• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se nyt on päivänselvää, että omaa tekemistä täytyy kehittää. Kuvittelin sen jo ymmärrettävästi todenneeni.
Tuo pyörän kääntyminen vain oli melko selkeä ero jopa itselle.
Takarengas ei ole yhtään niin teräväprofiilinen kuin edellinen ja pientä kulmaa kyljille jo syntynyt, matalempikin tuo uusi on ja molempien renkaiden runko huomattavasti pehmeämpi.
Eturenkaan profiilissa ei ollut mitään selkää kulmaa vaan pinta oli jokseenkin merkeissä jo tasaisesti, korkeuksia ei tullut etusissa vertailtua.
Keula oli vakiosta 4mm korkeammalla, nyt laskin ns. katusäätöihin kun valmistaja suosittaa vielä toiset 4mm alemmas rata-ajoon. Tuossa öhlärin keulassa siis 4mm välein viivat putkissa.

Se nyt on päivänselvää, että omaa tekemistä täytyy kehittää. Kuvittelin sen jo ymmärrettävästi todenneeni.
Tuo pyörän kääntyminen vain oli melko selkeä ero jopa itselle.
Takarengas ei ole yhtään niin teräväprofiilinen kuin edellinen ja pientä kulmaa kyljille jo syntynyt, matalempikin tuo uusi on ja molempien renkaiden runko huomattavasti pehmeämpi.
Eturenkaan profiilissa ei ollut mitään selkää kulmaa vaan pinta oli jokseenkin merkeissä jo tasaisesti, korkeuksia ei tullut etusissa vertailtua.
Keula oli vakiosta 4mm korkeammalla, nyt laskin ns. katusäätöihin kun valmistaja suosittaa vielä toiset 4mm alemmas rata-ajoon. Tuossa öhlärin keulassa siis 4mm välein viivat putkissa.

Ei kannata vetää sitä turhan alas radalle. Mielummin ajaa niin korkealla kuin voi. Katuhurjastelussa, jossa ei kovalla jarrulla mutkiin mennä, voi sitten tiputella alemmas, niin saa näppärämmin vetopäällä korvalta korvalle jos tarttee.

Mielummin ajaa niin korkealla kuin voi.
Lainaus kaverin suusta joka ajoi Alastarolla 1:15.8 :
"Pyörä niin matalalle kuin mahdollista."

Lainaus kaverin suusta joka on pyörittänyt menestynyttä tiimiä vuosia:
"Pyörä niin ylös kuin mahdollista."

Kuka on oikeassa? No Korhosen Taina tietenkin!

Jos tehää kompromissi? Eli nopein tapa:
"Pyörä niin puoleenväliin kuin mahdollista."

Tai sit todetaan vain:
"Ei siihen ole yhtä oikeaa vastausta ku siihe vaikuttaa pyörä, kuski, rata, hallitus, Kymiringin rahoitustilanne sekä Kummolan bulldoggi."

(Tossa yhen radan rataennätyksestä kuulin sellaisen pienen viisauden että keula oli tontissa ja perse taivaissa jotta pyörä suostu kääntymään tarpeeks hyvin)... Eli siinä on 50-50 tilanne. Toinen pää alhaalla, toinen ylhäällä.

:D

Kuinka tontissa on aivan tontissa?

Apikan suhteen, mulla ja muutamalla muulla on näkemystä. Kohtuu kiikkerä peli, ns. ohjekirjan ratasäädöissä tai siitä hurjien vetäessä jopa yhden viivan yli.

Edit: ja niin ylhäällä kun voi, voi olla sama kuin aivan tontissa :D

:D

Kuinka tontissa on aivan tontissa?

Apikan suhteen, mulla ja muutamalla muulla on näkemystä. Kohtuu kiikkerä peli, ns. ohjekirjan ratasäädöissä tai siitä hurjien vetäessä jopa yhden viivan yli.

Edit: ja niin ylhäällä kun voi, voi olla sama kuin aivan tontissa :D
Ihan suoraa referenssiä omasta kokemuksesta ei oo tarjota ennen tätä kesää ku en oo koskenu noihin preloadeihin, huolto on niitä ropannu.

