• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS stoppie?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiikeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Häh? ABS katsoo juuri sitä pyörää jota jarrutetaan ja joka yrittää lukittua! Autojen luiston-, sutimisenestot yms. hienoudet ei kuulu tähän....
Jep, näihän se toimii. Joka renkaalle on oma anturi.
Jos perää ei saa ilmaan, johtuu se joko huonosta pidosta, pyörän ominaisuuksista tai sormivoiman puutteesta.
 
Häh? ABS katsoo juuri sitä pyörää jota jarrutetaan ja joka yrittää lukittua! Autojen luiston-, sutimisenestot yms. hienoudet ei kuulu tähän....
Jep, näihän se toimii. Joka renkaalle on oma anturi.
Jos perää ei saa ilmaan, johtuu se joko huonosta pidosta, pyörän ominaisuuksista tai sormivoiman puutteesta.
eek.gif


Niin ettei systeemissä voisi olla kokonaiskiihtyvyyttä huomioivaa anturia...
eek.gif
 
Sitähän abs juuri tekeekin, vertaa pyörien nopeuseroa. Milläs muuten se voi määrittää nopeuden tai luistaako/lukittuuko jompikumpi pyöristä??
Häh? ABS katsoo juuri sitä pyörää jota jarrutetaan ja joka yrittää lukittua! Autojen luiston-, sutimisenestot yms. hienoudet ei kuulu tähän....
About näin - ainakin Bemareissa. Uuden, tulevan vuoden jarrujärjestelmän kylkiäisenä julkistivat tämän myös pyörien nopeuseroa mittaavan ja analysoivan järjestelmän. Sitä tarvitaan nimenomaan luistonesto-/ajovakaudenhallintajärjestelmässä, jollaisen saa 2007 Bemareihin (jos tahtoo
shaun.gif
)
 
Mun pitkän lahnan perä pysyy yleensä aina maassa, kun ABS alkaa rupsuttaa. Hossac-etupääkin estää keulan niiaamista. Muutaman kerran kävi viime kesänä, kun oli ajellu jonkin aikaa vähän reippaammin ja pidot kohdillaan, että perä nousi arviolta parikymmentä senttiä kovassa jarrutuksessa, ennen kuin etupyörä alkoi luistaa. Luulisi jollain teleskooppietupäällä tuo stoppie onnistuvan, kun eihän siinä ole itse tarkoitus luistattaa etupyörää ja tuskin takapyörän pyöriminenkään voi etupään jarruihin vaikuttaa.
 
Uuden, tulevan vuoden jarrujärjestelmän kylkiäisenä julkistivat tämän myös pyörien nopeuseroa mittaavan ja analysoivan järjestelmän. Sitä tarvitaan nimenomaan luistonesto-/ajovakaudenhallintajärjestelmässä, jollaisen saa 2007 Bemareihin (jos tahtoo
shaun.gif
)
Alkuperäinen kysymys taisi olla koskien ABSeja ja perän nostoa?
FJR:llä ei perä varmasti nouse, ainakaan jos kova jarrutus tehdään oikeaoppisesti takajarrua mukana käyttäen, jolloin etupää ei niiaa paljoakaan.
Mutta tarkoitushakuisella pumppauksella nousee.....
eek.gif


Noihin tietokonepohjaisiin apuvälineisiin: seuraavaksi varmaan -08 malleissa on ulossingahtavat apupyörät, jos tietokone havaitsee epänormaalia liikendintää......
sport05.gif
 
Kyllähän se ABS vertailee renkaiden pyörimisnopeuden eroa. Muuten voisi olla melko vaikea määrittää missä vaiheessa etunen/ takanen menee lukkoon ja jarrupainetta pitäisi laskea. Tietääkseeni niissä ei ole kolmatta pyörää matkassa joka mittaisi oikeaa nopeutta jostain muualta. Tuohon systeemiin on sitten melko helppo liittää luistonesto (ajohallinta tai vakautus järjestelmä on sitten vaikeampi).
 
