• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

A2 kortin korotus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonezi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaappaan ketjun hetkeksi asiaa sivuavalla kysymykselläni:
Olen saanut A1-kortin vuoden 2012 alkupuolella, eli siitä on aikaa jo 3 vuotta. Nyt korottamassa tuota A1 korttia seuraavalle levelille. Ajotunnit sovittu ensi viikoksi ja perjantaina pääsen viemään tuon ajo-opetustodistuksen poliisille. Olen tässä pohdiskellut että milloin uskallan lähteä ajamaan..?
Eli milloin rajoitetun 35kw pyörän ajo-oikeus siirtyy minulle. Onko se perjantaina kun poliisi on vastaanottanut todistuksen vai kenties seuraavan viikon alkupuolella kun se todennäköisesti on kirjattu tietokantoihin? Vai pitääkö oikeasti odotella sen fyysisen kortin saapumista kotiin.. Kiire ajamaan olisi kova eikä viitsisi byrokratian takia odotella enää kaiken korottelun jne jälkeen. Jos joltain löytyy faktaa tai pohdiskeluakin niin olisin kiitollinen.

Kaappaan ketjun hetkeksi asiaa sivuavalla kysymykselläni:
Olen saanut A1-kortin vuoden 2012 alkupuolella, eli siitä on aikaa jo 3 vuotta. Nyt korottamassa tuota A1 korttia seuraavalle levelille. Ajotunnit sovittu ensi viikoksi ja perjantaina pääsen viemään tuon ajo-opetustodistuksen poliisille. Olen tässä pohdiskellut että milloin uskallan lähteä ajamaan..?
Eli milloin rajoitetun 35kw pyörän ajo-oikeus siirtyy minulle. Onko se perjantaina kun poliisi on vastaanottanut todistuksen vai kenties seuraavan viikon alkupuolella kun se todennäköisesti on kirjattu tietokantoihin? Vai pitääkö oikeasti odotella sen fyysisen kortin saapumista kotiin.. Kiire ajamaan olisi kova eikä viitsisi byrokratian takia odotella enää kaiken korottelun jne jälkeen. Jos joltain löytyy faktaa tai pohdiskeluakin niin olisin kiitollinen.

Eihän sun tartte mitään tunteja käydä?

A1-luokan ajo-oikeuden sai kuitenkin korotettua rajoitetuksi A-luokaksi poliisille jätetyllä hakemuksella. Isoimpien moottoripyörien kuljettamiseen vaaditun A-luokan ajokortin ikäraja oli ennen lakimuutosta 21 vuotta, mutta 18-vuotiaalle voitiin myöntää rajoitettu A-luokan ajo-oikeus, jolla hän sai kuljettaa teholtaan 25 kilowattiseksi rajoitettuja moottoripyöriä.

Ennen 19.1.2013 myönnetyt rajoitetun A-luokan ajo-oikeudet ovat voimassa vanhan lain mukaisesti.

Rajoitus poistuu, kun kahden vuoden määräaika täyttyy. Kuljettaja ei saa automaattisesti uutta ajokorttia, jossa näkyisi isoin A-luokan ajo-oikeus. Voimassaolevan ajo-oikeuden voi kuitenkin päätellä rajoitetun A-luokan alkamisajankohdasta, joka on merkitty korttiin.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokortin_hankkiminen/moottoripyoran_ajokortti

Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin olisi pitänyt saada tuo rajoitettu A-luokka ennen tuota 2013 alkua. A1 luokka on omansa ja erillinen tuosta "rajoitetusta luokasta". Samaa mieltä olivat myös autokoulussa. Kumpa olisin ymmärtänyt väärin :D

Tässä tuore kokemus A2 korottamisesta isoksi A:ksi.
Ensinnäkin autokoulusta sain tiedon, että korotus "koulutusta"(2h+5h) voi alkaa suorittaa 6kk ennen kuin 2 vuotta A2 kortin omistajana tulee täyteen.
Niimpä tässä keväällä menin suorittamaan ajot ja teorian vaikka vasta heinäkuun puolessa välin tulisi se pari vuotta täyteen.
No kurssin jälkeen sain autokoulusta todistuksen sen suorittamisesta, joka oli esitettävä poliisille korttia hakiessa. Autokoulussakin puhuivat, että mene tämän kanssa sitten poliisiasemalle, kun kaksi vuotta tulee päivälleen täyteen a2 kortin saamisesta.
Ajattelin kuitenkin kokeilla tuuriani (kun kukaan ei tunnu tietävän näitä asioita tarkalleen) ja vein lapun poliisiasemmalle heti sen saatuani pari kuukautta etukäteen ja niin vain homma kelpasi ja pari päivää myöhemmin iso A kortti jo putkahti postilaatikosta.
Mitään varmoja tietoja asiasta en viitsinyt asemalla kysellä, että kuuluuko se mennäkkin näin, mutta ainakin minulla se nyt meni.
Joten ei välttämättä kannatta suotta odotella sitä 2 vuoden täyttymistä vaan käy jatko koulutuksen jo hyvissä ajoin ja koittaa josko kortin saisikin aikaisemmin.:orgmp::thumbup:

Juu mutta autokoulu ei ota kurssille kun ei ole se 1.5v täynnä, ja mulla se tulee marraskuun alussa.:D

Back