Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, eihän niitä pakko ole testata. Mutta ihan vinkkinä: kokeile joskus etusen täysjarrutusta niin pienestä nopeudesta, että tuntuu turvalliselta, ja puhtaalla asfaltilla. Huomaat ettei se heitä takapäätä ylös. Sitten pikkasen enempi vauhtia jne. Ihan sen mukaan mitä rohkeus antaa periksi, rehellisesti.Kyllä mä ainakin jarrutan sillai ku ei olis absei... tulee jotenki vaistomaisesti. Tosin pari kertaa ku on auto kurvannu eteen niin on siitä tunnustelusta huolimatta alkanu peräpää kolisemaa kun on absit ottanu kiinni. Autolla ihan sama juttu. Ehkä en ole tottunut siihen että ei ne kuitenkaa mee lukkoon kun on aina ennen ollu lukkiutuvat jarrut autossa ja mopossa. En edes uskalla testata etupään abseja ku ylihän siitä lentää jos sen kuivalla asfaltilla tekee.
sori jos tuntu tuo väitteeni koskevan pelkästään sinua.Olisit nyt lukenut noita aiempia viestejä.Kaksi kysymystä esitän..
1)Eli kuinka moni edelleenkin harjoittelee aktiivisesti tehokasta jarrutusta ja väistöä vaikka omaakin apsipyörän?
2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?
Ollaanpa sitte rehellisiä kans...
1. Kerroin harjoittelevani täysjarrutusta usein ihan huvikseni, koska se on ABS:lla helppoa verrattuna lukkiutuviin.
2. Sitähän juuri harjoittelen. Kahva pohjaan ja hellätään vasta kun vauhti on pois. Ei nouse takapyörä, edes alamäessä. Jossakin toisessa pyörässä voi nousta, eli erojakin on. Mulla se tuntuu vaan pysähtyvän kuin liimaan ja jarrutusmatkakin on testien mukaan aivan markkinoiden lyhyimpiä.
Kuivalla ja puhtaalla asfaltillahan ABS-jarrutus on helpoin. Sitten kun lisätään vähän hiekkaa ja/tai vettä jne, menee hankalammaksi, mutta tavallisilla jarruilla se vasta hankalaa onkin.
Kirjoituksistasi selviää se tavallinen kokemuksen puute asiasta.
Kun kysytään niin vastataan..ja aiemminkin olen vastannut..2) Kuinka moni uskaltaa jarruttaa kuivalla asfaltilla niin jotta apsi alkaa toimimaan etusessakin? Eli kuinka moni käytännössä on testannut kuinka ne apsit toimivat/tuntuvat?
Olisiko peräti nyt paikallaan yksi vastakysymys: oletko ikinä ajanut abs-jarrullisella pyörällä? Tokihan se vaatii ensialkuun hieman totuttelua, mutta ei etupään absin saaminen toimintaan ole sinänsä juttu eikä mikään, edes kuivalla. Ennen kuin hankin abs-pelin, niin harjoittelin usein myös etupään lukitsemista kuivalla suoraan ajaessa, sekään ei ole mikään taikatemppu, vaatii lähinnä yhden rajun ´nyppäyksen´ etujarrukahvaan, ja pitää tietenkin myös älytä vapauttaa eturengas, ennen kuin pyörä on kyljellään. Tuollaista rajua äkillistä jarrun käyttöä harvemmin toisaalta uskalsin esim. märällä tai muuten vaihtelevalla pidolla kokeilla, kun taas absien kanssa sitä voi testata vaikka missä ja halutessaan vaikka monta kertaa päivässä.
Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.
sanoi:Abs ei yksinään tietenkään pelasta ketään, ennakoiva ajotapa pelastaa. Mutta tiukassa paikassa se voi kyllä olla korvaamaton lisäturva.
määki yritän olla täst lähin samaa mieltä ja hypettää kaikkien tutkimusten mukana jokka sopii omaan ajattelutapaanEn halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.
Niin siis minähän en ole lukenut tuota tutkimusta. En jaksa, ei sillä ole semmosta merkitystä. Puhuin vaan omasta kokemuksesta.määki yritän olla täst lähin samaa mieltä ja hypettää kaikkien tutkimusten mukana jokka sopii omaan ajattelutapaanEn halua arvostella sinua enempää kuin muitakaan, sinä vaan satuit olemaan niin asiaa vastaan, että teki mieli oikaista.![]()
Onkos kaikissa ABS jarruilla varustetuissa pyörissä noin kehittyneet järjestelmät? Jos ei kaikissa niin esimerkkejä pyöristä joissa on?sanoi:Mun ymmärtääkseni juuri tämän vuoksi ABS mp:ssä onkin ollut huomattavasti haasteellisempi toteuttaa kuin autossa - autot harvemmin heittää mitään stoppieta, etusella "keulimista"Voin toki olla väärässäkin, mutta käsittääkseni mp:ssa ABS huolehtii myös siitä ettei se takanen nouse ilmaan liiaksi. Ja mistäkö se compuutteri sen muka huomaa? Niin kauan kun takanen on tantereessa, se alkaa pyörimään heti kun vain jarru hiukka höllää. Vaan kun ollaan ilmassa, ei tuo takasen pyörintä alakkaan => systeemi höllää hiukka keulasta ja taas on takanen turvallisesti maan kamaralla![]()
![]()