Pimeässä kurapyörällä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on kotarissa hella h3 lisävalo muutettuna xenonille. Kypärässä milan umpio xenonilla. Sähkön tuotosta vastaa trailtechin virtapää ja tasasuuntaus.
Joo, täytyis varmaan tirkata kans ett minkälaiset sähköntekovehkeet onpelukoneessa on kun tällä hetkellä orggis-ajovalojen ja kahvalämppäreiden (20W) käytöllä akku tuppaa urvahtaan muutaman tunnin ajon jälkeen. Siis ei jaksa enää starttia pyörittää kun pari tuntia "konttailee" metsäpoluilla. Tietty, voihan olla ett akkukin alkaa oleen ehtoo puolella...
nixweiss.gif

Tiedä sitten, kuinka mittaristo/valot kytketty kun tuntimittari ei raksuta jos ajovalot ei oo päällä, silti startti toimii ja pyörä käy, oli valot/mittaristo päällä tai ei
omg.gif

Nonni, nyt on pimeätestit ajettu ja en voi muuta kuin siteerata Raamattua: Ja valkeus tuli!  
cool.gif

Korkeus-/sivuttaissäädöt on aika lailla kohdillaan. mietintään jää, pitäisikö sijoittaa valot vähän taaemmaksi suojaan iskuilta... Toisaalta, kestänee kai noi valot jonkin verran risujen piiskausta ja jos kajauttaa kunnolla Karjalan mäntyyn, veikkaan ett koko kypärä sisältöineen on uusimisen tarpeessa...

img2914644.jpg

img2914645.jpg

Nyt on pimeäajoa vähän enemmän takana, saattaapi olla että toinen kypärävaloista jää hyllylle varalle kun näemmä yhdelläkin näkee riittävästi. Täytyy vain siirtää keskilinjalle ja hieman taaemmaksi lippaan...
wink.gif

No joo siis siirtymille pitää olla kutakuinkin lainmukaiset (lähi)valot, pätkällä saa olla sitten mitä vaan.
Eli enää ei siis saa siirtymällä ajella kypärävaloilla...
Joo, nyt kun tätä aihetta lähes monologina tulee kommentoitua, otanpa kantaa tähän(kin) asiaan. Eli mites on tuon kypärävalon kanssa? Nimenomaan ajoneuvon valot tulee olla hyväksytyt, kypärässä oleva valohan ei ole ajoneuvon valaisin  
nixweiss.gif

Eli kuten tällä hetkellä voimassa olevissa enduron säännöissä lukee:

061.2.1 Moottoripyörät:  Enduromoottoripyörissä tulee olla ajovalot (huomiovalo 25 W)
sekä jarruvalo, nopeusmittari ja kiinteä seisontatuki.

Enduron lajiparlamentti kokouksessa on keskusteltu aiheesta, päätöksiä odotellessa:

16. Kilpailujen katsastus:Ajovalot tulee tarkistaa ja pitää löytyä E-hyväksyntä etu- ja takavalosta. Ns. kalustespotti–valoja ei tule hyväksyä. Erityisesti Päijänne-ajossa tulee kiinnittää valojen toimivuuteen ja säännönmukaisuuteen katsastuksessa ja joka aamu lähdössä. Sekä kilpailun aikana kypärävalojen käyttöä siirtymillä.

No joo siis siirtymille pitää olla kutakuinkin lainmukaiset (lähi)valot, pätkällä saa olla sitten mitä vaan.
Eli enää ei siis saa siirtymällä ajella kypärävaloilla...
Joo, nyt kun tätä aihetta lähes monologina tulee kommentoitua, otanpa kantaa tähän(kin) asiaan. Eli mites on tuon kypärävalon kanssa? Nimenomaan ajoneuvon valot tulee olla hyväksytyt, kypärässä oleva valohan ei ole ajoneuvon valaisin  
nixweiss.gif

Eli kuten tällä hetkellä voimassa olevissa enduron säännöissä lukee:

061.2.1 Moottoripyörät:  Enduromoottoripyörissä tulee olla ajovalot (huomiovalo 25 W)
sekä jarruvalo, nopeusmittari ja kiinteä seisontatuki.

