690 alustan säädöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PoS

Super Retard
690 alustan säädöt

690 tuntuu toistavan vanhaa Porsche-totuutta, kuin yrittäisi heittää vasaraa kahva edellä. Tämä vaan tahtoisi heittää voltteja spinnailun sijaan. Aika paljon on jo tullut takapään paluuta kirrattua, mutta silti silloin tällöin takakorkea pääsee yllättämään, kerran jopa sairaalakeikan ja kuukauden ajotauon veroisesti. Viime ajokerrallakin kaveri sanoi säikähtäneensä, että kohta keräillään, kun ehkä 30 sentin penkereestä lähti takarengas kohti taivasta, vaikka siihen kuinka meni läppä levällään, perse tankinkorkilla ja keula kevyenä. Eikä siis lyönyt keulaa alas, vaan nimenomaan heitti perää ylös.

Mulla ei ole enskojen säätämisestä mitään käsitystä, mutta millaisilla säädöillä muut ajatte? JMH tuossa turisi sen alustagurun sanoneen, että nykymuodin mukaan perän paluu olisi tarkoitus laittaa niin tiukalle kuin voi ilman, että se haittaa ajamista. Eli ruuvataanko vain täysin kiinni ja katsotaan, mitä tapahtuu?
 
Minultahan neuvoja kuiteskin kaipaat. Skuikka todistakoon, että vaikka mulla oli perä tosi hitaalla ylös, niin ei se mitään haitannut.
 
Mulla on omassa 690 perä just tollee ihmeellisesti "väärin säädetty". Eli perän meno vaimennus on tosi löysällä ja vetovaimennut tosi hitaalla. Ei tollee kiva hiekkatiellä ole ajaa mutta pomput menee kivasti tai niin kivasti kun tommosella nyt voi mennä. Tai ainakin näillä mun etana vauhdeilla. Hiekkateille lähtiessä kannattaa sitten vetovaimennusta päästää nopeammalle.
 
En tiedä miten nykyisissä mutta 13 mallissa oli aavistuksen löysä jousi 90-100kg kuskille mutta se on aika rajalla kannattaako vaihtaa. Myös sagit oli tehtaan jäljiltä jätetty 70kg kuskille eli perä painuu liian alas ja painopiste siirtyy edestä taakse. Pyörän käytös muuttui paremmaksi kun sääti ensin takapään sagin kohdalleen, keulassa teleskoopit 10-15mm kolmioiden yläpuolelle. Näillä sai painoa etupyörälle ja vähennettyä kuplavolkkari efektiä ja sai pyörän kääntymään mutkaan paremmin.

Sen jälkeen takakepin klikkereitä säätämään, en enään muista säätöjä mutta reboundin sai laittaa aika tömäkäksi ennen kun perä rauhoittui pareissa ja laineissa. Tämä lienee myös henkilökohtainen perverssio koska mulla on lähes joka pyörässä ollut rebound jäykemmällä mitä monet käyttää. Myös compressien molemmilla säädöillä sai selkeän vaikutuksen perän käytökseen, liian löysänä perä jäi soramutkissa levottomaksi joka lisäsi kuplavolkkari fiilistä.

Käsitykseni mukaan uudella rungolla olevissa pyörissä tilanne on parempi pyörän balanssin osalta, mutta takana oleva tankki tulee aina tekemäään omat juttunsa ajettavuuteen. Eniten 690:ssä ärsytti juuri tämä takapainoisuus ja etupyörän keveys, sai usein olla tarkkana kaasun kanssa että sai pidettyä etupyörän pidolla, eikä 690 teho-painosuhde millään tavalla helpottanut tilannetta...
 
...sen alustagurun sanoneen, että nykymuodin mukaan perän paluu olisi tarkoitus laittaa niin tiukalle kuin voi ilman, että se haittaa ajamista. Eli ruuvataanko vain täysin kiinni ja katsotaan, mitä tapahtuu?

Takaiskarin paluuvaimennus on se, mikä tekee työn tollaisessa patista lähtevästä takakorkeesta.

