04-blackbirdin ohjaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -timpe-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-timpe-

New member
Havaitsin tossa ajellessa hetken kädet irti tangosta (hanskoja viritellessä parempaan asentoon) noin kuuden kympin vauhdissa, että uuden karheen bläkkärin tanko tuntui ravistavan jonniin verran. Ravistus loppuu heti kun pistää sormenkin kiinni stongaan. Normaaliajossa ei tule minkäänlaista havaintoa pienestäkään ravistuksesta (siis kädet/ käsi tangossa -mikä tietty onkin lähtökohta pyöräilylle)

Pakkohan sitä sitten oli testailla isommallakin vauhdilla ja kun on noin sata vauhtia, niin tanko on vakaa kuin mikä.

Onko muilla vastaavaa havaintoa? Lieneekö kyseessä etunakin tasapainotusjuttu vai kenties esim jousitukseen liittyvä ominaisuus. Pyörä on näet n 7 tkm ajettu eikä ole kokenut mitään kummallista mikä voisi tämän selittää.
 
Eiköhän tuossa ole kyseessä jo vähän kulahtanut etunen. Ainakin omassa XX:ssä tuo orkkis BT57 on kulunut vähän epätasaisesti ja aiheuttaa juuri tuollaista.
 
Se on ihan normaalia, kun rengas ns. kuluu aalloille alkaa tanko foplata ilman käsiä, kun etukumi alkaa olla aivan loppu, ilmiö vain korostuu, voi heittää pahimmassa tapauksessa kyljelleen jos et saa räpylöitä äkkiä tangolle takas, joka rengas merkillä olen huomannut saman jutskan.
 
Tänks. Voi hyvinkin olla että johtuu tosta - enpä mene sitten huoltoon nolaamaan itseäni. Edellisellä pyörällä en vaan moista huomannu, vaikka nakilla oli päästelty bauttiarallaa 15tkm. Dunlopit oli sillonkin alla.
 
Lähes puolet pienemmässä eli kuussatasessa CBR:ssä sama efekti joka häipyy n. 90 km/h jälkeen, vaikkakin uusi rengas. Koeajetussa XX:ssä (jossa suht uusi etugummi) myös pieni vipatus 60-90 km/h nopeuksilla. Kuten aikaisemmassa topicissa totesin, lieneekö jo jonkunlainen CBR:n "ominaisuus".
 
Jep, minulla vispaaminen alkoi kun laitettiin uusi gummi eteen. Vanha ei vispannut, kumma juttu.

Kaikki etupään mahdolliset laakerit tsekattu ja renkaan tasapainoitus.

Tästä aiheesta löytyy aikas paljon jutustelua ja moni on sitä mieltä että ohjauslaakerin kiristys auttaa. Se auttoi minullakin jonkun verran, muttei vienyt vispausta kokonaan pois.

Taitaa olla Cebarien ominaisuus.

Tulipa vielä mieleeni että kun kerran ajoin 60km/h eikä vipotus ollut vielä alkanut, päätin kurkata ajaessa etupään yli josko näkyis renkaassa ajaessa jonkinlaista epätasaisuutta jossain kohdassa. Eikun jalkatapeille seisomaan ja kurkkaamaan. Siinä samassa kun nojasin stongaan niin että koko painoni oli etupään päällä, alkoi aivan hillitön vispaus. Eli jotain tekemistä näköjään silläkin että kuinka paljon on painoa eturenkaan päällä, koska minullakin 2 päällä vispaus on jonkun verran "kevyempää"
 
Onko kokemuksia sellaisesta renkaasta että vispaaminen on loppunut? Siis mikä on paras gummi tuplaäksään?
sport05.gif
 
Paha mennä sanomaan mika kumi on paras, mutta michelinin pilot road kumilla tuota tärinää ei ole ainakaan vielä esiintynyt. Renkaalla on nyt ajettu reilu 16tkm ja kulutuspinta alkaa olla lopussa. Edeltävä rengas ravisti "tankoa", mutta en muista mikä rengas se oli muistaakseni sekin oli joku michelin.
 
