• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

996SPS vai 998?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tctic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tctic

New member
Kaverin puolesta kyselen. Kumpi noista on järkevämpi hankinta? Tavallisessa 998:ssa taitaa olla suurinpiirtein samat palikat kuin SPS 996:ssa, mutta kone on uudempi. Onko uudempi kone paljon parempi vai kannattaako suosiolla ostaa vanhempi SPS?
 
[ ei kumpikaan, sano että ostaa kikserin ]

vitsi.

Asiaan;

998:ssa tosiaan on tämä uudempi kone (ja muita pikku parannuksia) mutta SPS on harvinaisempi, niitä ei ole tehty kuin joitain satoja tai tuhat / vuosi. Mistä vuosimallista nyt puhutaan?

SPS on aina mono, 998 saa monona tai bipostona.

Ulkoisesti erot 996:n ja 998:n välillä on pienet, esim katteet on 998:ssa 'umpinaisemmat', jarrulevyt erinäköiset, tarroissa eroja, riippuen vuosimallista, esim yhtenä vuonna tankissa ei lukenut mitään!
 
Kyseessä on -99 tai -00 SPS. Eli nähtävästi ei vielä Öhlinssin keulalla. Kaveri ei halua pyörää jollaisia tulee vastaan joka päivä, siksi Ducati. Ja toisaalta hänelle tulee kilometrejä niin vähän vuodessa (luokkaa 2-3000), ettei huoltokustannuksilla ole väliä.

Hän ajaa yksin, joten bipostoa ei tarvita.
 
Öhlins tuli eteen -00? Takana se on aina ollut. Samoin ohjausiskunvaimennin.

Aidossa SPS:ssä on yläkolmiossa plakaatti, jossa on sarjanumero.

99 runko on kulta, vanteet 5-puolaiset, showa keula. -00 runko harmaa/hopea, keula öhlins. -98 runko kulta, vanteet 3-puolaiset.

Ainiin, vuosiluvut ja runkonumeron 10. merkki ei sitten välttämättä täsmää.. noista em. 'tuntomerkeistä' näkee todellisen vuoden. (ellei tietenkin ole urakalla vaihdeltu osia, ei harvinaista..)

SPS on aina toimitettu kaksilla vaimentimilla (HK + alu) + EPROM:lla + pyörän peitolla.

..kyllä niitä kilometrejä alkaa sitten pikkuhiljaa kertyä, kun ducati tulee alle...
tounge.gif
 
Juu ei taida olla kovin helppo sanoa jonkun toisen puolesta kumpi tai ylipäätään mikä olis "järkevämpi" vaihtoehto.
wink.gif

Taitaa tosiaan vaan olla moisen aidon SPS:n hommaaminen hiukka hankalaa, etenkin Suomen rajojen sisällä, jopa paksuhkon lompakon kera.
Toisinaan tulee katteltua tuota ulkomaiden Dee -tarjontaa eri mallien osalta, ja ei niitä tiettyjä malleja manner-Euroopassakaan kovin kamalasti tarjolla ole. 998:n saanee siis helpommalla ja varustelemalla sen kyllä ihan mielenkiintoiseksikin, myös kotimaasta ostettuna, mutta eihän sekään sitä valinnan järkevyyttä ratkaise.
 
no jos 998 ni tos on ainenkin yks 998S joita ei tule vastaan ihan joka päivä

998s
 
Ja pitääkö sekin paikkansa, että 998:n mottiin saa huomattavasti helpommin lisää tehoja? Jostakin vain olin jossakin vaiheessa lukenivani, että 998 on helpommin piristettävä.
 
Noin vähillä ajoilla hommaisin itse jonkun SP/SPS/R mallin Ducatin talliin. Pitkällä tähtäimellä jopa kannatava sijoitus. Näitä on tehty niin vähän vuosittain että keräilyarvoa on tulevaisuudessa. Jos sitä nyt raaskii myydä koskaan.
 
Kaveri miettii vielä tuossa mitä tekee kun sopivia 996 ja 998 yksilöitä ei tahdo olla tiedossa. Tuo HD-centerin 748R pisti silmään, mutta onko se yksinkertaisesti onnettoman tehoinen verrattuna isompiinsa?
 
Kaveri miettii vielä tuossa mitä tekee kun sopivia 996 ja 998 yksilöitä ei tahdo olla tiedossa. Tuo HD-centerin 748R pisti silmään, mutta onko se yksinkertaisesti onnettoman tehoinen verrattuna isompiinsa?
Ostoilmoituksia vaan moneen paikkaan. Tuskin kukaan kauhesti omaansa mainostaa näin talvella...
Yksi 996SPS oli syksyllä ainakin jossain myynnissä.

edit. Löytyi tuommoinen sivu 996SPS, onkohan vielä myynnissä?
 
