• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

95 vai 98 tankissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja klain
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä voisi tehdä aasinsillan vanhaan bemariin (auto): käytä lyijyllistä 99:ä  
wink.gif
ja oli hyvän hintaista

Liian hienoja nämä uudet vehkeet. Oma tiger-mopedi kulki vaikka polttoöljy-bensa seoksella, vähä yski ja savutti  
tounge.gif
 
Jopas on taas tään topic'in aika...
smile_org.gif
Taitaa monella mopo olla jo kauan seisonut, kun pitää tätä luuta kaluta...

Jos joku oikeasti uskoo tuolla olevan merkitystä, niin maksakoon puolestani. Kyllä kai moni tilaa kuponkiuutisista maasäteilyn poistajiakin...
tounge.gif
 
Pyörän manuaalissa lukee että 95-oktaanista, ja sitä kans käytän. Ja ei anna manuaali mitään minimioktaania vaan siinä lukee että käytä 95:sta.
Hyvin se tuntuu toimivan. Hyvin on vanha Kupla ja vanha Bemarikin sillä toimineet ainakin toistaiseks.
withstupid.gif
 
Juu, mopskaa täytän 98:lla, mut autolle riittäköön toi 95.

Mutta tota oktaanilukua suurempi merkitys taitaa olla sillä, millä jakeluasemalla poikkean ??
Erästä kolmikirjaimista en enään suosi.

wink.gif
 
98:sia käytän. Olen kokeillut 95:sta myös. Oli mielestäni ihan pieni ero, tai ainakin uskottelen itselleni niin. Moottorikelkassa huomasin bensan vaikuttavan huimat 2km/h
omg.gif
 
Tankkaan miten huvittaa..  
nixweiss.gif
Välillä tankillinen 98:sia ja välillä 95:sta.. Kuulemma vähentää venttiilien nakutusta tuo 98...sen takia sitä välillä tankkaan..  
lookaround_orig.gif

..hyvin keulii molemmilla joten ei kai niissä hirveitä eroja ole..
buttrock.gif
 
Tankkaan miten huvittaa..  
nixweiss.gif
Välillä tankillinen 98:sia ja välillä 95:sta.. Kuulemma vähentää venttiilien nakutusta tuo 98...sen takia sitä välillä tankkaan..  
lookaround_orig.gif

..hyvin keulii molemmilla joten ei kai niissä hirveitä eroja ole..  
buttrock.gif
Hmmm.. Mitenhän se vois venttiilien nakutusta vähentää? Ne nakuttaa jos välykset on väärät, sillä ei ole tekemistä oktaanien kanssa. Kuulopuheet sucks, ne ei yleensä perustu mihinkään!

Kone voi nakuttaa (detonoida) jos se vaatii ominaisuuksiensa takia korkeampioktaanista bensaa.. Tähän vaikuttaa eniten puristukset, sytkän ajoitus, paine pytyssä, squish band/area, palotilan muoto yms.. Nuo eniten.. Elikäs silloin bensan puristuskestävyys ei riitä, ja se syyttyy räjähdyksenomaisesti liian aikaisin -> detonointi eli nakutus.

Muuhun tuolla oktaanilukemalla ei ole mitään vaikutusta, itseasiassa tuota puristuskestävyyttä parantavat aineet hiukan huonontavat bensan palamisominaisuuksia.. Elikäs jos pelaa nakuttamatta 95:llä, niin siitä saa ihan pikkiriikkisen enemmän tehoakin sillä.

Lähes kaikki vehkeet kyllä pelaavat vakiona nakuttamatta 95:llä, poikkeuksiakin löytyy, mutta aika vähän.
 
98silla tulee ajeltua, tiedä sitten onko väliä.. Säädetty ruisku kohdalleen tuolla ja kulutus on ihan siedettävällä tasolla..

Itselleen sen toki aina jotenkin saa perusteltua.. =)
 
Hmmm.. Mitenhän se vois venttiilien nakutusta vähentää? Ne nakuttaa jos välykset on väärät, sillä ei ole tekemistä oktaanien kanssa. Kuulopuheet sucks, ne ei yleensä perustu mihinkään!

