ktm 640 lc4 supermoto sähköt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja petri man
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, eli siitä puolan maapuolelta löytyy se 220? Näinhän toi kuuluu mennä, se 220 tulee CDI:ltä puolan ensiökäämin läpi ja kulkee maihin. Tämä synnyttää siihen puolan rautaytimeen (jonka ympäri toi käämi on kierretty) magneettikentän. Kun CDI katkaisee sen virran tulon, kenttä romahtaa ja toisiokäämiin syntyy toi 20kV:n pulssi joka purkautuu tulpan läpi kipinänä maihin.
Jos toi maajohto ei maadota kunnolla, ei virta kulje siinä ensiössä, ei synny magneettikenttää, eikä kipinää. Mutta kipinähän tuli kun itse katkoit sitä syöttöä, niin kyllä se maadoituskin on OK.

puolan maapuolelle tulee se 220 v
juu kipinä tuli kun itse katkoin sitä virtaa

olen mitannut tulee cdi boksille saakka 95-150 ohmia

No sitten alkaa minun nähdäkseni vaihtoehdot olla aika vähissä. Jos se tappokatkaisija kerran varmasti toimii. Sieltähän tulee kaavion mukaan yksi piuha CDI-boxiin, se mitattu ehjäksi?

Tai itseasiassa toi tulee sieltä starttireleen kautta.

No sitten alkaa minun nähdäkseni vaihtoehdot olla aika vähissä. Jos se tappokatkaisija kerran varmasti toimii. Sieltähän tulee kaavion mukaan yksi piuha CDI-boxiin, se mitattu ehjäksi?

Tai itseasiassa toi tulee sieltä starttireleen kautta.

en oo vielä mitannut mutta mittaan huomenna kun pääsen töistä kun sitä sen tappokatkasijan laittaa päälle niin ei starttaa koko pyörä ollenkaan mutta voihan siellä jostain kohti kyllä johdon kuori olla hankautunut puhki mikä aiheuttaa häiriöö tutkin huomenna töiden jälkeen

mittailin johdot ei ollut mitään niissä.

tietääköhän kukaan varmasti minä luulen tietäväni sähkökaavioo tutkittuani/mittailtuani miten cdi boksin johdot menee ?
niin oon tutkinut ennenkin sähkö kaavioita ei oo ensinmäinen kerta

cdi boksihan on mallia

lc4 03
584 39 031 700

6B7506 3L12
KOKUSAN DENKI

oranssi = 12 volttia jatkuva
vihreä = pulser coili
valkoinen=pulser coili
puna/vihreä = sähkökaaviossa ilmottaa että menee mangeetti vettiilille mutta ei siinä oo minulla ikinä mitään ollu
valkoinen/sininen = sytyspuolalle
ruskee/musta = maa
ruskee = maa

sininen = kaasarin läpän asento tunnistimelle
musta = kaasarin läpän asento tunnistimelle
keltainen = kaasarin läpän asento tunnistimelle

musta/oranssi = 3 vaihteen tunnistimelle
sininen/musta = 2 vaihteen tunnistimelle

meinasin että koittaa sillein että laittaa tuon cdi boksin sillein että ohjaa pelkkää sytystä eli poistan kaikki muutt sieltä välistä annan sille virtaa ja maita ja mitä nyt tarviikaan onnistuisko sillein ?
onko ihan mahdoton ajatus ?
kun en enään muuta keksi

ajttelin sillein että jos saisin lyömään kipinän niin tekisin itse siihen kaikki muut sähköt asennan työkseni hälytys ajoneuvoihin sähköjä mutta nyt en ymmärrä mikä tässä on ei oo ihan hirveesti noita moottori pyöriä joutunut korjaamaan.
kaikki on toiminut tähän asti ihan hyvin

Liitetiedostot

• ktm cdi boksi.jpg
    ktm cdi boksi.jpg
    85 KB · Katselut: 17
  • ktm cdi boksi 2.jpg
    ktm cdi boksi 2.jpg
    90,9 KB · Katselut: 13
  • ktm sähkökaavio kuva.jpg
    ktm sähkökaavio kuva.jpg
    95 KB · Katselut: 13
Viimeksi muokattu:
Vielä sitä pulser-coilia jankkaan. Saatko mitattua, tuleeko sieltä pulssia syttyhetkellä? Ei varmaan onnistu muuten kuin jollain yleismittarilla, jossa on peak hold (pulssi on niin nopee, ettei muuten digitaalimittari reagoi), taikka sitten oskilloskooppi.

