• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tiuhat omistajanvaihdokset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Triton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omalla kohdalla aluksi varmaan kaikista on pitänyt, mutta sitten jotain ominaisuutta on alkanut kaipaamaan jonka toisesta saisi. Sitten vaan laitteet kiertoon ja seuraavaa kohti. Ajan kanssa sitten alkaa palikat olemaan kohdallaan ja jotku pyörät jää pitemmäksi aikaa. Koeajo ei kauheasti kerro kuinka kamppeen kanssa pitemmän päälle viihtyy.

Tämäpä se. Tietyllä tapaa ehkä kiteytyy jopa siihen, että vasta uutuudenviehätyksen mentyä ohi toisella ajokaudella ne itselle epämiellyttävät ominaisuudet nousevat esiin ja ylittävät ärsytyskynnyksen. Nimimerkillä 13 ajokautta takana ja kuudes pyörä kierrossa. :grin: Eikä yksikään noista ole ollut ostohetkellä mikään ”mukajärkevä kompromissi”, vaan melko puhtaasti fiilis- ja perstuntumapohjalta aidosti mieleinen.

Itse olen ostanut melkein kaikki pyörät koeajamatta. Käytettyä toki sen verran kokeillut, että toimii. Täälläpäin ei ole pyöräliikkeitä, jossa iso valikoima, että voisi kierrellä kaikkia mahdollisia tyyppäämässä. Sen verran pitää olla seikkailuhenkeä. Muutamat isojen julkaisujen toimittajat ovat hyvin samaa mieltä eri pyöristä ja luotan heihin.

Ducati Streetfighterin kanssa meni pari kesää, kunnes sen erkoisuuksiin edes tottui. En muista ikinä, että mikään pyörä olisi istunut jotenkin erityisesti käteen heti ensimetreillä. Uusi ja tuntematon pyörä on aina vähän outo. Sitten siitä oppii pitämään tai ei.

Nuorempana pyörät vaihtuivat parin vuoden välein ja luonnollisena evoluutiona isompaan, tehokkaampaan, uudempaan ja kalliimpaan, mutta nykyään tulee pidettyä paljon pidempään. Jotenkin pidän kauheana tuhlauksena ostaa uusi helvetin kallis pyörä ja myydä se syksyllä pois. Vähän sellaista ADHD meininkiä. Toisaalta viime vuosina pyörät ovat pitäneet hintansa ennätyksellisen hyvin. Saa nähdä miten muuttu, jos kovin syvä lama tulee.

Eikä yksikään noista ole ollut ostohetkellä mikään ”mukajärkevä kompromissi”, vaan melko puhtaasti fiilis- ja perstuntumapohjalta aidosti mieleinen.
Itse olen kenties just sieltä toisesta ääripäästä, vimosimmat prätkäkaupat olen tehnyt vakuutuslaskurilla, etsinyt sen jossa on pienimmät vuosimaksut luokassaan ja vasta sitten lähtenyt hakemaan kyseisen merkin & mallin yksilöä käytettynä :blink:

Uusi ja tuntematon pyörä on aina vähän outo. Sitten siitä oppii pitämään tai ei.
Juuri näin. Ja itse kun olen melko mukautuva vähän kaikenlaiseen, niin se on mahdollistanut tuon em. tapani löytää se ns. järkipyörä :cruising:

Itse olen kenties just sieltä toisesta ääripäästä, vimosimmat prätkäkaupat olen tehnyt vakuutuslaskurilla, etsinyt sen jossa on pienimmät vuosimaksut luokassaan ja vasta sitten lähtenyt hakemaan kyseisen merkin & mallin yksilöä käytettynä :blink:

Jänniä on kyllä nämä luonteenpiirteiden tuomat erot. Eikä se väärin ole, jokainen tehköön valintansa sillä kriteerillä mikä kasvattaa omaa onnellisuutta. Toki se täytyy sanoa, että kyllä itselläkin budjettirealiteetit ovat rajoittaneet otosta mistä valintaa on tehty, mutta kuitenkin tosiaan niin, että koeajon jälkeinen fiilis on ollut osastoa ”tää on kiva, tää on parempi kuin vanha, tällä mä haluan ajaa”. Samasta syystä minun ei parane mennä koeajamaan mitään mitä en ole sitten valmis ostamaan, koska se olisi sietämättömän kauhea kohtalo, että tietäisi paremmasta mutta joutuisi kuitenkin tyytymään vanhaan. :paikallatuulee:

Saatan käydä koeajamassa uusia ja kalliita pyöriä jos tilaisuus tulee mutta semmosta en koskaan osta. Omat pyörät on valkattu yksinkertaisesti kriteereillä halvin, hauskin, hyväkuntoisin, äänimaailma, parhaat varusteet ja sijainti. Syntyy kokonaisuudesta konsensus lähteekö katsomaan vaiko ei. Yksikin on pielessä niin kiinnostus loppuu välittömästi. Yksi entinen omistaja ja täysi huoltokirja on vain bonusta mutta nykyiseen oon neki onnistunu saamaan.

En vaihtele pyörää tai autojakaan huvikseen mutta katselen markkinoita jos sattuu tulemaan jokin tarpeeksi kiinnostava ja halpa harvinaisuus tarjolle. Tutustuminen kuitenkin kestää jokaiseen pyörään sen 2-3 vuotta kun puran sen atomeiksi(huonolla tuurilla) ja kasaan taas moneen kertaan.

Samasta syystä minun ei parane mennä koeajamaan mitään mitä en ole sitten valmis ostamaan
Ihan yhtä huono (?) ostaja sitä olen minäkin, koeajoilla, asuntonäytöillä yms. en jaksa ravata, vaan se mihin lähden lähemmin tutustumaan on sitten se mistä ne kaupatkin tehdään ellei kohde olekin lopulta jotain ihan muuta mitä siitä ennakkoon on kerrottu. Uusien autojenkin kohdalla se on se myyntihallissa koeistuminen ja se on sitten siinä. Mitä sitä turhaan niitä koeajamaan kun uusi on aina uusi, ei sillä koeajolla kuitenkaan sitä rikkinäistä iskaria, kulahtanutta alapalloa tai katkennutta pakoputkea niistä löydy :bye:

Back