• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

748 Ostamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja x-arttu-x
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

x-arttu-x

New member
Morjes!

Melko monenlaisia prätkiä ollut lyhyen ikäni aikana - viimeisimpänä Hyosung Comet 650, jossa lähinnä imago häiritsiä itseäni. Olen haaveillut Ducatista jo kauan, ja nyt voisi talouskin antaa periksi sellaisen hankinnan. V2 kone miellytti erittäin paljon omaa korvaa ja näin ollen olen päätynyt 748:ja katselemaan. Mallissa miellyttää yksipuolinen takasvingi, USD-keula ja nätti ulkonäkö.

Mitä 748 on huonoa? Budjetillani saisi 30tkm ajetun 2001 mallin pyörän. Tyyppivikoja? Remppoja tiedossa?

Odotan jo pääseväni kiillottamaan vanteita tallin perukoille & kruisailemaan mutkapätkää rennosti. Vastaako pyörä odotuksiani?
wink.gif

Keinuvivut noissa on yleisin murheenkryyni. Voi olla muutamassa vikaa tai sitten useammassakin ja siinä vaiheessa voi kaivaa lompakon esiin. Kannattaa tiedustella edelliseltä omistajalta vähän historiaa ja jos noita on jo vaihdettu aiemmin.

Mulla on viidettä kesää tuo 748, jotain 10tkm olen sillä ajanu... Kyllähän ton ylläpito maksaa... niitä keinuvipujakin uusittiin kasa jne.
Kehotan ottamaan selvää mitä huollot nykyään maksaa, iso huolto (mm. hihnojen vaihto) kun pitäis tehdä 2v tai 20tkm välein. Se on helposti tonnin, tai reilusti ylikin jos moita keinuvipuja pitää vaihtaa.
Ne pitää käytännössä tarkistaa joka kerta kun hihnat vaihdetaan. Jo vaihdetutkin saattaa mennä uudelleen. Ja tämähän ei kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan...

Muuten tän 9x6/748 pyöräsarjan  uusimmat mallit on aika yllättävän lujia, jos niitä pidetään hyvin. Monia tyyppivikoja on siis korjattu jo noihin uusimpiin (kampuran öljyplugi, vauhtipyörän mutteri, latauspiuhat yms). Kone aina lämpöiseksi ennenkuin sitä kuormitetaan jne.

Ja sit oma kokemus merkkihuollosta jossa kävin täsmälleen kerran (johon siis vein pyörän heti ostettuani): hihnat vaihdettiin, mutta venttiileitä ei säädetty, kaikki muka ok... alle 5tkm myöhemmin välykset päin seiniä ja 5 keinuvipua vaihtokunnossa... eli merkkihuoltoon minä en ainakaan luottaisi ellen tiedä kuka henkilö huollon tekee.

Eli kiteyttäisin näin: varaudu siihen, että kallista remppaa voi tulla.

Niin, kyllähän tuo on enempi harrastajan pyörä, kuin huolettoman motoristin ajopeli.
Pirun hienoja pyöriä ajaa.
Varmista ostaessasi huoltohistoria.

749-mallin saat käytännössä samaan hintaan. Teknisessä mielessä se on kestävämpi ja melko huoleton. Esimerkiksi keinuvipumurheita ei tiettävästi ole uudemmasta koneesta johtuen.

Olen samaa mieltä Jyrin kanssa. 749 on helpommin ylläpidettävä jossa on vähemmän noita ongelmakohtia. Ja sen kone on helpommin huollettava muutenkin, siinä kun on taas normaalisti aukeavat venttiilikopat.
Edit: tarkoitan tällä siis sitä, että tod.näk uudempien kanssa voi luottaa siihen että normaalit huollot riittää pyörän pitämiseen kunnossa... 748:n kanssa pitää aina varmistaa että huoltaja tietää mitä pitää seurailla.

