Nyt voisi sitten joku kertoa kokemuksistaan visiirin iskunkestävyydestä kun on 5-sateesta tai muita ei-suositeltavia aineita käyttänyt jonkin aikaa... Itse olen kuullut vain sen yhden tapauksen, joassa pehmittimet oli haihtuneet Pledillä ja visiiri rämähti silmille.
Olen kokeillut Pledin ja muiden "ei-toivottujen" aineiden vaikutusta Arain visiirin elastisuuteen n. 3 vuoden ajan, eikä mitään negatiivista vaikutusta ole ilmennyt. Aiemmat kirjoittelut löytyy haulla, söhmin puolelta löytyy lisää.
Tuo mainitsemasi visiirin hajoaminen (?) tuskin liittyy juuri Pledin käyttöön. Jos liittyy, niin olisin kiinnostunut asiaan liittyvästä todistusaineistosta. Olen seisottanut visiiriä Plediin perusteellisesti kasteltuna ja muovivakuumiin pakattuna kuukauden ajan, eikä mitään vaikutusta ilmennyt. Tätä ennen sama visiiri on putsattu säännöllisesti reilulla Pledillä molemmin puolin normaalissa käytössä ja myöhemmin käyttöä simuloiden ympäri vuoden noin kahden vuoden ajan.
Kypärävalmistajat kieltävät mielellään kaiken muun kuin saippuaveden käytön varmuuden vuoksi, ettei tule korvausvaateita kun ei ole riittävän selvästi varoitettu.
Myöskään väite siitä, että alkoholipohjaiset aineet haurastuttaisivat visiiriä eivät ilmeisesti pidä paikkansa. En saanut näyttöä esiin kokeella, jossa visiiri oli täysin upotettuna Lasoliin kuukauden ajaksi.
Kaikissa kokeissa arvioin elastisuuden niin, että jos visiiri kestää täydellisen nurinniskoin kaksinkerroin taivuttamisen useita kertoja altistusjakson jälkeen, on elastisuus riittävän lähellä uutta visiiriä.
Jos jollakulla on antaa vinkki siitä, miten visiirin saa haurastumaan tavanomaisilla puhdistusaineilla, niin antakaa toki vinkkejä. Esitin tämän toiveen joskus parisen vuotta sitten, mutta yhtään haurastuttavaa koetta ei ole pystytty demoamaan. Butaanialtistuskoe (Pledin ponneaine) on mielenkiintoisista ideoista vielä tekemättä riittävän tiiviin pussin puutteessa (liian suuri vuotoprosentti ja ilmeinen paloturvariski, pussitettu visiiri vie yllättävän paljon tilaa). Tärpätti, bensa ja muut yliampumiset jätetään kokeen ulkopuolelle.
Nimim. "edelleen Plediä käyttävä"