ABS-jarrujen nesteen vaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jarsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jarsu

New member
Pyöränä on FZ6 ABS-jarruilla ja olisi tarkoitus vaihtaa jarrunesteet. Tarviiko ABSien kanssa huomioida mitään ylimääräistä vrt. absittoman jarrujärjestelmän nesteiden vaihto vai vaihdetaanko samaan malliin? Sehän on toki selvää, että tarkistetaan, että neste on sopiva systeemiin.
 
Yamahassa voi olla noin. Joissain muissa pyörissä pitää tietää mitä tekee (ja miten).

Kommentti vain siksi, että kysymys esitettiin aika yleisellä tasolla ja ilman merkkikohtaista täsmennystä.
 
Mulla vaihtui acessa aika näppärästi kun laitoin letkun ilmausnippaan ja aukasin sen.alkaa valumaan itsestään ja sit vaan lisäilin säiliöön sitä mukaan ku tyhjenee.jarruneste on niin halpaa et otin reilun säiliöllisen per satula pois ja sit vaan ilmausruuvit kiinni.säästyy ilmaamiselta
 
Jamahasta mitään tiedä, mutta suosittelen tekemään tuon niin, että ilmaa ei pääse järjestelmään... Voipi säästyä korjaamo käynniltä..
biggrin.gif
 
Vaihtometodina on tarkoitus käyttää seuraavaa, jottei ilmaa pääse järjestelmään: puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, kahvan löysäys, uusi puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, jne. Jarrunestesäiliössä koko ajan riittävästi jarrunestettä.

Kysymyksen pointtina oli se, että pitääkö ABS-pumpun läsnäolo huomioida jotenkin, mutta ilmeisesti se sitten ainakin tällaisessa tehostamattomassa järjestelmässä, jossa etu- ja takajarrupiirit ovat erillisiä, on bypass-moodissa normaalitilassa.

C-A-D, saa tarkentaa merkkikohtaisilla tiedoillakin, saattaapa joku muun merkkisen absillisen pyörän omistajakin viisastua tässä samalla. Mielestäni kysymyksen asettelussa (ei tosin otsikossa) oli kuitenkin pyörän malli mainittuna. Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
 
Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
Ne kummalliset poikkeukset ovat kaiketi ja lähinnä Bemun servo-absit. Niitä kun asiaa tuntematon menee ronkkimaan, niin kuulemani mukaan ilman puolen päivän korjaamoreissua ei selviä
tounge.gif
 
Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
Ne kummalliset poikkeukset ovat kaiketi ja lähinnä Bemun servo-absit. Niitä kun asiaa tuntematon menee ronkkimaan, niin kuulemani mukaan ilman puolen päivän korjaamoreissua ei selviä  
tounge.gif


Tähän minäkin hieman viittasin..
biggrin.gif
Tähän minäkin hieman viittasin..
biggrin.gif
 
Vaihtometodina on tarkoitus käyttää seuraavaa, jottei ilmaa pääse järjestelmään: puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, kahvan löysäys, uusi puristus kahvasta, ilmausruuvin avaus, nestettä tulee, ilmausruuvi kiinni, jne. Jarrunestesäiliössä koko ajan riittävästi jarrunestettä.

Kysymyksen pointtina oli se, että pitääkö ABS-pumpun läsnäolo huomioida jotenkin, mutta ilmeisesti se sitten ainakin tällaisessa tehostamattomassa järjestelmässä, jossa etu- ja takajarrupiirit ovat erillisiä, on bypass-moodissa normaalitilassa.

C-A-D, saa tarkentaa merkkikohtaisilla tiedoillakin, saattaapa joku muun merkkisen absillisen pyörän omistajakin viisastua tässä samalla. Mielestäni kysymyksen asettelussa (ei tosin otsikossa) oli kuitenkin pyörän malli mainittuna. Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
Minä laittaisin vielä ilmausnipaan letkunpätkän ja letkunpää nesteeseen, jos sattuisi joku rytmihäiriö pumpaamisessa niin ei menisi nipasta ilmaa järjestelmään.
 
Ajattelinpa vaan, että jospa eri pyörien lukkintumattomat järjestelmät olisivat pääasiallisesti melko samanlaisia, kaikkeenhan löytyy sitten kummallisia poikkeuksia.
Ne kummalliset poikkeukset ovat kaiketi ja lähinnä Bemun servo-absit. Niitä kun asiaa tuntematon menee ronkkimaan, niin kuulemani mukaan ilman puolen päivän korjaamoreissua ei selviä  
tounge.gif
Riittää, että osaa laskea yhdeksään. Nimittäin löytyy 9 ilmauspistettä.
wink.gif
 
^Mutta kun sekään ei ihan riitä. Nesteet tarttee puimurissa osata laittaa oikeaan paikkaan ja se ei ole se kaikkein ilmeisin, eli näkyvissä oleva jarrunestesäiliö. Ja siitä oikeastakin paikasta se kusee ne aika vauhtia pois kun servo pumppaa nesteet pellolle.