TÄTÄ olen katsellut sillä silmällä. Ilmeisesti hyvin pidetty - ainakin ilmoituksen perusteella. 749:ssä harmittaa, kun ei ole enää yksipuolista svingiä, josta niin haaveilen. Toisaalta onhan se muilta osin paremman näköinen.
Budjetti pyörän hankinnalle on tasan 6500 euroa, joten ainakaan nettimoton 749:t tuskin sillä hintaa mukaan lähtisivät. Mikäli itselläsi tallin perukoilla tuollainen makaa ja haluaisit luopua, laita privaviestiä!

Niin ja siis perushuollot on tarkoitus tehdä itse (Lieneekö mahdollista ilman erikoistyökaluja?!) Mitään liikkeiden 1000 euron kuitteja ei ole varaa vastaanottaa, mutta uskoisin pärjääväni kuten tähänkin asti pärjätty *kopkop*

TÄTÄ olen katsellut sillä silmällä. Ilmeisesti hyvin pidetty - ainakin ilmoituksen perusteella. 749:ssä harmittaa, kun ei ole enää yksipuolista svingiä, josta niin haaveilen. Toisaalta onhan se muilta osin paremman näköinen.
Budjetti pyörän hankinnalle on tasan 6500 euroa, joten ainakaan nettimoton 749:t tuskin sillä hintaa mukaan lähtisivät. Mikäli itselläsi tallin perukoilla tuollainen makaa ja haluaisit luopua, laita privaviestiä!

Niin ja siis perushuollot on tarkoitus tehdä itse (Lieneekö mahdollista ilman erikoistyökaluja?!) Mitään liikkeiden 1000 euron kuitteja ei ole varaa vastaanottaa, mutta uskoisin pärjääväni kuten tähänkin asti pärjätty *kopkop*
Myin vähän aikaa sitten 749 Darkin ja sen hinta ei ollut kuin n. 1500 € enemmän kuin tämän kyseisen 748:in. Pyörälläni oli ajettu vain 9100 km, se oli rekisteröity 2005, huollot ok, hihnat juuri vaihdettu. Lisäksi pyörässäni oli Bitubon takaiskari, ohjausiskari ja keulakitti. Jo yksistään alustan hinta erikseen ostettuna on pari tonnia. Lisäksi siinä oli JTR Corse jalkatappisarja, käännetty kaavio yms... ja mukana yksi sarja uusia renkaita alla olevien lisäksi. Ostin samalla jo uuden vastaavan edellisen tilalle, tällä kertaa 749R:n... R on aina R.  
cool.gif

Kannattaa miettiä, että jos tuohon 748:iin pitää tehdä keinuvipuremonttia, ostaa renkaat ja vaikka päivittää alusta, on se jo kalliimpi kuin 749.

Nosta budjettia hieman niin saat tämän:
http://www.nettimoto.com/ducati/749/1138653

Vaikka toisaalta, 748 on tosi kaunis pyörä. Todella kaunis... Käyttöä ajatellen taas 749 on parempi, onhan se pykälää uudempi myös.

Ducatien kanssa pitää aina muistaa jättää tilille pari toimintatonnia ihan vain siltä varalta jos jotain sattuu.  
biggrin.gif

Ducatia ostettaessa kuulostaa aina pahalta "olen ajatellut tämmöistä... tähän rahat riittäisi".  Kyllä noiden kanssa saa aina pieneen yllättävään rahanmenoon varautua.  Ei oo mikään honda.   Erittäin kivoja pelejä ajaa ja harrastaa, mutta edullisempiakin tapoja tuohon harrastukseen kyllä on.   Lisäksi osien hankinnassa kannattaa tutkia useasti ulkomaiden tarjontaa. Samoin mopojen. Jälleenmyyjiä on tosi huonosti ja ilmeisesti pienestä volyymista johtuen hinnat kohdallaan.  En sano että aina olisi näin,mutta ei oo mitenkään yllättävää, jos on.

sanoi:
Ilmon mukaan 748:n keinut on tarkistettu eli heti ei pitäisi olla vaihto edessä.
Ei toikaan paljoa lohduta.  Omasta moposta menin mutaman tonnin aikana kaikki sulkijakeinut.  Oli tarkastettu ja keinut ok.  Muutama tonni myöhemmin sökönä.  Noiden ikää taitaa olla aika vaikea ennustaa.