Kyllähän se ABS vertailee renkaiden pyörimisnopeuden eroa. Muuten voisi olla melko vaikea määrittää missä vaiheessa etunen/takanen menee lukkoon ja jarrupainetta pitäisi laskea. Tietääkseeni niissä ei ole kolmatta pyörää matkassa joka mittaisi oikeaa nopeutta jostain muualta. Tuohon systeemiin on sitten melko helppo liittää luistonesto (ajohallinta tai vakautus järjestelmä on sitten vaikeampi).
No voi jösses, ymmärtääkseni puhutaan edelleen moottoripyöristä?
Jos ei ole sellaista yhdestä kahvasta molempiin pyöriin vaikuttavaa jarruja tasaavaa systeemiä, jalkajarrulla myös eteen ja päivastoin, niin tasan tarkkaan rengaskiekko magneettianturilla jommassa kummassa/molemmissa pyörissä tarkkailee renkaan pyörimistä ja käskyttää jarrupaineventtiiliä lukkiutumisen lähestyessä, ihan pyöräkohtaisesti, kumpaa jarrua nyt sitten tosissaan painetaan.
Moottoripyörissä on eripiirijarrut ainakin valtaosassa em. muutamaa poikkeusta lukuunottamatta

Seuraavaksi voidaan keskustella ABS:n alkuajan väittelystä: voiko autoa pitää paikallaan jarrulla, kun ABS estää pyörän paikalleen lukkiutumisen?
omg.gif
Tiedän vastauksen, ei tarvii vastata!
 
No voi jösses, ymmärtääkseni puhutaan edelleen moottoripyöristä?
Jos ei ole sellaista yhdestä kahvasta molempiin pyöriin vaikuttavaa jarruja tasaavaa systeemiä, jalkajarrulla myös eteen ja päivastoin, niin tasan tarkkaan rengaskiekko magneettianturilla jommassa kummassa/molemmissa pyörissä tarkkailee renkaan pyörimistä ja käskyttää jarrupaineventtiiliä lukkiutumisen lähestyessä, ihan pyöräkohtaisesti, kumpaa jarrua nyt sitten tosissaan painetaan.
Moottoripyörissä on eripiirijarrut ainakin valtaosassa em. muutamaa poikkeusta lukuunottamatta

Seuraavaksi voidaan keskustella ABS:n alkuajan väittelystä: voiko autoa pitää paikallaan jarrulla, kun ABS estää pyörän paikalleen lukkiutumisen?
omg.gif
Tiedän vastauksen, ei tarvii vastata!
Tiedätkö vai luuletko, että se toimii noin??
 
No voi jösses, ymmärtääkseni puhutaan edelleen moottoripyöristä?
Jos ei ole sellaista yhdestä kahvasta molempiin pyöriin vaikuttavaa jarruja tasaavaa systeemiä, jalkajarrulla myös eteen ja päivastoin, niin tasan tarkkaan rengaskiekko magneettianturilla jommassa kummassa/molemmissa pyörissä tarkkailee renkaan pyörimistä ja käskyttää jarrupaineventtiiliä lukkiutumisen lähestyessä, ihan pyöräkohtaisesti, kumpaa jarrua nyt sitten tosissaan painetaan.
Moottoripyörissä on eripiirijarrut ainakin valtaosassa em. muutamaa poikkeusta lukuunottamatta

Seuraavaksi voidaan keskustella ABS:n alkuajan väittelystä: voiko autoa pitää paikallaan jarrulla, kun ABS estää pyörän paikalleen lukkiutumisen?
omg.gif
Tiedän vastauksen, ei tarvii vastata!
Tiedätkö vai luuletko, että se toimii noin??
Piti oikein käsikirjaa lukea, josko tuolla olisi jarrujen kohdalla jotain asiasta mainittu ja siellähän tuo seisoi - selvällä Saksa-Suomi-kapulakielellä.

Suoraa lainausta omistajan käsikirjasta kohdasta "Lukkiintumattomat jarrut":

"Takapyörän nouseminen

Kun pito renkaan ja tienpinnan välillä on hyvä, etupyörä lukkiutuu voimakkaassakin jarrutuksessa vasta hyvin myöhään tai ei lainkaan. Siten ABS-järjestelmän tarvitsee puuttua tilanteeseen vasta myöhään tai ei lainkaan. Tällöin takapyörä saattaa nousta irti tiestä, mistä voi seurata moottoripyörän joutuminen sivuluisuun.

HUOM! VOIMAKAS JARRUTUS SAATTAA NOSTAA TAKAPYÖRÄN IRTI TIESTÄ! Sinun pitää tiedostaa, että edes ABS-säätö ei kaikissa tapauksissa pysty estämään takapyörän nousemista irti tiestä".

