Sliparilla olisit saanut melkein samat lukemat ja huomattavasti paremman alarekisterin...
Ei pelkällä sliparilla saa juuri mitään lisätehoa. Kyse on enemmän ulkonäköjutusta. Minulla on Bladessa Akrapovicin pönttö enkä ole ajossa huomannut mitään muutosta aiempaan verrattuna, vaikka pyörä kävi dynossa.
Äänet ovat Akrassa bassovoittoisemmat, siinä kaikki. Toisaalta Bladessa riittää ominaisuuksia vakionakin.
Kyllä sillä nyt vaan saa lisää tehoa, ja varsinkin Yamahassa se on Exupin takia kadulle ylivoimaisesti järkevin ratkaisu. Tottakai aina pitää säädättää (varsinkin kaasaripelit), jos haluaa siitä mahdollisimman hyvän.
Muissa merkeissä kokoputkella ei menetetä niin paljon alarekisteriä kuin Yamahassa kokoputkella. Joissain merkeissä/malleissa ei menetetä yhtään, yleensä jos ei ole exupin tyylistä järjestelmää. Yamaha on aika riippuvainen tuosta Exupista. Suzukin GSX-R 1000:ssa pakoaukonsäädin vaikuttaa vain n. 3000rpm asti, kun Yamaha R1:ssä n. 5000rpm asti.
Itse sain sliparilla, suutinsarjalla ja säädöllä R1:een n. 10hp lisää huipputehoa, joka on hyvin lähellä sitä mitä on saatu parhailla kokoputkilla. Sain sliparilla saman tehon, kuin yleensä samassa penkissä kokoputkilla kyseisen vuosimallin rykkösissä. Keski- ja alakierroksilla vääntö ja herkkyys parani _huomattavasti_. Tämä ei ole mutua, vaan erittäin tarkkaan tutkittu koko homma.
Yamahaan en ainakaan laittaisi muuta kuin sliparin, tulos on paljon parempi. Kuten sanottua, kokoputkella saadaan hiukan lisää huipputehoa, mutta se kostautuu alakierroksilla liian pahasti.. Tuota muutaman hepan eroa huippukierroksilla ei huomaa kukaan, mutta keski- ja alakierroksien herkkyydestä ja väännöstä on todellista hyötyä, ja sen huomaa perseessään ihan selvästi.
Muissa merkeissä kokoputki on järkevämpi ratkaisu kuin Exupilla varustetussa Yamahassa..
Alkaa ihmetyttää nämä "ei pelkällä pöntöllä saada muuta kuin ääntä" -kommentit. Itse on tullut penkissä noita vertailtua monia kertoja, ja kyllä niillä nyt vaan saa lisää, ja koko kierrosalueelle.. Lukekaa vaikka tämä linkki:
http://www.bomber.fi/forum/viewtopic.php?t=2413