Eiks toi pulser-coil ole jossain siellä magneeton luona, joku syttylevykö sen ohi pyyhkäisee? Jos siellä kerran on rojua ollut rikki, niin onko toi mahdollinen syttylevy ehjä, paikallaan ja riittävän likellä tota coilia tms? Vai mikä siellä laukaisee tuon signaalin?

Vielä sitä pulser-coilia jankkaan. Saatko mitattua, tuleeko sieltä pulssia syttyhetkellä? Ei varmaan onnistu muuten kuin jollain yleismittarilla, jossa on peak hold (pulssi on niin nopee, ettei muuten digitaalimittari reagoi), taikka sitten oskilloskooppi.

Eiks toi pulser-coil ole jossain siellä magneeton luona, joku syttylevykö sen ohi pyyhkäisee? Jos siellä kerran on rojua ollut rikki, niin onko toi mahdollinen syttylevy ehjä, paikallaan ja riittävän likellä tota coilia tms? Vai mikä siellä laukaisee tuon signaalin?

pulser coil 100 € ja sen arvot on mitattu 95-135 ohmia kun starttaa on ihan uusi juuri vaihdettu samoin mangeetto 375 € ja staattori 179 € ihan uusia kaikki ei oo käytettynä ostettu vaan ihan alkuperäsiä ktm varaosia.

enään on vaihtamatta cdi boksi ja puola puolan tilasin täältä ja jos se on se cdi boksi niin sen voisin ostaa käytettynä jos jollain on

https://www.motorsportgoetz.com/Tun...o-Supermoto-Adventure-Duke-Kokusan-more-Power

Viimeksi muokattu:
Oliko ne pulse coil:in johdot irti ? Tulihan ne varmasti oikein päin laitettua takaisin ?
Yhden mopon olen korjannut jossa ne ol laitettu väärinpäin, kipinä tuli mutta ihan väärään aikaan (nouseva ja laskeva reuna vaihtaa paikkaa trriggeripulssissa).

Puolan maadoitusta ei kannata ottaa irti testien ajaksi kun sitä puolaa liipaisee, saattaa cdi boksi hajota.

CDI boksista voi myös ne liittimen liitokset olla löysiä niin että toiminta on huonoa. Onhan nuo perusasiat ensin katottu ettei turhaan ole lautottu "parts cannon" tyylisesti uusia osia.

meinasin että koittaa sillein että laittaa tuon cdi boksin sillein että ohjaa pelkkää sytystä eli poistan kaikki muutt sieltä välistä annan sille virtaa ja maita ja mitä nyt tarviikaan onnistuisko sillein ?
onko ihan mahdoton ajatus ?
kun en enään muuta keksi

No mitä muuta toimintaa boxista sun mielestä on, kuin se sytytyksen ohjaus? Kipinättömyyteen mun mielestä vaikuttaa vain se pulse-coilin puuttuva signaali, toi tappo/kytkinkahva/vapaavaloanturin ohjaus ja sivutuen katkaisija, joka ilmeisesti tulee eri reittiä, omalla piuhallaan. Noihan voi repiä pois, kun tietää, tarviiko ne kipinään virran/maan vai irrotetun johdon.

Puolahan on jo testatusti ehjä, samoin ilmeisesti mittasit sen vanhan pulse-coilin ehjäksi, ainakin vastukseltaan. Eli turhia ostoksia.

Oliko ne pulse coil:in johdot irti ? Tulihan ne varmasti oikein päin laitettua takaisin ?
Yhden mopon olen korjannut jossa ne ol laitettu väärinpäin, kipinä tuli mutta ihan väärään aikaan (nouseva ja laskeva reuna vaihtaa paikkaa trriggeripulssissa).

Puolan maadoitusta ei kannata ottaa irti testien ajaksi kun sitä puolaa liipaisee, saattaa cdi boksi hajota.

