• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

2006 litraisten vertailu

Teemu Tanila

New member
Kliks

wink.gif
 
Kyllä Suzuki on onnistunut tässä 05-06 gixxerissä käsittämättömän hyvin kokonaisuutena. 2007 malleista odotan innolla Suzukin ja Yamahan uusia pyöriä. Luulisin että molempia uudistetaan jonkun verran.

Mielenkiintoista nähdä laittaako Yamaha moottorin uusiksi, ovat saaneet vertailuissa niin paljon negatiivista palautetta sen takia. Suzuki ei toivon mukaan suuria muutoksia tee, mahdollisesti moottorin puolelle hienosäätöjä, kenties putkiston uudelleen suunnittelu tms. ja alustan parantelua/kehittelyä. Sinänsä muuten tuo nykyinen putki on järkevä rakenne, siinä kun lähtee katalysaattori ja "exup" pöntön mukana pois. Tuon rakenteen kun säilyttäisi mutta laittaisi etukäyrästön/kollektorin tilalle leveämmät röörit ja hoitaisi vaimennuksen/kuristuksen tyystin sillä pöntöllä niin ei tarvitsisi vaihtaa kuin vaimennin ja saisi täysputken edut. Harmittaa heittää nykyinen titaaninen alkupää jorpakkoon ihan sen takia, että se on ohueksi tehty.

Anyways, nykyinen suitsa on sen verran hyvä paketti, että sillä ajelee hyvillä mielin kyllä pidempäänkin. Kohta taitaa päästä tien päällekin, luulisin että pääsiäisenä voi heittää ekat lenkit jollei sää nyt tee mitään ylimääräisiä temppuja.
 
Brittilehdissä kovasti ovat menneet arvostelut ristiin. PB:ssä voitti R1, olikohan TWO-lehdessä Suiza ja jossain kolmannessa (Bike?) joko Kawa tai Blade (kaupassa päläräsin, ei muista enää), minkä mittauksissa Kawa oli myös tehokkain ja väännökkäin. Kai ne ihan kelpoja on kaikki, mutta Kawa on rumin
033102bebe_1_prv.gif
 
Yllättävää että noista jokainen mopo painaa märkänä yli 200kg.. Veturi pienten muutosten jälkeen n. 208kg..
omg.gif
 
Uusimmassa Fast bikes lehdessä oli muuten kanssa 2006 litraisten vertailu. Tulokset oli:

1. GSX-R
2. ZX-10R
3. YZF-R1
4. CBR1000RR


Suzukin arvostelun yhteenvedossa todettiin seuraavasti:

10/10

"The best bike on sale bar none. Rules some areas, has to fight hard on others, but totally dominates overall."

+ Everything
- No longer the fastest!

"Don't be fooled by other mags that can't ride, and place new bikes higher for being new. This rules. Ride it and see."


Kawasaki:

9/10

"Everything we expected and less. Should have been top dog, but any flaw is intolerable next to the GSX-R"

+ Power, fuelling, suspension, brakes, slipper clutch, damper.
- Steering, weight, useless screen, designed by Dr Frankenstein


Yamaha:

8/10

"The most comfortable mile muncher on test, but too soft when pushed hard. Looks great in this colour scheme though."

+ Comfort, looks(this edition), tuneability
- Steering, midrange, fuelling, too soft, lowest power output


Honda:

7/10

"The new Blade is loads more fun. Not the best road bike, nor the best nutter, and definately not the best bike overall."

+ Extra excitement, road gearing, reasonable fuelling at last
- Suspension, no slipper clutch, others do it all better and faster
 
Aika tiukat alustan asetukset muuten tuossa MCN:n testissä oli gixxerille laitettu. Luulisi että tuollaisilla asetuksilla ei se alusta toimi enää ihan parhaalla mahdollisella tavalla.

MCN - Suggested Suspension Settings Suzuki GSX-R1000

FRONT: Preload: 2 lines showing.
Rebound damping: 2 click out from full stiff.
Compression damping: 1 click out from full stiff.