Jos italon haluaa niin kyllä mä katselisin myös RSV1000R tarjontaa.  Viikko takaperin NPM:llä oli 2400km ajettu RSV1000R 7ke rahaan.  Siinä on pirusti mopoa tolla hinnala.  Myöskään 675 Triumphia en koeajamatta sivuttaisi. Luotettava ja ketterä peli radalle ja kadulle. Ei noi oo ducateja, mutta ei nissä oo ducatien murheitakaan.  

Haluan vielä kovasti korostaa, että itse kyllä kalistun aina dcateihin, mutta en voi kiistää, etteikö mulla olisi uponnut aivan liikaa rahaa niihin.  Nyt ollaan siinä pisteessä, että ei kannata enää edes laskea.  Siksi annoinkin mopon karata ihan rauhassa ja tehdään tuota italoa oikein ajan kanssa.

Ilmoituksessa mainitaan, huollettu RM Heinolla.
Kysy myyjältä rek.numero ja soita Eerolan Jukalle .Saat faktat mitä kyseiselle pyörälle on huollossa tehty ja mitä jukka on suositellut tehtäväksi.(aurinkoa tarkempi ducati huoltaja).

Yksilöitähän kaikki vehkeet on. Mitä käytetympi, sen enempi se on yksilö. Ducatissa on se hyvä puoli että jo pintapuolinen tarkastelu paljastaa pidon tasoa. Ruostepilkkua rungossa, hapettumaa siellä täällä -> ei oo tarkalla kädellä ainakaan pesty. Yleensä sitten muukin ylläpito on ollut vähemmän huolta pitävää.

Mä räjäytin totaalisesti 2010 crossihondani viime lauantaina. Ei ole huollossa sniiduiltu, eikä öljyissä säästelty tms. Niin tai näin, vahdeloota, laturi ja lohkot jäi käytettäväksi. Kaiken muun saa ostaa uutta. Kaikki hajoo kun jokerikortti kohdalle osuu.

Ei toi keinuongelma nyt kai ihan noin paha ole. Mutta se on kyllä tarkka peli öljyistä ja erityisesti lämpökäyttämisestä ennen availua.

749 on omaan silmään niin susiruma harha-askel Ducatilta etten vieläkään voi hyväksyä. En noita 748:n genreä vanhempia teknisiä ratkaisuita niin huonona pidä että ikinä itse 749iä valitsisin. Ite oon nyt onnellinen kun sain ostetua 998s FE:n rinnalle S1000RR:n jolla voin ajaa ratakeikat ja työmatkat. Ducatia vain kauniisti katella tallissa, ehkä joskus vähän ulkoiluttaa.

Pakko on silti myöntää että järkisyyt päivittäiseen käyttöön 749:in kanssa voittaisivat, mutta mä en mopotouhuissa ole koskaan oppinut järkeä käyttämään.

Kyllä mä tuosta kyseisestä 748:sta soittelen juhannuksen jälkeen - pyörä tulossa siis pelkkään sunnuntaiajeluun. Ei tule todennäköisesti näkemään rataa, eikä varsinkaan työmatkoja omassa käytössäni joten eiköhän tuo tuon kestä.

Tottakai yksilöitä pyörät jo näillä kilometreillä, mutta tyyppivikoja ja ominaisuuksia halusinkin selvittää. Kiitoksia erittäin paljon runsaista vastauksista, ovat selventäneet 748 sielua paljon!

Haluan vielä kovasti korostaa, että itse kyllä kalistun aina dcateihin, mutta en voi kiistää, etteikö mulla olisi uponnut aivan liikaa rahaa niihin.  Nyt ollaan siinä pisteessä, että ei kannata enää edes laskea.  Siksi annoinkin mopon karata ihan rauhassa ja tehdään tuota italoa oikein ajan kanssa.
Tässä ollaan asian ytimessä. Se on melko paska homma, kun se 1000-2000 euron remppa osuu kohdalle, kun ei siitä rikkinäisenä saa edes senkään vertaa takaisin. Valintoja valintoja, mutta millään tiukalla budjetilla ei pidä pitkässä juoksussa lähteä liikenteeseen. Nää hajoaa vaikka tallissa säilytyksessäkin ;)

haeskelin itse viime kesänä pyörää ja jollen väärin muista oli tuo X-Artun kiikaroima 748 jo silloin myynnissä. Itse painiskelin silloin 996 ja xx9 välillä ja en ole toistaiseksi katunut 999 valintaa. Mulkosilmät saattavat jotain kuvottaa mutta toisaalta itse pidän.

