1983 GS1100G kytkin

suzuki_GS1100G

New member
Mulla on tollanen otsikon mukainen mopo. En ole tutustunut asiaan, mutta jos mulla on kuiva kytkin niin ei tartte käyttää kalliita öljyjä, jos taas on märkäkytkin niin sitten täytyy käyttää moottoripyörä-öljyä. No käytän prätkäöljyä kuitenkin.

Mutta osaako kukaan sanoa, että onko tuossa märkä vai kuivakytkin?

Saisiko siis varmaa tietoa?

Kiitos etukäteen.

Unohda ne kalliit mp-öljyt. Moni kuljettaja on käyttänyt vanhus-nelareissa ihan tavan mineraaliöljyjä: Shell X-100 20/50 ja esim. Delvac 20/50, jotka toimivat todella hyvin japsien märkäkytkinten ja vaihteistojen kanssa. Delvac on dieselöljy, mutta toimii todella hyvin, paremmin kuin moni kallis erikoislitku.

Itsekin olen ajellut monta kesää ja n. 60.000 km e.m. öljyillä Kawasaki Z900 ja Kawasaki Z1100 pyörillä ilman minkäänlaisia ongelmia, ja moni tuttuni paljon enemmänkin.

Oma käyttöni ei johdu e.m. öljyjen edullisuudesta, vaan siitä että oikeasti ne toimivat paremmin vanhuksissa kuin "Mp-"-öljyt.

Kokeile ainakin!

sport05.gif

Itse asiassa sain kyllä mopon edelliseltä omistajalta neuvon, että mobil super menee aivan loistavasti.

Jotenkin epäilytti ja kokeilin noita mp-öljyjä.

Jos taas oikein tarkasti, mietitään niin tuskimpa vuonna 1983 on ollut moottoripyörille tarkoitettuja öljyjä, joten taidan kokeilla noita halvempiakin. Ei siitä kai mitään vahinkoa tule. Ilmeisesti saattaa kytkin vaan luistaa jos ei ole oikeat öljyt.

Tuosta öljystäkin taitaa silti olla monenlaisia kokemuksia.

Mutta täytyy kokeilla noilla perinteisillä öljyillä.

MÄrkä on tuo kytkin minunkin pyörässä Suzuki gs1100g (1982): siinä olen käyttänyt paksuja moneraaliöljyjä (mobil). Vanha ilmajäähdytteinen moottori kaipaa paksumpaa viskositeettia kuin nykyiset uudet autot! Kokenut talvisäilyttäjäfirmani taitaa laittaa öljyiksi dieselmoottoriluokan öljyä (20/40).

Ostin pyörän keväällä 2006 ja mukavaa ajoa on ollut. Pyörä on todella painava, joten aikamoista kuntoilua ovat työmatkat kesällä. Puuttuvia osia olen hankkinut www.ebay.com Amerikasta. Suomalaisilla romuttamoilla ei paljon tähän pyörään ole mitään vaikka aika samanlaisia ovat muiden mallien kanssa. Ehkä tietoa vastaavuuksista ei juuri ole.
t. ks Hyvää joulua

Lisää kysymyksiä ja vastaus.
G-tarkoittaa kardaanivetoa.
Mutta mikä vuosimalli on kyseessä?

t. ks

Back