• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS:t Hondiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teude

New member
Uutinen
Eli Honda laittaa kaikkiin pyöriinsä ABS:t kahden vuoden sisällä. Loistava idea supersport-pyöriin
062802jumpie_prv.gif
, eikun ei muuten olekaan...
 
Väitän, että useampi uskaltaa lähteä tollasen kanssa radalle kokeilemaan, kun ei tartte pelätä sitä kaatumista pääsuoran jarrutuksessa. Voin olla väärässäkin...

Jos ainoa peruste ABS-jarrujen vastustukseen on se, ettei nää endo nouse niin,
pftroest.gif
 
Voihan ABS:it olla poiskytkettävää mallia, bemareissa ja guzzeissa usemmissa onkin.

Ja Hondalla vissiin on nimenomaan ideana varustaa sporttivehkeet jollain uudentyyppisellä absiversiolla, joten ehkäpä liian aikaista tuomita sitäkään vielä. Jos ne on poiskytkettävissä, sitten ainoa haitta rata-ajoon lienee pari kiloa lisäpainoa.

Kadulla ja matka-ajossa niiden hyödyllisyyttä ei kukaan täysijärkinen varmaan tänä päivänä enää kiistä. Kun otetaan huomioon, että ne toimivatkin nykyisin pirun paljon luotettavammin, turvallisemmin ja paremmin kuin vielä joskus absien alkuaikoina (monien kielteinen asenne niitä kohtaan tuntuu juontavan tuolta 80-luvulta).
 
Tuskinpa tuo ihan pitkin vittua jarruttelee, eiköhän ne hondalla ole jokusen verran osannut hioa missä kohtaa absit tulee väliin. Ja eiköhän ne pysty pois päältäkin kytkemään. Kyllä ainakin itse mielelläni ottaisin moisen järjestelmän ihan normiajoa varten, jos sitten joskus radalle eksyy ja systeemistä on haittaa niin laittaa poies päältä.
 
os ne on poiskytkettävissä, sitten ainoa haitta rata-ajoon lienee pari kiloa lisäpainoa.
jo laskee haitaksi ton parilisäkiloa niin käy itte lenkillä ja puottaa painoo eikä nussi tommosten juttujen kanssa. Sinäänsä viisaskin idea nuo absit kaikkiin tuohan se kuitenkin turvallisuutta.
(tosin voisin väittää että en koskaan tuu omistamaan hondaa..
tounge.gif
)
 
Voihan ABS:it olla poiskytkettävää mallia, bemareissa ja guzzeissa usemmissa onkin.

(monien kielteinen asenne niitä kohtaan tuntuu juontavan tuolta 80-luvulta).
Norgessakin on kytkettävissä pois mutta en keksi tilannetta, jossa niin tekisin kun toimenpide vaatii pysäyttämisen ja useiden sekuntien napin painalluksenkin niin hetken mielijohteesta se ei onnistu ja kai se hyvä just niin.

Jos näin olisi, että kielteinen asenne johtuu 80-luvun laitteista niin olisihan juttuja taas paisuteltu. Nimittäin todella aniharva on koskaan päässyt edes kokeilemaan sen aikaisia pyörän ABS:iä (ellei nyt tarkoiteta myös autojen jarruja) koska Bemareihinkin niitä alkoi saada vasta vuonna 1988 ja Suomessa niitä saattoi olla vain jokunen hassu jos sitäkään.
 
okei, korjataan siis, että kielteiset mielikuvat ABS:eista johtuu monesti siitä, että ENSIMMÄISEN SUKUPOLVEN ABS-jarrujen toiminnassa, kuten myös luotettavuudessa, oli paljonkin parantamisen varaa. Ja nykyisin ne toimivat paljon paremmin joka suhteessa. Aluksihan absin ohjausyksikkö ja säätöyksikkökin tarvitsivat valtavasti tilaa, ja ne painoivat paljon, nykyään koko helahoito on sellaisessa kahvipaketin kokoisessa pömpelissä.
 
Back
Ylös