Jos ihan ajoon haluaa, eikä huvita "harrastaa" korjaamista, niin sitten vaan niin uutta alle, kun pussin nyörit antaa myöten.

Voin yhtyä aiempiin kommentteihin että järkisyillä, jos niitä pyöräkaupassa koskaan on, osta 749 ja tunteella ota 748.

Tässä on mielestäni kiteytetty suurimmat erot noiden kahden mallin välillä. Itse ostin oman 748:ni talvella, koeajamatta ja ihan puhtaasti tunnepohjalta. Olisin ostanut 996/998:n, mutta niiden saatavuus kotimaassa oli siihen aikaan nolla. Näissä pyörissä vaan on sitä jotain.
inlove.gif

Mutta eivät nuo 748/996-sarjalaiset teknisesti mitään mystistä rakettitiedettä ole. Opettee saksaa sen verran että pärjää ebayssä, ottaa Heinäsen manuaalin käteen, perustyökalut pakkiin ja lämmin talli jossa talvisin on aikaa puuhastella, niin siinä se on. Osia ja tietoa noihin kuitenkin on saatavilla mielestäni todella hyvin.

Minkä verran näissä on vakuutukset suurinpiirtein vuodessa?

Muuten tän 9x6/748 pyöräsarjan  uusimmat mallit on aika yllättävän lujia, jos niitä pidetään hyvin. Monia tyyppivikoja on siis korjattu jo noihin uusimpiin (kampuran öljyplugi, vauhtipyörän mutteri, latauspiuhat yms). Kone aina lämpöiseksi ennenkuin sitä kuormitetaan jne.

Onks täs jotain tiettyä vuosimallia mistä ylöspäin kannattaa kattoa? Joskus muistelisin lukeneeni, että 00-03 olis samaa tekniikkaa, ainakin koneen osalta.

^ ihan tarkkaa tietoa mulla ei ole milloin mitäkin muutoksia on tullut.
Mulle on jäänyt mielikuva että erilaisia "pikku" tyyppivikoja on korjaantunut matkan varrella. Esim. aikaisimmat latauksen pihuasarjat (2-johtimisia) tuppasivat sulamaan, uudemmat 3-piuhaiset kestää paremmin.

748:ssa viimeiset vuosimallit 01-02 on ns. matalemmalla kannella ja hihnatkin on silloin hiukan lyhemmät (vastaavia kansia on käytetty ST4:ssa, jotta se kone mahtuu sinne ST:n runkoon). Muutoin en oleellisia eroja moottoreissa tiedä, mun tietääkseni peruskone on sama alusta lähtien.
Samoin viimeisten vuosimallien katteissa on eroja, uudemmissa sivukatteet on ilman aukkoja (samanlaiset kuin 998:ssa) ja samalla tuli jotain säästöjä, takaiskari muuttui Sachs:in tekeleeksi, keulakulman säätö jäi pois, yms. pientä.

Ja vuosimallin tunnistus kannattaa tehdä sitten runkonumerosta, yllättävän moni myynnissä ollut on oikeasti vuoden tai pari vanhempi kuin ensirekisteröintivuosi kertoo...

^ Ja vuosimallin tunnistus kannattaa tehdä sitten runkonumerosta, yllättävän moni myynnissä ollut on oikeasti vuoden tai pari vanhempi kuin ensirekisteröintivuosi kertoo...
Tenth digit - Year Code
80(A), 81(B), 82( C ), 83(D), 84(E),
85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K),
90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94( R ),
95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X),
00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4),
05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9)

Kysytään kohta kuitenkin  
wink.gif

Edit: Korjattu © ja ®

Back