• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

95 vai 98 bensa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoPs
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yhden hyvän jutun oon V-powerissa huomannut. Mulla on ollut pikku prokkikset ruiskun säätämisen kanssa ja alkuun tuli ajettua pirun paksulla seoksella, kun lähtökohta haluttiin säätää mielummin liian rikkaaksi, kuin liian laihaksi. Syystä tai toisesta erittäin rikkaallakin seoksella tulpat pysyi ihmeen puhtaana v-powerilla.

Mitä tähän väittelyyn tulee, niin se on aivan moposta kii, mitä sinne kannattaa laittaa. Jos sytkä ja nakuanturi huomaa eroa sopassa voi korkeammasta oktaanista olla jopa hyötyä. Jos ei, niin ihan turha sinne on korkeampaa oktaania tunkea. Säädettävät ruutat on sitte erikseen. Mullakin on sytkää ronkittu jo sen verran, ettei 95E:llä huvita ajella.

98/12.59 litra.
95/12.09 litra.
V-power/11.90 litra.

Joten halvinta litkua noihin omiin mopoihin. Eikä mitään etanoliseoksia, (95) niin kestää kumiosatkin kunnossa.
smile_org.gif

Busan tullessa markkinoille, sille luvattiin 300km/h huiput.
Ensimmäiset testit euroopassa olivatkin sitten pettymys, kun ei kulkenutkaan ja noottia lähti Hamamatsuun. Japsi insinöörien tarkkuudella "viaksi" ilmentyi alhaisen oktaaniluvun bensa. Japsien oma bensa oli oktaaniltaan korkeampaa kuin yleisesti euroopassa myytävä. Tietoa siitä mitä bensaa eka vedoissa käytettiin ei ole, mutta arvelisin sen olleen 95e. Muistaakseni japanin litku oli arvoltaan lähemmäs 100.

Mahtaako olla edes samaa ecua ja konetta JDM ja EURO busassa...  Ainakin autopuolella on huomattaviakin eroja samoissa pannuissa.  Hyvänä esimerkkinä  Type-R civicin kone jonka  jdm versio luovutta n. 20hv enemmän tehoa verrattuna euroversioon.  Eroa mm. puristuksissa , bensa ja sytkäkartoissa.  Jos ovat siellä rakentaneet koneen toimimaan 100okt bensalla ei euromalli taatusti ole sama jos sen suosituksena on 95e.

Oon tässä pidempään ajellut 98:lla mutta täytys koittaa tuota 95:sta uudestaan nyt kun on ilmansuodatin, tulpat ja venttiilit säädetty ja vaihdettu. Ainakin jossain vaiheessa ennen huoltoa tuo kävi vähän huonosti pienillä kierroksilla, mutta oliko se 95-bensa vai nuo huollot vai kaikki yhdessä jotka aiheutti huonoa käyntiä? Nyt rokkaillaan kuitenkin ihan hyvin
062802moto_prv.gif

Tulipas tästäkin hyvän mittainen juttu, pienestä asiasta. Mutta nyt kun tankkaillut eri aineita, on kaikki menny läpi koneesta. Kävi siellä jossain välissä sitä v-poweriakin kun halvalla sai. Eipä millään suurempia eroja ollut.

En jaksanut kahlata koko topikkia läpi niin en tiedä onko joku jo puhunu tästä että muutama vuosi sitten muistaakseni tekniikan maailmassa testattiin 95/98 bensojen eroja niin tehoissa ei ollu juurikaan eroja mutta kasilla moottori kulutti vähemmän!vaikka kasi on vähän kalliimpaa niin sitä menee Acen tankkiin ja autoon sitten naftaa!

Olen jutellut yhden Insinöörin kanssa joka on asiantuntija kemiassa (ydinfyysikko) hän väitti että V-powerissa on todellakin sellaiset lisäaineet,korkemmman oktaaniluvun lisäksi jotka pitää moottorin puhtaampana ja siten tehokkaampana.Kyllä minun mielestäni pyörä kiihtyy paremmin V-powerilla.Mutta toiset uskoo Kristukseen,ja toiset Allahiin.
tounge.gif

Back