Enduron lajiparlamentti kokouksessa on keskusteltu aiheesta, päätöksiä odotellessa:

16. Kilpailujen katsastus:Ajovalot tulee tarkistaa ja pitää löytyä E-hyväksyntä etu- ja takavalosta. Ns. kalustespotti–valoja ei tule hyväksyä. Erityisesti Päijänne-ajossa tulee kiinnittää valojen toimivuuteen ja säännönmukaisuuteen katsastuksessa ja joka aamu lähdössä. Sekä kilpailun aikana kypärävalojen käyttöä siirtymillä.

Kyllä mä tuon niin olen aina tulkinnut että kypärävalo on sallittu vain maastokokeella. Tosin ei suomessa kisoja ole muita kuin päitsi jossa on maastokokeita pimeällä. Itsellä oli mopon xenon kiinni illalla ja sillä näki koohtuullisesti siinä sumussa ja sateessa joka viime vuonna meitä siellä ilostutti. Laitonhan se oli ja sen takia monilla kärkikuskeilla oli iso halogen mopossa jolla ajelivat siirtymät. Lisäksi sitten xenon mopossa ja kypärässä pätkiä varten omien kytkimien takana. Itse ajelin siellä niin myöhään vielä että valvojat oli varmasti jo unten mailla
smile_org.gif
.
Madmaxille suositten edelleen omaa kiinnitysrautaa valolle ja kannattaa siirtää se taaemmaksi
smile_org.gif

Kyllä mä tuon niin olen aina tulkinnut että kypärävalo on sallittu vain maastokokeella. Tosin ei suomessa kisoja ole muita kuin päitsi jossa on maastokokeita pimeällä. Itsellä oli mopon xenon kiinni illalla ja sillä näki koohtuullisesti siinä sumussa ja sateessa joka viime vuonna meitä siellä ilostutti. Laitonhan se oli ja sen takia monilla kärkikuskeilla oli iso halogen mopossa jolla ajelivat siirtymät. Lisäksi sitten xenon mopossa ja kypärässä pätkiä varten omien kytkimien takana. Itse ajelin siellä niin myöhään vielä että valvojat oli varmasti jo unten mailla
smile_org.gif
.
Madmaxille suositten edelleen omaa kiinnitysrautaa valolle ja kannattaa siirtää se taaemmaksi
smile_org.gif
No joo, eipä näillä "konttaus"-taidoilla oo vielä aikomusta Päitsille edes yrittää  
blush.gif

Tuota lippa- vs tukirauta-kiinnitystä pohdin pitkään ja päädyin lippa-kiinnitykseen ihan oman turvallisuuden huomioiden. Jos ja kun lippa johonkin vahvempaan oksaan tms tarttuu, on sen kiinnitys tehty niin että hajoaa tai irtoaa eikä kaularanka joudu läheskään niin koville kuin kunnon kiinnityksellä tehty valorauta. Näin siis ainakin itse asian itselleni uskottelin...

wink.gif

Ja lisäkokeilujen myötä tosiaan toinen valo varastoidaan varalle ja yksi ainoa valo lipassa siirtyy keskelle ja taaksepäin. Yhdellä valolla näkyvyys tuntuisi olevan riittävä tankoihin tulevien valojen lisäksi. Eihän tässä ole tarkoitus jo 3500 ekr keksittyä "pyörää" keksiä uudelleen mutt oma kiinnostus ja kokeilunhalu innoittaa eri variaatioihin  
tounge.gif

Siitymillä tulee kypärävalon käytöstä penaltya muistaakseni 100 pojoa ja E-hyväksyntä pitää olla sekä etu- että takavalossa. Edessä lyhyet ja pitkät sekä takana parkki- ja jarruvalo.

