• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS:n vika

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -RUMBLE-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

-RUMBLE-

New member
Piti mennä PK-torstain ajeluille mut ABS:n valot alkoivat vilkkuu  
sad_orig.gif

Mistä kannattaisi alkaa etsiä vikaa, vai onko itse mahdollista edes löytää?

Valot vilkkuu koko ajan eri tahdissa (vilkkuvat vuoronperään) ajaessa sekä kun laittaa virrat päälle.

En oikein tiedä miten niiden pitäisi palaa... ovat villkuneet aina eritahdissa (vuoronperään) kun on laittanut virrat päälle, ja vilkkuminen on loppunut kun on ajanut vähän matkaa.

Mutta nyt vilkkuvat koko ajan...

Olen omistanut pyörän kolmisen viikkoa, ja pyörähän on K 1200 RS vm.00

Tarkista jääkö joko jarrupoljin tai jarrukahva aavistuksen kantamaan eikä mene täysin lepoasentoon. Kun laittaa virrat päälle muttei käynnistä, kuulee kun ABS:n pumppu käy (vinkuu), silloin kun joko poljin tai kahva on jäänyt kantamaan. Jarruvalokin palaa aina kun jompi kumpi mikrokytkin on sulkeutunut. Normaalissa lepotilassa ei pumppu käy eikä jarruvalo pala.

Voi toki olla viallinen mikrokytkin myös.

En oikein ymmärtänyt... mun ymmärtääkseni pumppu käynnistyy vastaa kun ajaa, noin 5 km/tunnissa.

Luin aikaisemmista ketjuista että voisi olla vika akussa... tutkin asiaa, jännitteet ei mittaamalla vissiin paljoa kerro ja hyvin toi ainakin starttaa..

Pistä yv:tä ja tule käymään, tsekataan tuolla GS-911:lla mikä siellä hälyttää.

ABS jarrujen vikakoodit, eli vian syyn, voi tarkistaa itsekin.
Tuolla on vähän ohjeita.
http://www.matkaendurot.net/forum....art=629

Pyörässäsi on ilmeisesti ABSII jarrut, jotka ovat suht yksinkertaiset vianhauan kannalta.
Niissä ei ole mitään pumppua ( kuten ABS integraalijarruissa ), joka alkaisi vinkumaan jarrutettaessa.

Soita mulle, jos haluat lisää ohjeita. Olen noita ABS jarruja korjannut muutaman kappaleen.

Ei ABS-vika sikäli mitään ajamista haittaa, ABSit vaan ei toimi. Ainakin ABSII jarruissa.
ABS integraalijärjestelmästä ( R1150 yms. )häviää kyllä muukin jarruteho ABS vian takia.

Jos akku on melkein finaalissa, niin se tekee ABS vian.
Vika kyllä korjaantuu itsestään, kun ajaa ensin kunnon matkan, sammutttaa koneen ja käynnistää sitten uudestaan, kun akku on vähän latautunut.
ABS nimittäin tutkii käynnistyksen aikaisen jännitteen.
Ja tuo vikakoodi nollautuu itsestään.

Puh 050 5768 480

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Toi GS-911 ei taida sopia ABSII jarruille, vai sopiiko, jos ne jarrut semmoiset on.
ABSII jarrut tuntee siitä, että jarrusatuloissa lukee "Brembo"
Uudemmissa ABS Integraalijarrujen satuloissa lukee "BMW"

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Jep ABSII jarrut tossa on, ohjekirjan mukaan ja brembon satulat.

Laitoin akun lataukseen, jos se nyt vaikka auttais... ja tossa oli 18Ah:n akku kun ohjekirjasessa sanotaan 19Ah:n. Voisko toi vaikuttaa asiaan? ei toi akku muuten kyylä tunnu finaalissa olevan.

Kai siellä jokin "pumppu" on? ainakin ohjekirjan mukaan "kaikki toiminnot sekä pumpun käynnitymisen voi kuulla kun ajaa yli 5km/h"

Joo, noita mahdollisia vikoja voidaan tässä spekuloida samalla kun odotellaan, josko iaj pääsee ne vikakoodit lukemaan.

Siellä voipi olla ABS:in pyörintäanturi vialla (kuten itselläni oli taannoin) ja kai se matala jarrunesteen pintakin voi vihoitella noissa vanhemmissakin. Ainakin yhdessä meikäläisen luona käyneessä LT:ssä oli tuo vikana, jonka GS-911 saman tien kertoi. Omistaja epäilikin jo sitä koskapa oli saanut huollosta hakiessaan hieman välttelevän vastauksen kun tuli kysymys jarrunesteiden tarkistuksesta...ABS-valo pamahti päälle aina kun jarrua piti päällä hiukankaan pidempään.

t. pozo

062802moto_prv.gif

Jep ABSII jarrut tossa on, ohjekirjan mukaan ja brembon satulat.