Mutta 2018 ku ajoin enkkani sekä Alastarolle että Motoparkiin ni keulan preload oli 2mm (skaala on 0-14).
Viime kesänä ku etupään preload oli huollon jäljiltä 8mm ni Alastarolle tuli hikisesti oma enkka, mutta Motopark jäi yli puolen sekunnin päähän. En voi varmaksi sanoa koska luonnollisesti säädöt 2018 vs 2021 ei olleet samoja.

Tänä kesänä saanee tohonki vihdoinki varmuuden ainaki Hondan puolelta jos ny saa ehjän kesän ajettua. Ja tossa täytyy muistaa sekin, että pelkkä keulan korkeus ei paljoo kerro ku perän korkeus pitäis kans tietää, mutta sitä ei oo tiedossa 2018 kaudelta mulla. Rake vaikuttaa hitosti pyörän kääntyvyyteen, mut ihan tuntuman pohjalta voin sanoo että toi mun viime kesän enkka Alastarolla ois parantunu aivan helvetisti jos pyörä ois kääntyny kunnolla.... eli joko perä oli liian alhaalla tai keula oli liian korkealla, mutta nopeissa oli 100 tonnia ongelmaa ku pyörä ei vaa halunnu taipua.

Itse en puhunut esijännästä, vaan putkien liu’uttamisesta kolmioiden läpi.

Itse en puhunut esijännästä, vaan putkien liu’uttamisesta kolmioiden läpi.
Melkolailla se ja sama kumpaa teet ku puhutaan keskiryhmän vauhdeista. Sit ku mennään SM+ tasolle ni sit voi alkaa hifistelee.

Mitä tossa viime kesänä parilta osaavalta hepulta kysyin varikolla että mitä eroa siinä käytännössä on ni vastaus oli aikalailla sama kaikilta: "Ei oikeastaan mitään, lähinnä preloadilla korottaessa jarruissa huomaa eroon ku keula painuu enemmän suhteessa.

Mutta veikkaan että HYVIN harva keskiryhmäläinen vetelee sellasia jarruja jotta huomais eroa.

Intternetti sanois ett vakio(?) etujättö 101.7 mm ?
Tuolla speksillä toi oo ees kohtuu kiikkerää nähnykkään.
Toki jos sulla ei oo koskaan ollu alla tonnaria jossa etujättö luokkaa 90 mm (tai alle), niin sitten tuon näkemyksen ymmärtää hyvinkin.

Intternetti sanois ett vakio(?) etujättö 101.7 mm ?
Tuolla speksillä toi oo ees kohtuu kiikkerää nähnykkään.
Toki jos sulla ei oo koskaan ollu alla tonnaria jossa etujättö luokkaa 90 mm (tai alle), niin sitten tuon näkemyksen ymmärtää hyvinkin.

Mopon painopiste on I4 tonnaria korkeampi. Miten vaikuttaa?

Karkaspa muuten taas aika komeasti.

Tuo selittää paljon miksi apikka tuntuu niin rauhallisen vakaalta, luulin lähinnä kokonaisuuta paremmaksi enkä ole edes vertaillu numeroita. Katumopossa kun on etujättö 94mm ja akseliväli 1395mm luokkaa vakiona ja hieman vähemmän nykyään.

Mopon painopiste on I4 tonnaria korkeampi. Miten vaikuttaa?

Karkaspa muuten taas aika komeasti.
Eipä oikeestaan karannut, varsinkin keskiryhmässä toi fiilisten aiheuttama varma tieto on hyvn tyypillistä, koska siellä vedetään tunnetusti ihan eniten.

Korkeampi painopiste vakauttaa. Mutta hieman epäilen lausumaasi, koska korkeampi painopiste tarkoittaisi myös keulimis- ja stoppieherkkyyttä. Toki voidaan puhua myöskin sen suhteellisesta suuruudesta, eli onko kyseessä millin, kymmenen vai sadan ero painopisteen korkeudessa?