Tänään vaihdoin eteen xenonin (pelkät "lyhyet") tilalle 35/35W halogeeniksen niin ei tule v******a ensi lauantain katsastuksessa, kun en viitti ruveta vänkäämään (yli)innokkaiden katsastajien kanssa.

offtopickina pitää vielä heittää, että yllättäen joutui muutakin pikku määräaikaishuoltoa tekemään...

Zenppiä TiTulle skabaan
wink.gif

Täytyy vielä keksiä joku "asennus" noihin orggis 35/35w ajovaloihin ett sais edes vähän valoa lisää, kuitenkin niin ett olisi laillinen. PRKL kun noihin umpioihin ei oo "xenon"-hyväksyntä...
mad.gif

Perkule, TiTu taitaa lähteä minsan mun perään
smile_org.gif
. Muista huutaa kovaa latua lauantaina niin osaan väistää
smile_org.gif

Terveisin 241
smile_org.gif

Nyt on pimeäajoa vähän enemmän takana, saattaapi olla että toinen kypärävaloista jää hyllylle varalle kun näemmä yhdelläkin näkee riittävästi. Täytyy vain siirtää keskilinjalle ja hieman taaemmaksi lippaan...  
wink.gif
Mä olen sitten varmaan sokea, sillä mulla on yks 35W xenoni potassa keskellä ja reunoilla tuollaiset samanlaiset P7 ledit, suunnattuna niin että osoittavat pidemmälle kuin xenoni.

2 x P7 ledeillä näkee metsästä pois, mutta sokeus iskee, kun xenoni sammuu. Mutta kun koko "patteri" palaa, niin kyllä näkee!

Itsekin olen katsellut valoa kypärään. Ja kovasti näyttää että ton 300 hyvästä köyhtyy. Nyt vaan kun tietäis mikä on toimivin :blink:

Mulla on käytössä magicshinen wanha mj 880 + Acgon ajovalo pyörässä.
http://www.light-test.info/en/bike-lamps/27-magicshine-mj-880-cree-xm-l-x2
https://agcosuomi.fi/tuote/led-ajovalo-3x5-tuumaa-3900-lumenia/

videon alussa jotain klippejä testiajosta valoilla ja perään tulee koko ajoreissu.
https://youtu.be/R4mkmGunwxs

Ideana on että pyörässä on laaja valo, joka valaisee etualan läheltä ja sivulta. Kypärässä on sitten enemmän spotti, jota voi suuntailla kohtiin mitkä kiinnostaa enemmän.

Jos tossa Monteer lampussa on oikeasti luokkaa 5000-6000 lumenia niin pyörässä ei tarvi olla mitään valoa että näkee. Pyörän valosta jää varjoja juurakkojen ja kivien taakse, jotka ainakin itsellä rasittaa aivoja. Kypärävalo poistaa/vähentää varjoja ja on tavallaan luonnollisemman näköinen maisema.

Kuumottaa toi kypärään kiinnitettävä valo ja sen turvallisuus kaatuessa. Joku valo sitä kuitenkin tarttis itekkin hommata.

Kuumottaa toi kypärään kiinnitettävä valo ja sen turvallisuus kaatuessa. Joku valo sitä kuitenkin tarttis itekkin hommata.

Joo. On se turvallinen. Pyörästä kun valo sammuu, löytää sen ojasta helpommin, kun on patterituikku otsalla.

Ei sitä kalloon tartte porata.

Minulla on ollut lipassa parilla nipparilla valo kiinni. Akku teipillä takaraivossa. Ei jää piuhasta jumiin ja kunnolla konttaa, irtoaa kaikki romut kypärästä. Uskoisin ainakin, en ole vielä koittanut. Itsellä on joku 1500lm Magicshine vaan potassa ja siihen itse tehty 8h kestävä akku. Pyörässä on vähän reilummin sitten valoa, kypärätuikulla pystyy kurkkimaan jyrkät käännökset ja erikoisemmat yksityiskohdat lähempää.

Back