-92 spora

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lastu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lastu

New member
Aikomuksena ostaa ensimmäinen HD. Tällä hetkellä kiinnostusta olisi erääseen vm.92 sporaan. Miten mahtaa sopia 183cm lyhyelle kuskille. Toinen mikä mietityttää on se, joutuuko käsiään likaamaan remontin merkeissä miten paljon. kaikenlaisia puheita Harrikan kestävyydestä ja luotettavuudesta liikkuu, mutta ovatko vain kateellisten panettelua? =0). Kyseisellä pyörällä on ajettu 32000, mutta nykyisen omistajan mukaan hyvässä kunnossa.
HD on minulle merkkinä uusi tuttavuus joten siitä nämä tyhmät kysymykset.

Eiköhän se sovi, mä olen suunnilleen saman pituinen ja hyvin olen sportstereiden selkään mahtunut. Harrikan kyseessä ollessa sopivuutta voi vielä edesauttaa erilaisilla stongilla, jalkakontrolleilla ja satuloilla, niitä löytyy tosiaan joka lähtöön. Itselleni aika hyvä resepti oli corbin gunfighter, keskikontrollit ja matala stonga. Toinen melkein yhtä toimiva oli badlander, etukontrollit ja drag bar 4" raisereilla.

Tuo harkitsemasi pyörä on 18 vuotta vanha, eikö tuon ikäisen laitteen kanssa jotain pientä voi odottaa, on valmistaja mikä tahansa? Ja kun käytettyä olet ostamassa, niin enemmän tuossa huolestuttaa se, millaisella pidolla pyörä on ollut. 32kkm ajettuna se on mielestäni vähän ajettu... Harrikoilla ajellaan satojatuhansia, joten eiköhän tuolla ole vielä edessä kilometri jos toinenkin.

Kiitos vastauksesta.
Ilmaisin asiani hieman epäselvästi, niinkuin paha tapani on, mutta tarkoitin luotettavuudella merkkiä noin yleensä. Varmasti vanhemmassa jotain pientä aina tulee, mutta, onko mahdollisesti odotettavissa jotain isompaa ja jatkuvaa remppaa? Entä onko uudemmat mallit (99->) jotenkin parempia kuin nämä hieman vanhemmat?
Pyörä josta kiinnostuin, on oikeastaan valmiiksi rakenneltu juuri sellaiseksi mistä pidän, siitä kiinnostus tähän hieman iäkkäämpään.

Kiitos vastauksesta.
Ilmaisin asiani hieman epäselvästi, niinkuin paha tapani on, mutta tarkoitin luotettavuudella merkkiä noin yleensä. Varmasti vanhemmassa jotain pientä aina tulee, mutta, onko mahdollisesti odotettavissa jotain isompaa ja jatkuvaa remppaa? Entä onko uudemmat mallit (99->) jotenkin parempia kuin nämä hieman vanhemmat?
Pyörä josta kiinnostuin, on oikeastaan valmiiksi rakenneltu juuri sellaiseksi mistä pidän, siitä kiinnostus tähän hieman iäkkäämpään.
No omasta kokemuksesta sanoisin, että viisivaihteinen evo-sportsteri on aika luotettava laite, jos jotain laukeaa, niin yleensä se on joku jälkikäteen asennettu viritys... Mutta poikkeuksiakin tietenkin on, kuten kaikissa laitteissa. Noin yleisemmin, mä olen ajellut harrikoilla vuodesta '97 ja aika pienillä murheilla olen selvinnyt. Pyörä on ollut '96 sportsteri, '99 dyna, '00 softail, '95 softail (on edelleen), '85 sportsteri ja '09 XR (odottaa kaupassa että ehtisin hakemaan sen pois). Remppaa on tehty ja paljonkin, mutta 99% omasta halusta ja talvisaikaan tallissa  
cool.gif

Sportsterihan periaatteessa samalla tekniikalla 1991-2003 eli 5-vaihteinen kiinteäripusteinen mylly, erot melko pieniä. 2004 tuli kumiripusteiset koneet, jotka ovat tärinättömämpiä, mutta näiden miinuspuolena on se, että tehtaalla alettiin säästää lohkojen valuissa ja siksi näistä puuttuu kasettivaihteisto, joka on erittäin näppärä jos tulee asiaa siihen suuntaan.

Mulla pituutta 185 cm ja Sportissa buckhorn -stonga, etukontrollit ja orkkis -satula (1990). Ajoasento on ainakin mulle erittäin mukava.
Evo -Sportsterit ovat hyvin luotettavia ja aika vähän huolenpitoa vaativia vehkeitä, etenkin 1991 ja uudemmat. Sitä vanhemmissa on se kuuluisa laturin magneettien irtoamis -taipumus.
32 000 km on todella vähän.

Kiitos vastauksesta.
härleyn heikkoon maineeseen luotettavuusmielessä vaikuttaneet:
- amf-vuosien (1969-83) kieltämättä heittellyt laatu
- vanhojakin pyöriä pidetään käyttiksinä (1991 ei ole vanha, 1950 on). Erotatko yhdellä vilkaisulla kumpi oli tienvarsiremontissa bussipysäkillä?
- merkkiin kuuluva rakenteluharraste jossa isojaan modeja ei kaihdeta. Ruuvaajia on monentasoisia.

luotettavuusmielessä -91 spora ei liene yhtään alakynnessä uudempaan, jotka kenties käyttäjäystävällisempiä ruiskun, kumikiinnitysten ym ym kautta.

kilsamäärä on hyvin pieni. oliko oikeasti kyse kokonaiskilsoista vai kilsoista "rakentelun" jälkeen (tietämättä miten laajoista muutoksista kyse)? Jos kumiosat (letkut, tiivarit ym.) yhä alkuperäisiä niin niiden kuivahtaneisuuteen voisi varautua.

Olen 183 cm korkea, 1992 Sportsterin omistava kansalainen. Pyörä on mielestäni hyvin passelin kokoinen itselleni. Mitä olen noiden big twinien päällä istuskellut, niin ne tuntuvat ehkä jo vähän liian suurilta. Sportster on semmoinen hyvin hallittavan kokoinen ajokki. Jalkatappeja siirtämällä ja ohjaustankoa vaihtamalla pystyy vaikuttamaan ajoasentoon paljonkin.

Omalla Sportsterillani oli ostohetkellä ajettu noin 29 000 km, tai ainakin mittarissa oli sen verran. Itse olen ajanut sillä tuohon päälle vielä yli 8 000 km vailla mitään ongelmia. Evot ovat lujan koneen maineessa, omani ei ole vaatinut vielä muuta kuin säännölliset perushuollot, eli moottori- ja enskaöljyjen sekä sytytystulppien ja öljynsuodattimien vaihtoja. Käsiä ei ole tarvinnut paljon liata.
smile_org.gif
Ysikakkosessa kun on vielä ketjuveto, niin ketjut on hyvä pitää puhtaana ja rasvassa. Siinä mielessä taitaa uudempi remmivedollinen olla aavistuksen helpompi, mutta ei tuo putsaus ja rasvauskaan mitään insinöörin taitoja vaadi.

Back