CDI boksista voi myös ne liittimen liitokset olla löysiä niin että toiminta on huonoa. Onhan nuo perusasiat ensin katottu ettei turhaan ole lautottu "parts cannon" tyylisesti uusia osia.

laitoin oikein päin ne johdot tai ainakin sillein laitoin kun siinä se liitin oli valmiina eli cdi boksille menee valkonen ja vihreä johto ja liittimessä ne oli saman lailla eli valkonen valkoseen ja vihreä vihreeseen.
voisko olla niin että ne pitäis kääntää kumminkin toisinpäin ?
sitä en oo koittanut vielä

cdi boksille johdot oon mitannu moneen kertaan ja tutkinut liitokset ja purkanut kaikki johtosarjan suojat irti ja seurannut niitä ettei ole missään mitään huonoa kohtaa ja mitannut että yhteys on kunnossa.

nyt epäilen että olisiko sytytyspuola tai cdi boksi hajonnut en tiedä mutta on ainuat osat sytty puolella joita en oo vaihtanut

No mitä muuta toimintaa boxista sun mielestä on, kuin se sytytyksen ohjaus? Kipinättömyyteen mun mielestä vaikuttaa vain se pulse-coilin puuttuva signaali, toi tappo/kytkinkahva/vapaavaloanturin ohjaus ja sivutuen katkaisija, joka ilmeisesti tulee eri reittiä, omalla piuhallaan. Noihan voi repiä pois, kun tietää, tarviiko ne kipinään virran/maan vai irrotetun johdon.

Puolahan on jo testatusti ehjä, samoin ilmeisesti mittasit sen vanhan pulse-coilin ehjäksi, ainakin vastukseltaan. Eli turhia ostoksia.

no ei mitään muuta muutakun ne muutakun nuo hemmetin turva katkaisijat ja ne tulee sinne cdi boksille pinkin värisellä johdolla pitääkö se maadottaa vai ei sen kun tietäis mitä se tarvii

joo vanha pulse-coil oli mittauksiltaan ehjä mutta johdot ihan ilman suojia mangneetto kopan luota ja yritin lkorjata sitä niin oli menny niin kovaksi että katkes sieltä pulse-coilerin juuresta siihen saakka oli ehjiä

pulser-coilin ja manggeeton välissä siinä sytys kohdan välissä on rakoo 0.05 onko se liian lähellä voiko johtua siintä ?

Viimeksi muokattu:
pulser-coilin ja manggeeton välissä siinä sytys kohdan välissä on rakoo 0.05 onko se liian lähellä voiko johtua siintä ?

Se mitä olen nähnyt, niin yleensä kipinä jää pois, jos tuo väli on liian iso, toi viisi satkua lienee OK, jos ei kerran kiinni ota. Onko toi väli edes säädettävissä, ainakaan korjaamokirjoissa ei mainintaa.

Noita sähkökaavioitahan (kuten myös syttyvehkeitä) näky olevan useampaa versiota, onko sulla nyt eriparia koneen pää ja muut sähköt?

Muoks: Kokusan 4K-2 magneetosta sanotaan ilmaraoksi 0.75mm https://www.manualslib.com/manual/1352983/Ktm-400-660-Lc4-1998-2005.html?page=104#manual

4K-3:sta ei vastaavaa ohjetta ollut (kiinteä?), siinä oli syttyhetken säädöstä jotain ohjetta. Kumpi sulla lienee?

Viimeksi muokattu:

Kyllä sen mitata voi ihan yleis(digi)mittarilla, Flukella ainakin on toiminut. Kannattaa mitata myös jiohdot cdissä kiinni. Tuohan on pelkkä käämi, hall-anturit on sitten ehkä eri asia.

laitoin oikein päin ne johdot tai ainakin sillein laitoin kun siinä se liitin oli valmiina eli cdi boksille menee valkonen ja vihreä johto ja liittimessä ne oli saman lailla eli valkonen valkoseen ja vihreä vihreeseen.
voisko olla niin että ne pitäis kääntää kumminkin toisinpäin ?
sitä en oo koittanut vielä

cdi boksille johdot oon mitannu moneen kertaan ja tutkinut liitokset ja purkanut kaikki johtosarjan suojat irti ja seurannut niitä ettei ole missään mitään huonoa kohtaa ja mitannut että yhteys on kunnossa.

nyt epäilen että olisiko sytytyspuola tai cdi boksi hajonnut en tiedä mutta on ainuat osat sytty puolella joita en oo vaihtanut

Jostain jos saisi lainaan nuo osat niin testaisi niillä. Puola tuskin on mennyt vaikka sekin on mahdollista.
Se cdi boksi on todennäköisemmin rikki. Sen saa mahdollisesti korjattua ellei ole valettu epoksiin. Epoksiin valetut on ikäviä purkaa ja vahingoittuu siinä helposti.

