Mä kuulinkin paikallisilta Fiat & Formula Vee-kuskeilta jo joitain viikkoja sitten, että Ahvenistolta tulee sellaisia lasku-ukaaseja ettei ole ennen nähty.
Ihme ulinaa erityisesti toi "siirtämään kustannukset radan uudistamisesta kävijöiden harteille".
Suosittelen vetämään kaiteeseen vaikka Nordschleifella ja katsomaan, kenelle lasku lähetetään ja kuinka iso se on.
Ahveniston pitäisi tehdä tämä siten, että myisi samalla vakuutuksen ratavaurioille.
Olihan nämä asiat siinä YLEn uutisessa katettu:
Vaikka tuntuu siltä että Suomessa on muutenkin voimassa rikastumiskielto, niin erityisesti sellainen periaate on vahingonkorvausoikeudessa. Eräältä sivulta tiivistettynä
"Vahinkoa kärsinyt ei siis saa hyötyä vahingon aiheutumisesta, minkä vuoksi korvattavaksi tulee ainoastaan todellinen vahinko."
In Finland we have this thing called liikennevakuutus. Vasta saatiin uusi laki, ja edelleen vakuutus pitää ottaa vaikka kilpaa ajaisit. Se on sitten sama jääkö siinä kärsijäksi puutarhatonttu, lyhtypylväs vai kaide, liikennevakuutus korvaa sen mitä siitä korvattavaksi kuuluu. Vahingon kärsijä voi vakuutusyhtiön kanssa neuvotella laskutusperusteen oikeellisuudesta ja korvausmäärästä, mutta käytetystä puutarhatontusta et uuden hintaa saa.
Eli vakuutus asiaan on jo olemassa. Laskuja saa lähettää vaikka minkälaisia, mutta maksaa ei välttämättä tarvitse. Voiko edes kahdenvälistä sopimusta tehdä asiaan joka jyräisi liikennevakuutuslain, en usko. Radan vuokranneelle taholle laskun lähettäminen onkin jo aika kelmi temppu, lähtökohtaisesti liikennevakuutus korvaa vahingot rikastumiskiellon mukaisesti ja kaikki muu on ekstraa, eikä ekstraa voi vahingonkorvauksen perusteella periä.
Sinänsä pistää miettimään, ovatko ratayhtiöt lähettäneet aiemmin vakuutusyhtiöille laskuja ja onko aiemmin kellekään tullut mieleenkään lähteä perimään tätä kautta radan vaurioita.
Jännityksellä odotan, milloin Alastarosta tulee lasku, kun traktori sai käydä lanaamassa Las Palmasin hietikot sen jäljiltä kun vedin jarrutuksen pitkäksi. Sinne tuli nimittäin ura. Tälläisestäkin varmaan saisi eritellyn laskun 130e/h ja minimiveloitus 1h, aloitusmaksu 100e/kerta, toimistomaksu 30e, ja koska oli pyhäpäivä niin voidaan laittaa sunnuntailisä ja tuplata hela hoito eli eiköhän 520e + alv riittäisi. Tämä toki sattui 19:55 eli hiekka tulisi kait muutenkin lanattua, mutta mitäpä siitä. Joku ilkeämielinen voisi sanoa että nämä asiat ovat normaalia radan päivittäistä toimintaa eikä siitä mitään voi veloittaa, mutta tarpeeksi aggressiivinen velanperintä (jos ei Parkkipate riitä, niin sitten Bandidos, tai vielä pahempaa, tekijänoikeusjuristit kehiin) varmasti kääntää maksuhaluttomuuden maksukyvykkyydeksi.