12.11.2008 TV2 19.20

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
että sellasta. jos noi viherpiipertäjät saavat lisää julkisuutta, niin varmaan vähenee toiminta Ahvenistolla
sad_orig.gif

Seon HIRRVEETÄ... tua melu.

Mä muutin mettään, nyt ei melu häiritse, saa huudattaa tallissa mopoa ja soittaa moposahaa täysillä. Koirat saa haukkua täysillä ja melu ei haittaa lainkaan.. kyllä maalla on ihanan rauhallista.

Lehtipuhaltimet ei pärise ja teinit huuda nurkissa, ohikulkeva liikenne on lähes olematonta, ei pärrää naapurin Oivan iskupora kello 22,00 eikä pihalta PAMAHTELEVA maton tamppaus haittaa

062802moto_prv.gif
sytkän säätämistä...
pftroest.gif

Onhan tuo Ahvenisto aikamoinen erikoisuus sijaintinsa kannalta. Ihan tavallisia kansalaisiahan nuo tuntuivat olevan (joskin turhan kärkevästi esittivät kommenttejaan). Argumentteja oli haettu sammakkoja myöten.
tounge.gif

No juu, itse jos asuisi esim. 200 metrin päässä moottoriradasta, niin aika helpolla pistäisin nimeni adressiin, joka parantaisi asumisviihtyvyyttä ja asunnon arvoa.

No juu, itse jos asuisi esim. 200 metrin päässä moottoriradasta, niin aika helpolla pistäisin nimeni adressiin, joka parantaisi asumisviihtyvyyttä ja asunnon arvoa.
Ei tulis mahdolliset haitaat mieleen sitten ennekuin muuttaisit siihen viereen? Ja ainahan sitä voi muuttaa maalle niin kuin Samu69 ja mä.
Mä en laittais, eikä laittanut kaverikaan. Mä taas työntäisin tyytyväisenä kilvettömän radalle ja säästäisin paku rahat.
biggrin.gif

Sanon vaan jotta VOI VITTU ! Miks ihmisen pitää muuttaa radan naapuriin jos meteli kerran häiritsee.

Onhan se rata siinä jo hetken ollu. Kaikilla valittajilla on ollut tiedossa radan olemassaolo kun ovat sen läheisyyteen itsensä sijoittaneet. Noita pikkusieluisia, ahdasmielisiä nihilistejä löytyy valitettavasti joka paikasta. Muutetaan lentokenttien, junaratojen moottoriratojen yms. välittömään läheisyyteen ja aloitetaan kovaääninen valitus kuinka pientä sorretaa eikä anneta rauhassa keskittyä piipertämään.

Ei tulis mahdolliset haitaat mieleen sitten ennekuin muuttaisit siihen viereen? Ja ainahan sitä voi muuttaa maalle niin kuin Samu69 ja mä.
Mä en laittais, eikä laittanut kaverikaan. Mä taas työntäisin tyytyväisenä kilvettömän radalle ja säästäisin paku rahat.  
biggrin.gif
Juu, itseni kannalta Ahveniston kohtalo liikuttaa vain sen yhden - kahden ratapäivän verran vuodessa.

Tarkoitin siis sitä, että henkilöt jotka alueella asuvat ovat varmasti tiedostaneet radan olemassaolon, kun ovat alueelle muuttaneet. Sitten kauniina kesäpäivänä ovikello soi, ja tulee mahdollisuus vaikuttaa kuuluuko radan äänet jatkossa vai ei.. Kylläpä siinä yksittäinen tallaaja, joka ei rataa käytä, sen nimen siihen paperiin raapustaa.

