1100XX (Blackbird)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

FixxaH

New member
Eli perustetaas triidi kyseiselle pyörälle ettei kaikkien tarvitse avata erillistä triidiä pienille kysymyksille.

Oma kysymykseni olisi että miten kyseiseen pyörään saa helpoiten asennettua tupakansytytinpistokkeen, joku varmasti on moisen laittanut ja olisi mukava saada kuulla minkälainen operaatio kyseessä on.
 
sanoi:
Oma kysymykseni olisi että miten kyseiseen pyörään saa helpoiten asennettua tupakansytytinpistokkeen, joku varmasti on moisen laittanut ja olisi mukava saada kuulla minkälainen operaatio kyseessä on.

Kysymys ja etenkin sen ratkaisu kiinnostaa myös allekirjoittanutta.
Ei ole kuvaa,mutta sana on parempi kuin sata jänistä
smile_org.gif
.
Motonetista hain tuon 12v ulos-oton eli tup.syt. venekäyttöön.
Akusta vedin johdot,plussaan laitoin väliin sulakkeen.
Johdot tankin alta,tup.syt kiinnitin nippusiteillä jarru vai kytkinletkuun,siihen säiliön kylkeen kuitenkin,hyvin pysyy eikä tarvinnut reikiä porailla.Ai juu,laitoin myös katkaisijan sinne penkin alle,eli saa virrat pois tarvittaessa ja voi käyttää myös moottorin ollessa sammuksissa,toinen vaihtoehto olisi esim. virran otto valoista tms. mutta sillon virtaa tulee vain mopon käydessä.
 
Moi! Aihehan liippaa liki...

Itse laitoin tupakin sytkän virran ulosottoa varten. Sillä ei siis tupakkia tuleen saa, sen verran aiheesta ohi tämä.

Biltemasta löytyi
SAVUKKEENSYTYTINPISTORASIA, 12 V Tuotenro 43228 2,99 €

sitten
VIRTAKYTKIN, KAPEA Tuotenro 258792 1,29 €

sulakkeelle paikka
SULAKEKOTELO Yhtä lattasulaketta varten. mukana johto. Ei sisällä sulaketta. Tuotenro 35641 1,49 €

Tähän budjettiin sitten vielä parit abiko liittimet, kutiste sukkaa, tinaa, asennuskaljaa, sulake, piuhat ja nippusiteet sekä laastaria.

Laitoin siihen 5A sulakkeen, eli saapi ottaa virtaa 5Ax12v = 60W edestä. Sekin muuten tulee isomman sulakkeen takaa, eli akulle ei mene omaa piuhaa. Piuha on muistaakseni jotain 2-3mm2, eli kestänee isommankin sulakkeen, jos tarve tulee.

Tankki piti irroitta kun vedin 'kuuman' piuhan etukolmion luokse. Varmuuden vuoksi laitoin sen sellaisen läpinäkyvän pissapojan letkun sisään, jos vaikka hankautuisi. Ja kauas lämpimistä paikoista ja nippusiteille sopivista paikoista kiinni, eipä itsekseen heilu. Maadoituksen vedin johonkin lähellä olevaan kivaan paikkaan.

Sen SAVUKKEENSYTYTINPISTORASIAn muotoilin 'kannen' luota sopivaksi ja laitoin sitten jäykkään muoviputken pätkään sisälle. On hiukka wc hylsyä pienempi ulkomitoiltaan (halkaisija&pituus).

Siihen ohuella rostelipellillä (oisko n0.4mm tms?) pikkuinen tuki yläkolmion kuusiokolon alle. Loput nippusiteella avainpesä/ohjauslukko/HISS -systeemiin kiinni. Jämäkkä tuli!

Sen katkaisijan kiinnitin satulan alle. Siitä sitten valitsen, saako töpsötin virtaa vai ei. Parkissa siis ei kukaan imuta akkua tyhjiin, mutta talvella ylläpitolaturi hoitaa akkua tuon kautta.

Näppärää, eikö totta?
cool.gif


http://i286.photobucket.com/albums/ll97/leinola/Annamullevirtaa.jpg

Edit: Ehdit Adrenaliini ekana. Samat kuviot ja ajatukset näkyi olevan
smile_org.gif
 
Vitun vittu, täksivuodeksi ostin tämän 2005 vuosimallisen bläckändekkerin ja toiminut kuin unelma, ei siis mitään mainittavaa vikaa 3000km matkalla... tähän päivään asti.