Kuski se eniten vaikuttaa, JMH kun alkoi ajamaan polkumotocrossia, niin Apikkakin lähti heti nopeeseen ryhmään :WAZAAP:

Perse se on pääosassa tässäkin pätkässä viime viikonlopulta, mutta laitetaan näytille siinä toivossa, että viisaammat kertoisi missä ne seuraavaksi helpoimmat sekunnit ois? Jotain sitä osaa toki itsekin bongata, mutta sen kautta kehittyminen tuntuu olevan tuskaisen hidasta :)

Ensimmäistä kertaa meni 1:30 raja rikki, mutta vain muutaman kerran koko viikonlopun aikana. Tasainen suorittaminen on edelleen siellä 1:30 - 1:31 paikkeilla.

Perse se on pääosassa tässäkin pätkässä viime viikonlopulta, mutta laitetaan näytille siinä toivossa, että viisaammat kertoisi missä ne seuraavaksi helpoimmat sekunnit ois? Jotain sitä osaa toki itsekin bongata, mutta sen kautta kehittyminen tuntuu olevan tuskaisen hidasta :)

Ensimmäistä kertaa meni 1:30 raja rikki, mutta vain muutaman kerran koko viikonlopun aikana. Tasainen suorittaminen on edelleen siellä 1:30 - 1:31 paikkeilla.

Vastaan nyt sillä oletuksella että sul on slicksit alla. Nopeusvertaukset mitä sanon on mun vanhaan enkkaan 1:21.4.

T1 sulla apex 100, mul oli 107.

T2 jarruihin sulla 123, mulla 137.

T2 sisääntaitto sulla pikkasen ujo. Näytti siltä että lähit jo kääntämään ihan oikein, mutta sit oikaset pikkasen, iha ku pelkäisit sitä monttua siinä T2 apexissa. Tosta lähtee jo useampi kymppä ku et ota sitä apexii kiinni. Saisit paljon suoremman avauksen kohti T3.

T3 jarruihin sama nopeus ku mulla, mutta joko oli sulle liikaa vauhtia tai sitte jarrutit liian kevyesti, koska missasit apexin toista metriä, menee ainaki puol sekuntia hukkaan.

T4 näytti ihan hyvältä, käytit koko radan entryssä, sinne tosin sais mennä paljo ripeämmin sinne radan reunaan jolloin et joudu alottaa jarrutusta ku pyörä on vielä menossa väärään suuntaan. Apex 130, mul oli 137, nopeimmat vetää tohon 145 mitä oon kuullu. Ehkä pikkusen varovaiselta näytti avaus tossa apexin jälkeen mutta en tiedä sun pyörän ominaisuuksia joten ei siitä sen enempää.

T5 ja T6 meni ihan ok, mun silmään ei osunu mitään pahaa linja/nopeusvirhettä.

T7 taitaa osua tappi maahan? Missaat apexin metrillä (apex on siellä mutkan lopussa, siihe pitää mennä metrin irti sisään mutta pitää ottaa se sisäkantti kiinni siellä nurjalla puolella, muuten kärsii avaus ja linja siihe kikkamutkaan.

T8 (kikkamutka) Sulla jarruihin 127, mulla 137. Sanoisin että tossa kohdassa se tulee iha linjasta suoraan. Maltoit ottaa molemmat kantit ihan hyvin kii. Pikkasen ehkä valui linja leveäksi jolloin et päässy kaasulle ennen sitä kumparetta, jos pyörä ei salli nojata enempää ni pikkasen vähempi vauhtia siihe ekaan apexiin ni pääset kaasulla siitä toisesta ulos.

2 vikaa mutkaa menee ihan ok.

Mutta yks IIIIISO virhe : Paina hyvä mies se pää alas! Pään pitäis olla mutkissa siellä missä peili sijaitsee. Sun torso on pyörän päällä koko mutkan läpi. Varsinki jos sulla tapit osuu Lemminkäisessä maahan jo, ni kroppaa sivulle perkele ni se pyörä kyl kääntyy samalla kallistuksella helpommin.