Kaveri miettii vielä tuossa mitä tekee kun sopivia 996 ja 998 yksilöitä ei tahdo olla tiedossa. Tuo HD-centerin 748R pisti silmään, mutta onko se yksinkertaisesti onnettoman tehoinen verrattuna isompiinsa?
748R on oikein hieno pyörä. HD-centerin versio on hieman kulahtaneen näköinen minun mielestäni, mutta kyllä se ihan ehostettavissa olisi takaisin loistoon.

Jousitus on Showan special-kamaa, etenkin keula on aivan huippu jo vakiona.

Teho on makuasia, 748R:ssä on hieman reilut 100 heppaa takapyörällä, joten kulku ei vastaa näitä uusimpia 600-luokan laitteita. Tähän asiaan kyllä saa verrattain edullisesti korjauksen 853-sylinterisarjan muodossa. Uudet sylinterit ja männät maksavat luokkaa 1000 € ja kun siihen laskee vielä asennuksen ja FIM- tai vastaavan lastun ja penkkiajot niin eiköhän jollain parilla tonnilla saa yli 130 heppaa.

Minulla on aikasta paljon kokemuksia juuri tuon vuosimallin R:Stä ja se on kyllä hieno peli. Tosi jyrkät nokat, titaanikanget koneessa ja kaikenlaista herkkua löytyy. Heikko kohta on keinuvipujen pinnoitus, lähtee pois likimain jokaisesta yksilöstä ja jos asiaa ei hoideta kuntoon niin sikakalliit nokka-akselit ovat mennyttä. Tuon yksilön kohdalla vaatisin venttiilien tarkastusluukkujen avausta ja nokkien poistoa ennen kaupan lukkoonlyömistä, jotta päästään toteamaan keinuvipujen kunto. Ja minun kokemusteni mukaan ainut luotettava keinuvipuja uudelleen pinnoittava firma on Ducati-kaemna saksassa, mutta homma on melko kallista eli noin 75 € per kappale... ja niitä vipuja on siellä sitten 16 kappaletta... että jos kaikki ovat hilseilleet niin kustannuksia tulee ja reippaasti!

Ihan kuriositeettina niin muutenkin R:ään jotkut tietyt osat ovat suht kalliita. Kiertokangissa on neljä titaanipulttia, joiden valmistaja on Pankl, niitten hinta oli viime talvena klaukkalassa 360 € per kappale ja olisko saksassakin ollut jotain 200 € paikkeilla... Huh! Onneksi niitä ei tarvitse vaihtaa kovin usein!

Jos tuon keinuvipuasian saa hoidettua kuntoon/tarkistettua niin muuten tuossa R:Ssä ei sen kummempia heikkouksia ole. Ebay on pullollaan kaikenlaista hauskaa osaa, kuitukatteet ovat halpoja jos rataa haluaa kiertää ja pyörä on kiva ajaa.
 
Oli joo myynnissä ja on vieläkin, mutta hinta on yli 16t€.
Ei varmaan 996SPS:ää paljoa tuon huokeammalla suomen kilvillä löydy. Saati sitten 998R:ää. Menevät sellaiseen eksoottisuuskastiin, että voi pyytää vähän mitä sattuu. Halvalla noita ei saa italiastakaan, mutta valikoima kasvaa. Kuitenkin erikoislaitteita, joiden käyttötarkoitus, viritysaste ja mahdolliset lisäpiristyshilppeet luovat mahdollisesti jatkossa ylläpitopuolelle jonkinlaisia lisähaasteita.

http://www.motousate.it/
http://www.moto.it/
 
Oli joo myynnissä ja on vieläkin, mutta hinta on yli 16t€.
Ei varmaan 996SPS:ää paljoa tuon huokeammalla suomen kilvillä löydy. Saati sitten 998R:ää. Menevät sellaiseen eksoottisuuskastiin, että voi pyytää vähän mitä sattuu. Halvalla noita ei saa italiastakaan, mutta valikoima kasvaa. Kuitenkin erikoislaitteita, joiden käyttötarkoitus, viritysaste ja mahdolliset lisäpiristyshilppeet luovat mahdollisesti jatkossa ylläpitopuolelle jonkinlaisia lisähaasteita.

http://www.motousate.it/
http://www.moto.it/
Joko olet Riku tehnyt hankinnan??? Kevät lähestyy
smile_org.gif
 
Back
Ylös