REAR: Preload: 8 lines of thread showing above top collar.
Rebound damping: 11 clicks out from full stiff.
Compression damping: 2 clicks out from full stiff.

Esimerkiksi Sport Riderin suositukset tuntui paljon järkevämmältä ja ovat enemmän linjassa tälläkin foorumilla kirjoittelevien kokemusten kanssa:

Sport Rider - Suggested Suspension Settings Suzuki GSX-R1000

FRONT: Preload: 4 lines showing.
Rebound damping: 1 click out from full stiff.
Compression damping: 13 clicks out from full stiff.
Ride height: 8mm fork tube showing above triple clamp

REAR: Preload: 14mm thread showing.
Rebound damping: 8 clicks out from full stiff.
Compression damping: 13 clicks out from full stiff.
 
Brittilehdissä kovasti ovat menneet arvostelut ristiin. PB:ssä voitti R1, olikohan TWO-lehdessä Suiza ja jossain kolmannessa (Bike?) joko Kawa tai Blade (kaupassa päläräsin, ei muista enää), minkä mittauksissa Kawa oli myös tehokkain ja väännökkäin. Kai ne ihan kelpoja on kaikki, mutta Kawa on rumin  
033102bebe_1_prv.gif
Itse katson eniten koko vääntökäyrää, pelkät huippuarvot ei riitä. Tasainen ja korkea vääntökäyrä koko alueella = pirun hauska moottori käytännössä! Tietysti ne huippuarvotkin pitää olla kohdallaan, mutta siten, että vääntöalue on laaja.

Siinä tuo Suzuki näyttää olevan edelleen kukko. Odotin Kawalta parempaa esitystä. Ehkä tuo jenkkimalli on huonompi vähän?

Moottorin lisäksi muukin kokonaisuus pitää tietysti olla hyvä. Huippu kone paskassa rungossa ja/tai alustassa ei paljon lohduta. Onneksi nuo kaikki osa-alueet on GSX-R:ssä kunnossa. On ne kyllä kaikissa näissä muissakin, mutta Suitsa on mielestäni onnistunut parhaiten..

Pitää kuitenkin käydä nuo muut kokeilemassa, jos mielipide vaihtuu. Tuskin kuitenkaan, mutta avoimin mielin tietysti testaamaan! Ei ole edes vaikeaa myöntää jos joku muu pyörä on hauskempi!
 
Nimenomaan vääntökäyrää kannattaa katsoa,juuri edellämainitun fastbiken kawa-k6 vääntökäyrät ovat tasaisemman näköiset,menevät 4500 rpm jälkeen aika tasaisesti.En tiedä onko jenkeissä hieman eri vehkeet?
Mutta omani on menossa kx.centeriin heti kun hieman sisäänajoa ajettu,sitten näkee millaista todellisuudessa käyrää tulee 10r kawasta,suzukissa se on kyllä todella tasainen.
 
Nimenomaan vääntökäyrää kannattaa katsoa,juuri edellämainitun fastbiken kawa-k6 vääntökäyrät ovat tasaisemman näköiset,menevät 4500 rpm jälkeen aika tasaisesti.En tiedä onko jenkeissä hieman eri vehkeet?
Mutta omani on menossa kx.centeriin heti kun hieman sisäänajoa ajettu,sitten näkee millaista todellisuudessa käyrää tulee 10r kawasta,suzukissa se on kyllä todella tasainen.
Viime vuonna tuossa samassa testissä taas oli hiukan normaalia 10R:n mottia parempi painos.. Se meni todella lähellä Gixxeriä koko ajan. Ettei olis ollu vähän testiä varten prepattu, koska maailmalla 2005 10R oli yleensä aika melko selkeästi huonompi vääntökäyrältään.

Nyt taas tää 2006 10R näyttäis menevän vähän alakanttiin. Ei se muuallakaan ihan Gixxerin veroista vääntökäppyrää ole saanut, mutta paremmin vastasi kuin 2005 malli. Tuolla näytti menevän toisinpäin..

