• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS ongelmia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja awaaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ABS ongelmia - Toimiiko BMW:n ABS-jarrut

• A: ei ongelmia

Ääniä: 0 0,0%
  • B: toimintahäiriöitä

• C: korjausta vaativaa vikaa

• Ääniä yhteensä
    0
Ei pienintäkään ongelmaa.
biggrin.gif

Enpä ole parempia jarruja vielä kokenut, kuin nuo bemun tehostetut integral absit.
37 tkm takana, ei pienintäkään vikaa. Takapalat uusittu 20 tkm paikkeilla, vaikka en edes käytä jalkajarrua
smile_org.gif

Koputetaanpa puuta, kop, kop..

-04 mallinen LT 30tkm. Ei ongelmia ja siitä harvinainen yksilö, että takajarrut eivät edes kilju. Ja pysähtyy kuin seinään...

Samat tavat kuin J@ckilla, jalkajarrua en ole opetellut edes käyttämään. (Tai no, ylämäkistarteissa sillä on kätevää pitää pyörää paikallaan, ei tartte jönglöörata oikealla kädellä niin paljon...)

Paras siis pysytellä poissa "tavallisten" mopojen puikoista.  
tounge.gif

t. pozo
062802moto_prv.gif

Noin 13tkm jälkeen edelleen toimintaa. Sellaisen ilmiön olen huomannut että jos ajaa ja jarruttelee vain hissukseen, jarrujen teho häipyy. Syynä on likaantuminen, uskoisin, koska riittävän kovan täysvauhtisen jarrutuksen jälkeen herkkyys on huipussaan pitkän aikaa.
Kiljumista myös kuultavissa mutta eihän Beemeri olisi itsensä ellei kuuluisi. Toinen vähäinen haitta on ehkä levyn lievä kierous koska kevyessä hidastuksessa tuntuu pientä nykimistä, mutta ei haitaksi asti.
(taidan olla unella kun pitää korjata alvariinsa)

Viime syksynä jarru hajosi. Kun virrat kytki päälle, niin ABS-valo jäi vilkkumaan nopeasti ja koko servo oli pois päältä (R1200GS)
Talvella ABS+servo-murikka vaihdettiin. Keväällä kaiken piti olla kunnossa, mutta ei ollut. Parin viikon toimimisen jälkeen sama ilmiö toistui. Tutkin vikaa itse ja totesin jarrukahvan mikrokytkimen särkyneen. Se aiheutti koko systeemin jumittamisen. Kytkin vaihdettiin ja jarrut alkoivat toimia.
Nyt syksyllä kävin tarkistuttamassa jarruni (bemarin kirjeen saatuani) ja tarkistuksen yhteydessä kytkin säädettiin uudestaan. Voi voi!!
Samalla vaihdettiin takajarrupalat, jotka olivat kestäneet VAIN ~14000km. Ilmeisesti servojarrut kuormittavat takajarruja aika tavalla! Normaalisti käytän siis etupäässä käsijarrua ja jalkaa tarjoan vain erityistilanteissa.
Voi voi!

Risto

Takapalat vaihdettiin kympin huollossa. Tuli aika yllätyksenä. Mielestäni tuo integraalijarru on ihan perseestä. Kun jarruttaa jarrukahvalla jäykistää se koko pyörän jousituksen ja jos jarruttaessa samaan aikaan ajaa johonkin terävään töyssyyn täräyttää aika pahasti. Itse siksi käytän usein pelkkää takajarrua jos vauhtia pitää saada pois samaan aikaan esim. hidastekorokkeen yli ajaessa.

Talvella tosin tuo integraali ja abs yhdessä auttavat helkutin nopeaan pysähtymiseen. Kokeilin ilman abseja ja jo oli perä menossa sivulla ja etupää toiseen suuntaan luistamassa alta pois. Ihan pelottaa että jos joutuisi ajamaan absittomalla pyörällä jälleen. Tottunut liian huolettomaan menoon.

Koska abs toimii myös pelkän takajarrun kanssa on hankala saada takapyörä luistoon. Vaihteilla kikkailemalla se onnistuu mutta ei tee varmaan pitemmän päälle hyvää vaihteistolle täräyttää aina pari pykälää pienemmälle ja jarruttaa moottorilla.

Olisi mainiota jos tuon takajarrun saisi lukkiintuvaksi samalla kun etunen olisi lukkiintumaton. Ja tietysti integrointi pois.

Sellaisen ilmiön olen huomannut että jos ajaa ja jarruttelee vain hissukseen, jarrujen teho häipyy. Syynä on likaantuminen, uskoisin, koska riittävän kovan täysvauhtisen jarrutuksen jälkeen herkkyys on huipussaan pitkän aikaa.
Olen huomannut saman ilmiön, tosin aika lievänä. Mutta kyllä kunnon terävän ja voimakkaan jarrutuksen jälkeen jarrut ovat jonkin aikaa herkemmät ja tuntuu kuin jarrupalan pito olisi suurempi. Vaikkei abseja olekaan mun r1100 ässässä.

Back