Moi,

Mulla uusi etunen teki saman kuin CebariTonnilla eli vispaaminen alkoi heti. Nyt kun olen sillä ajellut about 7000km, niin ravistaa niin pirusti, että menee tällä viikolla vaihtoon. Ja on muuten kulunut aalloille. Rengas on muistaakseni Metzeler MZ1. Entinen etunen ei ravistanut yhtään vaikka oli lähes sileä. Mutta sen merkkiä en muista. Seuraavaksi menee alle Pirellin Diablo.
 
Moto-10:ssä Tampereella neuvovat vaihtamaan eturenkaaksi yhden nopeusluokan alemman gummin ja kuulemma ongelma loppuu!?!? Soita ja kysy!
 
Meillä 600F CBR:ssä alkoi ravistaa heti kun vaihdettiin keväällä uudet renkaat, Bridgestonet. Edellisissä renkaissa (Metzeler) ei ravistanut yhtään. Huollossa tutkittiin kanssa kaikki laakerit ja tasapainotukset mut vikaa ei löytynyt. Sanoivat että on joskus tietyn renkaan ominaisuus. Ei ravista muuten, mutta kun molemmat kädet päästää irti, niin heti alkaa kaupunkinopauksissa. Maantienopeuksissa ongelma häipyy. Taitaa olla myös CBR:n ominaisuus.
 
Vispaus kylläkin väheni (yli puolet), kun alle asennettiin Metzelerin ME Z4:t. Lupasivat vielä vaihtaa etuvanteen ja ohjauslaakerin, jos vaikka lähtis se puoletkin poies :
nixweiss.gif

Eli häiritsevää tuo vispaus ei ole, mutta myyjän mukaan ei pitäis heilua tuonkaan vertaa....
 
Mulla etusena orginaali, xx:llä ajettu nyt 10900. Ei oo ravistanu uutena, eikä nytkään.

nimim. kaupungissa, liittymien lopussa jne. melkein aina kädet irti tangosta... eli testattu nopeuksilla ~20 - 150 km/h
cool.gif
 
Mulla on 2002 sport CBR:ssä pirellin diablot enkä ole mitään ylimääräisiä vispauksia tahi tärinöitä kyllä huomannut.
nixweiss.gif
 
Loppu vispaaminen -kele.

Alko suoraan sanoen v-tuttaan kun 100 000 mummon pyörä vispaa kuin loppuunajettu lada. Vaihdatin alle Z4:t eteen ja taakse ja voila! Pyörä menee kuin Pendolino, eikä jälkeäkään vispaamisesta riippumatta siitä montako raajaa tangossa on kiinni. Takagummi oli kyllä melko sliksi, mutta etugumista meni kyllä monta kilsaa hukkaan, mut ei kertakaikkiaan viittinny ajella tolla.

Suosittelen siis Z4:ää, ainakin näin alkuun..katotaan 5 tkm jälkeen. Dunlopit on näet vispannu todnäk heti alusta alkaen. Outoa, että Honda lyö ensiasennukseen tollasia.
 
Mulla oli jokin Metzeler myös ja foplas heti kun kädet irtos tangosta. Nyt Michelinin pilot road, 2000km ajettu, ei merkkiäkään foplauksesta, ja muutenkin tuntuu asialliselta.
sport05.gif
 
Mulla on 2002 sport CBR:ssä pirellin diablot enkä ole mitään ylimääräisiä vispauksia tahi tärinöitä kyllä huomannut.  
nixweiss.gif
Meikän XX.n etusena BT-56 voblas kanssa melko mehevästi 70km/h:n vauhdissa, jos erehty irrottaa kädet tangoilta. No, muuten edullinen rengas kun pitää kohtuullisesti ja ei ollut loppu vielä 21tkm jälkeenkään. Laitatin monien suosituksesta eteen nyt Pirellin Diablon, ja on kyllä edukseen kuin eri planeetalta Bridgeen verrattuna. Eikä voblaa missään nopeudessa. Nähtäväksi jää kuinka kestää.
 
Meikäläisellä -98 Blackbirdissä eessä Bridgestone Battlax. En nyt tähän hätään muista tarkempaa tyyppiä, mutta täristää aikalailla vaikka pitää tumput tangossa kiinni. En o viä tutkinu oisko siä etupäässä jotain muutakin vikaa, mutta noi Briggestonet ei hirveesti ole saanu täällä kehuja.
 
Back
Ylös