Keulahuolto

Olen mietiskellyt tällaista ja varmaan tämä ei onnistu eli sinänsä aivan turha edes kysyä, mutta kysytään nyt kuitenkin :D Yleensä olen keulapamppujen pohjapultit avannut pulttipyssyllä siten, että pamput on olleet ruuvipenkissä kiinni. Aloin vain miettimään, että onnistuisiko ilman pulttipyssyä ja ruuvipenkkiä? Aukeaisiko ne pohjapultit käsipelillä nätisti vai onko nuljaantumisen vaara suuri? Toisaalta en nyt yht äkkiä muista oliko sen pohjapultin momentti 23Nm (eli ei kovin paljon) eli onnistuuko sen kiristäminen niin, että pitää vain kiinni pampusta vai lähteekö se pyörimään käsissä? Tällaisia tuli mieleen vain sen vuoksi, kun mietin, että voisi sen huollon tehdä kätevästi parkkiruudussa, niin ei tarvitsisi vaivautua merta edemmäs kalaan :D

Olisko helpointa pyöräyttää auki/momenttiin kun putket ovat pyörässä kiinni?

Itse kun vuosi sitten talvena tein tuon pamppuhuollon tälle Bandulleni, niin ihan käsipelissähän nuo kaikki hoitui. Tai no päätykorkkien löysäys ja loppukiristys tehtiin putket pyörässä paikoillaan kun ei kerta ollut sitä ruuvipenkkiä :paikallatuulee:

Olisko helpointa pyöräyttää auki/momenttiin kun putket ovat pyörässä kiinni?

Ei välttämättä huono idea :) Ottaisi vaan jarrut irti, akseli pois, eturengas pois ja sitten avaisi ne pohjapultit. Sitten lokasuoja pois ja sitten kolmioiden pultit irti ja tiputtaisi pamput pois :) Huolto ja käänteisessä järjestyksessä takaisin.

Itse kun vuosi sitten talvena tein tuon pamppuhuollon tälle Bandulleni, niin ihan käsipelissähän nuo kaikki hoitui. Tai no päätykorkkien löysäys ja loppukiristys tehtiin putket pyörässä paikoillaan kun ei kerta ollut sitä ruuvipenkkiä :paikallatuulee:

Juu näin minäkin teen! :)

Iskarijalathan pyörii hoosiannaa, jos etupyörä on poistettu. Tosin etuakselilla saa pantua vastaan.

Ei välttämättä huono idea :) Ottaisi vaan jarrut irti, akseli pois, eturengas pois ja sitten avaisi ne pohjapultit. Sitten lokasuoja pois ja sitten

yläkolmion pultit auki ja pamppujen yläpään tulpat löysälle, sitten alakolmio ja pamput pois. Olettaen tyypillisen rakenteen.

Semmonen villi idea, että entäs jos vaan hankkis tai tekis sen työkalun, jolla saa pidettyä vastaan etupumpun sisältä? Mitä viimeks kattelin niin ei noi montaa kymppia maksanu.

Semmonen villi idea, että entäs jos vaan hankkis tai tekis sen työkalun, jolla saa pidettyä vastaan etupumpun sisältä? Mitä viimeks kattelin niin ei noi montaa kymppia maksanu.

Yamahaan semmosen tehnyt. Sopivan kokoisen pultin päähän hitsataan pienempi mutteri ja tarpeeksi hoikka hylsy niin hyvin pysyy. En vaan muista sitä kuusiokolon kokoa mikä siellä telarin sisällä luuraa.

Yamahaan semmosen tehnyt. Sopivan kokoisen pultin päähän hitsataan pienempi mutteri ja tarpeeksi hoikka hylsy niin hyvin pysyy. En vaan muista sitä kuusiokolon kokoa mikä siellä telarin sisällä luuraa.

XJ 900:ssa oli vuosimallista riippuen 17 ja 19mm, hitsasin n.80cm pituiseen putkeen mutterit päihin niin sai pidettyä kiinni. Muistaakseni jompikumpi sopi myös FJR:n "oikeinpäin" olevaan keulaan.

Tuntuu hirveän monimutkaiselta, kun yleensä olen tehnyt siten, että olen valuttanut öljyt yläkautta pihalle ja sen jälkeen vain repäissyt sen koko hässäkän pois sieltä sisältä stefoineen päivineen :)

Itse katselin "ohjeet" tuosta videolta ja ei kun hommiin :thumbup:
https://www.youtube.com/watch?v=kcfH41FP_OU

Hyvä video kyllä, mutta sillä on tuossa pulttipyssy, oliko sinulla myös? Yksi tärkeä kysymys minulla tässä alunperin oli se, että lähteekö se pohjapultti hyvin auki myös ilman pulttipyssyä?

EDIT :

Nyt, kun tarkemmin katsoin tuota videota, niin tää kaveri ei käytä ollenkaan öljytasomittaria tuossa, kun laittaa nuo öljyt sisään. Se ei voi olla hyvä asia.