Emännän Hondassa on "tavallinen" ABS-järjestelmä, jossa jarrunesteen vaihto ja ilmaus tapahtuu ihan samalla tavalla kuin tavallisilla, lukkiutuvilla jarruilla varustetuissa mopoissa. Nestettä menee vähän enemmän.
 
Mitähän nestettä sitten voi käyttää. Kuulin tässä voimakkaan mielipiteen, että vain Dot4 on toimiva. Dot 5.1 tuhoaa tiivisteet männissä parissa vuodessa.
"esson baarin tietolaarista"
 
^Mutta kun sekään ei ihan riitä. Nesteet tarttee puimurissa osata laittaa oikeaan paikkaan ja se ei ole se kaikkein ilmeisin, eli näkyvissä oleva jarrunestesäiliö. Ja siitä oikeastakin paikasta se kusee ne aika vauhtia pois kun servo pumppaa nesteet pellolle.
Niin, tarvitaanhan siinä vielä sisälukutaitoa, että osaa homman tehdä - ja itse asiassa yhtä erikoistyökalua (jonka voi itse tehdä).  
smile_org.gif


Toisin sanoen on niitä yksinkertaisempiakin tapoja muissa pyörissä, muttei se bemarissa mikään kynnyskysymys ole tee se itse -miehelle
 
^Mutta kun sekään ei ihan riitä. Nesteet tarttee puimurissa osata laittaa oikeaan paikkaan ja se ei ole se kaikkein ilmeisin, eli näkyvissä oleva jarrunestesäiliö. Ja siitä oikeastakin paikasta se kusee ne aika vauhtia pois kun servo pumppaa nesteet pellolle.
Niin, tarvitaanhan siinä vielä sisälukutaitoa, että osaa homman tehdä - ja itse asiassa yhtä erikoistyökalua (jonka voi itse tehdä).  
smile_org.gif


Toisin sanoen on niitä yksinkertaisempiakin tapoja muissa pyörissä, muttei se bemarissa mikään kynnyskysymys ole tee se itse -miehelle
Joo, ei toki ja siksi aion tehdä sen(kin) itse, kunhan ajokausi ihan oikeasti ja lopuulisesti päättyy.
 
Mitähän nestettä sitten voi käyttää. Kuulin tässä voimakkaan mielipiteen, että vain Dot4 on toimiva. Dot 5.1 tuhoaa tiivisteet männissä parissa vuodessa.
"esson baarin tietolaarista"
Dot 5 on se epäyhteensopiva dot 4 ja dot 5.1 nesteiden kanssa.
Sekä tiivisteiden kanssa jotka on tarkoitettu 4 tai 5.1 tyypin nesteille.

Suoranainen loistoidea tuo 5.1 nimeäminen, olisivat tehneet suoraan dot 6 nesteen tuosta.

Nesteistä...
 
Mitähän nestettä sitten voi käyttää. Kuulin tässä voimakkaan mielipiteen, että vain Dot4 on toimiva. Dot 5.1 tuhoaa tiivisteet männissä parissa vuodessa.
"esson baarin tietolaarista"
Dot 5 on se epäyhteensopiva dot 4 ja dot 5.1 nesteiden kanssa.
Sekä tiivisteiden kanssa jotka on tarkoitettu 4 tai 5.1 tyypin nesteille.

Suoranainen loistoidea tuo 5.1 nimeäminen, olisivat tehneet suoraan dot 6 nesteen tuosta.

Nesteistä...
Näin on. Suurin ero DOT4 ja 5.1 välillä on viskositeetti pakkasella, 5.1 on säilyy ohuempana ja siksi toimii siellä ABS:n venttiileissä paremmin. Koskee lähinnä autoja. On sillä myös vähän korkeampi kiehumispistekin. Sitä olen itte laittanut sekä autoihin että pyöriin, yleensä ihan jotain Korrekia. Rata-ajajat voi laittaa näitä korkean kiehumispisteen kisanesteitä, esim. Motul RBF600 (DOT4).
 
Eikös se ollut niin, että DOT 5-neste tuhoaa tiivisteet sellaisesta järjestelmästä, joka ei ole sille tarkoitettu? Vai oliko toisinpäin, jos systeemi on tarkoitettu DOT 5:lle, muut nesteet tuhoaa sen?
 
Back
Ylös