Kone voi nakuttaa (detonoida) jos se vaatii ominaisuuksiensa takia korkeampioktaanista bensaa.. Tähän vaikuttaa eniten puristukset, sytkän ajoitus, paine pytyssä, squish band/area, palotilan muoto yms.. Nuo eniten.. Elikäs silloin bensan puristuskestävyys ei riitä, ja se syyttyy räjähdyksenomaisesti liian aikaisin -> detonointi eli nakutus.

Muuhun tuolla oktaanilukemalla ei ole mitään vaikutusta, itseasiassa tuota puristuskestävyyttä parantavat aineet hiukan huonontavat bensan palamisominaisuuksia.. Elikäs jos pelaa nakuttamatta 95:llä, niin siitä saa ihan pikkiriikkisen enemmän tehoakin sillä.

Lähes kaikki vehkeet kyllä pelaavat vakiona nakuttamatta 95:llä, poikkeuksiakin löytyy, mutta aika vähän.
hmmm....mulla lukee muistaakseni manuskassakin että jos esiintyy nakutusta niin vaihda korkeaoktaanisempaan bensaan
nixweiss.gif
 
Pitää varmaan ostaa 100octaavista lentobensaa ja laittaa octaanibuusteria vielä sekaan. Nii ka gasot ostan Shelliltä että saan eniten happee omaavan bensan. Ei v*ttu, en mä uskalla enää ajaa sen jälkeen, tehot nousee niin paljon ja kulutus puolituu.
omg.gif


No, mutta. Taitaa olla nykyvehkeillä melkein sama onko 95 vai 98. Samaa saatanan kallista litkua sieltä mittarista tulee. En ole huomannut mitään eroa pyörässä näiden laatujen välillä. Enkä myöskään autossa, kottero on suht' uusi turbokiesi ja ohjekirja pyytää käyttämään 98 bensua. Molemmilla olen ajanu 95 enkä huomannu mitään eroa, ei myöskään huoltomies.

Toki minun puolesta ostakaa mitä bensaa tahansa, koska mulla vehkeet toimii 95:lla ja minä tällä hetkellä 38%:lla alkomaholilla, tää on aina yhtä hyödytön keskustelu, siis 95 vs 98.  
ghostface.gif
 
Hmmm.. Mitenhän se vois venttiilien nakutusta vähentää? Ne nakuttaa jos välykset on väärät, sillä ei ole tekemistä oktaanien kanssa. Kuulopuheet sucks, ne ei yleensä perustu mihinkään!

Kone voi nakuttaa (detonoida) jos se vaatii ominaisuuksiensa takia korkeampioktaanista bensaa.. Tähän vaikuttaa eniten puristukset, sytkän ajoitus, paine pytyssä, squish band/area, palotilan muoto yms.. Nuo eniten.. Elikäs silloin bensan puristuskestävyys ei riitä, ja se syyttyy räjähdyksenomaisesti liian aikaisin -> detonointi eli nakutus.

Muuhun tuolla oktaanilukemalla ei ole mitään vaikutusta, itseasiassa tuota puristuskestävyyttä parantavat aineet hiukan huonontavat bensan palamisominaisuuksia.. Elikäs jos pelaa nakuttamatta 95:llä, niin siitä saa ihan pikkiriikkisen enemmän tehoakin sillä.

Lähes kaikki vehkeet kyllä pelaavat vakiona nakuttamatta 95:llä, poikkeuksiakin löytyy, mutta aika vähän.
hmmm....mulla lukee muistaakseni manuskassakin että jos esiintyy nakutusta niin vaihda korkeaoktaanisempaan bensaan  
nixweiss.gif
Niinpä, mutta se on nimenomaan detonointia mitä ne tarkoittaa. Jos venttiilikoneisto nakuttaa, niin se on eri asia. Ei liity detonointiin...

Nakuttaako sulla kone 95:llä? Kyllä sen kuulee selkeesti jos se nakuttaa.. _Todella_ harva pyörä oikeesti tarttee 98:a..

