• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

748 vs 996

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Terve kaikille.

Ducatia ollaan ensi kesäksi hankkimassa.
Jos 748:ssa ja 996:ssa molemmissa on termignoni putket, niin kuinka paljon 748 häviää äänissä?

996:sen äänet olen termignoni putkilla kuullut ja täytyy sanoa että mikään ei ole tehnyt suurempaa vaikutusta.

748:n ääniä en ole koskaan kuullut, eli lähteekö kyseisestä pyörästä termignoni putkilla kunnon jyrinät/murinat vai pitääkö säästää siihen 996:een?

Eli tosiaan teholla ei nyt ole merkitystä, vain äänillä, onko 996:ssa "niin" paljon paremmat äänet että kannattaisi ostaa se? Äänien kannalta.

Mielipiteitä kiitos.
bowdown.gif

Terve kaikille.

Jos 748:ssa ja 996:ssa molemmissa on termignoni putket, niin kuinka paljon 748 häviää äänissä?

996:sen äänet olen termignoni putkilla kuullut ja täytyy sanoa että mikään ei ole tehnyt suurempaa vaikutusta.

748:n ääniä en ole koskaan kuullut, eli lähteekö kyseisestä pyörästä termignoni putkilla kunnon jyrinät/murinat vai pitääkö säästää siihen 996:een?

Eli tosiaan teholla ei nyt ole merkitystä, vain äänillä, onko 996:ssa "niin" paljon paremmat äänet että kannattaisi ostaa se? Äänien kannalta.

Mielipiteitä kiitos.
bowdown.gif
Ei noita äänien takia ainoastaan kannata ostaa, mutta onhan se tapa sekin valita pyörä
cool.gif
.

748 on yleensä hieman kireämmältä kuulostava, koska kaasuja liikkuu hieman vähemmän. Eipä niissä mielestäni kovinkaan suurta eroa ole ja kaikki riippuu vielä siitä mikä putkisto pyörässä sattuu olemaan, noihin nimittäin saa mitä vain.

Terve kaikille.

Mielipiteitä kiitos.
bowdown.gif
Ei noita äänien takia ainoastaan kannata ostaa, mutta onhan se tapa sekin valita pyörä  
cool.gif
.

748 on yleensä hieman kireämmältä kuulostava, koska kaasuja liikkuu hieman vähemmän. Eipä niissä mielestäni kovinkaan suurta eroa ole ja kaikki riippuu vielä siitä mikä putkisto pyörässä sattuu olemaan, noihin nimittäin saa mitä vain.

Itse 748:n omistaneena voin sanoa että 748:ssa on avarilla putkilla ihan mukavat äänet, mutta kyllä 996 / 998 / 999:ssä on sitten karvan verran jykevämmät ja namimmat äänet!

Pikku knoppina kuulin eilen illalla "viisaiden kerhossa" kerrottavan että 999 F05 virtaa 12500 kierroksella 30 litraa sekunnissa "happea" läpi. Siinä käy jo pikkuinen viima imutorvissa.

Edit; Raju typo. Luin Jyrin viestin eka väärin... sorry...

Juu, viestini oli ehkä hieman harhaanjohtavasti kirjoitettu. Tarkoitin vain, että 748:in ääni on jollain tavalla ehkä... kimeämpi, eli ei niin muhkea kuin isosiskonsa.

Pikku knoppina kuulin eilen illalla "viisaiden kerhossa" kerrottavan että 999 F05 virtaa 12500 kierroksella 30 litraa sekunnissa "happea" läpi. Siinä käy jo pikkuinen viima imutorvissa.
Voi olla että nyt menee päättely metsään, mutta mun mielestä menee sitä tavaraa enemmänkin läpi:

Jos iskutilavuus on litran (niinkun 999 suunnilleen on), niin silloin koneestahan menee litra ilmaa läpi kahdessa kierroksessa (yks imutahti per pytty tulee kahden kiekan välein nelitahtisessa).

Näin ollen minuutissa koneeseen menee 12500rpm kierroksilla 12500/2 = 6250 litraa, ja sekunnissa 6250/60 = 104 litraa.

Eli koneen imemä ilmatilavuus sekunnissa on
V = (rpm x iskutilavuus) / (2 x 60)

ulospäinhän tulee kaasujen laajennuttua enemmänkin. Näin siis teoriassa, jos ei huomioida vastuksia kanavissa. Näin mää sen ainakin laskisin, olenko ihan pihalla?
smile_org.gif

Voi olla että nyt menee päättely metsään, mutta mun mielestä menee sitä tavaraa enemmänkin läpi:

Jos iskutilavuus on litran (niinkun 999 suunnilleen on), niin silloin koneestahan menee litra ilmaa läpi kahdessa kierroksessa (yks imutahti per pytty tulee kahden kiekan välein nelitahtisessa).

