ABS-jarru tutkimus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja honsuya
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saa nähä uskalaltaisko sitä kokeilla jarruttaa etusella täysillä jos kerran ei pitäs takapään nousta. Ei vaan kantti riitä jostainsyystä vapaaehtoisesti jarruttaa niin kovaa... Joku laittaa pääkopassa vastaan.
 
Kyllä mä ainakin jarrutan sillai ku ei olis absei... tulee jotenki vaistomaisesti. Tosin pari kertaa ku on auto kurvannu eteen niin on siitä tunnustelusta huolimatta alkanu peräpää kolisemaa kun on absit ottanu kiinni. Autolla ihan sama juttu. Ehkä en ole tottunut siihen että ei ne kuitenkaa mee lukkoon kun on aina ennen ollu lukkiutuvat jarrut autossa ja mopossa. En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
Joo, eihän niitä pakko ole testata. Mutta ihan vinkkinä: kokeile joskus etusen täysjarrutusta niin pienestä nopeudesta, että tuntuu turvalliselta, ja puhtaalla asfaltilla. Huomaat ettei se heitä takapäätä ylös. Sitten pikkasen enempi vauhtia jne. Ihan sen mukaan mitä rohkeus antaa periksi, rehellisesti.

Takajarrulla ABS-testi on vielä helpompi, mutta sen toiminta jää epäselvemmäksi.

Kauanhan se apsiin tottuminen vei autollakin, kun oli muuhun tottunut. Nykyään tulee talvisaikaan sitäkin harjoiteltua usein, koska tilanne on niin helppo saada päälle.
 
Kaksi kysymystä esitän..

1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?

2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
Olisit nyt lukenut noita aiempia viestejä.

1. Kerroin harjoittelevani täysjarrutusta usein ihan huvikseni, koska se on ABS:lla helppoa verrattuna lukkiutuviin.

2. Sitähän juuri harjoittelen. Kahva pohjaan ja hellätään vasta kun vauhti on pois. Ei nouse takapyörä, edes alamäessä. Jossakin toisessa pyörässä voi nousta, eli erojakin on. Mulla se tuntuu vaan pysähtyvän kuin liimaan ja jarrutusmatkakin on testien mukaan aivan markkinoiden lyhyimpiä.

Kuivalla ja puhtaalla asfaltillahan ABS-jarrutus on helpoin. Sitten kun lisätään vähän hiekkaa ja/tai vettä jne, menee hankalammaksi, mutta tavallisilla jarruilla se vasta hankalaa onkin.

Kirjoituksistasi selviää se tavallinen kokemuksen puute asiasta.
sori jos tuntu tuo väitteeni koskevan pelkästään sinua.

Mitä tuohon kokemukseen tulee..en itse osaa sanoa asiasta mitään kun en tunne. enkä luokittele toisia kokemattomaksi pelkästään sillä perusteella jos he eivät luota tekniikkaan sokeasti, pitäen sitä itseä fiksumpana.

se vähäinen kokemus on opettanut itselleni apsillisilla ja apsittomilla ajettaessa että jos sokeasti tekniikkaan luottaa saa melko pian tehtyä itsestään uutisen etusivulle.
 
En näe ABS:ia sen kummempana tekniikkana kuin itse jarrujakaan. Enkä luota sokeasti mihinkään. ABS:ia en ole tietääkseni mp:llä saanut aktivoitumaan muuten kuin harjoitellessa. Tai voinhan ollakin. Ei sitä tarvitse murehtia mitenkään.

En halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.

Se nyt on varmaa, että ei toimivat jarrut tee mp:stä vaarallista, kyllä ne on ihan muut asiat.
 
2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?