Sulla tuntus olevan vähän turhan kiire ajaa kovaa, jonka seurauksena linja ei pidä. Olet kaikissa mutkissa 0,5-2m irti apeksista pois lukien kikkamutka. Siinä tulee poimittua kantit suht hyvin. Eli naksu pois (henkisestä) vauhdista ja keskityt pitämään ajolinjan tarkkana niin kello tykkää. Lisäksi tuo privan mainitsema kropan käyttö tarkkailuun. Sulla pysyy yläkroppa koko ajan aika ylhäällä. Pyri saamaan sitä alemmas ja enemmän sivuun keskimutkassa ja etenkin avauksissa. Nyt sulla alkaa yläkroppa liikkumaan keskelle pyörää siinä kohti kun avaat kaasu, kun just silloin pitäs työntää kropalla pyörää pystyyn, että on pitoa avata. Lisäksi etenkin nakumopolla saat pyörän kääntymään huomattavasti paremmin, kun saat vietyä painoa enemmän eteen, alas ja sivulle. Ja suorilla kypärä saa olla tankkia vasten jos ukko vaan taipuu.

P.S. 15.päivä myyntiin tulee myös Alastaron AT5 kurssi, kannattaa olla kärppänä sen kanssa.

On tämä hauska laji, taas lähti melkein sekunti ajolla mikä tuntui itselle huonolta rutiinin täydellisestä puutteesta johtuen :p

Kävin siis KVR:n opissa lauantaina Alastarolla hetken mielijohteesta kun en itse keksinyt selkeää asiaa mitä lähteä kehittämään ja Roopen kanssa katseltiin ajoa videolta läpi kehityskohteita noukkien.
Keli oli melko lämmin ja sai taas omaa tekemistä muuttaa melkoisesti, oma paketti levisi jokseenkin täydellisesti uusien asioiden implementoinnissa (mun uus lempisana työelämästä) ajamiseen. Viimeisellä setillä kuumuus tuntui pahalta, pää oli jo pehmeä sekä opit vielä hakusessa ajamiseen. Silti vauhti nousi neljässä setissä ja tiedän nyt mihin keskittyä jatkossa, varmastikin kestää pitkään saada homma toimimaan itselle ja saada opit oikeasti hyödynnettyä tekemiseen. Mutkaan ajaminen kun meni jokseenkin täysin uusiksi.
Täytyy kyllä sanoa että todella hyvä ja ytimekäs paketti KVR:llä tuohon hommaan, voi kyllä suositella!
Mieleen jäi pohjalle sanat, "Nyt sun täytyy vaan ajaa kovempaa", alkoi meinaan pyörä kääntymään ja meinaa leikata apeksista ulos sisämutkan puolelle.
Alkaa vaan käymään melko fyysiseksi pikkuhiljaa, hyviä nettikauppoja kellään suositella? Kuntokauppa kun ei harhaanjohtavasti myy kovempaa peruskuntoa kuin lihaskuntoakaan :blink:

Kiitos PrivateeRille ja Nitrousille vinkeistä! Kropan käytön ja jonkinlaisen yliyrittämisen olin itsekin kyllä rekisteröinyt, mutta se maltti tuppaa jäämään aivan liian nopeasti.

Viikonlopun ja samalla myös kauden ensimmäinen ajovuoro oli niin kamalaa väkisin vääntämistä, että havahduin itsekin rauhoittamaan ajoa ja keskittymään oikeisiin asioihin. Tuloksena ajoin jo heti seuraavalla vuorolla ns. ennätysvauhtiani. Eli maltti toimi uskomattoman hyvin, mutta siitä huolimatta se taas unohtui nopeasti sen jälkeen. Eli siinähän se suurin jarru varmasti alkuun on.

Ja tosiaan kropan käyttö jäi suorastaan koomiseksi, kuten tästä hyvin näkee :D Kuski aivan pystyssä ja kädet suorana, mutta pyörä aivan kallellaan ja kaikki mahdolliset kulutuspalat kuluu. Ei näin.

P.S. ei ole slicksejä alla, vaan itse asiassa ihan katurenkaat vielä (Metzeler Sportec M9 RR). Mutta tarkoitus on vaihtaa koko mopo enemmän rata-ajoa palvelevaan, niin sen myötä sitten rengasvalintakin muuttuu.

Kiitos PrivateeRille ja Nitrousille vinkeistä! Kropan käytön ja jonkinlaisen yliyrittämisen olin itsekin kyllä rekisteröinyt, mutta se maltti tuppaa jäämään aivan liian nopeasti.