Näin ollen minuutissa koneeseen menee 12500rpm kierroksilla 12500/2 = 6250 litraa, ja sekunnissa 6250/60 = 104 litraa.

Eli koneen imemä ilmatilavuus sekunnissa on
V = (rpm x iskutilavuus) / (2 x 60)

ulospäinhän tulee kaasujen laajennuttua enemmänkin. Näin siis teoriassa, jos ei huomioida vastuksia kanavissa. Näin mää sen ainakin laskisin, olenko ihan pihalla?
smile_org.gif
Voipi olla että kuulin sen päin sitä itseään... en jaksanut edes alkaa ajattelemaan koko touhua.
smile_org.gif

Mut pakko sieltä on paljon tavaraa läpi kulkea, ei se muuten tuota 215 hp takanakille...

Niin no nyt toisaalta jos puhutaan nimenomaan hapesta, niin sittenhän pitää vielä tietää paljonko ilmassa on happea? En jaksa nyt kaivella, mut jos se ois 30% paikkeilla, muistaakseni on sitä suuruusluokkaa, niin sitten "viisaiden kerho" lienee aika lailla samoissa lukemissa kun mun teoretisointi.

En tietenkään laske itseäni ihan "viisaiden kerhoon" kuuluvaksi.
lookaround_orig.gif

Niin no nyt toisaalta jos puhutaan nimenomaan hapesta, niin sittenhän pitää vielä tietää paljonko ilmassa on happea? En jaksa nyt kaivella, mut jos se ois 30% paikkeilla, muistaakseni on sitä suuruusluokkaa, niin sitten "viisaiden kerho" lienee aika lailla samoissa lukemissa kun mun teoretisointi.

lookaround_orig.gif
Ilmassa on happea noin 20%. Muistelisin että polttomoottori tarvitsee jotakin 12-15 kertaa sen määrän ilmaa kuin mitä polttoainetta. Siis kiloon bensaa tarvitaan 12-15 kiloa ilmaa. Linkkiä ei nyt tähän hätään ole heittää ja voi olla että muistan päin persettä noi suhteet.

Ja aiheessa pysyttiin kokonaiset kaksi vastausta  
biggrin.gif

Edit: niin ja kyllä 996:ssa on muhkeammat äänet, minun mielestäni. Liian harvoin tosin pääsee vertailemaan noita Ducatien ääniä
sad_orig.gif

([url sanoi:
http://www.sigmaperformance.com/testastretta.html[/url] @ Joskus.2002)]On the 996 and 998 RS and Factory bikes however pipe diameters have had to keep rising to cope with the higher revs (and therefore the larger amount of gas being slung about) the 996Rs in 2000 had a 57mm system and the 2002 999cc (998R)works bikes are now up to 62.5mm to cope with 13500 rpm running and 115 LPSec………

Muutakin hauskaa tietoa: http://www.sigmaperformance.com/

lookaround_orig.gif
Ilmassa on happea noin 20%. Muistelisin että polttomoottori tarvitsee jotakin 12-15 kertaa sen määrän ilmaa kuin mitä polttoainetta. Siis kiloon bensaa tarvitaan 12-15 kiloa ilmaa. Linkkiä ei nyt tähän hätään ole heittää ja voi olla että muistan päin persettä noi suhteet.
Jos nyt ihan virallisia ollaan niin ilmassa tulisi olla happea 21%.  
wink.gif
Jo muutaman prosentin heitto tuossa alaspäin ja meitäkään ei tällä pallolla enää olisi...

lookaround_orig.gif
Jos nyt ihan virallisia ollaan niin ilmassa tulisi olla happea 21%.
wink.gif
Jo muutaman prosentin heitto tuossa alaspäin ja meitäkään ei tällä pallolla enää olisi...
Siksipä siinä olikin se "noin" sana kun en noita kymmenyksiä muistanut, Wikipedia väittää sitä happea olevan 20.947%. Tämä ei enää liity millään tavalla alkuperäiseen aiheeseen, anteeksi.

Kun noissa molemmissa on samantyyppiset Termiksen putket, niin ne ei kauheesti ääniltään eroa toisistaan.

Ainoastaan volyymissä itse huomasin eroa.

996:lla kun ajelin niin siitä päättelin silloin oman ST4s:n olevan riittävän jykevä saundeiltaan kun putket vaihdettaisiin. Se olikin sitten vielä jykevämpi... jopa ehkä liiankin jykevä paukutus.
biggrin.gif

996/8:ssa on mielestäni Termignoneilla vielä paremmat äänet kuin tuossa omassa 999R:ssä ns. avoimella puoliputkella. Johtuneeko sitten niistä vaimentajien erillisrakenteesta verrattuna 999:n yhdistettyyn pömpeliin.