Päiväreissulla tuli käytyä tuossa saaristossa ja siinä lossilla paineltiin saareen, autot käynnistyivät edessä ja takana kun lossi tupsahti perille satamaan ja samalla päräytän itsekkin mopedin tulille, se vaan saatana että ei käynnisty ei sitten millään. Noh siinä pyöritän konetta ja autot jumittaa perässä eikä pääse ohi minusta millään joten ei muuta avuksi kuin työntämään norsu pihalle lossista. Noin 30 silmäparia seurasi tätä episodia ja hävetti niin helvetisti.

Noh, vikakin selvisi siinä parkkipaikalla kun huomasin että HISS se polttaa punaista valoaan eikä anna koneen käynnistyä. Lyön mittaria, kiroilen, otan avainta pois ja koitan uudestaan ja ei sitten mitään muutosta. 5min kiroilin parkkiksella ja päätin koittaa vielä kerran avainta virtalukkoon ja sitten ei taas mitään vikaa, en saa tilannetta toistumaan mutta luottamus Hondan Idiot Security Systemiin meni kyllä täysin. Tiedä taas koska tämä uusii ja kyllä jännittää seuraavaksi mennä lossiin tukkimaan kaikkien tie. Mites muilla onko ollut vikaa mopon hississä?
 
Mites muilla onko ollut vikaa mopon hississä?
Mulla oli jotain samanmoista. Huoltomies tunsi aiheen, putsaili joitain liittimiä, en muista enää tarkemmin. Sen jälkeen ei koskaan enää kiukutellu. Kysele huollossa tarkemmin, on noita ollut muillakin.
Ok, hyvä tietää. Kyselen seuraavassa huollossa joka on 3000km päästä. Toivottavasti ei temppuile ennen sitä uudestaan...
 
Tossa oli aiemmin ollut puhetta blackbird:n kuristamisesta 72kw:n . Vuosi malli on 1997 eli kaasari versio. Onko kellään mahdollisesti hajua miten se olis poistettavissa, ei toi saksan kieli ole hallussa? rupee vauhti loppuun kesken
 
Tossa oli aiemmin ollut puhetta blackbird:n kuristamisesta 72kw:n . Vuosi malli on 1997 eli kaasari versio. Onko kellään mahdollisesti hajua miten se olis poistettavissa, ei toi saksan kieli ole hallussa? rupee vauhti loppuun kesken
Kaasarit vaan irti ja laikat pois välistä. Ei siinä sen kummempia temppuja tarvita. Alla kuva virityksestä, kaasuttimet on tuossa pyöräytetty jo ympäri eli laikat on sylinterien puolella.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, Kliks!
 
Kiitokset mahottomasti, selvensi tuo kuva aikalailla. Ei varmaankaan tartte sen kummempia säätöjäoperaation jälkeen?
 
Tuli ostettua otsikon mukainen pyörä. Lieköhän muuten miten harvinainen, kun noita ei enää Suomessa ollut kai kuin puolenkymmentä enää uusia ajamattomia kaupan, kun omani hiljattain ostin
biggrin.gif


Onko kukaan Teistä asentanut tai asennuttanut varashälytintä XX:ään? Tarkoituksenani olisi laittaa Spy Ball kyseiseen pyörään. Aikomus on ottaa käyttöön vain tuo asentotunnistin ja esim. tuonne startille ei ole tarkoitus kytkeä hälyttimen piuhoja. Pyörän oma käynnistyksenestohan huolehtii sen ettei tuota saa käyntiin virtalukkoa tai starttia sorkkimalla.

Tuo asentotunnistin-osio huolehtisi vain sen ettei kukaan pääsisi siirtelemään/sabotoimaan pyörää ilman hälyttimen ulvontaa.

Hyvät ohjeet/vinkit tervetulleita.

No nyt on hälytin asennettuna. Herkimmällä asetuksella reagoi liikutteluun mielestäni sopivasti, varmaankin hälyttimen sijoituspaikkakin vaikuttaa tuohon herkkyyteen.

Ensihuoltokin on nyt takana. Kemorassakin tuli käytyä kahtena päivänä tällä viikolla tuntuumaa pyörään ottamassa. Ei voi kuin kaikille lämpimästi suositella radalla käyntiä!
 