Viikonlopun ja samalla myös kauden ensimmäinen ajovuoro oli niin kamalaa väkisin vääntämistä, että havahduin itsekin rauhoittamaan ajoa ja keskittymään oikeisiin asioihin. Tuloksena ajoin jo heti seuraavalla vuorolla ns. ennätysvauhtiani. Eli maltti toimi uskomattoman hyvin, mutta siitä huolimatta se taas unohtui nopeasti sen jälkeen. Eli siinähän se suurin jarru varmasti alkuun on.

Ja tosiaan kropan käyttö jäi suorastaan koomiseksi, kuten tästä hyvin näkee :D Kuski aivan pystyssä ja kädet suorana, mutta pyörä aivan kallellaan ja kaikki mahdolliset kulutuspalat kuluu. Ei näin.

P.S. ei ole slicksejä alla, vaan itse asiassa ihan katurenkaat vielä (Metzeler Sportec M9 RR). Mutta tarkoitus on vaihtaa koko mopo enemmän rata-ajoa palvelevaan, niin sen myötä sitten rengasvalintakin muuttuu.

Tosta kun nojaan leuan tonne ohjaustangon pään sivuun niin näyttää jo ihan eri tavalla hyvältä. Mut kovaa ajamisessa ehkä se tärkein sääntö on, että pitää malttaa ajaa riittävän hiljaa, että pystyy ajamaan kovaa. Kun homma menee yliyrittämisen puolelle niin pää on koko ajan selviytymismoodissa, jolloin ajon tarkkuus kärsii ja varsinkin uuden oppiminen on lähes mahdotonta.

Näin sivusta katsellessa ja mietiskellessä, niin keskinopeessa nopean ryhmän rajaa kolkuttavat harvemmin työntää nakulla ja katurenkailla sinne nopeen ryhmän rajoille. Noh, tiedä sitten, täysin mahdollista nähtävästi juu.. :thumbup: Nopeesta ryhmästä nyt on työnnetty keskiryhmän nopeeseen päähän tietty kaikenmaailman kikottimilla ja busseilla, mutta se on tietyllä tapaa vähän eri juttu, kun se osaaminen on jo pohjalla.

Näin sivusta katsellessa ja mietiskellessä, niin keskinopeessa nopean ryhmän rajaa kolkuttavat harvemmin työntää nakulla ja katurenkailla sinne nopeen ryhmän rajoille. .

Oot siinä mielessä oikeassa, että aika monta asiaa pitää jo tehdä oikein tai ainakin sinne päin, että katukumeilla pääsee nopean ryhmän kyytiin. Ja katukumeilla en tarkoita tässä katulaillisia sliksejä. Toisaalta sitten taas tämän ko. videon herra(?) voisi ajaa 3-5 sekkaa kovempaakin nykyisellä riskitasolla muutamalla pikku parannuksella. Katukumien ongelmaksi oikeastaan tulee se, että jossain kohtaa vauhdin kasvaessa ne vain eivät enää kestä rasitusta vaan pinta ylikuumenee, mutta hemmentin kovaa noilla nykysillä pystyy vetämään yksittäisen kierroksen tai kaksi.

Nopeesta ryhmästä nyt on työnnetty keskiryhmän nopeeseen päähän tietty kaikenmaailman kikottimilla ja busseilla, mutta se on tietyllä tapaa vähän eri juttu, kun se osaaminen on jo pohjalla.

Edit. Pakko lisätä vielä sen verran, että ketään ei olla siirretty ryhmästä toiseen pelkästään kaluston takia. Jos ajaminen on ryhmän vauhtiin sopivaa ja ajolinja järkevä sekä ennustettavissa oleva niin nopeassa(kin) ryhmässä saa vetää millä tahansa 2-pyöräisellä. Mä ite oon varmaan siitä kaikkein pöljin case-esimerkki tältä kesältä, kun paiskoin vanerilevyn aerodynamiikalla varustetulla 60-heppasella papattimella siellä järkevämpien laitteiden seassa.

Viimeksi muokattu:
Back