Eli voi sillä stoppien (ainakin jonkinlaisen) tehdä .mot
 
HUOM! VOIMAKAS JARRUTUS SAATTAA NOSTAA TAKAPYÖRÄN IRTI TIESTÄ! Sinun pitää tiedostaa, että edes ABS-säätö ei kaikissa tapauksissa pysty estämään takapyörän nousemista irti tiestä".

Eli voi sillä stoppien (ainakin jonkinlaisen) tehdä .mot
No toi taas mun mielestä kertoo jsut sen, että se todellakin pyrkii pitämään takapyörän tiessä, mutta joskus se saattaa vähän nousta. Kyllä kunnollisella renkaalla ja jarruilal varustettu mopo heittää vaikka ympäri asti, nou problem.

Tuo kyllä tukee omaa kokemustani siitä bemusta kun sitä rengasta ei vaan saanu nousemaan ku vähän vaan, vaikka pitoa tuntu olevan reilusti.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, taidan "julistautua" voittajaksi ko keskustelussa...olin siis sitä mieltä että pystyy...
 
taitavat vaan olla nua kaikki absi-mopot sellaisia matkalehmiä että takarengas ei nouse kuin keskiseisonta tuella
tounge.gif
 
Kiitoksia kaikille vastauksista, taidan "julistautua" voittajaksi ko keskustelussa...olin siis sitä mieltä että pystyy...
No ei tohon mun mielestä oo vastausta vielä saatu. Tyypilliseen tapaan täällä on rehellistä mutua, vahvaa mutua ja vieläpä ehdotonta mutua, mutta faktaa perusteluineen en oo vielä missään nähny. Olinko minä jopa ainoa koko keskustelussa, joka on joskus edes kokeillut asiaa?

Ja järkeilemällä asia ei kyllä selviä, koska sitä ei ikinä tiedä mitä jippoja ne valmistajat on sinne laittaneet.
 
Pistäkääs joku faktaa tuosta ABS:n toiminnasta (mopossa). Itse olen luullut, että ABS vertailee eri pyörien pyörimisnopeutta/kulmakiihtyvyyttä...

lainaa wikipediasta: "The electronic unit constantly monitors the rotation speed of each wheel. When it senses that any number of wheels are rotating considerably slower than the others"
Vai haisteleeko se todellakin vain erillisien pyörien omaa kulmakiihtyvyyden muutosta tms.
nixweiss.gif


Sillähän ei ole mitään merkitystä, että etu- ja takarengas ovat eri jarrupiireissä. Molemmat piirit voivat käyttää pyörien antureita omaan säätämiseen...

Tuo rakennehan se vaikuttaa, saako mopon perän ilmaan vai ei (renkaiden pyörimisnopeuden ero)
Pyöriihän se ilmassa oleva rengas tietenkin jonkin aikaa samaa nopeutta kuin maassa oleva eli pienet stoppiet mahdollisia.
idea3.gif
 
eli teoriassa jos saisi etu ja takarenkaan pyörimään samaa vauhtia stoppien aikana, niin pitäisi onnistua?
 
Todellakin ainakin Boschin ABS systeemit mittaavat renkaan kulmakiihtyvyyttä/hidastuvuutta ja tekevät sen perusteella nestepaineen muutoksia. Eli toisin sanoen takarenkaan pyörimisnopeudella ei ole merkitystä säätöpiirin toiminnalle. Tuon perusteella ja käytännössä ABS-stoppien on mahdollista.

On toki olemassa järjestelmäkohtaisia eroja ABS-jarruissa. MCN testasi pari vuotta sitten pyörien ABS-jarruja. Samoissa olosuhteissa, nopeuksilla ja samoilla renkailla Ducati ST4S pysähtyi BMW:tä kuivalla asfaltilla 3 m lyhyemmällä matkalla 60 mailin nopeudesta.

Syyksi eroille valmistajat kertoivat säätöarvojen erot painotuksessa. Ducatin tapauksessa säätöpiiri painottuu kitkaluistokäyrän epästabiilille puollelle, jolloin pysähtymismatka on lyhyempi mutta pyörä on samalla epävakaampi jarrutuksissa. BMW:ssä oli painotettu säätöpiiri stabiilille puolelle, jolloin pyörällä on vakaampi ja sillä on jopa mahdollista tehdä väistöliikkeitä jarrutuksen aikana - jarrutusmatkan kustannuksella.
 
No mutta ei ne ABS:ssät välttämättä tarkoita pidempiä jarrutusmatkoja. Tuossa testissä esimerkiksi ABS-jarruinen bemari pärjäsi ihan hyvin:
MCN
 
Back
Ylös