On mustaan epoksiin valettu boksi. Tuskin kukaan on näitä korjaillut samalla metodilla kuin vanhoja Motoplatteja?

Se mitä olen nähnyt, niin yleensä kipinä jää pois, jos tuo väli on liian iso, toi viisi satkua lienee OK, jos ei kerran kiinni ota. Onko toi väli edes säädettävissä, ainakaan korjaamokirjoissa ei mainintaa.

Noita sähkökaavioitahan (kuten myös syttyvehkeitä) näky olevan useampaa versiota, onko sulla nyt eriparia koneen pää ja muut sähköt?

Muoks: Kokusan 4K-2 magneetosta sanotaan ilmaraoksi 0.75mm https://www.manualslib.com/manual/1352983/Ktm-400-660-Lc4-1998-2005.html?page=104#manual

4K-3:sta ei vastaavaa ohjetta ollut (kiinteä?), siinä oli syttyhetken säädöstä jotain ohjetta. Kumpi sulla lienee?

tuommoset sähköt minulla on siinä jos auttaa asiaa yhtään

cdi boksi
lc4 584 39 031 700
6B7506 3L12
kokusan denki

ja kuvat sähköistä en tiedä auttako asiaa yhtään entiiä ymmärtääkö nämä sähköt toisiaa

Liitetiedostot

• ktm magneetto.jpg
    ktm magneetto.jpg
    89,8 KB · Katselut: 19
  • ktm staattori.jpg
    ktm staattori.jpg
    91,4 KB · Katselut: 14
Viimeksi muokattu:
Eikös toi ole juurikin toi 4K-2, jossa ilmarako tuon manuaalisivun mukaan pitäis olla se 0.75?

Nuo numero löysin vuosimallin perusteella 640 supermotolle
58439031500 vanha
58639031600 uusi

Sitä en tiedä onko musta vai harmaa moottori?

Nuo numero löysin vuosimallin perusteella 640 supermotolle
58439031500 vanha
58639031600 uusi

Sitä en tiedä onko musta vai harmaa moottori?

kait se on tuo cdi boksikin tilattava jostain

minun pyörässä on musta moottori

ja minulla on tulla tallissa harmaa ktm mootorikin purettuna ja siinä on magneetto paljon pienempi kiinni ja staattori niin ne on ainakin ihan erilaiset.
ja sitten on yksi ktm musta lohkoinen mikä ei ole sähköstartilla niin siinäkin on erilainen magneetto se on taas siintä välikokoo.

nyt mikä minulla on niin siinä on isoin magneetto

mulla on semmonen kun flywheel kokusan GP9128 ´97

58439005100

tässä mun projekti moottorissa mihin yritän saada kipinän oli ennen tämmö magneetto

Liitetiedostot

• ktm magneetto 1.jpg
    ktm magneetto 1.jpg
    91,2 KB · Katselut: 12
Viimeksi muokattu:
minun kotarissa oli ennen tuommonen magneetto kuin ensinmäisessä kuvassa on ja nyt siinä on tuommonen mikä on viimisessä kuvassa.
kaikki pulse coilin tunnistin kohdat ovat samassa kohtaa kuin vanhassa ja kiila urakin on samassa kohtaa ja minulle sanottiin että tuo käy siihen vanhan tilalle kun soitin ja kysyin asiasta kyseisestä liikkeestä mutta en sitten tiedä

Liitetiedostot

• ktm magneetto 1.jpg
    ktm magneetto 1.jpg
    91,2 KB · Katselut: 11
  • ktm magneetto.jpg
    ktm magneetto.jpg
    89,8 KB · Katselut: 12
Back