ABSien vaikutus turvallisuuteen pyörätyypeittäin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kotarikuski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikö siinä vaiheessa ala sattua kun mennään nurin? Jos ei mennä niin oliko väliä kummat jarrut?

Eikö siinä vaiheessa kuole kun henki lähtee. Jos ei lähde niin oliko väliä kummat jarrut.

Eikö siinä vaiheessa ala sattua kun mennään nurin? Jos ei mennä niin oliko väliä kummat jarrut?

On väliä kummat jarrut on, absien kanssa pelastettu tilanne pari kertaa missä lopputuloksena olisi ollut kaato tai ulosajo. Ilman abseja lopputulos olisi ollut toinen.

On väliä kummat jarrut on, absien kanssa pelastettu tilanne pari kertaa missä lopputuloksena olisi ollut kaato tai ulosajo. Ilman abseja lopputulos olisi ollut toinen.

Jos perhonen olisi lyönyt kaksi siiveniskua nopeammin toisella puolella maapalloa niin olisit varmasti kaatunut.

Eipä tuu mieleen yhtäkää tilannetta jossa oisin ollu lähelläkään tarvita ABSeja vielä 15 vuoden ajamisen aikana, vaikka vauhdit on ollu sieltä ripeämmästä päästä spektriä.

Ja vähä veikkaan että jos itellä tulee vastaan sellanen onnettomuus jossa henki lähtee, ni ei se ABS sitä enää pelastais koska sillon ei vaan yksinkertaisesti ehtis muutenkaa väistää vaik ois mitkä ABSit.

Johtopäätös: tutkimus on väärin tehty ja absit kuuluu vain (meille) surkeille kuskeille. Oikeastaan ne pitäisi kieltää!

Eipä tuu mieleen yhtäkää tilannetta jossa oisin ollu lähelläkään tarvita ABSeja vielä 15 vuoden ajamisen aikana, vaikka vauhdit on ollu sieltä ripeämmästä päästä spektriä.

Ja vähä veikkaan että jos itellä tulee vastaan sellanen onnettomuus jossa henki lähtee, ni ei se ABS sitä enää pelastais koska sillon ei vaan yksinkertaisesti ehtis muutenkaa väistää vaik ois mitkä ABSit.
No mulla on ollut. Vaikka en edes aja kovaa. Ainakin olisin rönännyt rumasti.

Ja pari kolaria ilman abseja. Ainakin ensimmäisessä olisi voinut absit auttaakin.

:D Ei ollu vaikea arvata että jonku täytyy vetää jonkinlainen herne sieraimeen :D
Ihan siis oman ajouran näkökulmasta katselin. Ei ole edes hirveän montaa lähelläpiti tilannetta käyny ku malttaa vaan havainnoida ympäristöä tarpeeksi tehokkaasti. Ja kyllä, 95% tienkäyttäjistä havainnoi aivan helvetillisen pelottavan surkeasti ympäristöään, lähtien liikennemerkeistä, saatikka muista tienkäyttäjistä. Kännykkä sen sijaan tuntuu olevan nykyään kova kohde keskittyä ajaessa.

Oman kokemuksen kannalta minäkin. Sitten kun se huono havainnoija tuppaa sivutieltä eteen metrin päähän niin tulee ainakin minulle pakonomainen tarve kiskaista jarrukahvasta voimalla. Kaikilla ei ehkä tule. Ja ainahan sitä voi etukäteen visioida paniikkijarrutuksen aikana himmaavansa hienosti kahvasta. :)

On muitakin elementtejä kun asfalttirata ja liikenneympäristö joissa ajetaan ja siellä absit on osoittautuneet toimiviksi.

Huonona kuskina mulla on tarpeeksi tekemistä että pyörä pysyy pystyssä ja itte kyydissä täystehoisessa abs-jarrutuksessa. Olen muutaman kerran ottanut äkkijarrua elukoiden takia, eikä mun kyvyt siinä riitä jarruvoiman hienosäätöön.

Kaarreabsitkin löytyy. En ole vielä tarvinnut, mutten sillä perusteella sanoisi niitä tarpeettomiksi.

Niin se, että henki lähtee onnettomuudessa voi johtua siitäkin, että vauhtisi on sieltä ripeämmästä päästä spektriä.

Kerta et tarvitse ABS-jarruja, johtuen siitä, että olet niin hyvä niin kerrotko paljonko tuolla sinun ripeämmällä päässä spektriä vauhdilla jarrutusmatkasi pitenee verrattuna tikkarinopeuteen? Vaikka siten, että kun jarrutat 40km/h vauhdista onnistuneen hätäjarrutuksen niin paljonko on jäännösnopeus vain 10km/h vauhdin lisäyksellä?
Jarrutusmatkan tuplaus periaatteessa vaatii 1/4 lisää vauhtia, mutta mitä muuta pitää huomioida suuremmassa vauhdissa, kun pelivara on loppu papan työntäessä Corollaa sivutieltä eteesi?

Minulla on ainakin ABS sitä varten, että pystyn tekemään maksimisuorituksen kelissä kuin kelissä. Hyvällä säällä en saa selvää eroa aikaiseksi käytänkö ABS-jarruja kertasurvaisulla vai puristusta lisäämällä. Ainoa mikä jarruttamisessa vienosti häiritsee helvetin hyvän pysähtymismatkan lisäksi on se, että integraali jarruilla ei oikein voi tehdä itse mitään (80km/h nopeudella). Jarrupainetta ei oikein voi pelkän ABS:n säksätyksen perusteella löysätä, koska on todennäköisempää, että takarengas yrittää lukittua. Kuivalla kelillä jalkajarrun painaminen ei vaikuttanut pysähtymismatkaan. Toki jos vauhtia lisätään tarpeeksi matkat pitenevät ja tapahtumaan voinee vaikuttaa itsekkin. Tämä koskee minua ja minun pyörää.

Vääntö alkanut eli talvi tulossa. Mulla on nyt taas mopo missä ei apseja. Niitähä mulla on enimmäkseen ollutkin. Pärjäilly ihan hyvin ja pärjään varmaan jatkossakin. Mutta abseja en herkkään enää ota ellei ne ole parantunu rutkasti vuosimallista 2012. Pyörinä oli suzuki ja ktm.

Olen muutamalla uudella ABS-pyörällä ajanut tänä kesänä ja pakko myöntää että ne on kyllä pirun hyviä. Sorallakin pysähtyy hyvin. 10v vanhat oli aika erilaisia vehkeitä.
Se mikä kyllä on vähän jännitystä lisännyt, on eri pyörien ABS-systeemien erilainen toiminta ja erilaiset toimintatilavaihtoehdot ja siihen päälle oma pyöräni jossa abseja ei ole. Tullut pari pikku ylläriä kun on ollutkin etuabsi päällä vaikka luulin ettei ole. Sanoisin että korostuu jopa entisestään se että pitää tuntea pyörä jolla ajaa ja treenata jarrutuksia siinä moodissa mitä normaaliajossa käyttää. Eri moodeja kun räplää eri tilanteissa, voi tulla ylläreitä. Ja siitä kun jotkut pyörät palauttaa jarrujen asetukset default-tilaan kun sammuttaa.

Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen mopo abseilla , ajanut nyt 5tkm ja eipä tietäisi että on edes abs jos ei merkkivalo syttyisi startatessa.

Back