Laitoin akun lataukseen, jos se nyt vaikka auttais... ja tossa oli 18Ah:n akku kun ohjekirjasessa sanotaan 19Ah:n. Voisko toi vaikuttaa asiaan? ei toi akku muuten kyylä tunnu finaalissa olevan.

Kai siellä jokin "pumppu" on?  ainakin ohjekirjan mukaan "kaikki toiminnot sekä pumpun käynnitymisen voi kuulla kun ajaa yli 5km/h"
Höh. taas joku maallikko on suomentanut käyttöohjeita.
Ei siellä ole mitään pumppua. Olen sen yksikön itse purkanut enkä löytänyt mitään pumppua.

Se klunk-ääni liikkeelle lähdettäessä johtuu siitä, että ABS testaa mäntien toiminnan, eli liikuttaa niitä hieman.
Ei ne männät, jotka säätelee paineita, tee siitä pumppua.

ABS jarruja kannattaa vetää muuten lukkoon kerran viikossa. Niin ne saavat hieman puuhaa eivätkä tahmaudu jumiin. Tuo liikkeellelähtötesti pienillä männän liikkeillä ei pidä ABS järjestelmää tarpeeksi virkeänä.
Ja muutenkin kannattaa oikeasti opetella sitä ABSsien käyttöä "lukkoon" asti.

Ei toi akun kapasiteettiero voi vaikuttaa tähän asiaan.
Vain akun kunto vaikuttaa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Kyllä rs:ssä kuuluu abs:n ujellus pari sekuntia aina kun virrat laittaa päälle.
Akku, takajarrusäiliön jarrunesteen vähyys, abs-tunnistimen liian suuri välys (ne mustat mötikät johdon päässä pyörän navoissa) ovat myös yleisiä vikakoodien aiheuttajia.

Voit tehdä myös oman resetoimis-virityksen josta ohjeet löytyy englanninkielisiltä sivuilta (http://www.largiader.com/abs/absfault.html )

Mutta ajoahan se ei haittaa vaikka vilkkuukin..

sport05.gif

Jaa noinko paljon noihin omistajan käsikirjoihin voi luottaa
tounge.gif

no on siellä ollut muutakin omituisesti kerrotua...

Onhan noita jarruja testailtu, tapana kyllä tehdä paniikki jarrutuksia aina silloin tällöin kuten autollakin.

Kiitos avuista
smile_org.gif
Täytyy huomen jatkaa vian etsintää... ja palailla asiaan jos ei selviä, ja hakea vaikka se vikakoodi iaj:ltä.

Enpä tullut aluksi tarkistaneeksi tuota ABS:n versiota. Hyvä kun tuli esille viisaampien toimesta.
Omassa pyörässä on Integraali-ABS, joka toimii hieman eri tavoin kuin ABSII.

Lueskelin tuon luvun ABSII:sta Clymerin korjausoppaasta ja siellä väitetään, että ABSII:n ohjausyksikkö sisältää kaksikanavaisen painesäätimen, sähkömoottorin ja mikroprosessorin. Eli tuo sähkömoottori nähtävästi pitää sen vinkunan. Ehkä sen nimittäminen pumpuksi on harhaanjohtava ilmaus.
Ko luvun vianetsintäkappaleessa mainitaan, että kun pyörä on käynnistetty ja se saavuttaa liikkeellelähdön jälkeen 5km/h nopeuden, "pumpun" äänen pitäisi kuulua ja varoitusvalojen sammua, mikäli ABS-järjestelmä on kunnossa.

Jep bensapumppu ujeltaa kun laitta virrat päälle, kuten autoissakin...

ja noinhan se mulla toimi, että abs-valojen vilkkuminen loppui kun ajoi yli 5km/h:ssa. se on vähän hämärän peitossa miten niiden pitäisi vilkku vai onko silla väliä...mulla vilkkuu eri tahtiin, eli vuoron perään.

Ja nyt vilkkuu silleen koko ajan.

Clymerissa sanotaan, että kun ABS:n varoitusvalot vilkkuvat vuorotellen, ABS:ssä on vikaa ja se on poissa käytöstä.

Yhtäaikaa vilkkuminen (kun virrat on juuri laitettu päälle) tarkoittaa, että ABS on kunnossa, mutta antureiden testiä ei ole vielä suoritettu (koska liikesignaalia ei ole).

Kannattaa siis käydä luettamassa ne vikakoodit. Silloin selviää onko isokin vika.

Ne vikakoodit voi lukea ITSE.

Ei tarvita kuin yleismittari tai sitten Biltemasta merkkivalodiodi 43043, joka maksaa 1.99 euroa.
BMW huoltoon ei ainakaan kannata maksaa sitä 50.- euroa tai jotain, jonka ne perivät vikakoodin lukemisesta.

Ohjeet homman tekemiseen ovat tuolla aikaisemmassa viestissäni.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Back