Jenkkimalleissa on ainakin joissain ollu eri sytkäkäyrät.. Muitakin pieniä eroja on ollut..
 
Pitää paikkansa. K5;sen hyvän väännön huomaa kyllä ajossakin. Lopputeho uudessa kawassa ollut nyt huima,oliko 167hv fastissakin. Voin laittaa tulokset tänne kunhan ne saadaan,varusteina tulee slipari+boxi.
 
Olis kyllä mukava nähdä kawan & gixun käyrät avarilla pöntöillä.
cool.gif
Kwakassa kun on ne saatanan ahdistavat tupla-catit, ei voi oikein vakioita verrata
tounge.gif
 
Ja Suzukilta tulee ens vuodeksi taas aika lailla parannettu malli...

Kawasaki näytti ulkomuotonsa puolesta kyllä aika paljon parantuneelta. Vähän hassun näkönen edestä.

Pieniä ja matalia ovat kyllä kaikki... painon pienuus ei oo haitaksi mutta muuten.
 
Yamahan alaväännön puute kyllä ihmetyttää. Vanha rykkönenhän vetää hienosti alaaltakin. Pienen huononemisen kyllä olisi ymmärtänyt kun tehoa puserrettu lisää mutta ero tuntuu aikaa suurelta. Ajattelin että FZ-1:sen moottori on varmaan hieno kun tehoa on "vain" 150hv ja alarekisteri sitä kautta kunnossa mutta kuulemma ihan hengetön on sekin alle 4000rpm:n.
 
Yamahan alaväännön puute kyllä ihmetyttää. Vanha rykkönenhän vetää hienosti alaaltakin. Pienen huononemisen kyllä olisi ymmärtänyt kun tehoa puserrettu lisää mutta ero tuntuu aikaa suurelta. Ajattelin että FZ-1:sen moottori on varmaan hieno kun tehoa on "vain" 150hv ja alarekisteri sitä kautta kunnossa mutta kuulemma ihan hengetön on sekin alle 4000rpm:n.
FZ1:ssä on yhtä lyhyt isku kuin R1:ssä, eli liian lyhyt, jos halutaan vääntöä alaskin kunnolla. Siksi mua on huvittanutkin, kun ne mainostavat FZ1:stä, että kone on viritetty "vahvaksi keskikierroksilla" vaikka isku on sama
tounge.gif


Tokihan lussummat nokat ja pienemmät ruiskurungot auttaa jonkin verran, mutta enpä usko senkään mikään vääntöhirmu olevan.

Samalla tavalla se on de-tuunattu R1:n moottori kuin FZS 1000:n moottori oli aiemmasta R1:n koneesta. Siinä kehuttiin olevan enemmän alhaalla ja keskellä, mutta dynossa rykkösestä lähti kyllä enemmän koko alueella.

Vanhassa Rykkösessa ja FZS 1000:ssa on selkeesti pidempi isku. Uudet motit ei ole mitään erikoisia, Yammu on lähteny mun ja monen muun mielestä väärään suuntaan, kun ainoo tavoite näyttää olevan mahdollisimman korkea punaraja. Koneen ominaisuudet on huonontunu edellisistä malleista melkeen koko kierrosalueella, vasta ihan ylhäällä pääsee ohi..

Ei mitenkään kauheen järkeviä muutoksia katupyöriin..
 
Brittilehdissä kovasti ovat menneet arvostelut ristiin. PB:ssä voitti R1, olikohan TWO-lehdessä Suiza ja jossain kolmannessa (Bike?) joko Kawa tai Blade (kaupassa päläräsin, ei muista enää), minkä mittauksissa Kawa oli myös tehokkain ja väännökkäin. Kai ne ihan kelpoja on kaikki, mutta Kawa on rumin
033102bebe_1_prv.gif
Itse katson eniten koko vääntökäyrää, pelkät huippuarvot ei riitä. Tasainen ja korkea vääntökäyrä koko alueella = pirun hauska moottori käytännössä! Tietysti ne huippuarvotkin pitää olla kohdallaan, mutta siten, että vääntöalue on laaja.