Kaverilla oli takaiskari huollossa mennyt inan rikki. Paluuvaimennusta ei ollut ollenkaan. Paineli enskapolulla tyytyyväisenä enitenkovaa pattisuoraa ja sanoi, että kyllä meinas lentää kauas sivuun, kun tuli niin valtavia takakorkeita. Pyörä lähti vetää sik-sakkia takapään osalta. Mutta hanskamiehenä sai himmattua vauhtia ja sitten työnnettiinkin pyörä kärryyn ja nokka kohti iskarihuoltoa.

Mutta vetäse se takaiskarin paluuvaimennus täysin kiinni. Kato miten se vaikuttaa. Siitä sitten pari naksua kerralla auki päin ja taas testiajoa jne. Kyllä sä tiiät :thumbup:

Jos se takaiskari on kunnossa ja oot ruuvannut paluuvaimennuksen täysin kiinni. Sen pitäisi toimia niin, että näissä pateissa takapää menee alas ihan normaalisti, muttei jää sinne ala-asentoon joksikin aikaa. Jos useampi patti on peräkkäin, niin takapää on alhaalla koko matkan heti ensimmäisen patin jälkeen.

Katuiskareissa toiminta ei oo ihan niin radikaalia kuin kisaiskareissa, mutta kyllä ton pitäisi kuitenkin huomata. Ja laita GoPro kuvaamaan takaiskaria, niin tiiät mitä se oikeasti tekee.
 
Niin siis täähän on melkein uusi pyörä, alle vuoden vanha, eikä iskarin toiminta ole muuttunut, joten oletuksena voisi pitää, että kyllä se kunnossa on. Pitää vetää paluu kiinni ja ottaa työkalu polulle, kunhan lumet sulaa.
 
Vuoden vanha WP on jo paskaks ajettu :p
Ehkä kuitenkin kannattais käyttää se huollossa ja sitten kysellä / vaihtaa sopiva jousi jotta sais sen iskarin toimimaan ns alueella.
Yks iso syy noille takakorkeille on on just liian löysä takajousi (ja comp vaimennus) kuskin painoon nähden.
Iskari ui valmiiksi jo kasassa ja kun tulee isompi patti ei sisäänjousto varaa enää ole ja mennään pohjaanlyöntikumille josta sitten lähtee hallitsematon takakorkea.
Sitten kun tätä korjataan vetämällä RB kiinni niin iskari ei enää ehdi palautua pateista senkään vertaa ja takakorkeeta tarjoo jo siitä seitsemännestä pienemmästä patista...
 
Sitten kun tätä korjataan vetämällä RB kiinni niin iskari ei enää ehdi palautua pateista senkään vertaa ja takakorkeeta tarjoo jo siitä seitsemännestä pienemmästä patista...
Tätä mä just meinasin, että kääntöpuoli tarjoaa. Nyt olisi kyllä hyvä sauma lähettää iskari ja miksei samalla kepitkin huoltoon, kun lunta tulee koko ajan lisää...
 
Voihan se olla, että on liian löysä takajousi ja että keppi oikeasti lyö pohjaanlyöntikumiin patissa.
Hyvä pointti tuo liika reboundi ja sen vaikutukset pakkaantumisessa. Mutta jos ei ole tietoa, että onko reboundia liikaa vai liian vähän, niin kyllä mä sitä testaisin siten, että ruuvaisin sen ihan kiinni. Sitten testin jälkeen olisin paljon fiksumpi (ehkä :cruising:)

Vakiona tossa 2019 vuoden pyörässä näyttää olevan "72" jousi, joka on suunniteltu 75-85 kg jäpille (datalehden mukaan).
 

Liitetiedostot

  • WPsuspension.jpg
    WPsuspension.jpg
    98,8 KB · Katselut: 24
Voihan se olla, että on liian löysä takajousi ja että keppi oikeasti lyö pohjaanlyöntikumiin patissa.
Hyvä pointti tuo liika reboundi ja sen vaikutukset pakkaantumisessa. Mutta jos ei ole tietoa, että onko reboundia liikaa vai liian vähän, niin kyllä mä sitä testaisin siten, että ruuvaisin sen ihan kiinni. Sitten testin jälkeen olisin paljon fiksumpi (ehkä :cruising:)

Vakiona tossa 2019 vuoden pyörässä näyttää olevan "72" jousi, joka on suunniteltu 75-85 kg jäpille (datalehden mukaan).

