0° Uskaltaako ajaa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WDW
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

WDW

New member
Iski inhottava tilanne kun aamusta pitäis ajaa 130km ja säätiedotus lupaa 0° keliä. Vähän nyt haraa ajatus vastaan että uskaltaako sinne lähteä luistelemaan.

Onko täällä ihmisiä jotka ovat nyt aamuisin ajelleet pidempää pätkää jotta kuinka liukasta siellä todellisuudessa on.

Ajattelin kyllä varata reippaasti päälle ja reippaasti aikaa ja mennä ihan omaan rauhalliseen tahtiin ainakin motarille saakka.

Toisaalta alkoi kyllä tuo junakin kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta joskin se aiheuttaa ongelmia loppuviikon liikkumisten kannalta.
 
Jos on kostea yö takana, niin ei varmasti kannata ja ei kai se ajaminen ole yhdestä päivästä kiinni, henkiä meillä on vain yksi.
wink.gif
 
Iski inhottava tilanne kun aamusta pitäis ajaa 130km ja säätiedotus lupaa 0° keliä. Vähän nyt haraa ajatus vastaan että uskaltaako sinne lähteä luistelemaan.

Onko täällä ihmisiä jotka ovat nyt aamuisin ajelleet pidempää pätkää jotta kuinka liukasta siellä todellisuudessa on.

Ajattelin kyllä varata reippaasti päälle ja reippaasti aikaa ja mennä ihan omaan rauhalliseen tahtiin ainakin motarille saakka.

Toisaalta alkoi kyllä tuo junakin kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta joskin se aiheuttaa ongelmia loppuviikon liikkumisten kannalta.
Ajaako kerran, vai ajaako viimeisen kerran? Siinäpä kysymys.

Ei, ei kannata – jos asiaa pitää miettiä.

nixweiss.gif
 
eiköhän tuo näyttäs lunta tupruttelevan sinneppäin.en kyllä ite ainakaan lähtis.on tullu ajeltua pakkasellakin mutta tiet on ollu sulia ja auri paistanu.liukasta se kyllä on siltikin ja koko ajan on semmonen ihme lihasjännitys päällä
crazy.gif


kerran lähti nätisti sladiin kun ajelin mutkaista tuntematonta asfalttitietä 3 asteen pakkasessa.ei se jäässä ollu mut vaan niin saatanan liukas
 
tänään aamulla oli -1 ja mietin samaa , ajatus oli kuitenkin mennä pärrällä koska oli etunakinvaihto.
Kattoin pihalle ja auton lasi ei ollut jäässä niin ajattelin että ei oo muuallakaan tiivistynyttä kosteutta ja jäätä.
25km matkalla kaikki tienpinnat oli ihan rutikuivia, myös ne "kalmaisen" näköiset varjopaikat.
Tosin olisin kyllä jättäny nakit jos olis vähänkään ollu ajatusta että tie jäässä.

Tosi komee oli kyllä ajaa pärrällä kun on kirpee ilma, arska paisto ja etenkin oikeet varusteet.
 
Jeps, voipi olla että loikkailen sitten junaan vaan. Jos vaikka tulis sitte hakee ton pyörän iltapäivällä tai jotain niin ei sitten oo ainakaan pahamieli jos ittensä tappaa.

Oli vaan tosiaan tarkotus olla loppuviikko poissa ja ajella pyörällä niin sen takia tuon olisin mukaan halunut.
 
vajaa kuukaussitten ajoin 220km aamulla 7-9:30 ja lämpötila 1-3 astetta, ei ole liukasta jos tiet on kuivia.. mutta turvallisempi olis mennä jollakin muulla kulkupelillä jos semmonen mahdollisuus on..
062802moto_prv.gif
 
Vaikka ei olis jäätä niin paskaa on kuin kuulalaakereiden päällä
ajais.

Jos on pakko niin silloin on ajettava jos mahdollista,.....
..., jos tie on sula mikä ettei, lämpötila ja tuuli,...ja miltä
edellisenä päivänä näytti !

Älä kaadu liikennevaloissa.
 
Itse olen olen tässä jo pari viikkoa ajanut töihin aamuin illoin. Aamulla on pahimmillaan ollut -3 ja pystyssä pysyin kun asfaltti on ollut kuivaa. Nyt öisin kun tulee duunista saa olla tarkkana tiemerkintöjen kohdalla mutta ei tuolla muuten ole ongelmia ollut. Vahdolle saakka tulee työmatkaa.
 
Onko täällä ihmisiä jotka ovat nyt aamuisin ajelleet pidempää pätkää jotta kuinka liukasta siellä todellisuudessa on.
Tuohon kysymykseen on kyllä paha antaa yksiselitteistä vastausta.

Jäätymisliukkauden ehkäpä paskimpia ominaisuuksia on juuri se, että se saattaa olla hyvinkin paikallista. Yleinen ajokeli saattaa olla ihan ok, mutta silti jossakin tietyissä kohdissa voi olla jäätä. Vaikuttavia tekijöitä on loppupelissä aivan julmetun monia.

Esimerkiksi tähän aikaan vuodesta lumien sulamisvedet, jotka saattavat yöllä jäätyä, vaikka muu tie olisi täysin kuiva. Laajempi liukkaus tosin alkaa ainakin E-Suomessa ja pääteillä olemaan näin vapun lähestyessä jo harvinaisempaa.
 
Kaikki tuo riippuu niin monesta seikasta:

Kuten missa:

-lampotila
-korkeus
-kosteus
-tuuli ja sen voimakkuus

Tien pinta:

-asfaltti kuiva (jainen)
-asfaltti marka (jainen)
-asfaltti luminen
-oljysora (ja samat kuin edella..)
-hiekka (kuten edella)

Renkaat:

-kuvio
-kumilaatu
-rengaspaine
-renkaan leveys
-kuluneisuus

Ajonopeus seka siihen vaikuttavat muut tekijat:

-aiempi ajokokemus
-pyøran etupainoisuus (tasapainoisuus)
-pyøra mitat (akselivali + korkeus + painopiste)
-jne.


...elikka ihan vaan sita etta tuntematta tyyppia / parraa / jne. ei voi sanoa mitaan tuollaiseen kyssariin
nixweiss.gif


Ihan yksinkertaisesti sanottuna: "aivan peilijaallakin voi ajaa kun ei tee virheita"

Ei se parra mihinkaan siita kaadu kun on tasainen jatkuva veto paalla seka suora suuntaus
biggrin.gif
 
To go, or not go, that is the question.

Jos on epävarma, että pysyykö mopon kanssa pystössä nii mee ..kele sillä junalla. Kyllä siinä yli tunnin verran saa tutista mopon selässä ennen ku kehä3 ramppi näkyy.

Oliko nautinto ajaa motarilla?!  
tounge.gif
 
Ja sillathan jäähtyy nopeemmin/kylmemmiksi kun maassa kiinni olevat tiet, ne kun säteilee lämpösäteilynsä alas ja ylös, tie vaan ylös.
 
Back
Ylös