Viimeksi muokattu:
Useimmissa keuloissa jousi painaa vaimenninosaa putken pohjaan. Tästä johtuen keulan kasaan painaminen estää sisäkaluja pyörimästä. Olen joskus oikein vastahakoisten keulojen kanssa vetänyt liinalla tai muulla tempulla painattanut keulaputkea kasaan alapulttia avatessani. Jos sen pyörässä paikallaan tekee niin etuakselin kun laitat paikalleen ja vaikka alakolmiosta vedätät niin helppo homma.
Ja kasatessa oikeat momentit puhtaisiin kierteisiin uusilla tiivisteillä niin aukeaa seuraavassa huollossa hyvin. Öljy mieluiten tason mukaan ja kunnon ilmaus vaimentajalle ennen mittausta. Eli siis kaadat öljyä putkeen reilusti ja pumppailet vaimennintankoa ylösalas kunnes siinä tuntuu tasainen vastus.

Itsellä nuo pohjapultit kyllä niin aukesi kuin meni kiinnikin ihan nätisti 6-koloavaimella vain käsin kiertäen. Kävi siinä kyllä mielessä joskos tuo alkaisi pyörimään tyhjää, mutta niin ei onneksi käynyt.

Öljytasoja en myöskään mitenkään mitannut, vaan lisäsin vain ohjekirjan mukaiset 471ml ja se siitä. Toki olisihan tuon voinut mitatakin ilmaamisen jälkeen ennen jousen lisäämistä että se 144mm olisi putkiin tyhjää jäänyt, mutta...

Itsellä nuo pohjapultit kyllä niin aukesi kuin meni kiinnikin ihan nätisti 6-koloavaimella vain käsin kiertäen. Kävi siinä kyllä mielessä joskos tuo alkaisi pyörimään tyhjää, mutta niin ei onneksi käynyt

Ok Hyvä kuulla!

Öljytasoja en myöskään mitenkään mitannut, vaan lisäsin vain ohjekirjan mukaiset 471ml ja se siitä. Toki olisihan tuon voinut mitatakin ilmaamisen jälkeen ennen jousen lisäämistä että se 144mm olisi putkiin tyhjää jäänyt, mutta...

Tuossa videossa on virhe tässä kohdin. Youtuben videot välillä vähän tuollaisia, että saattaakin puuttua jokin juttu tai vähän oikaistu tai tehdään vähän jännässä järjestyksessä tjms. Kaveri vielä aika suuripiirteisesti selittää, että "tämä on hyvä oljymäärä sporttipyöriin". Kun sinne kuitenkin kuuluu jäädä se tyhjäkin tila. Monissa customeissa taitaa olla siten, että on ilmoitettu pelkkä öljytilavuus ja öljyt voi vain heittää sinne keulaan.

Useimmissa keuloissa jousi painaa vaimenninosaa putken pohjaan. Tästä johtuen keulan kasaan painaminen estää sisäkaluja pyörimästä

niin eli pitää työntää pamppua ylös-alaisin maata vasten. Ok.

Jos sen pyörässä paikallaan tekee niin etuakselin kun laitat paikalleen ja vaikka alakolmiosta vedätät niin helppo homma

Tää onkin kätevä. Akselin ja alakolmion väliin liina ja siitä vedättää.

Eli siis kaadat öljyä putkeen reilusti ja pumppailet vaimennintankoa ylösalas kunnes siinä tuntuu tasainen vastus.

Tämän olen tehnyt yleensä niin, että koko pumppu kasaan ja sitten olen pumpannut pamppua maata vasten. En ole silti vielä kuollut, mutta ehkä voisi ensi kerralla tehdä näin.

Tuota liinalla kasaan vetämistä jäin miettimään, jotta kuis se oikein toimiikaan. Meinaan se päätypulttihan on nimenomaan siellä akselin reiässä ja jos akseli on paikallaan, niin tuohon pulttiin et pääse käsiksi niin millään :blink:

Niin ja tuossa öljytäytössäkin niin eihän sinne mennyt aina kuin osa kerrallaan, ilmattiin ja taas sai lirutella lisää. Ja kun kaikki litkut oli taas sisällä, niin jousi perään ja yläpään loppukasaus. Tosin tuossa jousta pudottaessa kannattaa sitten olla varovainen sen vaimentimen tangon kanssa, se kun saattaa siinä samalla painua sisään jos jousi pikkasen nyppää sitä mukaansa => milläs perhanalla sen tangon sieltä jousen sisältä ylös nyppäät :paikallatuulee:

Oma kikka oli pätkä rautalankaa tuohon tangon päähän ja näin vaikka tuo tanko olisikin alas painunut, sen sai helposti nyppästyä ylös tuolla jousen päästä törröttävällä rautsikalla, yläholkki ja korkki kierrettiin tangon päähän niin nythän ne sitten jo pysyikin nätisti nipussa, rautalangan voi ottaa pois :)

Tuota liinalla kasaan vetämistä jäin miettimään, jotta kuis se oikein toimiikaan. Meinaan se päätypulttihan on nimenomaan siellä akselin reiässä ja jos akseli on paikallaan, niin tuohon pulttiin et pääse käsiksi niin millään :blink:

Tuli muuten aivan sama juttu mieleen! Jos akseli on paikallaan, niin ei silloin kyllä mitään pultteja availla siitä päästä :D

Back