Olisiko peräti nyt paikallaan yksi vastakysymys: oletko ikinä ajanut abs-jarrullisella pyörällä? Tokihan se vaatii ensialkuun hieman totuttelua, mutta ei etupään absin saaminen toimintaan ole sinänsä juttu eikä mikään, edes kuivalla. Ennen kuin hankin abs-pelin, niin harjoittelin usein myös etupään lukitsemista kuivalla suoraan ajaessa, sekään ei ole mikään taikatemppu, vaatii lähinnä yhden rajun ´nyppäyksen´ etujarrukahvaan, ja pitää tietenkin myös älytä vapauttaa eturengas, ennen kuin pyörä on kyljellään. Tuollaista rajua äkillistä jarrun käyttöä harvemmin toisaalta uskalsin esim. märällä tai muuten vaihtelevalla pidolla kokeilla, kun taas absien kanssa sitä voi testata vaikka missä ja halutessaan vaikka monta kertaa päivässä.

Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.
Kun kysytään niin vastataan..ja aiemminkin olen vastannut..

itsellä meni ihan mönkään. (bmw)

reilusti liinat kiini apsi alkoi toimimaan..virhe..automaattinen rekleksinomainen löysääminen. ja jarrutusmatka venyi..
asiaa korosti edelleenkin huono tuntuma noista servojarruista johtuen.

ihan omasta kokemuksesta johtuen väitän edelleenkin..

samaa..vaatii helkkaristi harjoittelua apsipyörälläkin jarruttaminen. ja tästä olen valmis väittelemään vastaisuudessakin.
mielestäni missään kohtaa en ole kiistänyt apsien hyötyä?
mutta en kyllä ole ollut hypettämässäkään asian puolesta jotta ilma apseja ei voi ajaa. pakollisiksi kaikkiin pyöriin..estää onnettomuudet.
tuollainen markkinoiden myyntipuheet ovat ajatuksenakin helevetin vaarallisia.

sanoi:
Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.

Ollaanko nyt sitten asiasta samaa mieltä vai erimieltä?
Tuotahan olen yrittänyt kertoa.
Kuskin itse pitää hallita. Ja tiukassa paikassa voi olla
Paitti ei se korvaamaton ole..pitää osata/opetella jarruttaan ilman apsejaki.
 
En halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.
määki yritän olla täst lähin samaa mieltä ja hypettää kaikkien tutkimusten mukana jokka sopii omaan ajattelutapaan
wink.gif
 
ABS-kritiikki muistuttaa vähän sitä epäilyä, mitä niiden yleistyessä autoihin käytiin. Niin, jotkut ovat edelleen sitä mieltä, että turvavyökin on haitallinen... (Kauheeta bullshittiä!).

Mikä on todennäköisyys:
a. Että heppu ostaessaan ABS-jarrullisen pyörän tuudittautuu pelkästään turvallisuuden tunteeseen?
b. Harjoittelee, kuten harjoittelisi muutoinkin vuosittain?

ABS:t ovat pelastaneet mut monia kertoja autoillessa ja yhden kerran moottoripyöräillessä. Epäilen vahvasti, että ilman niitä olisi oltu ainakin vähän aikaa tekstaamatta.

Tekniset järjestelmät tulevat yleistymään. Kone vaan sattuu tietämään monta asiaa tuhansia kertoja paremmin kuin ihminen. En tunne tutkimusta, enkä aio siihen perehtyäkään. Enemmän käytän energiaani oikein jos opettelen jarruttamaan ABS:lla.
 
En halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.
määki yritän olla täst lähin samaa mieltä ja hypettää kaikkien tutkimusten mukana jokka sopii omaan ajattelutapaan
wink.gif
Niin siis minähän en ole lukenut tuota tutkimusta. En jaksa, ei sillä ole semmosta merkitystä. Puhuin vaan omasta kokemuksesta.
 
Voi teitä epäileviä tuomaita...

Ei se itsessään pysty mitään onnettomuuksia estämään. Ei kukaan ole sellaista edes väittänyt. Typeryydellä tai oikein huonolla tuurilla henki menee, oli absit tai ei.