Tässä lontooks hyvä selitys mitä detonointi (aiheuttaa nakutuksen) on ja mistä se nakuttava ääni silloin tulee:

Occurs when hot spots (caused by engine deposits) in the combustion chamber ignites the air and fuel mixture prematurely. Also occurs after combustion if any unburned fuel is left in the combustion chamber. Also known as engine knock. Places great stress on the engine and leads to the destruction of the engine if ignored.

This is the pinging or knocking sound that's sometimes heard while accelerating (See Spark Knock). The noise is the result of erratic combustion inside your engine. Instead of burning normally, the fuel explodes in multiple flame front, and the colliding fireballs inside the cylinders shake and rattle the pistons. Mild detonation is annoying but it won't hurt anything. Severe or prolonged detonation, on the other hand, can ruin your engine. If switching to a higher octane fuel doesn't cure the problem, timing adjustments or other repairs may be necessary.
 
95:lla on tullut ajeltua mutta tankkasin talveksi 98:sia tankkin jos se vaikka kestää puolen vuoden tauon paremmin, en tiedä onko mitään hyötyä, joku fiksumpi kertokoon..
 
95. 98 kun tankkasin niin rätkä oli aivan holtiton ajaa. kutosellakin meinas yli heittää kun kahvaa käänsi.
wink.gif
 
Hmmm.. Mitenhän se vois venttiilien nakutusta vähentää? Ne nakuttaa jos välykset on väärät, sillä ei ole tekemistä oktaanien kanssa. Kuulopuheet sucks, ne ei yleensä perustu mihinkään!

Kone voi nakuttaa (detonoida) jos se vaatii ominaisuuksiensa takia korkeampioktaanista bensaa.. Tähän vaikuttaa eniten puristukset, sytkän ajoitus, paine pytyssä, squish band/area, palotilan muoto yms.. Nuo eniten.. Elikäs silloin bensan puristuskestävyys ei riitä, ja se syyttyy räjähdyksenomaisesti liian aikaisin -> detonointi eli nakutus.

Muuhun tuolla oktaanilukemalla ei ole mitään vaikutusta, itseasiassa tuota puristuskestävyyttä parantavat aineet hiukan huonontavat bensan palamisominaisuuksia.. Elikäs jos pelaa nakuttamatta 95:llä, niin siitä saa ihan pikkiriikkisen enemmän tehoakin sillä.

Lähes kaikki vehkeet kyllä pelaavat vakiona nakuttamatta 95:llä, poikkeuksiakin löytyy, mutta aika vähän.
hmmm....mulla lukee muistaakseni manuskassakin että jos esiintyy nakutusta niin vaihda korkeaoktaanisempaan bensaan  
nixweiss.gif
Niinpä, mutta se on nimenomaan detonointia mitä ne tarkoittaa. Jos venttiilikoneisto nakuttaa, niin se on eri asia. Ei liity detonointiin...

Nakuttaako sulla kone 95:llä? Kyllä sen kuulee selkeesti jos se nakuttaa.. _Todella_ harva pyörä oikeesti tarttee 98:a..
Niinpä. Venttiilikoneistosta tuleva nakutus on merkki liian isoista välyksistä. Joko venttiilinvälyksistä tai esmes keinuvipuakselin kulumisesta, ei todellakaan oktaaneista. Liian matalilla oktaaneilla tapahtuva detonaatiosytytys aiheuttaa myös kilinää, mutta se tulee detonaation aiheuttamasta männän värähtelystä, männänhelma hakkaa sylinterinseinämään. Jos ette usko, kysykää joltai täysjärkiseltä.
Tylyttäjä, mitä mä oon lukenut sun juttujas seoksista, oktaaneista sun muista säätämisestä, niin sä puhut pelkkää asiaa/faktaa, mutta jotenkin tuntuu, että kaverin kummin kaiman siskon miehen Esson Baarissa kuulema huhu painaa monella vaakakupissa enemmän. Siis, pistetään kaikki ysikasia kera oktaanibuusterin ja ventiilinsuoja-aineen kanssa tankkiin ja ollaan onnellisia...
 
Nesteen pistooleissa lukee 98:n kohdalla: "sisältää venttiilien...(jotain ainetta)". Tohon "ansaan " laukesin.
 
Back
Ylös