Samantyyppinen tapaus on itsellänikin nenän edessä. Pari viikkoa sitten tuli kaupungilta ilmoitus maisematyölupahakemuksesta. Ikkunan takaa 100 metrin päästä alkaa yksityisen henkilön metsä, johon on suunnitteilla päätehakkuu. Metsän takana kulkee vilkasliikenteinen tie. No, hakemuksen mukana ilmoitettiin, että asiasta voi tehdä huomautuksen. Mikäs siinä, tein huomautuksen, jotta metsän reunaan jätetään suojakaistaa (~15% hakattavasta alasta). Huomautukseen hain myös neljän naapurin nimet, jotka myös saivat ilmoituksen. Nyt sitten odotellaan, mikä on kaupungin päätös. Toivottavasti suojakaista jää, jos ei jää, niin sille ei mahda mitään - en aio asialla stressata. Yhtälailla tämä metsä vaikuttaa asumisviihtyvyyteen ja asunnon arvoon.

Moottorirata on kuumaa ja kuuluvaa
Ahveniston moottorirata kuumentaa tunteita Hämeenlinnassa. Radan lähialueen asukkaat haluaisivat sulkea Pohjoismaiden vanhimman moottoriradan, koska radalta tuleva melu on käynyt sietämättömäksi.
Nykyään on taloissa vähintään 2-kertaiset lasit, useimmiten jo 3-kertaiset. Lisäksi radoilla ollaan entistä tarkempia melun suhteen.

Väitän, että silloin kun rata on rakennettu, on melua ollut paljon enemmän sekä absoluuttisesti, että suhteellisesti asunnon sisältä mitattuna. Miten se nyt on mukama sietämättömäksi muuttunut?

Tulee aina mieleen vinkuna Malmin lentokentästä. Nyt kun se lähtee ja tilalle tulee asuntoja yms., niin jopa on unohtunut ne melut. Eihän ne oikeastaan kovin pahoja olleetkaan.

Ihme ja kumma, että paikalliset eivät osaa olla ylpeitä perinteikkäästä moottoriradasta naapurina. Kannattaisiko myös pohtia mitä siihen tilalle mahdollisesti tulisi, jos moottorirata lähtee? Vaikkapa joku teollisuuskiinteistö tai hotelli, jossa on möykkää ja liikennettä ympäri vuorokauden?

Ihme ja kumma, että paikalliset eivät osaa olla ylpeitä perinteikkäästä moottoriradasta naapurina. Kannattaisiko myös pohtia mitä siihen tilalle mahdollisesti tulisi, jos moottorirata lähtee? Vaikkapa joku teollisuuskiinteistö tai hotelli, jossa on möykkää ja liikennettä ympäri vuorokauden?
Sanoppa muuta!

Viime talvena Ahvenistolla oli ampumahiihdon SM-kisat. Kaveri asuu tuossa aivan vieressä ja sanoi että hiihtokisat häiritsi enemmän kuin pärinä kesäisin. Ajoivat meinaan yöllä kuorma-autoilla lunta "hiihtostadionille".
biggrin.gif

Olipa taas ohjelma. Apparallahan on parasta mitä nukkumalähiö-Hlinnassa on (Kultakeskuksen ja Kultasuklaan myymälöiden lisäksi). Olisivat vaan kybällä ratayrittäjän tukena ja apuna.

Mutta sammakosta olen sen yhden haastellun kanssa kanssa samaa mieltä: toki sitä on suojeltava. Heti kiellettävä kaikki moottoriajoneuvot, polkupyörät ja rullaluistelut kaikilla Ahveniston harjun lähiteillä ja ulkoilupuistossa,  koska voihan se samppi loikkia muuallakin kuin kilokikserin ilona Tarun mutkassa. Vain h-i-d-a-s kävely pehmeillä crocseilla sallitaan. Kävelysauvat kiellettävä. Olympiapuiston uimaranta heti käyttökieltoon, sillä mistä sitä tietää missä se sammakko kutee.

Siis ratahan on juurikin oikealla paikalla eli siellä missä on melua jo muutenkin; moottoritie vieressä, muita vilkasliikenteisiä teitä lähellä.

Suurempia virheitähän tehdään siinä jos uusia rata-alueita suunnitellaan (ja on jo rakennettukin) keskelle ei mitään; motopark, botniaring, kemora... annettaisiin niiden alueiden jotka ovat hiljaisia olla hiljaisina = siellä olisi piipertäjien mukava hyöriä
eek.gif

1. Osta kämppä halvalla "huonolta seudulta"
2. Ala rutisemaan asuinalueen huonoista puolista
3. Rutise lisää ja lisää ääntä
4. Ala "itkemään"
5. Jatka valitusta

....
Suurempi numero tai luku kuin edellinen. Äänesi on kuultu ja haittatekijät ovat kaikonneet.

