Katukisat varmasti ratkaisisivat osallistumismaksuongelman. Yleisöä riittäisi siinä missä venäläisen ruletin peluutakin katsomaan, jos niihin luvat saataisiin. Itse en kuitenkaan niitä olisi järjestämässä, vielä vähemmän osallistumassa. Mieluummin maksan sen satasen tai pari siitä ilosta, että saan kaatua taas toisenkin kerran turvallisesti sen sijaan, että opettelisin ajelemaan sähkökäyttöisellä pelillä sängyltä jääkaapille. Jos tuo satanen tai kaksi tuntuu suurelta summalta moottoriurheilukilpailun osallistumismaksusta, suosittelen käymään pelkillä ratapäivillä vaikkapa Briteissä tai kysäisemään mitä maksaisi jos pääsisi yhden kisan ajamaan isommissa ympyröissä Euroopassa. Kallion Mika ei varmasti sen enempää kuin Rossikaan maksa omasta taskustaan osallistumismaksua, mutta Matti Möttösen lasku voi olla astetta isompi jos haluaa täräyttää MM-lähtöön vähän kaartelemaan.
Kirjoitit pitkät pätkät asiaa kilpailun järjestämisen kuluista ja ratavuokrien noususta. Investoiteja on näkynyt Kemorassa ja jonkin verran Alastarolla, mutta muualla en tiedä miksi hinnat niin paljon ovat päässeet nousemaan. Jos ette järjestä enää tapahtumianne niillä radoilla, niin markkinataloudessa pitäisi hintojen alkaa korjaamaan itseään. Kiitos niistä selvennyksistä ja vaivan näöstä kilpailujen järjestämisessä.
Mutta tuossa lainaamassani kohdassa oli joitakin kohtia, jotka eivät kohtaa todellisuuden kanssa. En ole käynyt Briteissä kysymässä paljonko maksaa siellä ajaminen, mutta minulle tultiin se kertomaan Saksassa varikolla. Ensi kesäkuussa Mallory Parkissa on BSB-kilpailut ja siellä on minun kalustolleni tarkoitettu luokka mukana. Siinä ajaminen maksaa £220. Kilpailusta jaetaan palkintorahaa neljälle ensimmäiselle sekä setti Dunlopin renkaita "päivän parhaalle suoritukselle". Muissa kyseisen luokan kilpailuissa Britannian mestaruusarjassa, joita ei ajeta BSB:n yhteysdessä, on aina kaksi lähtöä (la ja su) ja osallistumaksu Irlannista tuleville tai Manner-Euroopasta tuleville osallistumismaksu on £100. Itse lokaaleille osallistuminen maksaa £160 ja kaikissa kisoissa on samat palkinnot. Mutta tosiaan, noi muut kilpailut on ihan pikkukisoja ilman yleisöä. Mutta koska Mallory Parkin ilmoittautumismaksu on vain £220, niin ei BSB:kään ilmeisesti ole tarkoittamiasi isoja ympyröitä?
Ja tuo Katuratojen automaattinen yhdistäminen äärettömään vaarallisuuteen, on myös hämmentävää. Mikä lähinnä osoittaa, että et ole tutustunut aiheeseen millään tavalla. Saksassa ajamani katurata oli turvallisemman tuntuinen kuin Motopark, vaikka radan keskinopeus nousi superbikeillä jonnekin 180kmh:n tuntumaan. Radan pituus ja nopeat kutosella ajettavat kaarteet itseasiassa tekivät siitä harvinaisen hauskan ajaa.
Heität tuossa myös ilmoille ajatuksen, että satanen tai kaksi enemmän ei tunnu missään, jotta saisi ajaa turvallisella radalla kilpaa. Ei se ehkä tunnukaan niin hirveästi kalliimmalta, mutta kun sitä ylimääräistä ei ole niin tulee jäätyä ulkopuolelle. Siksi vastasin myöntävästi, kun minulle tarjottiin alkavalle kaudelle kolmea kilpailua joissa ei ole osallistumismaksua sekä saan heiltä osan matkakustannuksista. Yhdessä niistä on minulle jopa kolme starttia. Kaksi ensimmäistä sekaisin kaikkien kanssa ja viimeinen erikseen vain saman luokan pyörille. Kaikissa lähdöissä jaetaan palkintorahaa. Yllänkö palkintorahoille? Tuskin, mutta jos joku haluaa tarjota minulle mahdollisuuden moiseen kokemukseen, niin miksi en menisi? Ainoa syy miksi en lähtisi on, jos ei yksinkertaisesti ole siihenkään varaa. Ja se on täysin mahdollista.
Viime vuodeksi minulle tarjottiin mahdollisuutta osallistua Billown TT:hen man-saarella TT festivaalin aikaan ilman osallistumismaksua ja täydellä matkakorvauksella. En uskaltanut lähteä ja nyt se harmittaa, koska tänä vuonna kyseistä mahdollisuutta ei enää ole.
Tämä viimeisenä mainittu ei ole turvallinen rata, eikä kaikki muutkaan joihin minut on kutsuttu. Enkä sellaista suomessa ajatellut kenenkään järjestävänkään. Mutta jos käyttää Frohburgin rataa esimerkkinä, niin katuradassa ei automaattisesti tarvitse olla mitään erityisen vaarallista. Enemmän sen tyyppistä vaihtoehtoa itse ajattelin. Tässä esimerkkikuvia radasta:
takasuoran alku
valtatietä
lopun ylämäki
radan alin kohta
Ja ideana katuratojen edullisempana vaihtoehtona harrastajalle tuli itseasiassa Saksassa omaa sarjaansa pyörittävältä mieheltä, joka houkutteli meitä mukaan ajamaan ainakin jonkun kilpailuistansa (eli siis markkinoi tapahtumaansa ystävällisesti vittuilematta (!)). Hänen kertomansa mukaan nykyisin hänen kilpailut järjestetään Bike Promotionin tapahtumissa sekä kauden finaali Frohburgissa. Frohburgissa hänen mukaansa on ilmoittaumismaksu vain kolmannes ratakisoihin verrattuna ja aikaisemmin heillä oli ohjelmassa myös Bremerhavenin katukisa, joka oli myös edullisempi, mutta hän lopetti luokkansa viemisen kyseiseen tapahtumaan, koska sinne ei koskaan lupauksista huolimatta saatu järjestettyä kunnollisia pesutiloja ja riittävästi sähköä. Ei siksi että se olisi erityisen vaarallinen rata.