530 -->520

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vito78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vito78

New member
Laitetaan tännekin jos sais herätettyä lisää keskustelua, modet poistakoot jos ei sovi...

Moi taas! Syksy on tulossa ja on aikaa ajatella talven tulevia metkuja. Elieli...ketju-ratas setti on menossa talven aikana vaihtoon ja mietin että mitä tilalle. On olemassa kaks vaihtoehtoa :

-530 ja 16/42 rattaat = n.215 €

tai

-d.i.d. 520 ERV3 ketju ja renthalin 15/42 rattaat = n. 250 €

Sitten kysymyksiä aiheesta:

- Mitenköhön tuo ERV3 kestää kulutusta?? Vetolujuutta vissiin on kuitenkin ihan riittävästi? Ja nuo Renthalin rattaat?
- Onko 15/42 liian raju muutos? Jenkki foorumilla ainakin suosittu.

Laittaakaapa mielipiteitä ja kokemuksia!
 
Tällon 906 ja siihen laiton 520-x-rengasketjun, sit alunperin rattaat ol 15/39 nyt paikollaan 14/40, ketju ei oo venyny ja ratastuksen seurauksena mopo on ärhäkämpi. Toi takarattaan koon suurentaminen söi vähä eturattaan pienentämisen vaikutusta mut ihan kiva lopputulos
smile_org.gif
 
Toi takarattaan koon suurentaminen söi vähä eturattaan pienentämisen vaikutusta mut ihan kiva lopputulos
smile_org.gif
omg.gif
Eiku se lisäsi vaikutusta, takarissan isontaminen vastaa eturissan pienentämistä, mutta vaikutus ei ole niin iso.
Esim. 15/45 on sama välitys kuin 14/42 tai 16/48
Ja siitä jos muuttaa 14/45, on sama välitys kuin 15/48
 
Toi takarattaan koon suurentaminen söi vähä eturattaan pienentämisen vaikutusta mut ihan kiva lopputulos
smile_org.gif
omg.gif
Eiku se lisäsi vaikutusta, takarissan isontaminen vastaa eturissan pienentämistä, mutta vaikutus ei ole niin iso.
Esim. 15/45 on sama välitys kuin 14/42 tai 16/48
Ja siitä jos muuttaa 14/45, on sama välitys kuin 15/48
näin mäkin aattelin mut en lähtenyt kommentoimaan...
 
Niinno tää tarkotti vaikutuksen syömisellä sitä et ei oo niin etukäteenmääriteltävissä, eturattaan hammasmuutokset pienentämäl samat kun takaratasta isontamalla mut suoraan noilla korvilla 3 takarattaan hammasta on 1 eturattaan ja vaikutus samaan suuntaan.. Eli eturatasta pienentämällä yks hammas on sama vaikutus kun takaratasta suurentamalla 3 hammasta, mut jos edestä ottaa yhden niin välitykset kiristyy, jos takaa isontaa kolme niin välitykset loivenee..
 
- Mitenköhön tuo ERV3 kestää kulutusta?? Vetolujuutta vissiin on kuitenkin ihan riittävästi? Ja nuo Renthalin rattaat?
-  Onko 15/42 liian raju muutos? Jenkki foorumilla ainakin suosittu.
Jos haluat säästää rahaa niin ei kannata ERV3 ketjua turhaan laittaa.. Pykälää edullisempi malli kestää yhtäläisesti ja muiltakin ketjumerkeiltä löytyy vaihtoehtoja.. esim. RK. ERV3 on tietty kauniin kullan värinen, jos bling bling efektiä hakee..
tounge.gif


SP:lle 15/42 on erittäin passeli välitys.. 41 takana ei ole iso ero jos haluaa aavistuksen loivemmaksi.
 
- Mitenköhön tuo ERV3 kestää kulutusta?? Vetolujuutta vissiin on kuitenkin ihan riittävästi? Ja nuo Renthalin rattaat?
- Onko 15/42 liian raju muutos? Jenkki foorumilla ainakin suosittu.
Jos haluat säästää rahaa niin ei kannata ERV3 ketjua turhaan laittaa.. Pykälää edullisempi malli kestää yhtäläisesti ja muiltakin ketjumerkeiltä löytyy vaihtoehtoja.. esim. RK. ERV3 on tietty kauniin kullan värinen, jos bling bling efektiä hakee..
tounge.gif


SP:lle 15/42 on erittäin passeli välitys.. 41 takana ei ole iso ero jos haluaa aavistuksen loivemmaksi.
Nooh...ei kai noissa ihan kauheasti oo hinnan eroa (erv3/zvm520 ero 40€). Ja ainahan pieni blingbling piristää masentunutta miestä
smile_org.gif
 
Onnistuuko toi ketjujaon muutos esim. 530->520 tai 525->520 tostanoin vaan kunhan vaan vaihtaa myös kokopaketin eli rattaat myös 520 sopivaksi?
nixweiss.gif
Paljonko pitää lisätä linkkejä ketjuun alkuperäisestä kun muuttaa tuota jakoa?

Toi kullanvärinen ERV3 voisi olla aikas siisti
smile_org.gif
 
Itse en näistä hirveesti tiedä, mut ootan vain et tulee vaihto eteen, niin

ehdoton ykkönen on
- TSUBAKIN ketjut Renthalin rattailla

takuuvarma kestävä kokonaisuus...
 
Perustelepas vähän tuota.
esim. 100-piikkinen takaratas ja 20-piikkinen eturatas eli 5:1 välitys, joka on sama kuin 50 takarattaalla ja 10-piikkisellä eturattaalla.

Tästä kun pienennät eturatasta vaikka yhdellä:
100/19=5,26:1 ja
50/9 =5,56:1
Tuohan on eri asia kuin mitä alunperin väitit eikä johdu mitenkään takarattaan koosta.

Siis tottakai välitys muuttuu erilailla kun 20 piikkisestä otetaan yksi piikki pois (19/20=0.95) välitys tihenee 5%. 10 piikkisestä kun pienenetään 1 piikki eli (9/10=0.9) tihenee välitys 10%. Tosin 10 piikkinen ratas ei ole missään tapauksessa suositeltava koska kehänopeuden muutokset ovat liian suuria noin vähillä hampailla.

Välityksen muutoksen vaikuttaavaa siis vain muutettavan rattaan hammasluku ja sen muutos eikä parina olevan hammasrattaan koko.
 
Siis tottakai välitys muuttuu erilailla kun 20 piikkisestä otetaan yksi piikki pois (19/20=0.95) välitys tihenee 5%. 10 piikkisestä kun pienenetään 1 piikki eli (9/10=0.9) tihenee välitys 10%.

Tosin 10 piikkinen ratas ei ole missään tapauksessa suositeltava koska kehänopeuden muutokset ovat liian suuria noin vähillä hampailla.
Pitää paikkansa ja nämähän oli aivan teoreettisia esimerkkejä (oletuslähtökohtana sama välityssuhde). Ja yleensä toisiovälityksen suhde on 3:1 suuruusluokkaa, jolloin tuo nyrkkisääntö "1-piikkiä edestä vastaa 3 piikkiä takaa" on riittävä.
 
Mulla on sama setti tulossa itellekki suizaa. DID ERV3 + Renthali 520 rattaat -1 eteen / +2 taakse, tai vaihtoehtosesti afamit kummat nyt sattuu olemaan halvemmat. Painonsäästö ja vierintävastuksen väheneminen pääpisteenä + hieno blingbling ketjuista
smile_org.gif
 
Back
Ylös