Vielä suurempi luku. Myy kämppä suurella voitolla

1+n. Aloita kaikki alusta.

033102ass_1_prv.gif

Tässä muistaakseni kävi juuri niin että alunperin oli kaavoitettu vain virkistyskäyttöön vai mikä se nyt oli ja sitten poikkeusluvan turvin alettiin rakentaa asuntoja. Ja sitten alettiin valittamaan melusta ...

Toivottavasti uusi tuleva lakiesitys menee läpi ja valitusten tekeminen vaikeutuu. Varmasti helpottaisi motoparkin ja ahveniston kaltaisten ratojen selviytymistä.

Uskomatonta pask** tuollainen vinkuminen, miksi juuri moottoriradasta pitää tehdä se silmätikku? Miljoona muutakin asiaa olisi tarjolla. Niin vanhat kuin nuoret harrastavat tuolla, saavat siitä elämäänsä paljon sisältöä, joka taas pitää nuorenkin paremmin pois tekemästä pahojaan.

Ärrinmurrin.

Vituttaa tollane avautuminen. Antaisivat nyt vaan sen radan olla ja valittaisivat vaikka paskasta kesäsäästä jos kerran on pakko valittaa. Rata oli siellä ensin, joten se siellä säilyköön.

Hämeenlinnan kaupunki on kyllä epäonnistunut kaavoituksessa, kun on sallinut asuinalueiden rakentamaan jo olemassa olevan radan lähistölle.

Olipa taas ohjelma. Apparallahan on parasta mitä nukkumalähiö-Hlinnassa on (Kultakeskuksen ja Kultasuklaan myymälöiden lisäksi). Olisivat vaan kybällä ratayrittäjän tukena ja apuna.

Mutta sammakosta olen sen yhden haastellun kanssa kanssa samaa mieltä: toki sitä on suojeltava. Heti kiellettävä kaikki moottoriajoneuvot, polkupyörät ja rullaluistelut kaikilla Ahveniston harjun lähiteillä ja ulkoilupuistossa,  koska voihan se samppi loikkia muuallakin kuin kilokikserin ilona Tarun mutkassa. Vain h-i-d-a-s kävely pehmeillä crocseilla sallitaan. Kävelysauvat kiellettävä. Olympiapuiston uimaranta heti käyttökieltoon, sillä mistä sitä tietää missä se sammakko kutee.
7Kurko hei, jos viet minut H:gin parhaisiin tuulipukumestoihin, minä näytän sulle Apparan sellaisena kuin se on.

Tosiasiassa se meteli on saatanallinen koko kesän ja joka päivä. Apparalla ajetaan aamusta ehtooseen joka armas kesäpäivä. Naapureilla ei ole pahaakaan rauhaa. Ihmisasutus oli nurkilla paljon ennen rataa toisin kuin korpiradoilla. Apparalla ajetaan koko ajan, kun siellä ei hiihdetä, eikä pelkästään moottoripyörillä.

Itse asun yli kilometrin päässä ja radalta kantautuva ääni on todella häiritsevä. En ole mitenkään yliherkkä äänelle. Olen roudannut bändejä ja puuhannut sitä sun tätä. Pyöräni ei ole vakio.

Jostain ihme syystä Ahvenistolla on löysemmät melurajat kuin muualla ja sen lisäksi roimasti pidemmät ajoajat. Ehdottomasti veren kaivuuta omasta nenästä. Kaipa toiminnan harjoittaja maksaa hyvin kaupungille tai jotain. Varmasti löytyisi joku sopiva kompromissi, jos sitä haettaisiin, mutta tällä hetkellä ja näillä näkymillä Ahveniston radan toiminta on täyttä sikailua.

Siinä ei silloin paljon auta Sumppa mikinvarressa.

Back