On alkanut houkuttelemaan tuon veturin vaihto Blackbirdiin. Muuttuuko ajoasento XX:ssä miten paljon VTR:ään verrattuna? Kun tuota kokoa on kuskille siunaantunut 193cm/0,12t, niin ei hirmukyykky ajoasento ole kiinnostava vaihtoehto... vai kannattaako kuopata koko ajatus asiasta?
 
On alkanut houkuttelemaan tuon veturin vaihto Blackbirdiin. Muuttuuko ajoasento XX:ssä miten paljon VTR:ään verrattuna? Kun tuota kokoa on kuskille siunaantunut 193cm/0,12t, niin ei hirmukyykky ajoasento ole kiinnostava vaihtoehto... vai kannattaako kuopata koko ajatus asiasta?

Allekirjoittanut 190 cm ja 0,1t sun painoluokituksessa. Aikaisempi rätkä oli 1000F (sitä aikaisemmat ei nyt aiheena), nyt XX. Hyvä asento ajaa, itse asiassa parempi kuin 1000F:ssä, tietäen että on vastakkaisiakin mielipiteitä. Itse pidän kyykymmästä asennosta, joten XX sopii hyvin. Originaaliplexi toimii jotenkin, mutta tilauksessa Powerbronzen tuplakupla kokeeksi. Jos kiinnostaa, tästä hieman off-topic-aiheesta saat tietoa kun kupla on asennettu ja koeajettu.
 
Ja sitten jatkoksi yks pikku juttu Bläkkäristä:
Toimiiko ajovalot -99:ssä Böördissä releiden välityksellä?
Sen mitä kytkentäkaaviosta käsitän, niin ainakin pitkät?
Mutta onko jollain "varmaa" tietoa? En ole mikään sähömies...

Jossain väittivät, että aika monessa nykypärrässä ajovalojen virta kiertää suoraan katkaisian kautta, eli syteemi olisi ilman relettä?
Värkkäsin keväällä pitkälle ja lyhyelle valolle xenonin ja ne näppää sytytysvaiheessa aika paljon virtaa.
Ja laitoin ballastit suoraan pyörän alkuperäisiin valojen liittimiin.
Suomeksi: en laittanut erillisiä releitä!
Onko nyt valokatkaisija tai joku muu paikka turhan lujilla?
 
itse mietin aivan samaa juttua.
-05 pyörässäni on automaatti valot jotka sammuvat kun painaa starttia joten luulisi siellä ainakin olevan jokin rele joka vetää
 
Ja vielä spekulointia: sarjan mukana tuli johtosarja, jossa oli rele ja 20A sulake. Satsi on autoon tarkoitettu, eli autosovelluksessa kumpikin lamppu syttyy aina yhtäaikaa. Pyörässä aina periaatteessa ensin lyhyt ja sitten aikanaan mahdollisesti pitkä. Eli systeemi ei ole pyörässä koskaan yhtä "kovilla" kuin autossa.
Ja kun mopon alkuperäinen valojen sulake on myös 20A, niin luotin siihen että ei tartte alkaa väsäämään releen kautta...

No sähkömiehet: Menikö aivan metsään?
Onko joku paikka kovemmalla rasituksella kuin alkuperäisillä valoilla?
 
Sähkökaaviossa 99-02 on ainakin "Headlight Relay", joten eiköhän ne ajovalot ole releen takana  
smile_org.gif
 
Niin on. Ja sitten on katkaisija, missä on Hi ja Lo...
Mutta meneekö kumpikin releen kautta?
Kyllä hävettää, ku on niin tollo!
 
Yritin selvittää kytkentäkaaviosta, miten Hi/Lo menee. Ongelmana on, etten tiedä mikä kytkentäkaavio on "se oikea", koska parikin olisi tarjolla.
Toisessa Hi/Lo ohjaa relettä, joka kytkee vain pitkät päälle ja lyhyet tulevat suoraan virtalukolta. Ja siinä toisessa Hi/Lo:n kautta menee virta suoraan lampulle.
Näyttäisi myös siltä, että kaikki virta valoille menee kuitenkin "Starter Swich" kautta ja tämä kytkin aukeaa, kun kone käynnistetään?  
omg.gif
 
Back
Ylös