Mutta tuskin petyt 748:n ääniin tai ominaisuuksiin yleensäkään, 996:ssa saa toki sitten vielä enempi ajonautintoa ja mukavaa vääntöä.

Mutta tuskin petyt 748:n ääniin tai ominaisuuksiin yleensäkään, 996:ssa saa toki sitten vielä enempi ajonautintoa ja mukavaa vääntöä.
Jep. Yleensäkin Ducati on joko loistava, erinomainen tai huikea. Älä kuuntele japsikuskeja, heidät on sukisukin markkinointiosasto aivopessyt palvomaan pelkkää tehokäyrää.
Älä nyt viitsi.
Se voi alkaa taas.
sad_orig.gif
Niinpä mutta eikös moottoripyörän tule kuulostaa moottripyörältä eikä keväiseltä kollikissalta?

Jep. Yleensäkin Ducati on joko loistava, erinomainen tai huikea. Älä kuuntele japsikuskeja, heidät on sukisukin markkinointiosasto aivopessyt palvomaan pelkkää tehokäyrää.
Älä nyt viitsi.
Se voi alkaa taas.
sad_orig.gif
Niinpä mutta eikös moottoripyörän tule kuulostaa moottripyörältä eikä keväiseltä kollikissalta?
Niin, mutta kohta voi alkaa pitkästyttävä vakuuttelu , että Ducati vain kuulostaa moottoripyörältä.
Eikä se äänikään välttämättä ole oikean moottoripyörän ääni.

Hyviä vastauksia!

Poiketaan hiukan vielä aiheesta, ducati 851:sessä termin putkilla on mahtavat äänet, jytinää piisaa, 748 on vain 100 kuutiota pienempi, eli miten on äänien laita, kumpi kuulostaa paremmalta?

Ducatia olen hankkimassa, 748 ja 996 tuntuivat järkevimmiltä vaihtoehdoilta, suositelkaa muitakin ducateja.

Eli pyörän kriteerit ovat:

1. Äänet ja Fiilis
2. Luotettavuus
3. Hinta/Laatu suhde
4. Teho

Joo, kyllä se pyörä äänien perusteella ostetaan
inlove.gif

Nimim. R4 koneen ääniin kyllästynyt

Hyviä vastauksia!

Poiketaan hiukan vielä aiheesta, ducati 851:sessä termin putkilla on mahtavat äänet, jytinää piisaa, 748 on vain 100 kuutiota pienempi, eli miten on äänien laita, kumpi kuulostaa paremmalta?

Ducatia olen hankkimassa, 748 ja 996 tuntuivat järkevimmiltä vaihtoehdoilta, suositelkaa muitakin ducateja.

Eli pyörän kriteerit ovat:

1. Äänet ja Fiilis
2. Luotettavuus
3. Hinta/Laatu suhde
4. Teho

Joo, kyllä se pyörä äänien perusteella ostetaan
inlove.gif

Nimim. R4 koneen ääniin kyllästynyt
1. Äänet ja fiilis

Kyllä äänet ovat aivan mainiot myös 748:Ssa. Itse tykkään jopa enempi, on enemmän kireältä kuulostava verrattuna jytinäbassoon joka tulee 996:sta.

Fiilis on Ducatilla ajaessa aina kohdallaan!

2. Luotettavuus

Jos pyörää huolletaan tehtaan huolto-ohjelman mukaan ja omistaja ymmärtää katsoa muutaman pikkujutun itse, Ducati on erittäin luotettava moottoripyörä.

3. Hinta/laatusuhde

Paras hinta/laatusuhde on muutaman vuoden vanhassa Ducatissa, josta on suurin hinnanalennus jo lähtenyt. Lisäksi kannattaa selvittää huoltohistoria, mikä pätee kaikkiin käytettyihin. "Vanhempaan" neliventtiiliseen, siis ei Testastrettaan saa osia todella kivasti ja jopa kohtuuhintaan euroopasta, joten kyllä se on siinä.

4. Teho

Monipiippuinen kysymys. Jos ajat jonkinverran radalla niin 748 mielestäni riittää, mutta nämä on yksilöasioita. Kaikissa Ducatin malleissa on hyvältä tuntuva moottori. Pienempää mallia voi olla helpompi ajaa, koska pyörivät massat ovat hieman pienemmät, mutta ei siinä suurta eroa ole.

Kohta tänne vastaa joku GSXJJHOUKGH-kuljettaja, jonka mielestä hänen uusimmassa gixussaankaan ei ole riittävästi tehoa, pah sanon minä. Homman suola on siinä, että laite istuu hanskaan ja hallitsee käytettävissä olevan tehon jollain lailla ja oppii lisää!

Back