Siitä olen kuitenkin täysin varma, että jos otetaan 1000 pyörää ja 1000 kuskia, ja kaikki ajavat vaikka 10 vuotta pyörällä 20.000km per vuosi, ja näistä viidelläsadalla on absit, viidelläsadalla taas ei, niin 10 vuoden kuluttua absillisten kuskeja, sekä heidän pyöriään, on täysin ehjinä suurempi lukumäärä kuin absittomien porukassa.

Eli keskiverto kuljettajalle niistä on katuajossa keskimäärin ihan selkeästi hyötyä. Niistä on harvemmin myöskään haittaa, ja mitä suurempi otanta, sitä selvemmin hyödyt voittavat haitat. Jo se tekee niistä perustellun varusteen, eipä ihme että ne on tulossa vakiovarusteeksi. Sittenkin epäilevät tuomaat voivat nyppäistä absi-sulakkeen irti ja ajella normijarruilla, jos vielä huvittaa.

edit. En suinkaan kannata kaikkien kuljettajan kontrolliin vaikuttavien systeemien yleistymistä. Mutta juuri ABS:n kohdalla teen poikkeuksen, koska hyödyt on niin selkeät, ja myös toiminta on saatu tänä päivänä todella varmaksi.
 
Kesälomareissu tuli taas tehtyä ja Itäsuomen kautta Lapin maisemat tutkailtua.
Kaikenlaista juttua ABS-jarruista on kerrottu, mutta itse nyt kolmatta kesää niistä nauttineena voin todeta niiden ylivertaisuuden myös moottoripyörissä, perinteisiin hidastimiin nähden.

Tuskin niiden ylivertaisuus ilmeneekään normaali ajossa kioskilta toiselle, mutta pitkillä reissuilla (nyt 3400 km) tulee väkisinkin tilanteita jolloin täysjarrutus on tehtävä. Tiedän tiedän - pitäisi aina ajaa siten, ettei täysjarrutusta tarvita, mutta...!!!!
Itse jouduin Lapissa kaksi kertaa tekemään täysjarrutuksen ns. siirtymätaipaleella seuraavaan majapaikkaan ajettaessa reilussa + 100 km/h vauhdissa, toinen kuivalla ja toinen sateen kastelemalla asvaltilla.
Pyörän päällä kaksi ihmistä ja täyspakkaus tavaraa myös takaboxissa, ei ihan ihannetilanne jarrutusta ajatellen, mutta nyt uskaltaa jarruttaa täysillä heti tilanteen havaitessa ja samalla pystyy koko ajan tarkkailemaan tilannetta tässä esim porojen liikettä, eikä tarvitse keskittyä jarrujen pumppamiseen.

Porot muuten jähmettyivät tai pysähtyivät paikalleen ja katsomaan kuullessaan ABS-jarrujen äänen, en tiedä mikä niiden äänessä niitä viehätti.
 
Ettei vaan sattuis noilla matkapyörillä missä lähinnä noita abseja on muutenkin vähemmän onnetomuuksia kuin sporttisemmilla vehkeillä missä niitä abseja ei taas vielä (onneksi) juuri ole.
 
sanoi:
Mun ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi ABS mp:ssä onkin ollut huomattavasti haasteellisempi toteuttaa kuin autossa - autot harvemmin heittää mitään stoppieta, etusella "keulimista"
tounge.gif
Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni mp:ssa ABS huolehtii myös siitä ettei se takanen nouse ilmaan liiaksi. Ja mistäkö se compuutteri sen muka huomaa? Niin kauan kun takanen on tantereessa, se alkaa pyörimään heti kun vain jarru hiukka höllää. Vaan kun ollaan ilmassa, ei tuo takasen pyörintä alakkaan => systeemi höllää hiukka keulasta ja taas on takanen turvallisesti maan kamaralla
cool.gif
Onkos kaikissa ABS jarruilla varustetuissa pyörissä noin kehittyneet järjestelmät? Jos ei kaikissa niin esimerkkejä pyöristä joissa on?
 
Back
Ylös