Siinä tuo Suzuki näyttää olevan edelleen kukko. Odotin Kawalta parempaa esitystä. Ehkä tuo jenkkimalli on huonompi vähän?

Moottorin lisäksi muukin kokonaisuus pitää tietysti olla hyvä. Huippu kone paskassa rungossa ja/tai alustassa ei paljon lohduta. Onneksi nuo kaikki osa-alueet on GSX-R:ssä kunnossa. On ne kyllä kaikissa näissä muissakin, mutta Suitsa on mielestäni onnistunut parhaiten..

Pitää kuitenkin käydä nuo muut kokeilemassa, jos mielipide vaihtuu. Tuskin kuitenkaan, mutta avoimin mielin tietysti testaamaan! Ei ole edes vaikeaa myöntää jos joku muu pyörä on hauskempi!
Jep, TWO-lehtihän se oli, piti oikein käydä tarkistamassa Prismassa. Niiden mittauksissa Kawan vääntökäyrä kulkee Suizan yläpuolella 4000:sta kiekasta lähtien ja tehokäyrä 7000:sta eteenpäin. Ihan erinäköiset kuin noi tossa yläpuolella. Ehkä se jenkkimalli on tosiaan jotenkin erilainen ...
 
Brittilehdissä kovasti ovat menneet arvostelut ristiin. PB:ssä voitti R1, olikohan TWO-lehdessä Suiza ja jossain kolmannessa (Bike?) joko Kawa tai Blade (kaupassa päläräsin, ei muista enää), minkä mittauksissa Kawa oli myös tehokkain ja väännökkäin. Kai ne ihan kelpoja on kaikki, mutta Kawa on rumin  
033102bebe_1_prv.gif
Itse katson eniten koko vääntökäyrää, pelkät huippuarvot ei riitä. Tasainen ja korkea vääntökäyrä koko alueella = pirun hauska moottori käytännössä! Tietysti ne huippuarvotkin pitää olla kohdallaan, mutta siten, että vääntöalue on laaja.

Siinä tuo Suzuki näyttää olevan edelleen kukko. Odotin Kawalta parempaa esitystä. Ehkä tuo jenkkimalli on huonompi vähän?

Moottorin lisäksi muukin kokonaisuus pitää tietysti olla hyvä. Huippu kone paskassa rungossa ja/tai alustassa ei paljon lohduta. Onneksi nuo kaikki osa-alueet on GSX-R:ssä kunnossa. On ne kyllä kaikissa näissä muissakin, mutta Suitsa on mielestäni onnistunut parhaiten..

Pitää kuitenkin käydä nuo muut kokeilemassa, jos mielipide vaihtuu. Tuskin kuitenkaan, mutta avoimin mielin tietysti testaamaan! Ei ole edes vaikeaa myöntää jos joku muu pyörä on hauskempi!
Jep, TWO-lehtihän se oli, piti oikein käydä tarkistamassa Prismassa. Niiden mittauksissa Kawan vääntökäyrä kulkee Suizan yläpuolella 4000:sta kiekasta lähtien ja tehokäyrä 7000:sta eteenpäin. Ihan erinäköiset kuin noi tossa yläpuolella. Ehkä se jenkkimalli on tosiaan jotenkin erilainen ...
Vääntö- ja tehokäyrän pitää mennä kyllä käsi kädessä. Eli jos vääntökäyrä menee yläpuolelle niin myös tehokäyrän on oltava siinä kohtaa yläpuolella.

Bikessä 3/06 ero on myös pienempi kuin tuossa jenkkien testissä, Suitsa kuitenkin edellä lähes koko ajan aina tuonne 11000rpm asti, jolloin Kawa menee hienoisesti ohi.
 
Saa nähdä, tuleeko Suitsalta paranneltu malli vuodelle 2007. Se on ihan saletti, että jos parhaasta vielä pystytään parantamaan, niin rahatilanteen salliessa yksi sellainen peto muuttaa meille
smile_org.gif
!!
 
Back
Ylös