12R ostajanopas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja opa82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

opa82

New member
No niin. Eli lähipäivinä olisi tarkoitus mennä tsekkaamaan pari 12R:ää, joiden vuosimallit ovat 02. Pyörät ovat vähän ajettuja ja luultavasti hyväkuntoisia.

Mutta itse asiaan. Mitä pyöristä tulisi tarkastaa, ettei tule ikäviä yllätyksiä? Onko jotain tyyppivikoja tai vastaavia?

Mitä koeajolla tulisi testata? Itse en ole kauhean asiantunteva, mutta jonkun verran ymmärrän pyöristä eikä tee mieli ostaa sikaa säkissä.

Sitten pari kysymystä vielä:

1. Minkä verran se kyytiläisenpenkin-suoja maksaa?
2. Millaiset huoltovälit pyörässä on ja missä kilometreissä?

Ei taida 12R:ssä olla mitään pahoja tyyppivikoja. Oma pyöräni ei käynnisty kytkin pohjassa ja olen kuullut että se on ollut vikana muissakin. Kunhan kone käy nätisti ja vaihteet menevät helposti päälle niin luultavasti tulee hyvä ostos. Kyytiläisen penkin suoja pitäisi tulla aina pyörän mukana, en ole ainakaan nähnyt niitä myynnissä irtotavarana. Huoltoväli on 6000km, vuorotellen iso ja pieni huolto.

Itse olen ymmärtänyt, että tuo on ihan ominaisuus, ettei pyörä käynnisty kytkin pohjassa. Ei kai se mikään vika ole?

Vaikka ei se mua yhtään haittaa. En voi kuvitella tilannetta, jossa tuosta "ominaisuudesta" voisi koitus kovin suurta harmia.

Kytkimessä on sellainen mikrokytkin kahvassa, ja sen toimiessa, käynnistyy kytkin pohjassa. Esim. liikennevaloissa sammuessa ei tarvii alkaa vapaata hakemaan vaan kytkin pohjaan, käyntiin ja menoksi.. Takuuseen ne tuota mikrokytkintä vaihtaa..

Ainiin.. -02:n on ihan hyvä peli, osta pois jos siisti ja hyvä löytyy, ja omaan silmään sopii..

Itse olen ymmärtänyt, että tuo on ihan ominaisuus, ettei pyörä käynnisty kytkin pohjassa. Ei kai se mikään vika ole?

Vaikka ei se mua yhtään haittaa. En voi kuvitella tilannetta, jossa tuosta "ominaisuudesta" voisi koitus kovin suurta harmia.
kyllä se on vika, jos esiintyy. omassani ei ole ollut kertaakaan. lähtee vaihde päällä kytkin pohjassa käyntiin. crc-rasvaus ko. mikrokytkimeen saattaa auttaa.

No hyvä tietää, että kyseessä on siis vika. MP Maailma-nimisessä lehdessä oli juttu seuraavista: XX, 12R ja Bussi ja jutusta sai sellaisen kuvan, että se on ominaisuus eikä vika.

Mutta nyt tiedän
smile_org.gif

Eipä tuo ole kovin vakava vika, varsinkin kun vapaa löytyy ainakin omassa pyörässäni todella helposti.

Yksi ominaisuus on yliherkkä kaasukahva, erityisesti pienillä kaasun asennoilla. Tätä on korjattu pariinkin kertaan, esim B1-malliin (2002) tuli pieniä muutoksia. Tähän liittyen säätelin viikonloppuna TPS-anturia lähemmäs "optimaalista" asentoa TÄÄLTÄ löytyvän ohjeen mukaan. Liikkeellelähdöt ja pienellä kaasulla ajaminen muuttuivat vähän helpommiksi.

Mulla ei ainakaan ole kaasussa yliherkkyyttä, rasvatut vaijerit + kaasuholkki -> ei mitään apua. Tuntuu olevan palautusjousi suht kireä. Käsi meinaa väsyä ajaessa kun joutuu puristamaan kahvaa, tupetkin joku on vaihtanut kivikoviin ZX thyyning tuppeihin joista ei saa otetta kuin pelkällä voimalla. Kaverin Bussissa taasen kaasu oli crossarin luokkaa, varmaan kuulalaakeroitu kahva
wink.gif
oma hengityskin vaikutti kaasun asentoon. Ihan hirveä ajaa.

Tarkoitin lähinnä sitä että kaasukahvassa on aluksi pari milliä löysää, sitten kun vaijeri kiristyy niin ensimmäisen millin matkalla tapahtuu jo paljon. Pieniä määriä kaasua on hankala annostella.

Tuohon kahvan puristamiseen auttaa throttle rocker, tai joku muu vastaava lärpytin. Varsinkin matka-ajossa tuosta on iloa.

throttle rocketinkopion olen havainnut hyväksi minäkin tuossa a-mallin tusinakawiossa, helpottaa monessa tilanteessa ajeluita. jos kaasukahva on sikajäykkä, niin prikka tangonpainon ja kapulan väliin voinee helpottaa myös kaasuttelua. toisaalta on mukawaa kun on vakiona kisamainen kaasu.

jokos oot löytäny 12 r:än? mulla olis -02 kilometrejäkin vain 17tkm..uuttavastaava..myydään pois seisomasta..ei aika riitä kaikkeen/ vaihto ehkä halvempaan moottoripyörään. Tarjotkaa muutkin. OLIS MUUTEN SE KYYTILÄISEN SUOJA.
062802moto_prv.gif

Kyllähän näitä myynnissä olis...Mullakin olis -02 mallinen myynnissä. olis putki vaihdettu valmiiksi ja pc asennettu ja säädetty....ja takapenkinsuoja löytyy ja vakioputken saa kans mukaan....

joo onhan nuita nettimoto pullollaan! ei vihtis aivan ilmaiseksikkaan antaa..millä hinnalla ootta zx 12 r:ää ostaneet
-02:sta

Back