• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

2004 Triplen ratastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Roadkill
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Roadkill

New member
Tarkoituksena on muuttaa triplen ratastusta talven aikana alkuperäisestä 18/42 ---> 17/45
Triple on 955i mallia 2004

Pari asiaa vaan hämää:

1. Otetaanko nopeus eturenkaalta vai jostain muualta?
eli lisääkö ratastus mittarivirhettä?

2: Muilla foorumeilla puhutaan että 17 hampainen eturatas
saattaa kuluttaa svingiä tiukemman mutkan takia. kenelläkään
tästä kokemusta?

3. Riittääköhän alkuperäinen ketjunpituus? 17/44 olen kuullut että riittää mutta entä tällä?

Nämä kaikkihan selviää kun vaan runttaa kiinni mutta olisi hyvä jos joku osaisi valaista etukäteen

smile_org.gif
 
Haulla löytyy keskustelua tältäkin foorumilta ko. aiheesta.

1. Eturenkaaltahan se nopeus tulee... Jos et usko, niin kokeile keulia kunnon siivu katso mitä mittari näyttää!
biggrin.gif

Tai polttaa kumia, niin mittari ei näytä mitään?!

2. Itellä 17+42 välitys, en ole huomannut mitään kulumista siinä laahaimessa, tosin uusi eturatas on ollu vasta 7tkm kiinni.

3. 17+42:lla riittää ketju hyvinkin, mutta mutuna sanoisin että riittää myös 17+45:llä.

Ootko miettiny ihan loppuun asti ton vaihdon? Nimittäin pelkkä 17:n eturatas muuttaa jo aika radikaalisti välitystä. Jostain netistä löytyy se Gear Calculator tms. ohjelma jolla voi laskea noi välitysmuutokset etukäteen. Ite laskin ne sillä, ja 17+45 näytti ihan hyvältä, mutta päätin kokeilla ensin pelkkää etusen vaihtoa.

Nyt kesän ajelleena ei ole enää edes harkinnassa välitysten muuttaminen enempää. Tosin on tuo 17+42 parempi kuin alkuperainen 18+42. 18+45 vois olla se paras ratkaisu.

221km/h ajoin tutkaan ja siinä oli kutosella kierrokset melkein tapissa, toisaata keula on kiihdytyksissä vähän turhankin kevyt -> tulee niitä vahinkokeulimisia. Matka-ajossa kutosella kierrokset on suhteellisen korkealla suomenkin nopeuksissa. Se on ihan makuasia, ja riippuu tietysti mihin sitä mopoaan käyttää...
tounge.gif
 
Ei löytyny haulla tai en hakenu tarpeeksi
withstupid.gif


Lähinnä perusajatuksena vaihdoilla oli etten tarvitse yli 160 nopeuksia mihinkään ja matkat tulee ajeltua melki aina sivuteitä.

Kaupunkiajossa välitykset on mielestäni aivan liian pitkät.
Triumphratista luin että tuo 17/44 tai 17/45 vastaisi parhaiten mun käyttöä.

17/44 ketjut pitäisi riittää mutta tota 44 takaratasta ei saa JT:ltä
ja 45 taas saa.

hmm. tässä tuli jo kaksi mielipidettä ketjujen riittävyydestä.
Onko kenelläkään 100% tietoa?
 
Itseni aloittama viestiketju "muutoksia välityksiin" löytyy 10. elokuuta 2006 kohdalta, käy sieltä katsomassa, niin ei tarvi nostaa vanhaa topikkia ylös...
 
Back
Ylös