta.

K-Techin mäntäsarja + jouset olisi n. 530€
K-Techin edullisempi cartridge n. 990€
K-Techin kalliimpi cartridge n. 1940€

https://www.ktechsuspensionusa.com/

Näihin hintoihin tietysti vielä rahtikulut, verot ja tullit päälle :rant:

Toisaalta, esim. Bitubo ECH29 cartridge olisi 1270€ ja sen saa EU:sta -> ei veroja/tulleja. Jäisi jonkun verran edullisemmaksi, kuin tuo K-Techin cartridge.

Esim. RAM -Racingilla, elikkäs RR Partsilla on K-techin edustus. Kysäse suoraan sieltä, ei niitä mistään jenkeistä toinna tilailla, kun saa lähempääkin. Muistaakseni myös Moto-Ville myy k-techiä.

RAM:n pojat ajanu kilpaa tolla k-techillä niin siellä varmaan tällä hetkellä tän maan paras tieto siitä millä setupilla ne toimii parhaiten.

Sivut vähän vaiheessa, mutta soittamalla /sähköpostilla asia selviää varmasti.

https://rrparts.fi/tiedote-copy/

Edit. Tästä vielä eurooppakauppaan, jos haluaa netistä suoraan tilailla. Noillahan on keskusvarasto Euroopassa anyway. https://store.ktechsuspension.com/amfinder?find=suzuki-gsx-r1000-2007-387465&sid=baRbWlFr9M

Viimeksi muokattu:
Se tuntuu sopivan, tosin käyttää sekin koko jouston jossain kohdin Motoparkkia.

Jos parkissa säätää perän niin, että se ei pohjaa missään, on se ihan liian kantava suurimpaan osaan rataa. Tuolla on hirveitä röykkyjä, joten pohjaamisen kanssa vaan joutuu elämään. Tosin sais se käyttää about koko jouston muillakin radoilla.

Myyhän esmes Ville kootekkiä suoraan?

Kyllä myy. Viimeksi vaan, kun juteltiin ennen vuodenvaihdetta niin Brexit kuvio oli vielä jokseenkin epäselvä. Noilla em. linkeillä vaan laskeskelin, että millä tontilla suunnilleen oltaisiin kustannuspuolella. En ole jenkeistä tilaamassa osia.

Nitroukselle kiitokset hyvistä linkkivinkeistä:)

Jos parkissa säätää perän niin, että se ei pohjaa missään, on se ihan liian kantava suurimpaan osaan rataa. Tuolla on hirveitä röykkyjä, joten pohjaamisen kanssa vaan joutuu elämään. Tosin sais se käyttää about koko jouston muillakin radoilla.

Näin on. Mutta ei sen pohjaamisenkaan tarvii hirveän selvästi tuntua.

Näin on. Mutta ei sen pohjaamisenkaan tarvii hirveän selvästi tuntua.

Mä ajoin tuolla aika pehmeellä perällä. Jos pysäkillä oli linja pielessä niin joutu jaloilla keventämään siinä vasurin röykyssä. Ihan noin pehmeetä en välttämättä suosittelis sinne...ainakaan jos ei tiedä mitä alla on. Toi oli vähän semmonen kompromissi heikon pidon ja röykkyjen välillä. Päädyin painottamaan pitoa.

Osien metsästyksessä kannattaa muistaa että keulan osat saattavat sopia ristiin. Esim omassa k8 keula kitti on alkujaan 600 olisiko R6. Näiden kanssa työkseen tekeville varmaan on selvillä yhteensopivuus. Vehniäinen ainakin on muokannut keulan osia yhteensopiviksi, mikä voi olla se edullisin.

Aivan, monet osat varmasti sopivat ristiin eri mallien/merkkien välillä. Itsellä vaan ei ole riittävästi tietoa siitä. Siksi en uskalla lähteä näitä omin päin arpomaan.

Vehniäinen ainakin on muokannut keulan osia yhteensopiviksi, mikä voi olla se edullisin.

Onko nyt kyse KVR:n Vehniäisestä?

Back