Eli mopoon suoraan ainakin jäykemmät jouset, ja samalla vaivalla shimmaa.
 
Voihan se olla, että on liian löysä takajousi ja että keppi oikeasti lyö pohjaanlyöntikumiin patissa.

690 kepissä on myös omat säädöt hitaalle ja nopealle compressille ja sillä saa myös pelattua takapään toiminnan kanssa pateissa. Muistaakseni se ulompi säätö patteihin vaikuttavampi mulla piti laittaa tiukemmalle joka myös rauhoitti takapäätä, eikä reboundia tarvinut kiristellä pakkaamiseen asti.
 
Vuoden vanha WP on jo paskaks ajettu :p
Ehkä kuitenkin kannattais käyttää se huollossa ja sitten kysellä / vaihtaa sopiva jousi jotta sais sen iskarin toimimaan ns alueella.
Yks iso syy noille takakorkeille on on just liian löysä takajousi (ja comp vaimennus) kuskin painoon nähden.
Iskari ui valmiiksi jo kasassa ja kun tulee isompi patti ei sisäänjousto varaa enää ole ja mennään pohjaanlyöntikumille josta sitten lähtee hallitsematon takakorkea.
Sitten kun tätä korjataan vetämällä RB kiinni niin iskari ei enää ehdi palautua pateista senkään vertaa ja takakorkeeta tarjoo jo siitä seitsemännestä pienemmästä patista...
Tämä:thumbup: Sen enmpää tuntematta mikä iskari tollasessa 690 on, niin ensin se takapään sag kuntoon oikealla jousella ja sitteen vaan iskari huoltoon.
ainakin noissa ns.normi enduroiden WP pampuissa on ollut ongelmaa siinäkin, että lämmetessä männän tiivisteet rupee vuotaa ohi ja siitä kepistä tulee ihan karmea ajettava.
Iskaria irti vaan ja osaavalle kaverille, niin se tekee siitä sellaisen ettei samaksi kepiksi tunnista.
 
Tämä:thumbup: Sen enmpää tuntematta mikä iskari tollasessa 690 on, niin ensin se takapään sag kuntoon oikealla jousella ja sitteen vaan iskari huoltoon.
ainakin noissa ns.normi enduroiden WP pampuissa on ollut ongelmaa siinäkin, että lämmetessä männän tiivisteet rupee vuotaa ohi ja siitä kepistä tulee ihan karmea ajettava.
Iskaria irti vaan ja osaavalle kaverille, niin se tekee siitä sellaisen ettei samaksi kepiksi tunnista.

Ja ennen kun sen sagin säätää niin iskari irti ja mittaamaan oikea joustomatka. Jmh on kokemusta tästä:grin: Sitten se sopiva jousi ja huolto iskarille niin tulee hyvä.
 
Tätä mä just meinasin, että kääntöpuoli tarjoaa. Nyt olisi kyllä hyvä sauma lähettää iskari ja miksei samalla kepitkin huoltoon, kun lunta tulee koko ajan lisää...

Tää on näillä vehkeillä paha kun ei ole oikein hyvää hetkeä koska huoltaa. Nytkin kova kiire polanteille ajamaan.:blink:
 
Joo, enhän mä tiestysti osaa noista teitin mörkövehkeiden säädöistä sanoa juuri mitään :D
Mutta alkuperäiseen kysymykseen, niin musta tuntuis kyllä järkyttävältä ajatukselta ajaa enduroa rebound kiinni tai kokonaan auki.
Omassa shercossa (300 4t) mulla klikit on:
hidas comp 11 klikkiä auki
Nopee comp 1,5 auki
ja Rebound 10 klikkiä auki

Kaikki säädöt siis ensin myötäpäivään stoppiin asti siitä auki, iskarina WP 46 ja jousi vaihdettu mun painolle, sekä iskari tehty tossa mp racingillä.
 
MP Racingia olen itsekin miettinyt, paljonko ne halusi rahaa? Olisihan noi varmaan kerran vuodessa hyvä avata anyway, samalla sitte takaiskarin modi sekä molempiin päihin asianmukaiset vieterit ja shimmit.
 
Back
Ylös